• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zarzut umyślnego spowodowania katastrofy w ruchu wodnym dla 19-letniego sternika galara

Szymon Zięba
10 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Wyłowiony galar na terenie stoczni.

Zarzut umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym usłyszał 19-letni sternik galara. To pokłosie tragicznego wypadku z udziałem łodzi Galara Gdańskiego, do którego doszło w sobotę 8.10.2022 r. na Kanale KaszubskimMapka. Prokurator skierował do sądu wniosek o tymczasowy areszt.



Śledczy z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, którzy przejęli w tej sprawie śledztwo, wyliczają, że wśród ofiar znalazł się 59-letni mężczyzna i dwie kobiety: 50-latka oraz 27-latka, która była w zaawansowanej ciąży. Zmarło także nienarodzone dziecko 27-letniej kobiety.

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

- Jak wynika z dokonanych na obecnym etapie ustaleń, przyczyną zdarzenia było naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu wodnym oraz dobrej praktyki morskiej wynikającej z Konwencji w sprawie Międzynarodowych Przepisów o Zapobieganiu Zdarzeniom na Morzu przez pełniącego funkcję sternika, 19-letniego mężczyznę - poinformowała prok. Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Co ustaliła prokuratura?



Zdaniem śledczych młody mężczyzna:
  • zaniedbał zachowania środków ostrożności,
  • niewłaściwie prowadził obserwację wzrokową
  • i nie ustąpił mającemu pierwszeństwo zespołowi holowników i statkowi.

- Wbrew zwyczajowemu obowiązkowi uzyskania od pilota zespołu holowników zgody na przepłynięcie, ignorując sygnały alarmowe, wbrew obowiązkowi postoju, wpłynął w strugę śrubową holownika, wskutek czego doszło do niekontrolowanego przemieszczenia się jachtu, utraty stateczności i jego wywrócenia - precyzuje prok. Wawryniuk.
W trakcie zdarzenia na pokładzie jachtu znajdowało się łącznie osób 14 osób, w tym 12 pasażerów.

Rejsy galarem gdańskim odbywają się m.in. na trasie wokół Wyspy Ostrów oraz od Stoczni Cesarskiej przez Główne Miasto, Żabi Kruk i Szafarnię, aż do Kamiennej Śluzy. Rejsy galarem gdańskim odbywają się m.in. na trasie wokół Wyspy Ostrów oraz od Stoczni Cesarskiej przez Główne Miasto, Żabi Kruk i Szafarnię, aż do Kamiennej Śluzy.
Śledczy informują też w następstwie zdarzenia śmierć poniosło kilka osób: mężczyzna oraz dwie kobiety (obie kobiety zmarły już w szpitalu, jedna z nich była w zaawansowanej ciąży). Jeden osoba doznała obrażeń ciała na czas powyżej siedmiu dni, a jedna na czas poniżej siedmiu dni.

- Prokurator zarzucił mężczyźnie umyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu wodnym zagrażającej życiu i zdrowiu wielu osób - mówi prok. Wawryniuk. - Przestępstwo to zagrożone jest karą pozbawienia wolności od lat 2 do lat 12.
Wypadek galara przez silny strumień wody ze śruby holownika Wypadek galara przez silny strumień wody ze śruby holownika

Podejrzany złożył wyjaśnienia. Śledczy przekazali też, że prokurator po wykonanych czynnościach podjął decyzję o skierowaniu do sądu wniosku o tymczasowe aresztowanie podejrzanego na trzy miesiące.

Akcja ratunkowa po wypadku z udziałem galara widziana z drona.

Miejsca

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Czy ten obiekt plywajacy

    Miał certyfikaty bezpieczeństwa i czy był dopuszczony do pływania i przewożenia ludzi. Nie na wszystkim można wszędzie pływać i przewozić ludzi.

    • 11 0

  • w tekście dwa razy galara czyli łódź płaskodenną nazwano jachtem

    wiem, że jachtami nazywa się też luksusowe motorówki ale dla mnie to też błąd bo jachtami powinno się nazywać tylko żaglówki a nie takie krypy które są bardziej ładzą flisaka z silniczkiem niż nawet motorówką, nie mówiąc o jachcie

    • 13 0

  • Czy coś nowego?

    Jak zwykle trzeba śmierci ofiar, by na jakiś czas zaczęto myśleć, ścigać, zabraniać, przestrzegać, ostrzegać, pouczać, tworzyć nowe przepisy. Oby nie było tak jak po katastrofie promu, gdzie przez niechlujstwo pracowników i jedną katastrofę zlikwidowano przeprawy, które bez problemów funkcjonowały przez ponad sto lat służąc wielu mieszkańcom.

    • 8 0

  • (2)

    Treść postów w wykonaniu obrońców tego który fizycznie prowadził tę łódż i sam decydował jak i gdzie ona płynie dowodzi tylko o ubogiej mentalności autorów,podobne komentarze są w przypadku piratów drogowych,milion powodów dla których dopuszczają łamanie prawa oraz przepisów ,wszyscy winni oprócz bezpośredniego sprawcy.

    • 8 7

    • sam masz ubogą mentalność (1)

      wsiadłbyś do samolotu, gdybyś wiedział, że piloci mają po 19 lat i właśnie ukończyli 3 godzinny kurs latania Airbasem?
      Nawet gdyby cię zapewnili, że w razie katastrofy winę biorą na siebie?

      • 3 2

      • Airbusem,jak już.piloci nie kończą 3 godzinnych kursów latania,osobo o bogatej mentalności.

        • 1 0

  • Niestety wina sternika - ewidentna (2)

    Jestem pilotem. Latam samolotami i szybowcami, też z pasażerami. Gdy biorę ich na pokład, zgodnie z prawem jako Pilot in Command odpowiadam za ich bezpieczeństwo realnie, też prawnie. Stosuję się do procedur. Koniec kropka. W szybowcu nie wyobrażam sobie wziąć paksa bez spadachronu. Po prostu, nie. Za lekki, dociazam. Za ciężki, po prostu nie leci. Nie narażę bezpieczeństwa jego i swojego. Pijany czy nawet podchmielony też nie poleci.

    To samo dotyczy kierowcy autobusu, maszynisty pociągu, czy sternika łodzi. A de facto też powinno dotyczyć kierowcy auta obosowego - wypiłam, nie jadę. Jest ograniczenie prędkości, zwalniam. Auto nie sprawne, nie jadę. Profesjonalizm

    Kończąc ewidentna wina sternika on był in command i to on podjął błędną decyzję.

    Wiek tu nie ma żadnego w sensie prawnym znaczenia

    • 14 9

    • Ile trwał Twój kurs, po jakim czasie mogłes sam pilotować bez instruktora?

      A ten chłopak miał pewnie 2h przeszkolenie i zerowe doświadczenie. Z stery posadził go ktoś kto na tym zarabia, że ma niższy ZUS itd. Widzisz różnicę. Żeby prowadzić samochód i porozwozić powyżej 9 os.trzeba mieć prawo jazy kat. min. D1 i 21 lat! Tu wystarczyło 19 lat i 12 pasażerów...

      • 5 1

    • Dokładnie.

      • 0 0

  • Brakuje kontynuacji artykułu o znalezionych zwłokach po badaniu DNA. Ten artykuł w przyszłości

    również powinien być kontynuowany, żeby nie pozostawić wrażenia taniej sensacji. To są artykuły poruszające bardzo delikatne sprawy i powinny być rzetelne wyjaśniając wszystko do końca. W przeciwnym razie można kogoś bardzo skrzywdzić.

    • 7 0

  • Bsrdzo młody ten sternik. (1)

    Chyba brakło doświadczenia w tym zawodzie.

    • 9 0

    • Nie doświadczony i lekkomyślny.

      • 0 0

  • Był to nieszczęśliwy wypadek na wodzie.

    Nie wydaje mi się, by sternik umyślnie doprowadził do niego...

    • 8 2

  • Czy holownik nie powinien zaczekać na przepłynięcie galara? (1)

    • 1 9

    • powinien trochę odpuścić ale wiesz to przecież fachowcy z doświadczniem

      3 trupy

      • 1 1

  • Nieszczęśliwy wypadek czyli nsgłe zdarzenie, spowodowane przyczyną zewnętrzną.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane