• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To najefektowniejsza pamiątka po linii Gdynia - Kokoszki

Patryk Szczerba
3 maja 2024, godz. 15:00 
Opinie (85)

Przedwojenny przepust kolejowy jest jedną z najważniejszych pamiątek do zobaczenia podczas wędrówki po śladzie linii Gdynia - Kokoszki.

Zdobiony przepust nad rzeką KacząMapka to najważniejsza pamiątka po linii Gdynia - Kokoszki, którą otwarto blisko 103 lata temu. Cały przepust zachowany jest w bardzo dobrym stanie i warto go zobaczyć podczas planowanych na najbliższe dni wędrówek po Trójmieście i jego okolicach.



Czy odkrywanie nieznanych ci wcześniej miejsc i obiektów sprawia ci satysfakcję?

W ostatnich dniach pisaliśmy o przepuście wodnym naprzeciwko posesji przy ul. Olkuskiej 59Mapka w Małym Kacku. Okazuje się, że wybudowany w latach 20. XX wieku na skarpie tunel, w czasie II wojny światowej, podczas ostrzałów artyleryjskich służył jako schron dla okolicznych mieszkańców.

Wiadukt na dawnej linii kolejowej Gdynia - Kokoszki



W ostatnim czasie uwagę czytelników zwrócił też bogato zdobiony wiadukt w okolicach rzeki Kaczej. Znawcy historii wiedzą doskonale, że 23-kilometrową linię kolejową z Kokoszek do Gdyni wzdłuż granicy z Wolnym Miastem Gdańsk otwarto oficjalnie 20 listopada 1921 r. Zbudowano ją w nieco ponad półtora roku od momentu podjęcia decyzji w tej sprawie.

Była to pierwsza w niepodległej Polsce inwestycja kolejowa polegająca na budowie całkiem nowej linii. Po niej w 1922 r. oddano linię z Kutna do Strzałkowa oraz z Pucka na Hel.



Pociągi na linii jeździły od 1921 do 1930 r. - czyli do momentu utworzenia magistrali węglowej.

Tych, którzy historii nie znają, zapraszamy do lektury tekstu o historii budowy tej linii z archiwalnymi fotografiami.

Pierwsza linia kolejowa otwarta w wolnej Polsce Pierwsza linia kolejowa otwarta w wolnej Polsce

I rzeczywiście, spacerując wzdłuż linii w okolicy leśnej osady Krykulec, pomiędzy stacjami Gdynia Główna a Gdynia Wielki Kack, można natknąć się na rzeczony wiadukt. Przez badaczy jest określany jako jedna z najważniejszych pamiątek po biegnącej tu kolei.

Warto zejść z nasypu i zobaczyć dobrze zachowane na nim napisy "Gdynia 1921 - Kokoszki 1920"
oraz płaskorzeźbę uskrzydlonego koła - symbolu kolei. Cały przepust zachowany jest
w bardzo dobrym stanie.

Wiadukt służył jako ścianka wspinaczkowa



- Jedynymi zniszczeniami są dziury widoczne na jego północno-zachodnim przysiółku. Są to ślady po amatorsko wykonanej ściance wspinaczkowej już w XXI wieku - można przeczytać w opracowaniu Dawida Gajosa z Muzeum Miasta Gdyni.
Zresztą Dawid Gajos na portalu Muzeum Miasta Gdyni proponuje całą trasę wycieczki po byłym torowisku.

Trasa wycieczki wzdłuż linii kolejowej Gdynia - Kokoszki. Opracowanie Dawid Gajos Trasa wycieczki wzdłuż linii kolejowej Gdynia - Kokoszki. Opracowanie Dawid Gajos
Siedmiokilometrowy spacer gdyńskim odcinkiem zlikwidowanej linii zaczyna się w lesie za Małym Kackiem na końcu ul. Olkuskiej. Trasa prowadzi doliną rzeki Kaczej obok rezerwatu "Kacze Łęgi", przez osadę leśną Krykulec. Idąc dalej nad potokiem Źródło Marii przez Karwiny i Wielki Kack, dochodzimy do Lisiej Góry.

Jezioro Kackie: oaza przyrody obok osiedli Jezioro Kackie: oaza przyrody obok osiedli

Przechodząc pod trójmiejską obwodnicą, idziemy w stronę kapliczki z figurką Najświętszej Marii Panny na ul. Źródło Marii. Za kapliczką byłe torowisko zbiega się z obecną linią Kościerzyna - Gdynia, będącej "kaszubskim" odcinkiem przedwojennej magistrali węglowej łączącej Śląsk z portem w Gdyni.

Po więcej na temat linii kolejowej Kokoszki - Gdynia warto zajrzeć do portali internetowych miłośników historii Kokoszek, Osowej i Wielkiego Kacka. Wiele ciekawych informacji znajdziemy m.in. na stronie Stowarzyszenia Miłośników Kolei Kokoszkowskiej.

Quiz Legendy trójmiejskie Średni wynik 44%

Legendy trójmiejskie

Rozpocznij quiz

Opinie (85) 10 zablokowanych

  • 1.5 roku .. (3)

    ..od pomysłu do otwarcia . To było tempo pracy. Dziś ? Nawet nie wiem co napisać...

    • 58 2

    • Ale linia miała kiepskie parametry i dlatego istniała mniej niż 10 lat. (1)

      • 3 7

      • Dlatego ze Fracuskie konsorcjum pobudowało swają magistrale węglową zlikwidowano ja częściowo

        a w Osowej w nowym śladzie poszła tak jak jest dziś jej resztka obok przesypowni odcieta przez budowe lotniska

        • 8 1

    • Łopanie, ile można osiągnąć jak nie trzeba się przejmować normowanym czasem pracy, minimalną płacą, świadczeniami, ubezpieczeniami, przepisami BHP...

      • 8 6

  • Brawo!

    Proszę o więcej takich artykułów

    • 32 1

  • Tylko że od Krykulca linia szła do Gdyni po prawej stronie dzisiejszego nasypu , tego na mapce nie zanaczono

    • 5 0

  • Piękna konstrukcja. Szkoda, źe oprócz oryginalnych zdobień, nie oparła się zdobniczej działalności sprayowców.

    • 5 0

  • Chętnie się przejdę. Jest tylko jeden problem. (1)

    Zakaz wstępu do lasu. Tak jakby mieszczuchy od razu po wyjściu z lasu szli do świniarni. Jeszcze większa bzdura niż w okresie pandemii. Wtedy rozumiałem zakaz zgromadzeń, ale zakaz spacerów po lesie już nie.

    • 6 0

    • Partyzantka tez byla zabroniona

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przedwojenny wiadukt kolejowy linii Gdynia-Kokoszki

    (3)

    To jest most a nie wiadukt

    • 5 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przedwojenny wiadukt kolejowy linii Gdynia-Kokoszki

      To jest wiadukt.

      Pierwotnie nad nim przebiegała linia kolejowa.

      • 0 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przedwojenny wiadukt kolejowy linii Gdynia-Kokoszki

      Odprowadza małą ilość wody więc to nie most tylko przepust.

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przedwojenny wiadukt kolejowy linii Gdynia-Kokoszki

      Nost kolejowy o rozpiętości w świetle nie większej niż 3,00 m nazywamy przepustem.

      • 2 0

  • Rower (1)

    Może ścieżka rowerowa w miejscu starej linii kolejowej?

    • 0 3

    • Ścieżka tak, ale do nosa

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przedwojenny wiadukt kolejowy linii Gdynia-Kokoszki

    Opinia wyróżniona

    Gość.

    Godne podziwu solidne wykonanie. Tyle lat minęło, a elementy dekoracyjne zachowały się w tak dobrym stanie. Ząb czasu ich nie zniszczył.

    • 17 0

  • A do lasu już można wchodzić ? Bo to chyba teren zamknięty do końca maja ?

    • 11 1

  • Dostałem mandat 100zł za wejście do lasu (1)

    Tak wygląda promowanie atrakcji przez ten portal

    • 3 1

    • Bo akurat

      Bo akurat tam jest zakaz . Między obwodnicą, karwinami i starym chwarznem. Mapka jest ma stronie miasta Gdyni...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane