• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zarzut umyślnego spowodowania katastrofy w ruchu wodnym dla 19-letniego sternika galara

Szymon Zięba
10 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Wyłowiony galar na terenie stoczni.

Zarzut umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym usłyszał 19-letni sternik galara. To pokłosie tragicznego wypadku z udziałem łodzi Galara Gdańskiego, do którego doszło w sobotę 8.10.2022 r. na Kanale KaszubskimMapka. Prokurator skierował do sądu wniosek o tymczasowy areszt.



Śledczy z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, którzy przejęli w tej sprawie śledztwo, wyliczają, że wśród ofiar znalazł się 59-letni mężczyzna i dwie kobiety: 50-latka oraz 27-latka, która była w zaawansowanej ciąży. Zmarło także nienarodzone dziecko 27-letniej kobiety.

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

- Jak wynika z dokonanych na obecnym etapie ustaleń, przyczyną zdarzenia było naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu wodnym oraz dobrej praktyki morskiej wynikającej z Konwencji w sprawie Międzynarodowych Przepisów o Zapobieganiu Zdarzeniom na Morzu przez pełniącego funkcję sternika, 19-letniego mężczyznę - poinformowała prok. Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Co ustaliła prokuratura?



Zdaniem śledczych młody mężczyzna:
  • zaniedbał zachowania środków ostrożności,
  • niewłaściwie prowadził obserwację wzrokową
  • i nie ustąpił mającemu pierwszeństwo zespołowi holowników i statkowi.

- Wbrew zwyczajowemu obowiązkowi uzyskania od pilota zespołu holowników zgody na przepłynięcie, ignorując sygnały alarmowe, wbrew obowiązkowi postoju, wpłynął w strugę śrubową holownika, wskutek czego doszło do niekontrolowanego przemieszczenia się jachtu, utraty stateczności i jego wywrócenia - precyzuje prok. Wawryniuk.
W trakcie zdarzenia na pokładzie jachtu znajdowało się łącznie osób 14 osób, w tym 12 pasażerów.

Rejsy galarem gdańskim odbywają się m.in. na trasie wokół Wyspy Ostrów oraz od Stoczni Cesarskiej przez Główne Miasto, Żabi Kruk i Szafarnię, aż do Kamiennej Śluzy. Rejsy galarem gdańskim odbywają się m.in. na trasie wokół Wyspy Ostrów oraz od Stoczni Cesarskiej przez Główne Miasto, Żabi Kruk i Szafarnię, aż do Kamiennej Śluzy.
Śledczy informują też w następstwie zdarzenia śmierć poniosło kilka osób: mężczyzna oraz dwie kobiety (obie kobiety zmarły już w szpitalu, jedna z nich była w zaawansowanej ciąży). Jeden osoba doznała obrażeń ciała na czas powyżej siedmiu dni, a jedna na czas poniżej siedmiu dni.

- Prokurator zarzucił mężczyźnie umyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu wodnym zagrażającej życiu i zdrowiu wielu osób - mówi prok. Wawryniuk. - Przestępstwo to zagrożone jest karą pozbawienia wolności od lat 2 do lat 12.
Wypadek galara przez silny strumień wody ze śruby holownika Wypadek galara przez silny strumień wody ze śruby holownika

Podejrzany złożył wyjaśnienia. Śledczy przekazali też, że prokurator po wykonanych czynnościach podjął decyzję o skierowaniu do sądu wniosku o tymczasowe aresztowanie podejrzanego na trzy miesiące.

Akcja ratunkowa po wypadku z udziałem galara widziana z drona.

Miejsca

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • pewnie ten małolat co prowadził nie miał pojęcia i jakiś zasadach na wodzie itd

    • 8 0

  • Dać spokoj dzieciakowi, kara w zawiasach wystarczy. Chłopak i tak ma już do końca życia ciezkie myśli i wyrzuty. Lepiej weźcie sie są tych którzy zatrudnili dzieciaka bez doświadczenia do przewożenia osób tratwa która co najwyżej powinna pływać po jeziorach czy pustych kanałach.

    • 10 1

  • (1)

    Bardzo mi szkoda tego chłopaka. Jest On piątą ofiarą tego wypadku.

    • 11 0

    • Przeprasza, czwartą.

      • 0 0

  • Zarzuty dla sternika galara

    Jasne! Kowal zawinił, a cygana powiesili. Przecież przepisy (wszystkie - morskie, lądowe, ogólne i szczególne), powinny jasno i precyzyjnie określać, gdzie taka łupinka może po porcie pływać.

    • 6 0

  • Na jaką kwotę organizator rejsu ma polisę OC? Czy posiada? (1)

    • 4 0

    • Na taką jaka pobrali z ubezpieczenia trzej co przeżyli zamach w Smoleńsku

      • 0 1

  • 19-letni sternik?

    Z calym szacunkiem ale ja majac 19 lat to nawet z prawem jazdy bylem kiepskim kierowca bo przede wszystkim brakowalo doswiadczenia. Co to za przepisy ktore pozwalaja w takim wieku, z zakladam bardzo niskim doswiadczeniem, wozic pasazerow lodzia? Pewnie jak zwykle "polskie ulanstwo" w stylu "ja nie dam rady?"

    • 8 0

  • Po co areszt w śledztwie, gdzie on ucieknie, albo jakby miał mataczyć. Areszt to nie kara, to środek zapobiegawczy.

    • 4 1

  • Warto by Trójmiasto.pl napisało arytkuł jak faktycznie wyglądają przepisy (1)

    Patrząc na to co się dzieje w komentarzach i jak wielu "ekspertów" się w nich wypowiada sugeruje by trojmiasto.pl przeprowadziło wywiad z prawdziwym ekspertem od spraw przypisów obowiązujących na wodzie np. z Urzędu Morskiego czy Izby Morskiej.

    Przede wszystkim kodeks morski jak i ustawy dotyczące pływania jasno mówią, że to kierownik jednostki jest odpowiedzialny za jej przygotowanie do wypłynięcia oraz zapewnienie wszystkim osobom znajdującym się na jej pokładzie bezpieczeństwa mówi o tym np. kodeks morski

    Co do wieku czy uprawnień- one również mają swoje prawne ulokowanie w ustawach zarówno dotyczących żeglugi śródlądowej jak i tej prowadzonej na wodach morskich. Jeżeli ktoś posiada dane uprawnienia, to czemu miałbybyć dyskryminowany ze względu na wiek (to trochę jak pozwolić 18latkowi zdać prawo jazdy a później zakazać mu prowadzenia samochodu z racji na wiek).

    Co do pozwolenia na pływanie Galarami po porcie- jeżeli, podmiot spełnia wymogi formalne to na jakiej podstawie ma mieć zakaz prowadzenia działalności? Podstawą prawa jest założenie, że jeżeli coś nie jest zakazane to jest to legalne.

    Tłumaczenie całego zdarzenia wiekiem sternika też jest bez sensu. Z tego co było napisane we wcześniejszych artykułach wiemy, że był on ostrzegany przez inne jednostki, które się zatrzymały. Sternik podjął jednak samodzielną decyzję, która była tragiczna w skutkach i powinien ponieść za to konsekwencje (tak jakby wjechał na skrzyżowanie na czerwonym świetle)...

    Co do owianej już mitami i powtarzanej jak mantra kwestii kapoków- nie ma przepisu, który nakazuje ich noszenie. Dodam, że są sytuacje, w których kapok może stanowić nawet zagrożenie np. w momencie gdy osoba w kamizelce przebywa pod pokładałem a jednostka szybko nabiera wody (wyporność kamizelki dopchnie takiego człowieka do najwyższego punktu i utrudni ewakuację). Osoby, które zawodowo zajmują się pływaniem mają w tym temacie naprawdę sporą wiedzę i odwodnienie kursy (np. STCW)...

    • 2 4

    • Co ci napisze Trójmiasto, jesli pisze, że 300 lat temu tam galary pływały po Motławie?? Gdy pływały po Wiśle !

      Ówczesnej. Były znacznie większe, były statkami rzecznymi tak poza tym. i spływały ze zbożem do Gdańska Wisłą, a nie Motławą !

      • 1 0

  • Są dwa hasła jak zawsze.

    Jakoś to będzie i Polacy nic się nie stało.
    Pasażerowie zaufali, że ktoś wydając decyzję, która umożliwia prowadzenie takich rejsów zadbał o ich bezpieczeństwo.
    Pora dowiedzieć się kto.
    Teraz, w tych tragicznych okolicznościach, istotne jest jak rodziny mogą dochodzić odszkodowania od organizatora.
    Czy znowu my wszyscy jako obywatele będziemy płacić? Czy godzimy się na takie prowadzenie spraw?
    A może jednak jesteśmy taką nacją, która nie potrzebuje wyjaśniania takich spraw i czekamy na kolejny wypadek galara, akcji ratunkowej w górach bo poszedł zimą jak na Monciak latem, autobusu pielgrzymkowego itd.? Jakoś to będzie.....

    • 1 0

  • Czyli kierowca GAiT, ktory przejezdza na wczesnym czerwonym, tez powinien odpowiadac za umyslna probe spowodowania katastrofy.

    A to ma miejsce kilkadziesiat, kilkaset razy kazdego dnia. Badzmy konsekwentni.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane