• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zatoki postojowe lekarstwem na zepsute TIR-y blokujące obwodni

Maciej Naskręt
29 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy

Czy awaryjne zatoki postojowe mogłyby zapobiec korkom na Obwodnicy Trójmiasta wywoływanym przez ciężarówki? Przykład spod wrocławskiej autostrady A4 pokazuje, że tak. Sprawdziliśmy co o tym pomyśle sądzą władze gdańskiego oddziału GDDKiA.



Obwodnica Trójmiasta z dnia na dzień staje się coraz bardziej zatłoczoną trasą. Podróżuje nią nawet 55 tys. aut na dobę. Gdyby był to wyłącznie ruch samochodów osobowych, nie byłoby powodów do zmartwień, ale lwią jego cześć stanowią pojazdy ciężarowe zmierzające m.in. do gdyńskiego portu.

Z tego też powodu codziennością staje się blokowanie pasów ruchu przez uszkodzone pojazdy, przede wszystkim dotyczy to samochodów ciężarowych z uwagi na ich gabaryty. Sytuacja pojawia się przynajmniej raz dziennie. O korek wtedy bardzo łatwo, tym bardziej że lokalna droga ekspresowa nie posiada pasów awaryjnych, na których w miarę bezpiecznie mogą zatrzymać się pojazdy z usterkami.

Jest jednak na to lekarstwo, czyli awaryjne zatoki postojowe, które buduje się z różnych przyczyn technicznych - m.in. z powodu braku pasa awaryjnego, a zatem podobnie jak na naszej obwodnicy. We wspomnianych zatokach mogłyby zatrzymywać się pojazdy, które uległy awarii lub niemogące kontynuować dalszej podróży z uwagi na intensywne opady śniegu. Miejsca przy obwodnicy jest wciąż sporo, więc można by pokusić się o tego rodzaju rozwiązanie.

O zdanie w tej kwestii poprosiliśmy władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, które zarządzają trójmiejską ekspresówką.

Czy nowe zatoki usprawniłyby ruch na obwodnicy?

- Na drogach ekspresowych o prędkości projektowej 80 km/h, czyli w górach i nie na autostradach, dopuszcza się stosowanie co ok. 2 km awaryjnych zatok postojowych w miejsce pasów awaryjnego postoju. W przypadku Obwodnicy Zachodniej Trójmiasta nie ma to sensu, gdyż odległość między węzłami wynosi 2-3 km - uważa Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA

Jednak awaryjne zatoki postojowe od kilku lat funkcjonują na dolnośląskiej autostradzie A4 między Zgorzelcem a Wrocławiem. Jest ich tam kilkanaście. O to jak się sprawdzają, zapytaliśmy we wrocławskim oddziale GDDKiA.

- To świetne rozwiązanie. Praktycznie wyeliminowaliśmy blokowanie autostrady. Kierowcy, którzy przewidują lub zauważą awarię pojazdu, mogą bezpiecznie opuścić podstawowe pasy jezdni i tym samym nie zakłócają na nich ruchu - mówi Michał Rogoszko, rzecznik prasowy wrocławskiego oddziału GDDKiA.

Miejsca

Opinie (166)

  • :) Kiedys osobiscie zapytalem cala ekipe budujaca za Gdanskiem droge :)))

    Dlaczego wy nie robicie odrazu poboczy i chodnika naprzyklad a i droge robicie nowa wezsza od starej ?,,, odeslali do kierownika i mowia ze kierownik to ten w zoltym kasku :))))) ale ja mowie :: prywatnie sie was pytam bo na calym swiecie odrazu sie to robi bo tak jest taniej ?,,,, to sie patrzyli jak w malowane wrota i mowia ze oni tylko asfalt klada ale jeden jakos pomyslal i mowi ::: Dobrze ze u nas nie jest tak jak w NIemczech :) bo mowi ma tam znajomego to mowi trzeba tam tak zapierd,,,,lac ze tu lepiej :))) i taki mozna poznac ciekawy punkt widzenia drogowcow naszych kochanych !. Najglupsze bylo to ze za kilka dni po zrobieniu nowej drogi juz inni ja rozkuwali zeby jakies studzienki inne zrobic i przylacza i nowa rozkuli i polozyli łaty w deszczu :). Wiec o czym tu rozmawiac i z kim ? moze faktycznie zolte kaski pasuja niektorym :)

    • 11 5

  • (1)

    Wystarczyłoby wybudować min 3 pasma lub wiecej obwodnicy i po sprawie

    • 6 1

    • Dodatkowy pas nic nie rozwiąże,przy polskiej kulturze jazdy,to po pierwsze

      Po drugie,nie ma miejsca pod wiaduktami

      • 2 0

  • (4)

    Po oddaniu do użytku A1 obwodnica stała się za ciasna, zwłaszcza na odcinku gdyńskim, gdzie nie ma żadnych bocznych dróg, za krótkie są pasy rozbiegowe na węzłach, przy tej ilości samochodów i szybkości jazdy coraz trudniej włączyć się do ruchu. Do tego jeszcze ciężarówki. Przydałby się i dodatkowy pas i pas awaryjny. A jak dokończą A1 to będzie jeszcze gorzej.

    • 6 2

    • O czym ty piszesz? Na gdyńskim odcinku przejeżdzam spokojnie i (3)

      bez zwalniania a zaczyna się od Osowej a potem tylko gorzej aż do ostatniego zjazdu przed autostradą. Tak samo w drugą stronę przy Karwinach kończy się tłok. Może się przejedź raz i sprawdź a nie piszesz głupoty.

      • 3 1

      • (2)

        Piszę o tym, że prawie codziennie jest wypadek na obwodnicy i to z reguły w części 'gdyńskiej', a będzie gorzej po oddaniu całej A1 do użytku. Jeżdżę tamtędy prawie codziennie. Na długich zjazdach/podjazdach na gdyńskich odcinkach jest bardzo niebezpiecznie.

        • 0 1

        • Nie "jest niebezpiecznie",tylko "część kierowców jedzie,jak DEBILE i stwarza zagrożenie" (1)

          • 0 0

          • na całej obwodnicy "część kierowców jedzie, jak DEBILE i stwarza zagrożenie", ale wypadki są głównie w części gdyńskiej.

            • 0 0

  • No przecież!

    W końcu służba powołana m.in. do kontroli stanu technicznego ciężarówek, czyli ITD, nie ma czasu zajmować się swoją pracą, musi zarabiać pieniądze dla Rostowskiego!

    • 5 2

  • nowo wybudowane odcinki już się blokują, (3)

    a co tu wymagać od starej obwodnicy / tzn. od planistów i budowniczych. Patrz krótki odcinek między Matarnią a Karczemkami w stronę Łodzi, przed nowym węzłem, dwa pasy plus trzeci wyjazdowy z Matarni, 200m dwupasmowki i potem znowu 3-4 pasy- początki rozjazdu do Auchan i Armii Krajowej. Blokuje się w normalny dzień, bo trudno im było dobudować te 200m 3 pasa....
    nawet 60m.

    • 7 1

    • blokuje się nie dlatego, że brak trzeciego pasa, a dlatego, że ciężko jest z obwodnicy zjechać (1)

      zaręczam Ci, że dobudowanie trzeciego pasa może i zmniejszy długość korka, ale nie zmniejszy jego objętości (tj. ilości samochodów) ani czasu trwania.

      • 2 1

      • A nawet gorzej,bo cwaniaki będą zjeżdżać przez 3 pasy,a nie 2 (patrz Osowa)

        • 0 0

    • most

      o ile mnie pamięć nie myli to musieliby tam kolejny most na pylonach stawiać. Zwężenie jest własnie dlatego że się na wiadukt wjeżdża pod którym będzie, podobno, kiedyś biegła kolej metropolitalna.

      • 1 0

  • Wiem ! Wiem ! Wiem ! Jestem genialny jak caly nasz kraj :)))) (2)

    Przeciez wystarczy istniejace pasy jazdy podzielic na pół i mamy juz wiecej pasow jazdy !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Geniusz ! Geniusz ! . Nie bedzie baletu ! Bedzie Chór :)

    • 11 0

    • to podaj łapę zegarmistrzowi Nowakowi (1)

      • 0 0

      • mozna podzielic na cztery kazdy pas i bedzie osmiopasmowa autostrada i to w centrum :))

        to jest plan:)

        • 1 0

  • a nie prościej te kontenery ładować w Gdańsku na statki ? (1)

    a tak cały smród spalin, korki i hałas na całe 3-city
    spada

    • 4 5

    • ale jak te statki "dojadą" do obwodnicy?

      Korki itp. ;)

      • 0 1

  • artykuł o wąskim gardle, sprawdza się

    Będzie wąskie gardło na obwodnicy , trójmiasto, gazeta

    • 1 1

  • To nie sztuka zrobić coś raz i dobrze ..........

    trzeba zarabiać cały czas

    • 6 1

  • Az dziw bierze (4)

    że nie pomyślano o tym przedtem. Kto projektował te drogi, studenci?

    • 6 1

    • Gdy projektowano i budowano obwodnicę (3)

      Przejeżdżało po niej 1-2 auta dziennie.

      • 1 2

      • Ale obwodnica

        w międzyczasie przeszła solidny remont/przebudowę.

        • 3 0

      • chyba ci się w łebku coś popier...... Nawet jak w latach 80/90 duża część (1)

        obwodnicy była jednopasmowa to był na niej bardzo duży ruch.
        Niewielu chyba pamięta, że dwupasmowa kończyła się w Gdańsku a potem już tylko po jednym trzeba było się ciągnąć

        • 1 1

        • Słabo jarekk

          jesteś chory i jedz leki tylko takie na receptę.

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane