• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjaśniamy, jak działają Falomaty i czytniki Systemu Fala

Maciej Korolczuk
26 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (563)

Po wakacjach system Fala ma ruszyć na kolei, tymczasem wciąż jest wiele osób, które chciałyby korzystać z systemu, ale nie wiedzą jak. Przypominamy więc podstawowe zasady Fali i wyjaśniamy, czym jest falomat, czym zwykły czytnik, jak przebiega kontrola biletów w systemie Fala i dlaczego po kupnie biletu nie możemy go wydrukować i nie widzimy transakcji na swoim bankowym koncie.



Czy wiesz jak korzystać z systemu Fala?

- Z komunikacji miejskiej korzystam od czasu do czasu, być może dlatego system Fala wciąż jest dla mnie, ale też chyba dla wielu innych osób zagadką - mówi pani Agnieszka, nasza czytelniczka. - Już kilka razy widziałam, jak inne osoby próbują kupić bilet w urządzeniach zainstalowanych w autobusie czy tramwaju, ale albo nie wiedzą, jak to zrobić, albo posłuszeństwa odmawiają te czytniki. Czy redakcja mogłaby jeszcze raz przypomnieć zasady korzystania z tego systemu, bo wydaje się, że jego założenia są słuszne, ale poziom wiedzy i świadomości wśród pasażerów wciąż jest bardzo mały.
No to wyjaśnijmy.

Czym są falomaty i czytniki Fali?



Najprościej mówiąc, to urządzenia systemu Fala służące pasażerom do zakupu biletów. Każde urządzenie oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz systemu Fala.

Z urządzeń mogą korzystać zarówno osoby posiadające konto Fala, jak i te, które nie mają kont w systemie.

FALOMATY - te większe urządzenia Fali



To duże urządzenie z ekranem dotykowym, znajdujące się zazwyczaj w połowie długości pojazdu, czyli w przestrzeni dla wózków. Umożliwia przede wszystkim:

kupno jednego biletu na jeden przejazd - poprzez zbliżenie karty Fala lub dowolnej karty płatniczej. Cena biletu zgodna jest z cennikiem obowiązującym w danym mieście.

kupno kilku dowolnie wybranych biletów z wykorzystaniem ekranu dotykowego:

  • posiadacze konta Fala mogą kupić bilet kartą Fala, płacąc środkami z ePortmonetki, poprzez przycisk "Kup bilet z kontem Fala". Jeśli chcą za bilet zapłacić kartą płatniczą, muszą skorzystać z przycisku "Kup bilet kartą płatniczą".
  • osoby nieposiadające konta Fala kupią bilet płacąc kartą płatniczą, poprzez przycisk "Kup bilet kartą płatniczą", a następnie wskazanie jakiego rodzaju biletu potrzebują


W Falomacie można też sprawdzić swoje środki dostępne w ePortmonetce lub posiadane bilety (poprzez przycisk "Twoje Konto Fala").

Falomaty to żółto-czarne urządzenia, w których można dany bilet wybrać samodzielnie (lub automatycznie) i zapłacić za niego kartą płatniczą. Falomaty to żółto-czarne urządzenia, w których można dany bilet wybrać samodzielnie (lub automatycznie) i zapłacić za niego kartą płatniczą.
W każdym przypadku pasażerowie kupują bilet elektroniczny, który się nie drukuje oraz nie generuje się potwierdzenie zakupu. Oznacza to, że bilet jest przypisany do posiadanego konta Fala lub do karty płatniczej, którą dokonano zakupu.

W przypadku kontroli okazujemy kontrolerowi kartę systemu Fala lub kartę płatniczą.

CZYTNIKI - mniejsze urządzenia, których jest kilka w pojeździe



Znajdują się zazwyczaj przy każdych drzwiach pojazdu. Umożliwiają kupno biletu na jeden przejazd - poprzez zbliżenie karty Fala lub dowolnej karty płatniczej.

Można w nich kupić wyłącznie bilet jednoprzejazdowy dla jednej osoby.

WAŻNE: kupując bilet kartą płatniczą, czy to w FALOMACIE, czy to w CZYTNIKU, nie dostaniemy informacji z konta bankowego z potwierdzeniem transakcji. Dlaczego? O tym poniżej.

Aby kupić bilet za 4,80 zł wystarczy przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub kartę Fala. Aby kupić bilet za 4,80 zł wystarczy przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub kartę Fala.

Częste pytania dotyczące systemu Fala



Jak wygląda kontrola biletów w systemie Fala?

Podczas kontroli biletów, pasażer powinien przyłożyć do urządzenia kontrolerskiego identyfikator, którym dokonał zakupu biletu np. kartę Fala lub kartę płatniczą, - przypisaną jako identyfikator w Systemie Fala, zegarek obsługujący płatności zbliżeniowe, smartfon (z Google Pay lub Apple Pay), smartfon z aplikacją Fala (wyświetlając kod QR z aplikacji dostępny w lewym górnym rogu lub QR kod kupionego biletu - dostępny w zakładce Twoje bilety). Wówczas na urządzeniu kontrolerskim pojawi się informacja, o rodzaju biletu, jaki został zakupiony oraz o ulgach przypisanych do danego konta.

W przypadku biletów zakupionych kartą płatniczą nieprzypisaną do konta Fala odczyt uprawnień do przejazdu jest przeprowadzany przez kontrolera dokładnie w ten sam sposób. Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego, czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.

Dlaczego nie widzę na koncie bankowym obciążenia za bilety?

Po zakupie biletu kartą płatniczą poprzez falomat lub czytnik (urządzenia systemu Fala) opłata za bilet jest widoczna na koncie bankowym najszybciej w kolejnym dniu. Wynika to z tego, że system najpierw zlicza wszystkie transakcje z danego dnia, a następnie są one wysyłane do banku w celu rozliczenia. W zależności od banku czas pojawienia się obciążenia za bilet na koncie bankowym wynosi od jednego do nawet kilku dni.

Czy pasażer z biletem miesięcznym musi przykładać kartę do czytnika?

Nie, posiadacze biletów miesięcznych powinni mieć przy sobie jeden z identyfikatorów systemu Fala lub aplikację wyłącznie na potrzeby kontroli biletów. Nie obowiązuje ich zbliżanie karty do urządzeń zarówno przed rozpoczęciem, jak i na zakończenie podróży.

Jeśli pasażer posiadający bilet miesięczny chce dokonać zakupu biletu dla współpasażera, może go nabyć poprzez jednokrotne przyłożeniu karty Fala lub płatniczej do czytnika lub falomatu. Aby kupić więcej niż jeden bilet, pasażer powinien skorzystać z falomatu, określając na ekranie dotykowym tego urządzenia rodzaj i liczbę biletów, a następnie zapłacić kartą.

Czy mogę jedną kartą płatniczą zapłacić za bilety moje i mojej rodziny?

Aby kupić kilka biletów, należy skorzystać z falomatu (urządzenia znajdującego się w połowie pojazdu), wybierając na ekranie dotykowym konkretne rodzaje biletów. Kilkukrotne przyłożenie karty płatniczej nie spowoduje zakupu kilku biletów.

Miejsca

Opinie (563) ponad 10 zablokowanych

  • taki prosty system

    szkoda że nie mam dwóch tygodni na obóz szkoleniowy z Falalalalali

    • 1 0

  • Jak nie mam potwierdzenia na koncie ze zaplacilem za bilet , to skad mam wiedziec ze karta nie zostanie obciazona kilka razy .

    W autobusie sygnal dzwiekowy czy tekst latwo przeoczyc , tym bardziej turystom obcokrajowcom ktorzy nie znaja zasady kupna biletu.-

    • 3 1

  • System

    System może i dobry,ale społeczeństwo nie jest gotowe na takie udogodnienia niestety. Podobnie jak z nowymi autami. Ktoś kto kiedyś jeździł Skodą 105, a dziś na emeryturze dosiada nowe, szybsze, sprawniejsze auto, nierzadko wie jak się z owego korzysta...

    • 1 0

  • fala to nic-jedzcie na Hel !

    Wy sie lepiej wezcie i zajmijcie warunkami, w jakich polska kolej transportuje na Hel turystow. Nie dosyc, ze miejsc siedzacych brak, to jeszcze te na stojaco nie wystarczaja. Normalnie transportuje sie teraz ludzi jak bydlo ! .... I podejrzewam, ze sprzedaja specjalnie wiecej biletow, niz pomiesci pociag, bo to az niemozliwe, zeby w XXI wieku w srodku Europy byly takie masakryczne warunki... Cale szczescie, ze ludzie mieli poczucie humoru, bo mowili, ze w takich np. Indiach jest jeszcze gorzej, bo ludzie jada na dachu pociagu. A do pociagu z Helu do Gdyni nie wpuszczali ludzi wczesniej, niz od godziny wyjazdu oznaczonej na bilecie. Reglamentacja jak za ciotki komuny. Jedna dziewczyna wniosla rower do wagonu bagazowego, umiescila go na specjalnym stojaku, a wtedy kontrolujaca bilety pani z kolei kazala jej zabrac rower i wynosic sie z pociagu, bo na bilecie godzina wyjazdu z Helu byla o 18.00, a nie o 16.00, kiedy ta panienka wsiadla... Bareja sie klania ! ... inna sprawa to Hel w lecie : jak na tylu turystow, ktorzy sie tam kreca w sezonie, to jest tam zdecydowanie za malo miejsca. I z cudem graniczy znalezienie tam jakiegos wolnego miejsca restauracji, zeby zapelnic brzuch. Nie ma i juz ! I tylko trzeba uwazac na stada meleksow, zeby nie zrobily komus garazu z ... Za komuny statki z sopockiego mola na Hel byly za przyslowiowe 3 grosze i kazdego bylo na nie stac. Teraz opchneli firme prywaciarzowi, ktory nawet nie odnowil flotylli. Za podroz na Hel w stateczku z lat 70-80 buli sie teraz jak za zboze. I nikt tego nie kontroluje. A mieszkancy Helu sie ciesza, ze niedlugo zbuduje im sie marine i bedzie jak w Miami. Tylko niech sobie jeszcze tam krokodyle sprowadza ! hahaha

    • 0 1

  • Czyli tak samo jak w Poznaniu

    Bilet nie jest drukowany i terminal nie wydaje potwierdzenia.
    Kanar sprawdza bilety przez przyłożenie karty do czytnika.
    Czytam te opinie i się zastanawiam, gdzie jest problem ?
    Ktoś tego nie ogarnia?
    Naprawdę?

    • 0 0

  • Strach

    Strach z tego korzystać , czego nie można zrobić tak jak w Warszawie tylko coś takiego!bubel

    • 1 0

  • oby

    zbankrutowali

    • 1 0

  • Czy to działa?

    Raz próbowałam skorzystać. Musiałyśmy z dorosłą córką podjechać w Gdyni autobusem. Zwykle kupuję bilet w SkyCash, ale aplikacja zawieszała się, więc spróbowałyśmy kupić bilet przez ten mniejszy (czytnik) kartą płatniczą. Córka po przyłożeniu swojej karty dostała komunikat podróż rozpoczęta, ale nic z jej konta bankowego nie zostało pobrane, po przyłożeniu mojej karty dostałam taki sam komunikat, ale mi pobrało 1zł, ale o operacjach na koncie czy ich braku dowiedziałyśmy się dopiero w domu. Trudno powiedzieć, czy w razie kontroli miałybyśmy ważny bilet czy płaciłybyśmy karę, w każdym razie jechałyśmy z przeświadczeniem, że mamy ważne bilety.

    • 0 0

  • uśmiechnięty falopaździerz

    • 0 0

  • nikt nie korzysra z tego dziadostwa

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane