• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjaśniamy, dlaczego tramwaje jeżdżą dużo wolniej, niż mogą

Szymon Zięba
14 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne

Tramwaje miały przyspieszyć, a przy niektórych torowiskach stanęły znaki uprawniające motorniczych do rozpędzenia składów nawet do 70 km/h. W teorii - bo w praktyce średnia prędkość pojazdów komunikacji miejskiej jest kilkukrotnie mniejsza. Nie ma w tym jednak nic dziwnego. Wyjaśniamy, dlaczego tramwaje jeżdżą wolniej, niż mogą.



Czy szybsza komunikacja miejska przekona cię do częstszego korzystania z niej?

O tym, że tramwaje jeszcze w tym roku znacznie przyspieszą na południu Gdańska, informowaliśmy na początku listopada.

Na wybranych trasach mają jeździć szybciej od 21 do ponad 30 proc., a rozkładowe czasy jazdy skrócą się z 9 do 7 minut.

Pod koniec grudnia ubiegłego roku znaki pozwalające tramwajom na jazdę z prędkością 70 km/h stanęły m.in. przy al. AdamowiczaMapka, w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską.

"Podkręcona" miała być także prędkość składów na innych odcinkach.

- Zgodnie z przepisami, jeżeli oznakowanie nie wskazuje inaczej, na trasach tramwajowych będących częścią drogi publicznej położonej w obszarze zabudowanym dopuszczalna prędkość tramwajów wynosi 50 km/h. Dopuszczalna prędkość tramwajów została dotychczas podniesiona przy wykorzystaniu oznakowania BT-1 na trzech odcinkach tras tramwajowych posiadających cechy tramwaju szybkiego - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM.
Chodzi o następujące fragmenty torowisk:

  • odcinek trasy Śródmieście - Chełm Witosa, pomiędzy przystankami Pohulanka a Chałubińskiego (1200 m, prędkość 60/70 km/h),
  • odcinek trasy Kliniczna - Nowy Port, pomiędzy przystankami Stadion a Marynarki Polskiej (1500 m, prędkość 60/70 km/h),
  • odcinek trasy Migowo - Ujeścisko, pomiędzy przystankami Królewskie Wzgórze a Zabornia (1200 m, prędkość 70 km/h).

Faktycznie jednak składy takich prędkości na całych odcinkach nie rozwijają. I nie ma w tym nic dziwnego. Dlaczego?

Warto zaznaczyć, że średnia prędkość ruchu tramwajów zawiera w sobie również czas postoju tramwajów na przystankach i skrzyżowaniach oraz rezerwę czasu umożliwiającą nadrobienie niewielkich opóźnień i nazywana jest prędkością komunikacyjną.

To, że tramwaje mogą rozpędzić się do 70 km/h, nie oznacza, że z taką prędkością się poruszają. Znaki uprawniające do "podkręcenia" prędkości pojawiły się już w grudniu ub. r. To, że tramwaje mogą rozpędzić się do 70 km/h, nie oznacza, że z taką prędkością się poruszają. Znaki uprawniające do "podkręcenia" prędkości pojawiły się już w grudniu ub. r.
Stąd też wartość średnia prędkości zależy nie tylko od maksymalnej prędkości możliwej do rozwinięcia przez tramwaje, ale również od gęstości położenia przystanków, strat czasu związanych z sygnalizacją świetlną oraz od czasu wymiany pasażerów na poszczególnych przystankach.

Prędkość komunikacyjna zaplanowana rozkładem jazdy na odcinkach z wprowadzoną nową organizacją ruchu dopuszczającą jazdę z wyższymi niż standardowo prędkościami dotyczy:

  • odcinka trasy Śródmieście - Chełm Witosa, pomiędzy przystankami Pohulanka a Chałubińskiego 25,5 km/h w kierunku Chełmu i 34 km/h w kierunku Centrum,
  • odcinka trasy Kliniczna - Nowy Port, pomiędzy przystankami Stadion a Marynarki Polskiej 24 km/h,
  • odcinka trasy Migowo - Ujeścisko, pomiędzy przystankami Królewskie Wzgórze a Zabornia 26 km/h.

Średnia prędkość komunikacyjna zaplanowana rozkładem jazdy na sieci tramwajowej w Gdańsku wynosi około 17,3 km/h.

- Prowadzone statystyki realizacji czasu przejazdu wykazują, że na wymienionych odcinkach czas przejazdu jest dobrany poprawnie w stosunku do typowych czasów przejazdu tramwajów - mówi Sebastian Zomkowski.

Do jakich prędkości rozpędzają się tramwaje w Gdańsku?



Z kolei realne, uśrednione prędkości komunikacyjne osiągane przez motorniczych na wymienionych odcinkach wynoszą:

  • na odcinku trasy Śródmieście - Chełm Witosa, pomiędzy przystankami Pohulanka a Chałubińskiego 28,6 km/h w kierunku Chełmu i 32,9 km/h w stronę Centrum.
  • na odcinku trasy Kliniczna - Nowy Port, pomiędzy przystankami Stadion a Marynarki Polskiej 27,7 km/h,
  • na odcinku trasy Migowo - Ujeścisko, pomiędzy przystankami Królewskie Wzgórze a Zabornia 25 km/h.

- Odcinki te praktycznie nie generują opóźnień. Wręcz przeciwnie - dostrzegalne są spore rezerwy, na poziomie 0,5 min., które w przyszłości mogą być wykorzystane do skrócenia planowanego czasu przejazdu. Sposobem osiągnięcia tego celu jest jak najszersze wprowadzenie priorytetu dla tramwajów w sygnalizacji świetlnej, który zminimalizuje potencjalne opóźnienia na pozostałych odcinkach tras tramwajowych - mówi Sebastian Zomkowski.
Z takimi prędkościami tramwaje średnio poruszały się po Gdańsku. Sukcesywnie średnia prędkość będzie rosnąć. Z takimi prędkościami tramwaje średnio poruszały się po Gdańsku. Sukcesywnie średnia prędkość będzie rosnąć.
W ZTM słyszymy, że zauważono sporą poprawę w punktualności, co wynika chociażby z rezygnacji sprzedaży biletów przez motorniczych. Wcześniej, w przypadku chęci zakupienia przez pasażera biletu u motorniczego, prowadzący pojazd musiał czekać na przystanku na zakończenie transakcji, co często doprowadzało do opóźnień.

Tramwaje czasem się rozpędzają, ale nie zawsze warto



Na koniec należy zaznaczyć, że są miejsca, w których tramwaje jadą odczuwalnie szybciej.

- Na odcinkach wzdłuż ul. Marynarki Polskiej i al. Armii Krajowej, gdzie pozwalają na to długie bezkolizyjne odcinki toru, prędkości te są rozwijane. W jeździe pod górkę zdarza się, że tabor nie jest zdolny rozpędzić się do 70 km/h ze względu na zbyt duże obciążenia do zbyt małej mocy silników. Nie zawsze jednak jest potrzeba rozwijania 70 km/h, np. w weekend, gdy pasażerów jest mniej i skraca się czas obsługi przystanków. W skrajnych przypadkach może powstawać nadmiar czasu, który jest przez motorniczych wytracany np. przez przejazd z mniejszą prędkością - słyszymy od jednego z motorniczych.

Miejsca

Opinie (203) 4 zablokowane

  • Wyłączone/zlikwidowane przyciski dla pieszych opóźniają tramwaje!

    Tyle się mówiło o priorytecie dla tramwajów a tymczasem miasto przekształca kolejne skrzyżowania na takie z sygnalizacją sterowaną czasowo. Nie sposób bez adaptacyjnego sterowania ruchem zapewnić takiego priorytetu. Podpisz petycję, wystarczy wpisać w google ,,petycja przyciski"!

    • 5 4

  • Najkrótszy czas przejazdu jest na trasie Brama Zulawska - Dworzec PKP

    10 min. Na własnych nogach te trasę pokonuje w 15 min. Tramwaj zapchany, goraco, pełno spoconych i zakatarzonych ludzi. To gdański komfort w komunikacji

    • 9 1

  • Opinia wyróżniona

    (25)

    Tylko PKM na południe rozwiąże problemy tramwajowe Gdańska... Z Łostowic tramwaje odjeżdżają rano co 2 minuty i są już przepełnione, a na drugim przystanku jest już tyle ludzi, że są problemy z zamykaniem drzwi.

    • 113 8

    • PKM na południe dubluje tramwaj. (13)

      Tak właśnie wygląda komunikacja - brak przemyślanej strategii, wszystko na hura. Kilka osób z pewnej gazety z mieszkaniami na południu zaczęło lansować ten pomysł i tak zostało. A w Gdańsku potrzebne jest myślenie holistyczne o komunikacji. Często sąsiednie dzielnice nie mają połączeń, źle dograne są przesiadki, trasy naokoło, które trwają 3-4 razy dłużej niż przejazd samochodem. I za drogie bilety.

      • 20 20

      • (11)

        Nie dubluje. Zobacz jak wygląda trasa PKM Południe a jak tramwaju. Jedyny wspólny fragment to Pętla Łostowice która będzie węzłem przesiadkowym.

        • 28 2

        • Zamiast PKM (6)

          • 1 7

          • Zamiast PKM Południe powinno się wybudować tramwaj do lidla na Kowalach (5)

            w dwóch wariantach: - wariant podstawowy tj. w śladzie nowej świętokrzyskiej przez Niepołomicką i ofiar grudnia 70 oraz wariant alternatywny wzdłuż ulicy świętokrzyskiej w wersji jednotorowej (brak miejsca na dwa tory bez znaczącej ingerencji w krajobraz) z mijankami w obrębie przystanków.
            Wówczas linie 2 i 6 przedłużamy do Osiedla Świętokrzyskiego (Lidl Kowale) jako nowa świętokrzyska i co drugi-trzeci kurs (w zależności od przepustowości) puszczamy przez świętokrzyską, również w przypadku awarii mamy objazd.
            Natomiast PKM Południe niestety ale nie mieści się w granicach naszych dzielnic i powoduje wiele uciążliwości takich jak: hałas, tunele i wiadukty niszczące krajobraz, ekrany akustyczne, przebieg sieci wysokiego napięcia 3kV w obrębie domów mieszkalnych, bariera architektoniczna i wiele innych.

            • 2 21

            • (4)

              i jechac do Wrzeszcza ile ? 3 godziny ?

              • 28 2

              • Do wrzeszcza jest skm z śródmieścia lub głównego lub 162/262 z pętli a rolą tramwaju na tym odcinku (1)

                jest odkorowanie dzielnic południowych na trasie do pętli świętokrzyskiej a nie robienie tranzytu do wrzeszcza czy oliwy.

                • 2 12

              • 162/262 stoi w korku na Jaskowej

                • 13 2

              • nie wiem skąd wytrzasnąłeś 3 godziny skoro szybki tramwaj spokojnie by osiągnął ok 40 minut. Po za tym do Wrzeszcza by nie jechali przez Centrum tylko obecną trasą na Morenę i dalszy odcinek projektowany do Wrzeszcza

                • 1 3

              • nie 3 godziny, a 180 minut

                • 5 0

        • (3)

          to zobacz na plany tramwaju do Wrzeszcza - PKM z południa docelowo ma się łączyć z obecną linią kolejową. Kto więc będzie jeździł tramwajem dwa razy dłużej niż pociągiem?

          • 0 2

          • (2)

            ktoś, kto ma bilet na tramwaj, a nie ma na pociąg

            • 4 1

            • (1)

              rozumiem ze z Centrum nikt nie jeździ SKM do Oliwy tylko tramwajem?

              • 4 0

              • 95% tak. Dużo niższe koszty. Ale dłużej. Wbrew pozorom nie każdy pracuje w IT 15k

                • 0 0

      • nic nie dubluje, daje dodatkowe możliwości poza autem...

        • 3 0

    • U tu jestes w błedzie bo zastapienie tego szrotu tramwajowego autobusami bez emisyjnymi rozwiąże problem komunikacyjny (4)

      tylko i wyłacznie to tramwaj jest najmniej efektymym srodkiem transportu miejskiego i na dodatek najbardziej kosztowny

      • 3 15

      • w jaki sposób mierzy Pan efektywność tramwajów? (3)

        • 3 2

        • Jesli miał bys mózg to bys nie zadawał prostych pytań ,wiec masz prosta odpowiedz (2)

          Dzien bez awari tramwaju to dzien stracony jeden tramwaj blokuje całą linie nie mozna go wyminąć. Ale jest wiecej przykładów dla które tez pewnie są ci obce.

          • 1 3

          • Ale dlaczego takie inwektywy na dzień dobry (1)

            Smutne niekulturalne czasy

            • 4 0

            • to inwektywy, którym nie towarzyszą sensowne argumenty

              przypuszczalnie troll cieszący się z rozniecania konfliktów

              • 0 0

    • (1)

      gdyby powstały dwie nowe linie tramwajowe to ruch by się rozładował. W innych miastach typu Bydgoszcz( Fordon ma porównywalną ilość mieszkańców jak całe południe Gdańska) albo Poznań(szybki tramwaj z powodzeniem obsługuje dużą część miasta) czy też Warszawa(tramwaj na Wilanów)

      • 0 1

      • 2 nowe linie tramwajowego szrotu?

        • 1 2

    • Raczej wyprowadzka ludzi z Gdańska południe do dolnej części Gdańska. (1)

      Gdańsk południe to pomyłka spowodowana zachłannością i im prędzej o niej zapomnimy tym lepiej dla Gdańska

      • 2 2

      • Jak im dorzucisz kasy na 50% droższe mieszkania

        To pewnie o tym pomyślą. To jak, sponsorujesz kredyty?

        • 5 4

    • O tak, PKM to prawdziwe pacaneum na wszelkie bolączki.

      A na hemoroidy zwłaszcza.

      • 2 1

    • Zgadza się. Na Płockiej juz przyjezdza pełny. I tu też czeka masa ludzi. Czasami wręcz skraplaja się szyby od środka z duszności. Co prawda latem będzie za to jeździć lodówka. Może kolo 6 rano jest luźniej. Ale w godz 7-7:10 tłok

      • 0 0

  • zakazać jazdy prywatnym samochodem po mieście to będą dwa razy szybciej jeździć. proste (3)

    po co utrzymujemy tą zarazę samochodową w mieście to nie wiem.
    żadnych korzyści same szkody.

    • 2 9

    • Zrezygnować z dopłat do zbiorkomu. Niech miesięczny kosztuje 400zł. (1)

      Zobaczymy ile ludzi wtedy będzie korzystało z niego. Jak okaże się, że zbyt mało, to rozebrać tory tramwajowe i puścić tam prywatne samochody.

      • 4 2

      • rozebrać tory tramwajowe

        i do huty - przerobić na samochody.

        • 1 0

    • Ale jak?

      Z kieszonkowego od mamy sam utrzymujesz jakieś zarazy? Nie gadaj!

      • 0 0

  • Zbyt wiele przystanków (1)

    Jeśli przystanki są co 200m a czasem co 50m to tramwaj nigdy nie przyspieszy. Nie ważne czy dopuszczalna prędkość będzie tam 70 czy 170km/h

    • 10 1

    • przystanki to jedno

      ale między nimi jeszcze kilka skrzyżowań, przejść przejazdów z czerwonym światłem.

      • 0 0

  • (4)

    Hucisko Warneńska szybciej jedzie się rowerem, a i autobusem chyba też przez suchanino

    • 4 1

    • Tramwaj z Huciska do Warneńskiej jedzie 16 minut (3)

      Jak dasz radę pod tą górę machnąć w 16 minut na rowerku, to jestem pod dużym wrażeniem.

      • 3 0

      • (2)

        Spróbuj ruszyć równo z tramwajem, a się przekonasz. Nie dotyczy niedzielnych rowerzystów;) Jak ktoś jeździ do pracy codziennie to da radę.

        • 0 0

        • Hahaha... przekonałem się o tym wiele razy

          Na wjazd z centrum Gdańska (w te okolice) potrzebuję ok 30 minut

          Amator (jazdy rowerem)

          • 1 0

        • Na Kartuskiej, tramwaj ma co chwilę przystanki i światła... dałem radę

          Na podjeździe na Nowolipiu poległem totalnie, ale tam nikt nie wygra z tramwajem

          • 0 0

  • Bo motorniczy rozlicza się z poboru prądu... to jak w aucie, dasz w pędzel ...

    • 5 1

  • Gdańsk

    Miasto wolności ;)

    • 6 0

  • Kiedyś z Niedźwiednika na Targ Rakowy jechało się autobusem ok. 25 minut. Dzięki "reformom" w komunikacji (1)

    czas ten wynosi obecnie 40-45 minut.

    • 12 0

    • Przed tramwajem z moreny nie patrzyłem na rozkład i byłem w 15min na Targu Rakowym, a teraz jedziesz i jedziesz.

      • 1 0

  • Dlaczego skręca a nie ma kierownicy???

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane