• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakorkowana Spacerowa: urzędnicy czekają, kierowcy klną

Krzysztof Katka
21 września 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prokurator zawiesił ściganie prezydenta
Kłopoty z przejazdem ul. Spacerową przy hipermarkecie Real (dawniej Geant) rozpoczęły się 9 lat temu i trwają do dziś. Kłopoty z przejazdem ul. Spacerową przy hipermarkecie Real (dawniej Geant) rozpoczęły się 9 lat temu i trwają do dziś.
Na Spacerowej przy hipermarkecie w Osowej kierowcy niemal codziennie tkwią w korkach. Gminny zarząd dróg tak rozprawia się z problemem, że od roku nie ustalił nawet, kto jest nowym właścicielem sklepu.

Już nazwa sugeruje, by ul. Spacerową pokonywać piechotą, a nie w samochodzie. Kierowcy jednak jeżdżą tędy nadal, więc powstają ogromne korki. Tak jest od wielu miesięcy. Kłopoty z przejazdem ul. Spacerową przy hipermarkecie Real (dawniej Geant) rozpoczęły się 9 lat temu, tuż po tym, jak powstał sklep. Inwestor postawił okazały obiekt, ale oszczędził na drogach dojazdowych. Gmina na to zezwoliła. Dlaczego?

- Spodziewaliśmy się korków i negocjowaliśmy z Geantem, by rozwiązał problem. Był nawet pomysł wybudowania kładki nad obwodnicą, ale upadł ze względów bezpieczeństwa - mówi Antoni Szczyt, wicedyrektor wydziału spraw komunalnych Urzędu Miasta Gdańska. Inny powód podaje Ryszard Gruda, ówczesny wiceprezydent Gdańska ds. zagospodarowania przestrzennego. Twierdzi, że gmina 10 lat temu podpisała z inwestorem umowę zobowiązującą go do budowy węzła drogowego z prawdziwego zdarzenia.

- O ile dobrze pamiętam, to Geant chciał wybudować druga nitkę Spacerowej, ale przeszkodą był brak zgody władz Gdyni na wycinkę drzew na gdyńskim gruncie w Osowej - wskazuje Gruda.

- Nieprawda - zaprzecza Joanna Grajter, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni. - W lutym ubiegłego roku Geant otrzymał od nas zgodę na inwestycję i mógł rozpocząć prace. W planach znalazło się dwupoziomowe skrzyżowanie, roboty jednak nie ruszyły. Przed rokiem sklep przejął Real i teraz obiekt należy do jednej ze spółek tej sieci handlowej.

Co znajduje się w umowie, o której wspominał Gruda? Jakie były obowiązki inwestora i ewentualna kara za ich niedopełnienie? Na te pytania nie potrafił wczoraj odpowiedzieć Karol Polejowski, p.o. kierownika Referatu Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego.

- Półtora roku temu rozmawialiśmy na temat budowy węzła z przedstawicielami Geanta. Były trudne, bo centrum handlowe znajduje się na granicy trzech miast. Do porozumienia nie doszło - twierdzi Karol Polejowski.

Szef gminnego Zarządu Dróg i Zieleni Romuald Nietupski opowiedział "Gazecie", że chciałby spotkać się z nowym właścicielem sklepu, by skłonić go do budowy węzła.

- Tylko że od pewnego już czasu nie możemy ustalić, kto nim jest - powiedział.

Zapytaliśmy wiceprezydenta Gdańska Marcina Szpaka, ile czasu potrzeba na ustalenie, do kogo należy firma działająca na terenie miasta.

- Najwyżej kilka dni - odparł.

- Co pan sądzi o tym, że ZDiZ szuka danych od roku? - pytamy.

- Muszę tam zadzwonić i poprosić o większą operatywność - odpowiedział wiceprezydent Szpak.

W tej sprawie ZDiZ pełnił jednak rolę pomocniczą. Rozmowami z Geantem zajmował się bowiem bezpośrednio podległy Szpakowi wydział polityki gospodarczej. W odpowiedzi na nasze pismo Karol Polejowski zapowiedział, że podwładni wiceprezydenta "w ciągu najbliższych tygodni" zorganizują spotkanie z nowym właścicielem obiektu przy Spacerowej.

"Jazda Jak Po Grudzie"

6 listopada 1998 r.

Lokalizacja hipermarketów przy drogach dojazdowych do obwodnicy oznacza zgodę władz Gdańska na kompletne zakorkowanie już teraz nieprzejezdnych ulic. Negocjacje władz miasta z inwestorami ograniczały się wyłącznie do zaakceptowania ich warunków.

- Możemy się tylko cieszyć, że wielki kapitał jest zainteresowany wejściem na nasz teren - mówi wiceprezydent Ryszard Gruda.

- Nie mogliśmy wymagać od inwestorów, żeby budowali drogi - zaznacza Elżbieta Mróz, naczelnik wydziału architektury i nadzoru budowlanego UM w Gdańsku. - Widzimy jednak ich dobrą wolę i godzenie się na częściowe pokrycie kosztów związanych z budową dróg w przyszłości.

Były to jedynie deklaracje słowne, bo te zapisane w porozumieniach są tak ogólne, że w praktyce pozwolą firmom na zminimalizowanie swojego udziału w rozbudowie układu komunikacyjnego.

Autor: Paweł Wiejas
Gazeta WyborczaKrzysztof Katka

Opinie (89) ponad 10 zablokowanych

  • żarty żartami, ja zapewne jestem niezbyt obiektywny, powiem więcej - dość krytyczny, ale czy naprawde jest aż tak źle?
    euro 2012 MUSI TU BYĆ
    bo inaczej tubylcy z jamajki zapłaczą się ze śmiechu:-)

    • 0 0

  • Osoby które jeżdżą często przez powyższe skrzyżowanie wiedzą, że jest ono pechowe jeśli chodzi o stłuczki i kolizje. Wydaje mi się, że jest tam jakiś błąd konstrukcyjny. Zwłaszcza gdy jest mokro i ślisko jest niebezpiecznie.

    • 0 0

  • ZŁA PAMIĘĆ

    MYŚLĘ ŻE TO ZIELONI ZABLOKOWALI WYCINKĘ DRZEW.
    CHROŃMY PRZYRODĘ ALE Z GŁOWĄ.JEST OBOK WIELE TERENÓW KTÓRE MOŻNA ZALESIĆ

    • 0 0

  • JAKIE KORKI PRZEZ HIPERMARKETY LUDZIE (1)

    NIECH STANIE PAN WICEPREZYDENT NA SKRZYZOWANIU I ZOBACZY SKĄD SIE BIORA KORKI Z OBWODNICY I Z MIASTA !!!! A NIE Z REALA

    • 0 0

    • Pewnie, że przez hipermarket te korki

      Bo gdyby nie hipermarket, nie byłoby tam skrzyżowania i świateł.

      • 0 0

  • PRecz z Urzedasami

    Budowę dróg zacznijmy od wymiany tych którzy są za to odpowiedzialni a nie potrafią rozwiązać problemu, inaczej ciągle będziemy 100 lat za murzaynami

    • 0 0

  • Skrzyżowanie przy Auchan i podłączenie Armii Krajowej?? (2)

    Chciałbym wiedzieć w jaki sposób ma być w tym miejscu podłączona do obwodnicy przedłużana obecnie Armii Krajowej. Powinno to być bezkolizyjnie z wiaduktem. Bo jeżeli nie, to będzie klęska!! Już w tej chwili są wielokilometrowe korki w tym miejscu jadąc w kierunku Kartuz. A na obwodnicę ani wjechać ani z niej wyjechać. Może ktoś mnie oświeci.

    • 0 0

    • Ma być tam rondo

      • 0 0

    • Dla Armii Krajowej ma byc wybudowany całkiem nowy węzeł.

      • 0 0

  • Do Janka

    Pewnie nie ma jeszcze koncepcji jak podłączyć, dlatego tak opornie idzie budowa Armii Krajowej.

    • 0 0

  • Janek

    przy auchan powstanie druga nitka (po to jest ten pas zieleni idąc z przystanku do marketu) i drugi wiadukt. armi krajowej, za salonem volvo przejdzie nad kartuską i pójdzie aż do obwodnicy. koniec prac niby w 2009r.

    • 0 0

  • K.R.Z

    Buahahaha - powstanie druga nitka. To może była wizja PAWCIA? Czy innego Szczyta i Nietu(p)skiego? Armii Krajowej posiada na skrzyżowaniu z Łostowicką najazdy na wiadukty, które sprawiłyby znaczne zmniejszenie korków na węzłach Kartuska/Łostowicka/Nowolipie oraz AK/Łostowicka/Warszawska. Ale wymienieni uprzednio DZIAŁACZE mają w dupie stworzenie tam prawdziwego skrzyżowania. Tak samo będzie z Kartuską koło Ałchanta - dociągną trasę WZ i PO SPRAWIE. Węzeł? A po co jakiś węzeł? PAWCIO chodzi na piechotkę, a jak wraca ostatnim lotem z Wawy to jedzie Słowackiego.

    • 0 0

  • (1)

    Dodam także, że nikt w tym mieście nie ma ŻADNEJ wizji przyszłości komunikacji i rozwoju miasta. Byle TRWAĆ na stołkach jak najdłużej. Ech - aż się człowiekowi chciałoby za to zabrać samemu, ale kto nie ma układów, czy to z Tusekiem czy JaJajcusiem, to nie zrobi nic.

    • 0 0

    • samemu?
      chciałam ci przypomniec ze tym niedorobionym urzedasom, którzy robią taką zenade płącimy z naszych pieniedzy, to i wymagac powinnismy.
      adamowicz-wieczny, nietupski stary jak swiat albo jeszcze bardziej, bałagan jak był tak jest.
      głowy leca tylko jak się wejdzie w sprawy kryminalne, a tak wszyscy na tych samych ciepłych posadkach od lat.
      i ta wiecznie zadowolona, wprost promieniujaca twarz adamowicza.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane