• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zatoki postojowe lekarstwem na zepsute TIR-y blokujące obwodni

Maciej Naskręt
29 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy

Czy awaryjne zatoki postojowe mogłyby zapobiec korkom na Obwodnicy Trójmiasta wywoływanym przez ciężarówki? Przykład spod wrocławskiej autostrady A4 pokazuje, że tak. Sprawdziliśmy co o tym pomyśle sądzą władze gdańskiego oddziału GDDKiA.



Obwodnica Trójmiasta z dnia na dzień staje się coraz bardziej zatłoczoną trasą. Podróżuje nią nawet 55 tys. aut na dobę. Gdyby był to wyłącznie ruch samochodów osobowych, nie byłoby powodów do zmartwień, ale lwią jego cześć stanowią pojazdy ciężarowe zmierzające m.in. do gdyńskiego portu.

Z tego też powodu codziennością staje się blokowanie pasów ruchu przez uszkodzone pojazdy, przede wszystkim dotyczy to samochodów ciężarowych z uwagi na ich gabaryty. Sytuacja pojawia się przynajmniej raz dziennie. O korek wtedy bardzo łatwo, tym bardziej że lokalna droga ekspresowa nie posiada pasów awaryjnych, na których w miarę bezpiecznie mogą zatrzymać się pojazdy z usterkami.

Jest jednak na to lekarstwo, czyli awaryjne zatoki postojowe, które buduje się z różnych przyczyn technicznych - m.in. z powodu braku pasa awaryjnego, a zatem podobnie jak na naszej obwodnicy. We wspomnianych zatokach mogłyby zatrzymywać się pojazdy, które uległy awarii lub niemogące kontynuować dalszej podróży z uwagi na intensywne opady śniegu. Miejsca przy obwodnicy jest wciąż sporo, więc można by pokusić się o tego rodzaju rozwiązanie.

O zdanie w tej kwestii poprosiliśmy władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, które zarządzają trójmiejską ekspresówką.

Czy nowe zatoki usprawniłyby ruch na obwodnicy?

- Na drogach ekspresowych o prędkości projektowej 80 km/h, czyli w górach i nie na autostradach, dopuszcza się stosowanie co ok. 2 km awaryjnych zatok postojowych w miejsce pasów awaryjnego postoju. W przypadku Obwodnicy Zachodniej Trójmiasta nie ma to sensu, gdyż odległość między węzłami wynosi 2-3 km - uważa Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA

Jednak awaryjne zatoki postojowe od kilku lat funkcjonują na dolnośląskiej autostradzie A4 między Zgorzelcem a Wrocławiem. Jest ich tam kilkanaście. O to jak się sprawdzają, zapytaliśmy we wrocławskim oddziale GDDKiA.

- To świetne rozwiązanie. Praktycznie wyeliminowaliśmy blokowanie autostrady. Kierowcy, którzy przewidują lub zauważą awarię pojazdu, mogą bezpiecznie opuścić podstawowe pasy jezdni i tym samym nie zakłócają na nich ruchu - mówi Michał Rogoszko, rzecznik prasowy wrocławskiego oddziału GDDKiA.

Miejsca

Opinie (166)

  • Zepsute ciężarówki , musza byc natychmiast odholowane do warsztatu

    na koszt właściciela- jeśli ma np.:ADAC to nic go to nie kosztuje.

    • 1 0

  • niestety obwodnica prosi się o remont i modernizację najlepszym rozwiązaniem byłoby dołożenie jeszcze jednego pasa ruchu z pasem awaryjnym po każdej stronie i oczywiście kamery co kilka kilonmetrów

    • 0 2

  • ciągniki w zatokach

    Dodatkowo w zatokach powinny być dyżurne ciagniki do obowiazkowego ściagania zawalidrogi do zatoki (oczywiscie odpłatne. Takie coś funkcjonuje w którymś państwie UE.

    • 0 0

  • tylko trzy pasy ruchu mają sęs. (2)

    • 1 1

    • A Ty masz słownik? To korzystaj! (1)

      • 0 0

      • ale Ty masz - brawo, znaczy brałeś udział w szkolnym konkursie albo za czerwony pasek dostałes

        Brawo, I w sporcie, I w nauce!

        • 0 0

  • geniusze od trzeciego pasa

    A kto da kase na rozwalenie i przebudowanie wiekszosci wiaduktow na obwodnicy aby ten trzeci pas sie zmiescil?
    Zatoczki tak ,jako prowizorka do momentu wybudowania obwodnicy metropolitarnej.

    • 0 0

  • Trochę z innej beczki..... (3)

    Jadę obwodnicą,120 na liczniku i wyprzedzam tira.Nadjeżdża z tyłu cesarz szos,siedzi 1 metr od zderzaka i domaga się zwolnienia pasa.
    Jakim trzeba być oszołomem by przy takiej prędkości podjeżdżać tak blisko???
    Czy ci ludzie posiadają rozum???
    Powinno być o 1000% więcej nieoznakowanych patroli by takich durni z dróg wyeliminować!

    • 6 0

    • ta, jakby mógł,

      to po dachu by przejechał... Drugi typ - jedzie lewym pasem, pół metra za zderzakiem tego przed nim, i lewy kierunek włączony... No chyba wiadomo, że dopóki tego tira nie minie, to mu nie zjedzie ;)

      • 2 0

    • Kazde mruganie swiatłami powoduje u mnie nacisk na pedał hamulca (1)

      Skutecznie kończy kozakowanie.

      • 1 0

      • Popieram,ja jak widzę jakieś błyski za sobą,to też muszę zwolnić i się rozejrzeć,co to jest...

        Może UFO?

        • 0 0

  • z podwrocławskiej a nie spod wrocławskiej autostrady...

    no chyba, że wchodzimy w tematy górnicze :)

    • 0 0

  • Idiota Dyrektor ZDIZ

    najlepsze tlumaczenie dyrektora ZDIZ ( nie mam to sensu) bo jak siwy, gruby dyrektor nie jeździ obwodnica to nie wie co za cyrki sie tam dzieja

    • 3 0

  • Wpierw niech zrobią zatoki autobusowe na np Sobieskiego w Gdańsku.

    Paligłupy łapówkowe.

    • 2 0

  • HOLOWANIE

    Dobry pomysł to szybkie z holowanie na parking na koszt właściciela
    Spowodowało by to dbanie o dobry stan techniczny tych pojazdów dla dobra nas wszystkich
    Należało by też zagwarantować transportowcą cene min. za fracht nie musieli by wtedy tak bardzo oszczędzać na naprawach i częściach jak to jest obecnie

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane