• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadki ciężarówek na obwodnicy. Kto był winny? Odpowiedź zaskakuje

Szymon Zięba
5 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (85)

W pierwszej połowie 2024 r. doszło do wypadku między Karwinami a Chwarznem. Kierowca ciężarowej lawety stracił panowanie nad kierownicą i uderzył w bariery. Pojazd przebił się na drugą stronę i zablokował ruch na ekspresówce w obu kierunkach. Na miejscu lądował śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Kierowca ciężarówki przeżył, ale był poważnie ranny.

W każdym z 22 wypadków z udziałem ciężarówek, do których doszło w ciągu ostatnich trzech lat na trójmiejskim odcinku obwodnicy, winę ponosili kierowcy ciężkich pojazdów. W skutek tych zdarzeń zginęła jedna osoba, a 26 było rannych. Nagrania z wypadków można znaleźć w dolnej części głównej strony Trojmiasto.pl.





Wypadek na obwodnicy z udziałem ciężarówki oznacza paraliż trasy



Kto twoim zdaniem stwarza większe zagrożenie na ekspresówkach?

Nawet niegroźna stłuczka z udziałem samochodu ciężarowego na trójmiejskiej obwodnicy może doprowadzić do wielogodzinnego paraliżu tej kluczowej dla ruchu drogowego trasy.

Tym gorzej, jeżeli dochodzi do poważnego wypadku, w którym są ranni, albo - niestety - ofiary śmiertelne.

Na przestrzeni ostatnich trzech lat na trójmiejskim odcinku drogi S6 doszło w sumie do 22 wypadków. Najwięcej, bo 12, w 2023 r. Wówczas też zginęła jedna osoba, a 13 było rannych (w tym dwie z ciężarówki).

Rok wcześniej takich zdarzeń odnotowano sześć. Siedem osób było rannych (w tym jedna osoba z ciężarówki).

Od początku 2024 r. śledczy pracowali już przy czterech wypadkach z udziałem samochodów ciężarowych. W tych zdarzeniach poszkodowanych zostało sześć osób (w tym dwie z pojazdu ciężarowego).

Wypadki na obwodnicy z ciężarówkami. Kto ponosi winę?



Jak przekazała nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku, w każdym ze wspomnianych wypadków winę za ich spowodowanie ponosili kierowcy ciężkich samochodów.



Zakaz wyprzedzania przez TIR-y na obwodnicy. Kogo obowiązuje?



W tym miejscu należy przypomnieć, że od lipca 2023 r. ciężarówki mają zakaz wyprzedzania - dotyczy on wszystkich autostrad i dróg ekspresowych, które mają mniej niż trzy pasy ruchu w jednym kierunku. Przy dwóch pasach, czyli na większości tego typu dróg w naszym kraju, kierowcy ciężarówek nie mogą się wyprzedzać. Przepis nakłada na nich obowiązek jazdy skrajnie prawym pasem.

W praktyce niestety bywa z tym różnie, choć kary dla kierowców ciężarówek, którzy zbagatelizują zakaz, są relatywnie dotkliwe.



Za wyprzedzanie grozi mandat w wysokości 1 tys. zł oraz 8 punktów karnych. Zakaz dotyczy następujących pojazdów: N2 (DMC od 3,5 do 12 ton), N3 (DMC powyżej 12 ton) oraz zespołów pojazdów o długości ponad 7 m.

Oznacza to, że na trzypasmowej drodze kierowcy ciężarówek mogą poruszać się prawym i środkowym pasem. I na tych dwóch pasach mogą się wyprzedzać. Jeśli jednak zjadą na skrajnie lewy pas, grozić będzie kara w wysokości 1 tys. zł zł i 6 punktów karnych.



Kiedy ciężarówki mogą wyprzedzać na obwodnicy? Są wyjątki



Ustawodawca przewidział dwa wyjątki. Ciężarówka może wyprzedzić pojazdy wykonujące na drodze prace remontowe, porządkowe czy modernizacyjne, które wysyłają żółte sygnały błyskowe.

Drugi wyjątek dotyczy wyprzedzania pojazdu, który porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze. Nie określono jednak, co dokładnie kryje się pod pojęciem "znacznie mniejszą".

Opinie (85) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Wszyscy jesteśmy winni i bijmy się w piersi !!!

    • 4 9

  • Opinia wyróżniona

    Jestem przekonany, że 95% wypadków na obwodnicy jest przez brak odstępu. (7)

    Ciężarówki w tym przodują.

    • 176 8

    • Jadę prawym pasem 100 km/h ciezarowy siedzi na zderzaku, tam jest to normą.

      • 20 0

    • Brak patroli Policji na obwodnicy

      Wjeżdżam na obwodnicę średnio 2-3 razy dziennie na krótkie odcinki, zazwyczaj od Kowal do Matarni, Osowej.
      Bez kłamstwa, ale za każdym razem (!!!) mam do czynienia z ciężarówkami lub o zgrozo, z autokarami, które notorycznie wyprzedzają inne pojazdy ciężarowe. Po wyprzedzeniu musi się wcisnąć z powrotem na prawy pas powodując zagrożenie.
      Jak na takiego zatrąbisz, to pokaże ci jeszcze środkowy palec.
      Nie dziwi więc mnie frustracja kierowców osobówek i niestety czasami zajeżdżanie później przez nich drogi takiemu typowi i specjalne zwalnianie. Efekt do przewidzenia.

      Ale gdzie jest Policja ja się pytam !!!
      W tym roku nie widziałem żadnego patrolu na tych odcinkach które pokonuję. Jak jadę na dłuższe również, nigdy nikogo nie widziałem.

      Jak więc mają się zachowywać kierowcy ciężarówek, jeśli nikt ich nie karze za ich występki ???

      Widzę za to Policję często na Grunwaldzkiej, gdzie zmieniono prędkość z 70 na 50. Tam mają łatwo i przyjemnie, gdyż wpadają jeden za drugim kierowcy.

      Ale chyba nie o to chodziło, prawda ???

      • 8 1

    • dokładnie, a plicja woli stać koło ikea (1)

      • 12 0

      • Wiadomo tam są trzy pasy, więc niektórzy kierowcy dostają skrzydeł.

        • 1 0

    • Zdecydowanie ustawodawca powinien rozwiązać problem odstępów. "Pociąg" ciężarówek zdecydowanie utrudnia płynne włączenie się do ruchu oraz opuszczenie drogi co stwarza kolizyjne sytuacje oraz frustracje kierowców ciężarówek jeżdżących na tempomatach.

      • 3 0

    • widać że nie jeździsz autem

      i nie masz pojęcia o tym.
      Na obwodnicy zostawienie miejsce przez wiąże się z tym że ktoś wjedzie w tą lukę i już przestrzeni nie ma.
      Jest taki ruch na obwodnicy że częstro brakuje miejsca żeby zostawić przepisowy odstęp np. 50m to jest niemożliwe.

      • 2 0

    • Jestem kierowcą ciężarówki (TIR) od 35 lat . Pierwszy samochód Zuk , Nysa ,Ził , Star 29 , Jelcz , Steyer , Scania ,Volvo itd.
      To była długa droga pełna pokory i nauki . I z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć że jestem kierowcą zawodowym . Zero wypadków stłuczek .Natomiast to co jest dzisiaj na ulicy , drodze woła o pomstę do nieba.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (11)

    1. Odcinkowy pomiar prędkości, 2. Przebudowa węzłów, 3. Dron policyjny sprawdzający zachowania kierowców, 4. Patrole nieoznakowanych radiowozów, 5. Linia ciągła od strony lewego pasa na wysokości zjazdu z obwodnicy żeby ograniczyć "cięcie" po dwa pasy ruchu na raz. Obwodnica to już droga wewnętrzna Trójmiasta pomimo jej statusu i powinna być bardziej "cywilizowana".

    • 125 25

    • zwezic do 1 pasa (1)

      a na drugim zrobic sciezke rowerowa..... w miescie zwezaja zmieniajac na bus pasy to i tam mozna

      • 12 4

      • I koniecznie deptak

        • 15 1

    • (2)

      I może dlatego (że to droga wewnętrzna Trójmiasta) za chwilę wprowadzą na niej ograniczenie prędkości do 70 km/godz., jak na odcinkach autostrad przebiegających przez Berlin.

      • 11 4

      • Postawienie znaku z ograniczeniem cos zmieni??? ;-)))) Tu jest Polska, nie Niemcy. (1)

        Patrz odcinek gdyński. Ktoś tam jedzie zgodnie z przepisami? W Polsce musi być bat. Kamery, odcinkowy pomiar, itd. Polak inaczej nie zrozumie, bo zawsze przepisy interpretuje na swój sposób. Nieważne czy idzie, czy jedzie, czy robi cokolwiek innego.

        • 20 3

        • Niestety, masz rację

          W zachodniej europie to polacy potrafią jeździć zgodnie z przepisami a w Polsce zachowują się jak dzikusy. A po spowodowaniu śmiertelnego wypadku potrafią uciec za granicę i się ukrywać.

          • 6 0

    • Jeżdżę korkownicą kilka razy dziennie

      Nie pamiętam, kiedy widziałem Policję lub jakiś patrol, no chyba, że jest jakieś zdarzenie. Dopóki nie będzie znacznie większej ilości kontroli, dopóty będzie dalej statystycznie 1,5 wypadku dziennie

      • 21 5

    • Przecież te wypadki są w momentach jak ruch jest spowolniony do 70km/h

      • 7 6

    • śmiechłem XD (1)

      • 3 9

      • W Białymstoku to działa: ograniczenie do 70km/h, sporo patroli i mało kto próbuje jechać szybciej niż 75 - 80. Jeździłem tam przez pół roku i "szybko, ale bezpiecznie" było stosunkowo niewielu.

        • 3 2

    • Obwodnica to nie jest droga wewnętrzna (1)

      To te całe spowalnianie ruchu w Trójmieście powoduje, że jadąc z jednej dzielnicy do drugiej bardziej opłaca się nadrabiać trasy obwodnicą bo jadąc przez miasto mamy czerwoną falę. Tak samo wypadki na obwodnicy wynikają z potrzeby większej przepustowości, bo to droga o największym natężeniu w Polsce. Dlatego obwodnicę trzeba poszerzyć a nie wprowadzać na niej państwo policyjne jak w systemach totalitarnych.

      • 8 5

      • Poszerzenie obwodnicy nic nie zmieni przy starych węzłach i zwężeniu na końcu - w końcu gdzieś te mityczne trzy pasy muszą się skończyć. Obwodnica jest drogą wewnętrzną Trójmiasta i powinniśmy zaakceptować fakt, że to już od strony faktycznej nie ekspresówka, a przestarzała w wielu miejscach droga w przekroju 2x2. Zwiększenie przepustowości = zwiększenie prędkości "mistrzów kierownicy" w Mini i służbowych Fabiach = więcej zdarzeń drogowych. Ludzie nie rozumieją, że w przypadku dużego ruchu "szybciej" nie znaczy "lepiej" tylko "płynniej".

        • 7 2

  • Kierowca (3)

    Na temat trójmiejskiej obwodnicy to można pisać ksiazku ale tu chodzi o to że nie zachowana jest odległość i ostrożność między pojazdami a kierowców zawodowych czasami goni tacho by szybko dojechać do portu czy w Gdyni czy w Gdańsku I wtedy wszystko na huraaa bo szybko szybko

    • 35 0

    • Niech wyjeżdża dwie godziny wczesniej. (2)

      • 1 3

      • Zadzwoń

        Na stocznie i ich pogoń żeby załadowali 2godz wcześniej

        • 2 1

      • Ale wszędzie terminy są że dojazd na niedoczasie to standard

        • 0 0

  • Ja bym się nie zdziwił, gdzie osoba, która przyczyniła się do kolizji/wypadku odjechała a sama nie ucierpiała materialnie. Nie

    Zajechanie, wymuszenie pierwszeństwa, mocne hamowanie bez potrzeby przed ciężarówką...

    Na YT wiele filmów.

    • 17 2

  • A trzeci pas w dalszym ciągu jest nie potrzebny? (2)

    To jakaś paranoja.

    • 17 5

    • Część wiaduktów nad obwodnicą nie została zaprojektowana dla trzech pasów co stanowi ogromną przeszkodę w jej poszerzeniu.

      • 0 0

    • Chyba

      Eksperci debatowali i stwierdzili że NIE a oni znają się jak nikt inny

      • 0 1

  • Trzeba było dodać ile było wszystkich wypadków (1)

    • 10 0

    • To były wszystkie wypadki. Reszta to kolizje.

      Wypadek - czyli co najmniej jedna osoba ranna.

      • 0 0

  • Tutaj sprawa jest prosta (2)

    Myślę że zakaz transportu ciężkiego kołowego w Europie to byłby dobru pomysł. Pierwsze to nasze zielone serduszka byłyby zaspokojone - ekologia, a a drugie że rzeczywiście takie olbrzymy stwarzają ogromne zagrożenie na drodze. Można wszystko przełożyć na morze i tory. Sam jestem tirowcem z 30 letnim doświadczeniem, wiem co mówię.

    • 7 9

    • Sprostowanie

      Po pierwsze na 100% nie jesteś trowcem bo takich nie ma,jak już kierowcą samochodu ciężarowego albo zestawu,po drugie jak byś miał jakiekolwiek pojęcie o transporcie to wiedziałbyś że w zestawie przewozimy Ok 20 ton ,to daję Ok 15 busów, policz o ile zwiększy się ruch i emisja spalin ,do tego koszta załadunku, rozladunku płacą za frachty kolejki do rozladunku i załadunku, problemem jest brak wyszkolenia i zrozumienia drugiego uczestnika drogi,piszę krótko i ogólnie bo nie ma sensu się rozpisywać. A wydaję mi się że znam ten temat bo wykonuję ten zawód od1987r i czekam z utęsknieniem na emeryturę.

      • 2 1

    • Przecież transport rzeczny jest "be".

      Pani ministra wyraźnie to stwierdzila.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Żeby było sprawiedliwie (6)

    Niestety,ale ilość zdarzeń drogowych "małych" uczestników dróg jest nieporównywalna do ciężarowych.Tyle osób co jeździ z telefonem w łapie to jest masakra.Kolejna sprawa"ciekawscy" którzy muszą zajrzeć co się stało na przeciwnym pasie.No ale co by nie mówić wypadek dużego jest dużo bardziej spektakularny i dużo bardziej problematyczny.

    • 107 10

    • Te redaktor

      Zapoznaj się z przepisami,bo wyprzedzanie jest dozwolone w określonych wypadkach.Mianowicie zakaz jest odwołany przez skrzyżowanie,a skrzyżowaniem jest np zjazd z obwodnicy i wtedy duże mogą wyprzedzać.Tak samo jest na autostradzie.Wyprzedzac można pojazd który jedzie ze znacznie niższą prędkością która nie jest w żaden sposób określoną prawem Oznacza to że dla jednego jest to 1km różnicy a dla drugiego 30km

      • 0 2

    • nie pisz bajek, skutki wypadków TIRów sa nieporównywalnie cięższe zarówno jeśli chodzi szkody materialny czy na zyciu i zdrowiu (1)

      • 6 7

      • A ile było śmiertelnych z winy osobówki? Bo coś v czuje ze więcej, ale to też skala

        • 9 1

    • Ostatnio na drodze S7 za Nogatem w stronę Warszawy na pasie awaryjnym stała strzałka świetlna. Dwa pasy wolne ale wszyscy zmieniali pas na skrajny lewy. Korek od Nowego Dworu.

      • 2 0

    • Wypadków aut osobowych jest wiecej bo i aut osobowych jest tysiac razy wiecej to proste .

      Ale od kiedy za kierownica ciezarowych coraz czescie siedza ludzie ze wschodu to i liczba wypadków ciezarowych wzrosła o 100%!!!

      • 2 0

    • Zerknij co robią niektórzy kierowcy TIRów w czasie jazdy

      Czytają gazety, przeglądają dokumenty transportowe i jak większość kierowców grzebią w komórce.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane