• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadki ciężarówek na obwodnicy. Kto był winny? Odpowiedź zaskakuje

Szymon Zięba
5 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (105)

W pierwszej połowie 2024 r. doszło do wypadku między Karwinami a Chwarznem. Kierowca ciężarowej lawety stracił panowanie nad kierownicą i uderzył w bariery. Pojazd przebił się na drugą stronę i zablokował ruch na ekspresówce w obu kierunkach. Na miejscu lądował śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Kierowca ciężarówki przeżył, ale był poważnie ranny.

W każdym z 22 wypadków z udziałem ciężarówek, do których doszło w ciągu ostatnich trzech lat na trójmiejskim odcinku obwodnicy, winę ponosili kierowcy ciężkich pojazdów. W skutek tych zdarzeń zginęła jedna osoba, a 26 było rannych. Nagrania z wypadków można znaleźć w dolnej części głównej strony Trojmiasto.pl.





Wypadek na obwodnicy z udziałem ciężarówki oznacza paraliż trasy



Kto twoim zdaniem stwarza większe zagrożenie na ekspresówkach?

Nawet niegroźna stłuczka z udziałem samochodu ciężarowego na trójmiejskiej obwodnicy może doprowadzić do wielogodzinnego paraliżu tej kluczowej dla ruchu drogowego trasy.

Tym gorzej, jeżeli dochodzi do poważnego wypadku, w którym są ranni, albo - niestety - ofiary śmiertelne.

Na przestrzeni ostatnich trzech lat na trójmiejskim odcinku drogi S6 doszło w sumie do 22 wypadków. Najwięcej, bo 12, w 2023 r. Wówczas też zginęła jedna osoba, a 13 było rannych (w tym dwie z ciężarówki).

Rok wcześniej takich zdarzeń odnotowano sześć. Siedem osób było rannych (w tym jedna osoba z ciężarówki).

Od początku 2024 r. śledczy pracowali już przy czterech wypadkach z udziałem samochodów ciężarowych. W tych zdarzeniach poszkodowanych zostało sześć osób (w tym dwie z pojazdu ciężarowego).

Wypadki na obwodnicy z ciężarówkami. Kto ponosi winę?



Jak przekazała nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku, w każdym ze wspomnianych wypadków winę za ich spowodowanie ponosili kierowcy ciężkich samochodów.

Zakaz wyprzedzania przez TIR-y na obwodnicy. Kogo obowiązuje?



W tym miejscu należy przypomnieć, że od lipca 2023 r. ciężarówki mają zakaz wyprzedzania - dotyczy on wszystkich autostrad i dróg ekspresowych, które mają mniej niż trzy pasy ruchu w jednym kierunku. Przy dwóch pasach, czyli na większości tego typu dróg w naszym kraju, kierowcy ciężarówek nie mogą się wyprzedzać. Przepis nakłada na nich obowiązek jazdy skrajnie prawym pasem.

W praktyce niestety bywa z tym różnie, choć kary dla kierowców ciężarówek, którzy zbagatelizują zakaz, są relatywnie dotkliwe.



Za wyprzedzanie grozi mandat w wysokości 1 tys. zł oraz 8 punktów karnych. Zakaz dotyczy następujących pojazdów: N2 (DMC od 3,5 do 12 ton), N3 (DMC powyżej 12 ton) oraz zespołów pojazdów o długości ponad 7 m.

Oznacza to, że na trzypasmowej drodze kierowcy ciężarówek mogą poruszać się prawym i środkowym pasem. I na tych dwóch pasach mogą się wyprzedzać. Jeśli jednak zjadą na skrajnie lewy pas, grozić będzie kara w wysokości 1 tys. zł zł i 6 punktów karnych.



Kiedy ciężarówki mogą wyprzedzać na obwodnicy? Są wyjątki



Ustawodawca przewidział dwa wyjątki. Ciężarówka może wyprzedzić pojazdy wykonujące na drodze prace remontowe, porządkowe czy modernizacyjne, które wysyłają żółte sygnały błyskowe.

Drugi wyjątek dotyczy wyprzedzania pojazdu, który porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze. Nie określono jednak, co dokładnie kryje się pod pojęciem "znacznie mniejszą".

Opinie (105) ponad 10 zablokowanych

  • Kierowcy zawsze psioczą...

    Jeden na drugiego, ten z dużego na tego w osobówce i na odwrót. Z Kolei ten z osobówki na rowerzystę i na odwrót, albo że jeden ma GKA a drugi GD i już są spekulacje że ten taki a tamten owaki. Więcej zrozumienia na co dzień, dla każdego obojętnie czym jedzie i skąd ma tablice. Każdy z nas ma jeden ten sam cel, dojechać bezpiecznie. Szerokości

    • 5 0

  • cięzarówki jezdzą za szybko, trzymają zbyt małe dystanse między sobą

    • 2 1

  • Brak odstępów (1)

    Kierowcy ciężarówek jadą bardzo blisko za autem osobowym, które śmie jechać zgodnie z przepisami prawym pasem.. Jedzie się 100 km/h na gdyńskim odcinku obwodnicy ( bo tyle tam wolno jechać) to tir- a ma się prawie w bagażniku. To jest bardzo niebezpieczne.

    • 4 3

    • Masz coś nie tak z licznikiem, może porównaj z GPS

      bo tiry na pewno nie jadę 100km/h, mają blokady.

      • 0 0

  • Szkalowanie tirowców (2)

    Noo bardzo odważnie ze strony redakcji. Ciekawe kto wam następnym razem przywiezie świeże bułki, wędliny, itd.

    • 6 1

    • Burku, podali fakty. To jest szkalowanie?

      Pomyśl chwilę.

      • 2 2

    • Dobry trolling nie jest zły.

      • 0 0

  • największym zagrożeniem dla drugiego człowieka jest człowiek !!!

    Skoro ktoś stwarza zagrożenie i trzeba go odstrzelić tak jak dzik za zryte trawniki to spora część mieszkańców trójmiasta nadawała by się do odstrzału a mimo to tego nie robimy. To nielogiczne.

    • 1 3

  • więksość wypadkow jest przez to że obwodnica już Nie spełnia swojej roli (2)

    jest przepełniona autami dramatycznie, kiedy robili remont kilka lat temu aż się prosiło o zrobienie 3 pasa i co ? Nic. Teraz to 4 pasy by sie przydały. Wczoraj jechałem niby niedziela ale ruch gigantyczny, gdzie ludzie sic! zwalniają do 30-40km/h i jak jedzie duży gabaryt typu TIR to nie ma takiej możliwości jak osobówka że nagle wyhamuje bo ma mase np. 40ton i potem dochodzi do dramatycznych wypadków.
    Winni nie są kierowcy ale ci którzy są opłacani z naszych podatków i Nic nie robią nad poprawą bezpieczenstwa od lat czyli urzędnicy w Gdańsku i na szczeblu krajowym.

    • 4 2

    • Duży gabaryt musi przewidywać, być czujnym, a nie filmy na netfliksie oglądać w czasie jazdy. (1)

      Jest kierowcą zawodowym, wiezie nieraz kilkadziesiąt ton.

      • 0 1

      • przy takim ruchu jak TIR zostawia

        przestrzeń na hamowanie to osobówka mu wjedzie przez i już nie ma odstepu, to samo dotyczy osobówek.
        Droga już dawno się już nie nadaje do takiego ruchu.

        • 1 0

  • Kierowca ciężarówek na wpuści na zamek (1)

    W trasie będzie siedział na twoim bagażniku, bo ma masę i moze

    • 1 0

    • Nie każdy i nie zawsze.

      Oni też bywają różni.

      • 1 0

  • To nie wysokość kary decyduje o jej działaniu

    ale jej nieuchronność. Skoro jest tak mało kontroli drogowej, nieoznakowanych pojazdów, kamer, czy dronów, to tak jak z jazdą po chodniku ludzie popełniają nawet wysoko karane wykroczenia.

    • 2 0

  • a jak to jest z autobusami rejsowymi?

    niedawno byłam świadkiem jak autobus wpakował się na lewy pas i spowolnił całą kolumnę osobówek.

    • 2 1

  • Bandyci w tirach

    potrafią siedzieć na tylnym zderzaku przy 90 km/h myśląc, że dojadą szybciej niż gdyby byli w przepisowych 45 m z tyłu.

    • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane