• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To najefektowniejsza pamiątka po linii Gdynia - Kokoszki

Patryk Szczerba
3 maja 2024, godz. 15:00 
Opinie (85)

Przedwojenny przepust kolejowy jest jedną z najważniejszych pamiątek do zobaczenia podczas wędrówki po śladzie linii Gdynia - Kokoszki.

Zdobiony przepust nad rzeką KacząMapka to najważniejsza pamiątka po linii Gdynia - Kokoszki, którą otwarto blisko 103 lata temu. Cały przepust zachowany jest w bardzo dobrym stanie i warto go zobaczyć podczas planowanych na najbliższe dni wędrówek po Trójmieście i jego okolicach.



Czy odkrywanie nieznanych ci wcześniej miejsc i obiektów sprawia ci satysfakcję?

W ostatnich dniach pisaliśmy o przepuście wodnym naprzeciwko posesji przy ul. Olkuskiej 59Mapka w Małym Kacku. Okazuje się, że wybudowany w latach 20. XX wieku na skarpie tunel, w czasie II wojny światowej, podczas ostrzałów artyleryjskich służył jako schron dla okolicznych mieszkańców.

Wiadukt na dawnej linii kolejowej Gdynia - Kokoszki



W ostatnim czasie uwagę czytelników zwrócił też bogato zdobiony wiadukt w okolicach rzeki Kaczej. Znawcy historii wiedzą doskonale, że 23-kilometrową linię kolejową z Kokoszek do Gdyni wzdłuż granicy z Wolnym Miastem Gdańsk otwarto oficjalnie 20 listopada 1921 r. Zbudowano ją w nieco ponad półtora roku od momentu podjęcia decyzji w tej sprawie.

Była to pierwsza w niepodległej Polsce inwestycja kolejowa polegająca na budowie całkiem nowej linii. Po niej w 1922 r. oddano linię z Kutna do Strzałkowa oraz z Pucka na Hel.



Pociągi na linii jeździły od 1921 do 1930 r. - czyli do momentu utworzenia magistrali węglowej.

Tych, którzy historii nie znają, zapraszamy do lektury tekstu o historii budowy tej linii z archiwalnymi fotografiami.

Pierwsza linia kolejowa otwarta w wolnej Polsce Pierwsza linia kolejowa otwarta w wolnej Polsce

I rzeczywiście, spacerując wzdłuż linii w okolicy leśnej osady Krykulec, pomiędzy stacjami Gdynia Główna a Gdynia Wielki Kack, można natknąć się na rzeczony wiadukt. Przez badaczy jest określany jako jedna z najważniejszych pamiątek po biegnącej tu kolei.

Warto zejść z nasypu i zobaczyć dobrze zachowane na nim napisy "Gdynia 1921 - Kokoszki 1920"
oraz płaskorzeźbę uskrzydlonego koła - symbolu kolei. Cały przepust zachowany jest
w bardzo dobrym stanie.

Wiadukt służył jako ścianka wspinaczkowa



- Jedynymi zniszczeniami są dziury widoczne na jego północno-zachodnim przysiółku. Są to ślady po amatorsko wykonanej ściance wspinaczkowej już w XXI wieku - można przeczytać w opracowaniu Dawida Gajosa z Muzeum Miasta Gdyni.
Zresztą Dawid Gajos na portalu Muzeum Miasta Gdyni proponuje całą trasę wycieczki po byłym torowisku.

Trasa wycieczki wzdłuż linii kolejowej Gdynia - Kokoszki. Opracowanie Dawid Gajos Trasa wycieczki wzdłuż linii kolejowej Gdynia - Kokoszki. Opracowanie Dawid Gajos
Siedmiokilometrowy spacer gdyńskim odcinkiem zlikwidowanej linii zaczyna się w lesie za Małym Kackiem na końcu ul. Olkuskiej. Trasa prowadzi doliną rzeki Kaczej obok rezerwatu "Kacze Łęgi", przez osadę leśną Krykulec. Idąc dalej nad potokiem Źródło Marii przez Karwiny i Wielki Kack, dochodzimy do Lisiej Góry.

Jezioro Kackie: oaza przyrody obok osiedli Jezioro Kackie: oaza przyrody obok osiedli

Przechodząc pod trójmiejską obwodnicą, idziemy w stronę kapliczki z figurką Najświętszej Marii Panny na ul. Źródło Marii. Za kapliczką byłe torowisko zbiega się z obecną linią Kościerzyna - Gdynia, będącej "kaszubskim" odcinkiem przedwojennej magistrali węglowej łączącej Śląsk z portem w Gdyni.

Po więcej na temat linii kolejowej Kokoszki - Gdynia warto zajrzeć do portali internetowych miłośników historii Kokoszek, Osowej i Wielkiego Kacka. Wiele ciekawych informacji znajdziemy m.in. na stronie Stowarzyszenia Miłośników Kolei Kokoszkowskiej.

Quiz Legendy trójmiejskie Średni wynik 44%

Legendy trójmiejskie

Rozpocznij quiz

Opinie (85) 10 zablokowanych

  • Fajnie zobaczyć

    coś takiego

    • 10 0

  • Teraz czas na

    Oksywie SKM

    • 8 1

  • Rumia oszą też by się przydało

    • 5 2

  • Aż się prosi by przest ten przepust poprawić kładkę dla spacerowiczów i uporzadkować teren. (1)

    By była z tego niezła atrakcja.

    • 8 0

    • Przecież tam jest utwardzona droga (nie asfaltowa) od lat

      i spacerowicze od lat z niej korzystają

      • 3 0

  • Przecież jest surowy zakaz wstępu z powodu pomoru świń. To nic, że dziki buchtują mi pod oknem.

    • 12 0

  • (3)

    Mnie marzy się linia kolejowa z Wejherowa do Kartuz przez Szemud Lebno lub Przodkowo

    • 8 0

    • Mi się marzy szóstka w Lotto

      • 5 1

    • Były takie plany, można znaleźć mapy z zaznaczoną linią (1)

      • 1 0

      • O planach takiej linii nie słyszałem, ale za na stronie archiwum przeglądam właśnie niezrealizowany plan pruskiej kolei z Wejherowa do Strzepcza przez Gościcino, Gowino, Sopieszyno, Przetoczyno, Szemud, Donimierz, Łebno, Smażyno, Pobłocie.

        W Strzepczu slinia miała kończyć się na wysokości obecnej stacji paliw.

        Miał być dworzec, szopa dla parowozów, itd.

        Plany pokrzyżował wybuch pierwszej wojny światowej i odzyskanie przez Polskę niepodległości.

        • 1 0

  • Z słupska do szadółek (1)

    przydałby się jakiś wagon sypialny

    • 5 1

    • z odgałęzieniem do smrodowni Łężyce

      • 2 0

  • Wolę torpedownie na babich dołach

    • 4 4

  • Bazgroły

    Jak widać, sprejowcy już odwiedzili to miejsce.

    • 8 0

  • Zasłabnąć może każdy

    więc badania jak już to dla wszystkich są młodzi chorzy na padaczkę i też jeżdżą autami a nie wiem czy to jest w porządku skoro mogą w każdej chwili dostać niekontrolowanego ataku

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane