- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (409 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (249 opinii)
- 3 Piłeś? Nie włamuj się do auta (49 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (154 opinie)
- 5 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (53 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (16 opinii)
Czytelnicy pytają: czemu SKM nie jeździ do Pruszcza i Tczewa?
Ubiegłotygodniowy paraliż drogowy na południu Gdańska sprawił, że w Raporcie na nowo rozgorzała dyskusja na temat regionalnych przewozów kolejowych, a więc alternatywy dla zakorkowanych dróg. Wiele głosów dotyczyło m.in. konieczności przywrócenia połączeń SKM między Trójmiastem a Pruszczem Gdańskim i Tczewem. Sprawdziliśmy, czy to możliwe.
Powodem utrudnień była wówczas kumulacja dwóch zdarzeń: opadów deszczu i wypadku na Trasie Sucharskiego.
Opady deszczu sparaliżowały południe Gdańska (45 opinii)
Prosimy o przywrócenie SKM
Prosimy o przywrócenie SKM
Jednym zdaniem rozpętał gorącą dyskusję nad przywróceniem kursowania SKM dalej niż do Śródmieścia Gdańska.
- Nie mogę zrozumieć, dlaczego SKM do Tczewa via Pruszcz została zlikwidowana - Polregio nie zawsze ogarnia, a popyt jest bardzo duży. Nie da rady jeździć po żadnym z tych miast niestety, a w taką pogodę szczególnie. Może trzeba wystąpić z jakąś petycją ws. przywrócenia SKM na trasie Gdynia - Tczew?
- Co to znaczy "nie zawsze ogarnia"? Rano regio jeździ co jakieś 7-10 minut, prawie tak samo często jak SKM. A pomysł petycji wspieram, niech się marszałek wykaże.
Rozkłady jazdy pociągów w twoim telefonie
- A ty dojeżdżasz z Tczewa, że się wypowiadasz? Zachowajcie sobie to SKM w Trójmieście i niech ani kilometr dalej nie wyjeżdża. Myślisz, że tu ktokolwiek ma ochotę na dojazd 15 minut dłuższy i do tego w syfie zamiast normalnego pociągu? Z SKM w Tczewie nikt nie korzystał, bo było do wyboru regio szybsze i wygodniejsze, w Wejherowie rano są w zasadzie dwa kursy regio, a ludzie pchają się do nich, wiedząc, że będą stać całą drogę. Mimo że obok jedzie pusta SKM. Jak myślisz czemu? Może dlatego, że dojadą do Gdańska 25 minut szybciej? A może dlatego, że wolą stać w ogrzewanym impulsie, niż siedzieć w zimnym i brudnym EN57?
- To niech Pruszcz Gdański wyłoży na te pociągi SKM. Wybudowali sobie sypialnianą dzielnicę, nie płacą tutaj podatków żadnych, a jeszcze by chcieli kolej z metropolii.
- SKM do Tczewa nie zmieni diametralnie sytuacji. Potrzebna byłaby SKM, która w Pruszczu odbijałaby w stronę obwodnicy, aby jechać z nią równolegle przez Borkowo i Kowale, a następnie połączyć się z PKM. Wtedy byłaby szansa, że mniej osób musiałoby korzystać z auta.
- Bez sensu wciskać tam SKM, gdy prawie nie ma wolnego czasu na przejazd, bo co chwilę coś jeździ. Bardziej jest problem w tym, że zamiast połączonego pociągu z dwóch to jedzie jeden. Często jest tak, że jedzie jeden spóźniony i wszyscy się pchają tam, a 10 minut później jedzie drugi już mniej zapełniony. Rozkład jest ok, tylko pociągi puszczane nie uwzględniają spóźnień i godzin prac. Ludzie, którzy tym zarządzają, nie jeżdżą pociągami. Taka prawda.
To tylko niektóre z głosów w dyskusji o tym, że na drogach jest za dużo samochodów, a wielu kierowców wjeżdżających do Trójmiasta od strony Malborka, Tczewa czy Pruszcza Gdańskiego mogłoby korzystać z transportu szynowego.
Ale czy na pewno?
Na torach nie ma miejsca na SKM
Na początek - pewne wyjaśnienie. SKM z Gdańska, Sopotu i Gdyni kursuje do tzw. Małego Trójmiasta po własnej linii nr 250, która kończy się przed Rumią.
Inaczej sprawa wygląda w kierunku przeciwnym, a więc w stronę Pruszcza Gdańskiego, Tczewa czy nawet Malborka. Tor SKM kończy się na stacji Śródmieście. Dalej na południe prowadzą tory należące do PLK, którymi kursują pociągi towarowe, dalekobieżne i regionalne (między oboma szlakami nie ma połączenia).
I to właśnie te ostatnie obsługują połączenia z Gdańskiem, wyczerpując w zasadzie przepustowość kolejowego szlaku.
Tak jest od 2020 r., gdy Samorząd Województwa Pomorskiego pełniący funkcję organizatora przewozów kolejowych w województwie podpisał z przewoźnikami kolejowymi umowy na obsługę poszczególnych linii kolejowych.
- Spółka PKP SKM w Trójmieście jest przewoźnikiem aglomeracyjnym, więc podpisaliśmy umowę z Marszałkiem Województwa Pomorskiego na przewozy użyteczności publicznej na odcinku Gdańsk Śródmieście - Lębork. Ta umowa na przewozy obowiązuje do 2026 r. - przypomina Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Z Trójmiasta do Tczewa 42 pociągi dziennie w dni robocze
Jak dodaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego, który jest organizatorem przewozów kolejowych na Pomorzu, między Tczewem a Trójmiastem w dni robocze kursują 42 pociągi, w soboty - 30, a w niedziele - 28. Obsługuje je spółka Polregio.
- Tak więc średnio w godzinach szczytów przewozowych pomiędzy Tczewem a Gdańskiem kursuje od 2 do 4 pociągów w ciągu godziny. Czas przejazdu pomiędzy Tczewem a Gdańskiem Głównym wynosi około 25 minut. Najszybszy pociąg jedzie 22, a najwolniejszy 36 minut. Znaczna część pociągów zestawiona jest ze zmodernizowanych lub nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dzięki zastosowaniu Taryfy Pomorskiej - wspólnej oferty przewozowej na pociągi PR i SKM w województwie pomorskim, jadąc z Tczewa, można na podstawie jednego biletu przesiąść się w Trójmieście na pociągi SKM - podkreśla Piotrowski.
Jak to wygląda w praktyce?
O ocenę połączeń kolejowych między południem naszego województwa a Trójmiastem zapytaliśmy jednego z redakcyjnych kolegów, mieszkańca Tczewa, który na co dzień raczej porusza się autem niż transportem zbiorowym. Mimo to jego zdaniem dojazd koleją z Tczewa do Trójmiasta jest szybki i bardzo wygodny.
- Jako mieszkaniec Tczewa uważam, że połączenie z Gdańskiem jest bardzo dobre - mówi Michał. - Stosunkowo często korzystam z pociągów pospiesznych, które w nieco ponad 20 minut dojeżdżają do Gdańska. Z małą liczbą przystanków po drodze. Pracuję w centrum i do miejsca pracy z dworca w Gdańsk idę pieszo, więc dla mnie jest to bardzo korzystny dojazd. Co prawda, w godzinach szczytu składów mogłoby być więcej, bo jest odczuwalny ścisk. I może właśnie w porannych i popołudniowych godzinach przydałyby się dodatkowe pociągi? Mam znajomych, którzy mieszkają w mniejszych mieścinach na trasie do Gdańska, w którym są perony, ale na których pospieszne się nie zatrzymują.
Polregio: obłożenie pociągów to tajemnica przedsiębiorstwa
Aby ostatecznie rozstrzygnąć, czy z połączeń kolejowych między Trójmiastem a Pruszczem, Tczewem czy Malborkiem rzeczywiście mogłoby korzystać więcej osób (by nieco ograniczyć napływ aut i korki w Trójmieście), zapytaliśmy Przewozy Regionalne o znany z przewozów lotniczych współczynnik wypełnienia pasażerskiego na danej linii.
Danych jednak nie uzyskaliśmy, bo przewoźnik uznał je za "tajemnicę przedsiębiorstwa".
Pociąg PKM na malowniczym moście w Niestępowie
Miejsca
Opinie (251) 6 zablokowanych
-
2024-04-24 07:16
Coś się musi zmienić (4)
Bo zakorkowanie tej części przedmieścia jest dramatyczne. Ludzi nie stać na mieszkania w Gdańsku więc z Gdańska przeprowadzają się do Pruszcza tworząc tu paraliż. Autobusy nie dają rady, polegio z rana jest kompletnie zapchana. Obwodnicą już dawno nie ma szans się wydostać. Gdańszczanie rozrastają się jak szarańcza.
- 22 1
-
2024-04-24 08:06
Gdańszczanie czy mieszkańcy okolicznych miejscowości? (1)
Hmm
- 1 5
-
2024-04-24 08:32
Gdańszczanie
To oni tu przyjeżdżają, ewentualnie słoje, które mają ambicje zostać obywatelami Gdańska, ale ich na to nie stać
- 2 0
-
2024-04-24 08:52
Do pruszcza to powinien tramwaj jeździć (1)
Na trakcie się zmieści a wiadukt biskupia i tak niedługo będzie do remontu
- 1 2
-
2024-04-24 12:09
10 minut pociągiem vs. 30 minut tramwajem - no nie widzę tego
- 2 0
-
2024-04-24 07:18
Na jutubie: (VHS ) SP42-242 Ostatni pociąg. Tczew - Skarszewy
- 10 0
-
2024-04-24 07:22
w tajemnicy powiem poniewaz od Gdanska tory sa szersze- siedziec w tczewie i nie grymasic
- 4 5
-
2024-04-24 07:22
jest dobrze, żadnych zmian
jest jak było . Puste serca górą.
- 4 3
-
2024-04-24 07:22
Bzdura.
Jak jadę samochodem gdzieś, to też nim wracam. Nie zostawię samochodu po to aby wrócić pociągiem.
- 1 6
-
2024-04-24 07:25
Trzeba budować nowe tory w dzielnice gdzie ich brakuje. I przystanki nie co 100 metrów jak tramwaje. Wtedy będzie szybko
- 13 1
-
2024-04-24 07:27
Opinia wyróżniona
SKM do Tczewa (7)
Podczas modernizacji odcinka Tczew - Gdańsk osobom które proponowały pozostawienie rezerwy terenu oraz wydłużenie obiektów inżynierskich (wiadukty, tunele i przepusty) pod dodatkową parę torów grożono zwolnieniem z pracy. Nowo projektowana PKM do Łostowic na skrzyżowaniu (ul. Sandomierska) z linią Warszawa - Gdańsk nie ma rezerwy pod dodatkowe tory. Ale pod Forum Radunia jest tunel pod dodatkowe tory.
- 129 6
-
2024-04-24 07:42
Nie ma miejsca pod wiaduktm na Hucisku (3)
I tu jest pies pogrzebany. Rezerwa dwóch torów została zabrana przez SKM zamiast na szybką kolej.
SKM się nie rozwija, Polregio z Tureckim Kurierem również. Kupują tabor, który będzie stał w krzakach- 10 14
-
2024-04-24 08:12
przecież zaraz SKM będzie skomunalizowana na spółkę z marszałkiem (2)
- 6 6
-
2024-04-24 12:50
(1)
Oby.
- 0 5
-
2024-04-25 00:16
Apage!!!
Jak funkcjonują komunalne "spółki", widzimy na każdym kroku.
- 2 0
-
2024-04-24 08:42
jak by budyń naciskał to by było
ale walczył o stołek w radzie nadzorczej GPEC i nie miał głowy do takich drobnostek. Każdy organizuje sobie transport. Zostaje samochód.
- 18 17
-
2024-04-24 10:25
Szok
Żeby tylko bylo zle zeby nie działalo
- 5 0
-
2024-04-24 22:44
Rezerwa terenowa pod Sandomierską
Akurat w przetargu na PKM Południe pod Nową Sandomierską jest planowana rezerwa na 2 dodatkowe tory oraz też jest planowana możliwość wjazdu na linię SKM z torów od strony Tczewa przed stacją Śródmieście, więc nie jest aż tak źle jak się wydaje.
- 5 0
-
2024-04-24 07:29
(1)
Po co skm do Pruszcza, jeżeli jezdzi polregio za tą samą kasę, szybciej i częściej niż sjm do 2016 roku?
- 7 4
-
2024-04-24 14:20
SKM do Tczea
Po to , aby pociągi (SKM) zatrzymywały się na wszystkich stacjach. Ile z tych 42 pociągów w ciągu dnia , o których wspomniano w artykule, zatrzymuje się na wszystkich przystankach między Tczewem a Gdańskiem ?
- 0 0
-
2024-04-24 07:32
Dlaczego a nie czemu. Czemu to rusycyzm. (1)
- 9 1
-
2024-04-24 07:55
Trzeba przeczytać choć jedną, statystyczną książkę w roku.
Wtedy można wyzbyć się wschodnich naleciałości. Czemu / paczemu , dla Ciebie / dla tiebia itd. Zamiast dlaczego, Tobie itd.
- 2 1
-
2024-04-24 07:32
(3)
Może niech Michał Tusk się wypowie. Przecież teraz jest głównym specjalistą od kolei w Urzędzie Marszałkowskim.
- 17 5
-
2024-04-24 10:15
Sami specjaliści którzy z tej komunikacji w ogóle nie korzystają.
- 2 1
-
2024-04-24 10:41
(1)
Nie gadajcie n aMichała Tuska , bo to dzieki niemu mamy pkm do Kartuz i Kościerzyny oraz na lotnisko . Przypomnijcie sobie jak jeszcze w 2013 roku wyglądały stare wiadukty na Słowackiegoi Grunwaldziej Ruiny . Oczywiście w pkm mozna wiele poprawić. Przede wsyztskim więcje kursów, ale potencjał juz jest .
- 3 3
-
2024-04-24 12:27
Baju, baju...
Podobno sam szpadlem kopał i podkłady na plecach nosił.
A nie... czekaj...- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.