• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wytykają absurdy trójmiejskiej SKM-ki

Piotr Weltrowski
4 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Dwóch 33-latków z Trójmiasta postanowiło dzielić się swoimi przemyśleniami na temat codziennych podróży kolejkami SKM na Facebooku. W ciągu zaledwie kilku tygodni ich stronę - nazwaną Make SKM Easier, na cześć dwóch innych trójmiejskich blogów*, polubiło blisko 2 tys. osób. Poniżej rozmowa z dwoma takimi, co sarkazmem i ironią walczą z trójmiejskimi absurdami kolejowymi.



Dużo czasu spędzacie codziennie w kolejkach SKM?

Artur: Jedną trzecią życia spędziłem w kolejkach. Pięć lat studiów, tyle samo lat pracy w obecnej firmie, do tego okazjonalne wypady z Gdyni do Gdańska czy Sopotu. Daje to w sumie 13 lat korzystania z usług SKM. Średnia długość podróży to godzina, więc - wycinając wakacje, dni wolne i urlopy - wychodzi około sześć tys. godzin spędzonych w pociągach. Używając manewru transferowego Hohmanna, tyle mniej więcej trwałaby podróż na Marsa.

Michał: Nie sposób mieszkać w Trójmieście i nie korzystać z usług SKM, szczególnie, gdy się dojeżdża na uczelnię i pracuje z dala od miejsca zamieszkania. Codziennie jeżdżę do pracy, wracam z niej. Kiedy jadę na koncert, na mecz, do znajomych, przeważnie także korzystam z usług SKM.

Skąd w ogóle pomysł, aby stworzyć Make SKM Easier?

Michał: Zaczęło się od przypadkowej rozmowy na temat dziwnych sytuacji, jakie mnie spotkały przez całe lata podróżowania. Kiedy okazało się, że jest tego naprawdę sporo, postanowiliśmy zacząć się tymi wszystkimi historiami dzielić. Szybko okazało się, że takie historie nie tylko nas spotykają.

Myślicie, że strony takie jak wasza coś zmienią w szarej trójmiejskiej rzeczywistości komunikacyjnej?

Artur: Ja jestem sceptyczny. Mam wrażenie, że w Polsce rzadko kto robi na tyle "dobrą robotę", żeby przejmować się swoimi klientami. Zwłaszcza w tak dużych firmach jak SKM. Za dużo stanowisk, rozmyta odpowiedzialność za poszczególne decyzje i duża rotacja na stołkach sprawiają, że w konsekwencji nikt za nic nie czuje się odpowiedzialny. Na to nakłada się problem podziału infrastruktury kolejowej na kilka różnych spółek, co jeszcze bardziej utrudnia wzięcie odpowiedzialności za cokolwiek. Jeśli więc można mówić o zmianie, to tylko doraźnej, w bardzo konkretnych przypadkach. Wtedy, kiedy mamy np. do czynienia z niedziałającym oświetleniem na stacji we Wrzeszczu. Ale nawet w takich przypadkach dopiero skumulowany atak zgłoszeń z różnych miejsc może przynieść realne działanie ze strony podwykonawców i ich przełożonych. Na zmianę mentalności nie liczę.

Michał: Mi się wydaje, choć może jestem zbytnim optymistą, że jeśli uda się coś zmienić, to raczej w zachowaniu i mentalności pasażerów. Może mniej osób będzie stało w drzwiach przeszkadzając innym w wydostaniu się z pociągu, może ktoś nie będzie blokował stojaków na rowery, bo akurat musi się podeprzeć, może też ludzie przestaną się dziwić, że ktoś podróżuje kolejką z rowerem. Nie liczę natomiast na to, że mili dżentelmeni z ostatniego przedziału nagle przestaną palić papierosy i pić piwo (śmiech).

Czy oddolne inicjatywy mogą wpłynąć na funkcjonowanie komunikacji w Trójmieście?

Trudno było skłonić ludzi do interakcji? Do tego, aby sami dzielili się z wami zdjęciami, uwagami na temat działania SKM?

Michał: Odzew był bardzo szybki i spontaniczny, za co jesteśmy bardzo wdzięczni.

W waszych wpisach dominuje sarkazm i krytyka. Naprawdę aż tak źle oceniacie trójmiejską komunikację? Nie ma swoich zalet?

Artur: Ma jedną, podstawową zaletę: jest. Tak naprawdę brak realnej alternatywy komunikacyjnej pozwala SKM na tak podłe traktowanie swoich klientów. Dopóki konkurencyjna wobec SKM firma nie powstanie, dopóty samowola i brak liczenia się z potrzebami klientów będą brały górę nad troską o ich zadowolenie.

Michał: Ja uważam, że SKM jako pomysł, jako idea, jest godna pochwały. To kapitalny pomysł na komunikację publiczną w Trójmieście. Niestety, jak wiemy, praktyka nie okazuje się już tak różowa, jak teoria. Ale chętnie wesprzemy i pochwalimy wszystkie dobre pomysły. I osobiście bardzo kibicuję budowie Kolei Metropolitalnej. No i pojawiają się jeszcze dwa problemy: czytelne skomunikowanie różnych środków transportu oraz wspólny bilet. Ostatnio sporo się napociłem, próbując wytłumaczyć osobie z Warszawy jak i czym się przemieszczać po Trójmieście oraz co, gdzie i za ile skasować. James Bond by się pogubił, a co dopiero zwykli śmiertelnicy.

Wyobraźcie sobie, że posiadacie magiczną moc, aby w ciągu sekundy zmienić jedną, jedyną rzecz dotyczącą działalności SKM. Co to by było i dlaczego?

Artur: Na poważnie? Prawie wszystko - począwszy od rozkładów, poprzez stare i zdezelowane składy, aż po dworce i infrastrukturę kolejową, bo część z niej także należy do SKM. Jeśli zaś koniecznie muszę wybrać jedną rzecz, to przede wszystkim brakuje większej interakcji z pasażerami. Żyjemy w XXI wieku, możemy oglądać Austriaka skaczącego z kosmosu na Ziemię, a nie możemy w żaden sposób zmusić władz SKM do słuchania o potrzebach pasażerów i reagowania na ich uwagi? Wystarczyłby prosty system komunikacji, sprawnie działające biuro obsługi klienta i można byłoby uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji.

Michał: Ja mam jedno marzenie. Niech drogie władze SKM po prostu wczują się w potrzeby pasażerów, bo ich dotychczasowa działalność sprawia wrażenie kompletnie oderwanej od realnych problemów. No i może jeszcze marzy mi się miejsce dla mnie i mojego roweru codziennie rano. I żebym miał jak gazetę czytać, nie rozkładając jej na plecach innych pasażerów...

Trójmiasto zmienia życie: na prostsze lub trudniejsze

* Pierwszym trójmiejskim blogiem "ułatwiającym" życie był Make Life Easier prowadzony przez Kasię TuskZosię Cudny, poświęcony gotowaniu, modzie i prowadzeniu domu. Szybko dorobił się swojej niegrzecznej i złośliwej wersji, czyli prowadzonego przez Macieja i Lucjana bloga Make Life Harder.

Miejsca

Opinie (172) 5 zablokowanych

  • ogrzewanie (2)

    jak już włączą ogrzewanie, to aż tyłek parzy. Co z tego, że wszyscy w kurtkach zimowych..

    • 29 2

    • aż jajka puchną

      ała

      • 10 0

    • Lepiej

      będzie w silne mrozy na "plastikach"W d... będzie grzało a cała reszta zmarznięta, no i lód na szybach

      • 7 0

  • brak realnej alternatywy komunikacyjnej pozwala SKM na tak podłe traktowanie swoich klientów. (2)

    to zdanie tłumaczy wszystko- każda firma, która ma monopol traktuje swoich klientów jak g***o.
    Przykłady:
    - Urząd skarbowy
    - ZUS
    - Urząd miejski
    - Poczta polska (...ale już niedługo....)

    • 42 2

    • to j/w państwowe

      czyli niczyje; US stosuje ustawy "wytworzone" przez posłów - wybrańców ludu; ZUS to instytucja umocowana i funkconująca dzięki rządzącym; UM - teoretycznie samorządność, my o sobie; realnie grupa urzędniczo-biznesowa dbająca o swoje interesy; poczta polska - relikt przeszłości utrzymywany przez państwo, NAS podatników; to żadne firmy, żaden monopol to gangrena na ciele obywatelskim naszym polskim

      • 20 0

    • Oj świeta prawda

      Niestety o ile w/w instytucje jakoś udaje mi się omijać szerokim krokiem, tak na skm jestem skazany.
      Co gorsze- kupuje usługę za niemałe pieniądze, a w zamian dostaje bubel, którego nawet nie ma jak zareklamować.. ehhhh

      • 2 0

  • Bo to jest kolej na miarę naszych czasów !!!!!!!!!!!! (1)

    • 19 1

    • Taaa - SKM-kowy marketing powinien od jutra tworzyc bilboardy z takim hasłem reklamowym ;D

      • 0 0

  • i te śmierdzące klejące się do człowieka siedzenia

    bezcenne.....;
    człowiek tylko czeka aż przyniesie do domu pluskwy

    • 28 4

  • Po co czytać, skoro można o...ć trzy specjale w kanarówie.

    • 9 1

  • Jak długo jeszcze pisowska sekta będzie rządziła Trójmiastem? (2)

    Od 12 lat niszczą wszystkich i wszystko. SKM jest tego najlepszym przykładem!! Powinni z nich sformować brygady pracy im. Sławku Nowaku i wysłać na tory w ramach resocjalizacji i reedukacji!!

    • 9 13

    • g@llux Twoja ironia nie do wszystkich dotrze, a na pewno nie do PO (1)

      • 1 2

      • kto by się przejmował gupim drobiem?

        • 0 0

  • Póki...

    ...dyletanci zarzadzaja ta firmą,a niedorzecznikiem jest pie.... głupoty Głuszek to jest jak jest.

    • 10 0

  • Już bez przesady mogło być gorzej ;) (4)

    Ja wychodzę z założenia, że Polacy i tak zawszę będą narzekać na to co mają - być może taka nasza natura.
    Sąsiad ma nowy samochód więc pewnie złodziej... itp..

    Codziennie jeżdżę SKM, oczywiście denerwuje mnie:
    - spóźnianie skm'ki
    - bark wolnych miejsc, tłok w kolejce
    - co chwilę zerwane trakcje
    - coraz to droższe bilety,
    - pociągi stare jak były tak są ( a przecież miał byc generalny remont ) ;p

    Ale z drugiej strony nie wyobrażam sobie wracać samochodem w godzinach 14-18 ponieważ korki są masakryczne.
    Przy dobrej taktyce można zawsze usiąść i jechać spokojnie od Gdańska do Gdyni :P
    Zdecydowanie lepiej stoi się na peronach wyremontowanych i dobrze oświetlonych niż na peronie typu Orłowo.

    no ale to i tak wina Tuska

    • 15 38

    • nie przesadzaj z tymi korkami (1)

      miedzy 7 a 10 rano - podroz osowa- gdynia centrum 20 minut, dzis osowa oliwa 20 minut niecałe, nie jest tak źle - a spacerowa to najbardziej zatłoczona ulica w 3city....

      • 2 0

      • + 20 min to tak

        ale nie 20 min cała trasa

        • 1 0

    • (1)

      Racja. W Bangladeszu jest gorzej.

      • 1 0

      • lepiej: cieplej

        • 1 0

  • (4)

    chce mi się pić ..
    wódki

    • 6 4

    • Bo jedno co warto... to napić się warto...

      • 7 2

    • ochoty mi narobiles...

      • 1 1

    • wódka - największa tragedia Polski

      • 3 1

    • szczere wyznanie ochlapusa

      • 3 0

  • oczywiście,... (3)

    koledzy chcą konkurencji na kolei i jednocześnie wspólnego biletu...gigantyczny LOL

    • 5 10

    • co ci wadzi? (1)


      SKM to nie jest kolej, to jest kolejka miejska
      taki szybszy tramwaj...
      metro naziemne...

      nie powinno jeździć do Pcimia
      za to powinno jeździć b.b. często i mieć ten sam bilet co inne tramwaje

      • 13 0

      • to jest słuszna koncepcja - na całym świecie stosowana,

        ale nie w naszej SKM - oni mają ambicję jeździć na Księżyc

        • 6 0

    • Konkurencja?

      Rusz się przynajmniej do Warszawy, żeby zobaczyć, jak to może funkcjonować - jeden bilet na metro, tramwaje, autobusy i kolejki w obrębie miasta!
      Da się?

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane