• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadki ciężarówek na obwodnicy. Kto był winny? Odpowiedź zaskakuje

Szymon Zięba
5 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (105)

W pierwszej połowie 2024 r. doszło do wypadku między Karwinami a Chwarznem. Kierowca ciężarowej lawety stracił panowanie nad kierownicą i uderzył w bariery. Pojazd przebił się na drugą stronę i zablokował ruch na ekspresówce w obu kierunkach. Na miejscu lądował śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Kierowca ciężarówki przeżył, ale był poważnie ranny.

W każdym z 22 wypadków z udziałem ciężarówek, do których doszło w ciągu ostatnich trzech lat na trójmiejskim odcinku obwodnicy, winę ponosili kierowcy ciężkich pojazdów. W skutek tych zdarzeń zginęła jedna osoba, a 26 było rannych. Nagrania z wypadków można znaleźć w dolnej części głównej strony Trojmiasto.pl.





Wypadek na obwodnicy z udziałem ciężarówki oznacza paraliż trasy



Kto twoim zdaniem stwarza większe zagrożenie na ekspresówkach?

Nawet niegroźna stłuczka z udziałem samochodu ciężarowego na trójmiejskiej obwodnicy może doprowadzić do wielogodzinnego paraliżu tej kluczowej dla ruchu drogowego trasy.

Tym gorzej, jeżeli dochodzi do poważnego wypadku, w którym są ranni, albo - niestety - ofiary śmiertelne.

Na przestrzeni ostatnich trzech lat na trójmiejskim odcinku drogi S6 doszło w sumie do 22 wypadków. Najwięcej, bo 12, w 2023 r. Wówczas też zginęła jedna osoba, a 13 było rannych (w tym dwie z ciężarówki).

Rok wcześniej takich zdarzeń odnotowano sześć. Siedem osób było rannych (w tym jedna osoba z ciężarówki).

Od początku 2024 r. śledczy pracowali już przy czterech wypadkach z udziałem samochodów ciężarowych. W tych zdarzeniach poszkodowanych zostało sześć osób (w tym dwie z pojazdu ciężarowego).

Wypadki na obwodnicy z ciężarówkami. Kto ponosi winę?



Jak przekazała nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku, w każdym ze wspomnianych wypadków winę za ich spowodowanie ponosili kierowcy ciężkich samochodów.

Zakaz wyprzedzania przez TIR-y na obwodnicy. Kogo obowiązuje?



W tym miejscu należy przypomnieć, że od lipca 2023 r. ciężarówki mają zakaz wyprzedzania - dotyczy on wszystkich autostrad i dróg ekspresowych, które mają mniej niż trzy pasy ruchu w jednym kierunku. Przy dwóch pasach, czyli na większości tego typu dróg w naszym kraju, kierowcy ciężarówek nie mogą się wyprzedzać. Przepis nakłada na nich obowiązek jazdy skrajnie prawym pasem.

W praktyce niestety bywa z tym różnie, choć kary dla kierowców ciężarówek, którzy zbagatelizują zakaz, są relatywnie dotkliwe.



Za wyprzedzanie grozi mandat w wysokości 1 tys. zł oraz 8 punktów karnych. Zakaz dotyczy następujących pojazdów: N2 (DMC od 3,5 do 12 ton), N3 (DMC powyżej 12 ton) oraz zespołów pojazdów o długości ponad 7 m.

Oznacza to, że na trzypasmowej drodze kierowcy ciężarówek mogą poruszać się prawym i środkowym pasem. I na tych dwóch pasach mogą się wyprzedzać. Jeśli jednak zjadą na skrajnie lewy pas, grozić będzie kara w wysokości 1 tys. zł zł i 6 punktów karnych.



Kiedy ciężarówki mogą wyprzedzać na obwodnicy? Są wyjątki



Ustawodawca przewidział dwa wyjątki. Ciężarówka może wyprzedzić pojazdy wykonujące na drodze prace remontowe, porządkowe czy modernizacyjne, które wysyłają żółte sygnały błyskowe.

Drugi wyjątek dotyczy wyprzedzania pojazdu, który porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze. Nie określono jednak, co dokładnie kryje się pod pojęciem "znacznie mniejszą".

Opinie (105) ponad 10 zablokowanych

  • Zacznijmy od tego że TIR zgodnie z przepisami może jechać na obwodnicy i autostradzie maks 80 kmh.

    A wszystkie jadą szybciej, około 90.
    Niby to tylko 10 kmh, ale przy kilkudziesięciu tonach oznacza to nieraz drogę hamowania dłuższą o kilkanaście metrów.

    • 1 1

  • poli

    zapraszamy w okolice tunelu letnicy tu pokazuje panowie co potrafią myślą ze duży i może więcej

    • 1 1

  • Najwięcej wypadków powodują głąby w osobówkach (1)

    z telefonem w łapie, siedzący na kufrze poprzedzającego samochodu, wciskający się na grubość lakieru , szalejacy z pasa na pas, wyprzedzający prawym auto, które jest w trakcie manewru wyprzedzania . Do takich należałoby strzelać , bo to potencjalni mordercy. Za mało policji w ruchu eliminujacej takich szaleńców. No, ale wygodniej zaczaić się w krzakach i suszyć ku chwale statystyki i zarobku.

    • 3 1

    • "wyprzedzający prawym auto, które jest w trakcie manewru wyprzedzania"

      skoro da się tak zrobić to te auto wcale nie jest w trakcie wyprzedzania tylko może dopiero ma jakiś zamiar albo i nie - do tego czasu jedzie nieprzepisowo blokując lewy pas

      • 0 0

  • Prawny bubel

    Drugi wyjątek dotyczy wyprzedzania pojazdu, który porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze. Nie określono jednak, co dokładnie kryje się pod pojęciem "znacznie mniejszą".
    Ale panie policjancie, on w/g mnie poruszał się znacznie mniejszą prędkością
    Dziękuję, do widzenia!

    • 0 2

  • Kolizji z udziałem ciążarówek było 22 (1)

    a niedojdy w osobówkach powodują je codziennie po kilka na obwodnicy. Za latwo jest otrzymać prawo jazy i kupić rzęcha , który będzie jeżdził.

    • 1 0

    • Ciężarówek jest 4.5% na drogach... to i wypadków mniej.

      • 0 0

  • Problem

    to jest w kierowcach. Jeśli zostawisz 10cm wolnego miejsca to możesz być pewien, że ktoś już próbuje się wcisnąć.

    • 3 0

  • co z wypadkiem na zjeździe z estakady/Hutnicza? Brak aktualnych informacji

    • 0 0

  • Jak by nam brakowało własnych piratów drogowych to dostalismy w prezencie jeszcze 30% tych ze wschodu!! (1)

    Niema dnia by nie spowodowali jakiegos wypadku w Polsce!

    • 0 0

    • To samo pisali Anglicy o Polakach.

      • 0 0

  • siedzą w tych telefonach

    • 1 0

  • Uważam ,że zagrożenie na ekspresówka stanowią wyłącznie autokary.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane