• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Współdzielone hulajnogi elektryczne już w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
5 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 17:25 (6 maja 2019)
Obecnie dostępnych jest sto hulajnóg, a strefa działania ograniczona jest do trzech dzielnic Gdańska. Obecnie dostępnych jest sto hulajnóg, a strefa działania ograniczona jest do trzech dzielnic Gdańska.

W Gdańsku wystartował pierwszy w naszej aglomeracji system współdzielonych elektrycznych hulajnóg. Operatorem jest firma, która dotychczas oferowała usługi wypożyczania skuterów elektrycznych. Za każdą minutę jazdy e-hulajnogą trzeba zapłacić 49 gr oraz uiścić opłatę początkową 2,50 zł.



Aktualizacja 6 maja, godz. 17:25: Firma Quick Ride rozpoczęła działalność w poniedziałek. Strefa wypożyczania i zwracania urządzeń obejmuje niemal cały Gdańsk (z wyjątkiem m.in. Stogów i Wyspy Sobieszewskiej), Sopot, a także m.in. Banino, Leźno oraz fragment Chwaszczyna.

Czy będziesz korzystał(a) z hulajnóg elektrycznych

Trójmiasto to jedna z ostatnich dużych aglomeracji w Polsce bez systemu współdzielonych hulajnóg. Przykładowo w Warszawie działa obecnie pięć różnych systemów, które łącznie oferują do wypożyczenia ponad 2,5 tys. hulajnóg.

Kilka dni temu start tego typu usługi zapowiedziała firma Quick Ride z Gdyni. Ostatecznie jednak to nie ona, lecz warszawska spółka Green Electricity (świadcząca usługi pod marką Blinkee) może pochwalić się tytułem prekursora współdzielonych hulajnóg w naszej aglomeracji.

Wrzeszcz, Aniołki, Śródmieście



W Trójmieście marka Blinkee oznaczała dotychczas tylko skutery elektryczne. W sobotę dołączyło do nich pierwsze sto hulajnóg. Obszar działania, czyli strefa gdzie można wynajmować i pozostawiać hulajnogi, ograniczona została do fragmentów dzielnic: Wrzeszcza, Aniołek oraz Śródmieścia. W przyszłości można się spodziewać powiększenia tego obszaru o kolejne dzielnice oraz pozostałe miasta Trójmiasta.

Wypożyczenie hulajnogi Blinkee kosztuje jednorazowo 2,50 zł. Do tego należy doliczyć opłatę za każdą minutę jazdy - 49 gr.

Dla porównania firma Quick Ride zapowiada start systemu z cennikiem: 50 gr za minutę i 3 zł za uruchomienie. Identyczny cennik posiada firma Lime, która świadczy usługi m.in. w Warszawie, Poznaniu oraz Wrocławiu i od jesieni ubiegłego roku przymierza się rozpoczęcia działalności w Trójmieście.

Kierownica hulajnogi z manetką hamulca (stop), wyświetlaczem oraz manetką przyspieszenia (start). Kierownica hulajnogi z manetką hamulca (stop), wyświetlaczem oraz manetką przyspieszenia (start).

Wypożyczenie przez telefon komórkowy



Wypożyczenie hulajnogi Blinkee działa na podobnej zasadzie, co skutera - należy skorzystać z aplikacji na telefon komórkowy, w której wybieramy konkretną hulajnogę i rezerwujemy ją na 15 minut. Po dotarciu do niej, wybieramy opcję "wypożycz", stajemy na podeście, odpychamy się nogą i pociągamy manetkę gazu (przyspieszenia).

Hulajnoga wyposażona jest w oświetlenie przednie oraz tylne. Rozpędza się do ok. 20-25 km/h, a informacja o aktualnej prędkości podawana jest na elektronicznym wyświetlaczu. Hamowanie odbywa się poprzez manetkę po lewej stronie kierownicy.

Zasięg naładowanej w pełni baterii wystarcza na pokonanie ok. 20-30 km, przy czym dystans ten zależy m.in. od ukształtowania terenu, stylu jazdy oraz oczywiście wagi użytkownika. Stan naładowania widoczny jest w aplikacji przed rezerwacją, a ładowaniem zajmują się pracownicy Blinkee.

  • Zaparkowana hulajnoga na chodniku we Wrocławiu.
  • Parkowanie hulajnóg przy stojakach rowerowych we Wrocławiu.

Po jezdni, drodze rowerowej czy chodniku?



Kwestią wciąż nierozstrzygniętą pozostaje, czy hulajnogą elektryczną należy poruszać się po jezdni, drodze rowerowej czy chodniku. Sąd w Lublinie już w 2016 r. wydał wyrok, zgodnie z którym elektryczne hulajnogi należy traktować jako motorowery.

Z kolei kilka tygodni temu w Warszawie policjanci ukarali pieszą potrąconą przez użytkownika e-hulajnogi, ponieważ zdarzenie to zostało potraktowano jako kolizja dwóch osób pieszych, z czego jedna nie zachowała odpowiedniej ostrożności i weszła wprost pod użytkownika hulajnogi.

W 2018 r. planowano dokonać regulacji zasad poruszania się tzw. Urządzeniami Transportu Osobistego w ramach ustawy o elektromobilności. Ostatecznie jednak wykreślono z tego dokumentu zapisy w tym zakresie, zgodnie z którymi użytkownicy UTO mieli - w miarę możliwości technicznych - jeździć drogami dla rowerów.

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?


Chodniki pełne hulajnóg, dewastacja urządzeń



Dodajmy, że hulajnogi i inne UTO nie podlegają też regulacjom dotyczącym parkowania. W efekcie w miastach, gdzie działa już kilka operatorów hulajnóg, coraz częściej dochodzi do tarasowania chodników, co jest szczególnie uciążliwe dla osób niepełnosprawnych. Zdarza się także, że hulajnogi kończą swój żywot w rzekach, stawach lub są zrzucane z wysokości.

Opinie (367) ponad 10 zablokowanych

  • faktycznie cena raczej oporowa :/ - moze miasto dofinansowałoby pierwsze 5 minut?.....

    Wiadomo że dostawca wszystkiego czego chce tro zarobić, a może miasto dowfinansuje alby przejazdy miały nieliniowy koszt. tj dofinansować chociażby pierwsze 5 minut - taki czas dojazdu z krótszych odcnkach miedzy wiekszymni węzłami komunikacji, stawając za cel faktyczne przenienisienie ruchu z czterokołowego na dwukołowy... przynajmnije spełniajac jeden z celów - skoro i tak na dłuższa jazdę impreza jest zdecydowanie zbyt kosztowna dla przeciętnego mieszkańca

    • 0 0

  • Ciekawe kiedy będą współdzielone żony albo kobiety

    • 2 0

  • Nooo i już stoją na środku chodnika we Wrzeszczu

    Ja rozumiem brak przepisów, ale ktoś kto je odstawia mógłby trochę pomyśleć, a nie zastawia bezmyślnie przejście.

    • 1 0

  • Na autostradę proponuje z hulajnoga i rowerem również . Obwodnica

    • 0 0

  • Na autostradę proponuje z hulajnogami i rowerami także

    Na obwodnicy kierowcy w/w również powinni się świetnie odnaleźć . Chodniki dla pieszych proponuje przeznaczyć pomimo ze to ekstrawagancki pomysł. Dość świrów na rowerach na chodnikach w centrum Gdyni a jeszcze chcecie kolejnych na hulajnodze. Odpowiedzialnych za ten stan rzeczy zapraszam po rozum do głowy i to mega porcje :)

    • 1 1

  • Pieszy winny potrącenia na chodniku hulajnogisty

    Ludzie podejmujący takie decyzje leczcie się na Srebrzysku. Leczenie skomplikowane i długotrwałe ale zawsze trzeba mieć nadzieje . Rowerzystów i hulajnogi do lasu niech tam popier... do woli nie robiąc nikomu krzywdy na chodniku

    • 2 0

  • Strach chodzić po ulicach

    Byłam w majówkę w Warszawie... i widziałam jak rodziny z małymi dziećmi w strachu próbowały chodzić/spacerować po chodnikach...bo uwaga! zza rogu może nagle wyjechać rozpędzona hulajnoga. Mam nadzieję, że w Gdańsku to się nie przyjmie.

    • 2 0

  • Kompletny absurd cenowy

    Czyli 10 min. jazdy kosztuje 7.50zł? Czy ktoś na głowę upadł? Dopłacam 2.50zł i jadę taksówką. Albo kupuję na raty swoją hulajnogę i płacę paredziesiąt zł miesięcznie, a jeżdżę ile chcę.

    Chcecie odciążyć miasto z ruchu samochodowego to zróbcie 100% darmową komunikację miejską. I tak już coraz więcej grup uprzywilejowanych wozi się za darmo, a ludzie bez ulg muszą za to zapłacić absurdalnie drogimi biletami. Więc może by tak w końcu w ogóle przestać kasować za przejazdy kogokolwiek? To jest realny sposób na zmniejszenie korków. Każdy kto rozlicza PIT w danym mieście i robi w nim zakupy już wystarczająco dokłada się do budżetu gminy.

    Kasa na rowery, skutery i hulajnogi (kolejne niewypały) marnowana dziesiątkami jak nie setkami milionów, ale na likwidację opłat za przejazdy ZKM kasy nie ma.

    • 1 0

  • Kolejna grupa ważniejszych niż piesi znajdzie się na chodnikach.

    • 1 0

  • czy posiadają OC ?

    ciekawe jak to będzie gdy użytkownik bez znajomości przepisów uszkodzi komuś samochód, kto za to zapłaci ? a może tyko ......przepraszam

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane