• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZKM pyta o zapowiedzi głosowe

Krzysztof Koprowski
9 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Zapowiedzi przystankowe obejmą m.in. wyeksploatowane ok. 11-letnie NGd99 (po lewej), natomiast nie będą wprowadzane do "stopiątek" (po prawej). Zapowiedzi przystankowe obejmą m.in. wyeksploatowane ok. 11-letnie NGd99 (po lewej), natomiast nie będą wprowadzane do "stopiątek" (po prawej).

Z początkiem nowego roku gdańska komunikacja doczeka się zapowiedzi przystankowych, które są normą w innych aglomeracjach Polski. ZKM przymierza się do ich wprowadzenia i prosi o pomoc w ich doborze czytelników portalu Trojmiasto.pl



Jak powinna wyglądać forma komunikatu głosowego?

Obecnie jedyne zapowiedzi przystankowe, zarówno głosowe jak i wizualne, dostępne są w tramwajach marki Swing. Tu każdy przystanek jest zapowiadany w polsko-angielskim komunikacie oraz wyświetlany na monitorze.

- Od 1 stycznia musimy wyposażyć wszystkie pojazdy, poza tramwajami 105Na, w elektroniczne wyświetlacze. Na wyświetlaczach muszą się wyświetlać informacje, takie jak: numer linii, przystanek docelowy i przystanek bieżący, na którym stoi lub do którego dojeżdża pojazd - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Oprócz obowiązkowych informacji świetlnych, ZKM Gdańsk chce także wprowadzić informacje głosowe. Jakie konkretnie? To będzie zależeć w głównej mierze od czytelników Trojmiasto.pl.

- Liczymy na sugestie, jakie informacje są przydatne pasażerom, na co szczególnie zwracać uwagę oraz czy informacje te mają być również w innych językach - dodaje rzecznik ZKM.

Przede wszystkim sprawa dotyczy zapowiedzi w języku obcym. Te dostępne są obecnie w Swingach, jednak wielu pasażerów uważa je za irytujące. Zwroty w obcym języku, poza przystankami w obrębie lotnisk, nie są spotykane nawet w takich metropoliach jak Berlin.

Czy lektor powinien wyczytać tylko nazwę najbliższego przystanku, czy także kolejnego (tak jest to np. we Wrocławiu czy Warszawie)? A może komunikat powinien być krótki, za to informacje o kolejnych przystankach powinny być wyświetlane?

- Czytelnicy mogą też sugerować, kto powinien czytać komunikaty: znany aktor czy anonimowy lektor? - mówi Alicja Mongird.

ZKM Gdańsk jest otwarty na propozycje dokonania podziału czytanych komunikatów względem środka transportu. W tramwajach komunikaty mogłyby być wypowiadane przez męski głos, natomiast w autobusach damski. Takie rozwiązanie funkcjonuje np. w Poznaniu.

Propozycje można zgłaszać w komentarzach pod artykułem oraz wybierając odpowiednią opcję w ankiecie.

Miejsca

Opinie (331) ponad 20 zablokowanych

  • Opisać przystanki !

    Mnie natomiast irytuje brak wyraźnej, dużej nazwy na samej wiacie przystanku. Napisu, który byłby widoczny dla pasażerów z wnętrza pojazdu. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich przystanków, w dzielnicach dobrze skomunikowanych nie jest źle, ale przystanki powinny być opisane wszystkie, zwłaszcza te na peryferiach. Jako studentkę z innego miasta właśnie to mnie na początku w Gdańsku uderzyło, wiedząc na jakim przystanku mam wysiąść, często po prostu nie wiedziałam gdzie jestem!
    Dopiero potem można zabierać się za komunikaty głosowe, które czasem pewnie będą działać, czasem nie.
    Proszę też wziąć przykład z gdyńskiego sposobu opisywania rozkładów - oprócz nazw przystanków podawana jest też ulica, na której się znajduje.

    • 0 0

  • a94

    a 94 jazdzi jak chce

    • 1 0

  • 94

    Juz na odcinku Nowy Port-Letnica ma opoznienie!!!
    Korki?!

    • 0 0

  • ?

    Wszystkim inteligentów utyskującym na punktualnosc autobusów życzę zdrowia skoro nie widzą co dzieje się w mieście.Pieniądze za te elektroniczne badziewia Jak sipy i inne pitoly lepiej przeznaczyć na naprawę dróg. A "najlepsza" informacja pasazerska to ten cymbal z pks z lini 256. Dobrze , że są słuchawki...

    • 0 0

  • Byle nie za głośno.

    Dla mnie to nużący dodatek do wielkiej puli hałasu. Przyjmuję jednak, że może to pomóc niewidomym. Oni mają jednak chyba raczej dobry słuch. W Gdyni to już działa - z różną głośnością. W niektórych autobusach DENERWUJĄCO GŁOŚNO. Uważam, że lepsze byłyby zwykłe tablice z wyraźnie narysowaną trasą i przystankami - jedna czy dwie na pojazd wystarczą, a zapowiedzi dla niewidomych p o c i c h u.

    • 0 0

  • Nie mówi się "next stop" tylko "THE next stop"

    Zapowiedzi w dwóch językach - jak najbardziej tak! Ale mówione poprawnie.. The next stop.. Niech ktoś nagra to jeszcze raz, bo to wstyd..

    • 0 0

  • ja jestem za w Gliwicach takie coś istnieje od jakiś 3 lat

    • 0 0

  • Moje zdanie

    Witam

    Przede wszystkim powinno być tylko w naszym języku, polskim.
    To "Next" jest irytujące przy jeździe dłuższej niż kilka przystanków!
    Jeżeli chodzi o komunikaty głosowe i ich wypowiadanie, głos powinien być czytelny i zrozumiały, np. Artur Żmijewski, Piotr Fronczewski i inni.
    Głos powinien wypowiadać np. Zaspa, następny przystanek Kołobrzeska itd.

    Napisy, nazwy wyświetlane powinny być na bieżąco z numerem linii (ciągle widocznej ) oraz godziną, bo zobaczyć godzinę na tych wyświetlaczach, to jakiś cud!
    Nie mówić już o tym, że Motorniczy bardzo często zapomina zmienić napis z przodu pojazdu i jedzie do Nowego Portu w kierunku Siedlec - masakra jakaś. I co z tego, że patrole ZTM stoją po drodze, jak Oni nie zawsze zdążą to dostrzec.
    Jeśli ZKM ma jakieś pytania, zapraszam do konfrontacji.

    Pozdrawiam

    • 0 0

  • Propozycja zapowiedzi (1)

    Gdy autobus/tramwaj dojeżdża do przystanku powinno się mówić jego nazwę. Tuż po odjeździe z przystanku zapowiedź jaki będzie następny.
    Powinno być po polsku poza kilkoma wyjątkami:
    Po polsku i angielsku powinny być zapowiadane przystanki koło Lotniska, Dworca PKP, dworca PKS, stadionu, może jeszcze pętli Oliwa i przystanku przy terminalu promowym. Koniecznie (!) przy dworcach PKP informować: możliwość przesiadki na pociągi dalekobieżne, regionalne i SKM (przy dworcu głównym taki komunikat także po angielsku). Przy przystankach SKM informować: możliwość przesiadki na SKM. W przyszlosci przy przystankach PKM taki sam system informacji. Przy dworcu PKS informować o możliwości przesiadki na autobusy regionalne i dalekobieżne.

    • 0 0

    • takie rozwiązanie stosowane jest m.in. w S-Bahn w Kolonii, w Niemczech

      • 0 0

  • Chciałbym zauważyć, że w warszawskich 105-kach też są zapowiedzi, oczywiście nie wszystkich, ale tych nowszych, czy tych po remoncie, więc dlaczego nie można zrobić informacji głosowej w tych po remoncie, zwłaszcza, że w latach ok 2001-2003 działała ona w 105

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane