- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (53 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (173 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
To najefektowniejsza pamiątka po linii Gdynia - Kokoszki
Przedwojenny przepust kolejowy jest jedną z najważniejszych pamiątek do zobaczenia podczas wędrówki po śladzie linii Gdynia - Kokoszki.
Zdobiony przepust nad rzeką Kaczą to najważniejsza pamiątka po linii Gdynia - Kokoszki, którą otwarto blisko 103 lata temu. Cały przepust zachowany jest w bardzo dobrym stanie i warto go zobaczyć podczas planowanych na najbliższe dni wędrówek po Trójmieście i jego okolicach.
Wiadukt na dawnej linii kolejowej Gdynia - Kokoszki
W ostatnim czasie uwagę czytelników zwrócił też bogato zdobiony wiadukt w okolicach rzeki Kaczej. Znawcy historii wiedzą doskonale, że 23-kilometrową linię kolejową z Kokoszek do Gdyni wzdłuż granicy z Wolnym Miastem Gdańsk otwarto oficjalnie 20 listopada 1921 r. Zbudowano ją w nieco ponad półtora roku od momentu podjęcia decyzji w tej sprawie.
Była to pierwsza w niepodległej Polsce inwestycja kolejowa polegająca na budowie całkiem nowej linii. Po niej w 1922 r. oddano linię z Kutna do Strzałkowa oraz z Pucka na Hel.
Pociągi na linii jeździły od 1921 do 1930 r. - czyli do momentu utworzenia magistrali węglowej.
Tych, którzy historii nie znają, zapraszamy do lektury tekstu o historii budowy tej linii z archiwalnymi fotografiami.
![Pierwsza linia kolejowa otwarta w wolnej Polsce](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3049/150x100/3049649__kr.webp)
I rzeczywiście, spacerując wzdłuż linii w okolicy leśnej osady Krykulec, pomiędzy stacjami Gdynia Główna a Gdynia Wielki Kack, można natknąć się na rzeczony wiadukt. Przez badaczy jest określany jako jedna z najważniejszych pamiątek po biegnącej tu kolei.
Warto zejść z nasypu i zobaczyć dobrze zachowane na nim napisy "Gdynia 1921 - Kokoszki 1920"
oraz płaskorzeźbę uskrzydlonego koła - symbolu kolei. Cały przepust zachowany jest
w bardzo dobrym stanie.
Wiadukt służył jako ścianka wspinaczkowa
- Jedynymi zniszczeniami są dziury widoczne na jego północno-zachodnim przysiółku. Są to ślady po amatorsko wykonanej ściance wspinaczkowej już w XXI wieku - można przeczytać w opracowaniu Dawida Gajosa z Muzeum Miasta Gdyni.
Zresztą Dawid Gajos na portalu Muzeum Miasta Gdyni proponuje całą trasę wycieczki po byłym torowisku.
Siedmiokilometrowy spacer gdyńskim odcinkiem zlikwidowanej linii zaczyna się w lesie za Małym Kackiem na końcu ul. Olkuskiej. Trasa prowadzi doliną rzeki Kaczej obok rezerwatu "Kacze Łęgi", przez osadę leśną Krykulec. Idąc dalej nad potokiem Źródło Marii przez Karwiny i Wielki Kack, dochodzimy do Lisiej Góry.
![Jezioro Kackie: oaza przyrody obok osiedli](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3641/150x100/3641986__kr.webp)
Przechodząc pod trójmiejską obwodnicą, idziemy w stronę kapliczki z figurką Najświętszej Marii Panny na ul. Źródło Marii. Za kapliczką byłe torowisko zbiega się z obecną linią Kościerzyna - Gdynia, będącej "kaszubskim" odcinkiem przedwojennej magistrali węglowej łączącej Śląsk z portem w Gdyni.
Po więcej na temat linii kolejowej Kokoszki - Gdynia warto zajrzeć do portali internetowych miłośników historii Kokoszek, Osowej i Wielkiego Kacka. Wiele ciekawych informacji znajdziemy m.in. na stronie Stowarzyszenia Miłośników Kolei Kokoszkowskiej.
![Legendy trójmiejskie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2748/405x405/2748259__kr.webp)
Legendy trójmiejskie
Rozpocznij quizOpinie (85) 10 zablokowanych
-
2024-05-03 20:08
1.5 roku .. (3)
..od pomysłu do otwarcia . To było tempo pracy. Dziś ? Nawet nie wiem co napisać...
- 58 2
-
2024-05-03 20:34
Ale linia miała kiepskie parametry i dlatego istniała mniej niż 10 lat. (1)
- 3 7
-
2024-05-03 23:36
Dlatego ze Fracuskie konsorcjum pobudowało swają magistrale węglową zlikwidowano ja częściowo
a w Osowej w nowym śladzie poszła tak jak jest dziś jej resztka obok przesypowni odcieta przez budowe lotniska
- 8 1
-
2024-05-03 22:30
Łopanie, ile można osiągnąć jak nie trzeba się przejmować normowanym czasem pracy, minimalną płacą, świadczeniami, ubezpieczeniami, przepisami BHP...
- 8 6
-
2024-05-03 20:55
Brawo!
Proszę o więcej takich artykułów
- 32 1
-
2024-05-03 23:21
Tylko że od Krykulca linia szła do Gdyni po prawej stronie dzisiejszego nasypu , tego na mapce nie zanaczono
- 5 0
-
2024-05-04 07:49
Piękna konstrukcja. Szkoda, źe oprócz oryginalnych zdobień, nie oparła się zdobniczej działalności sprayowców.
- 5 0
-
2024-05-04 09:29
Chętnie się przejdę. Jest tylko jeden problem. (1)
Zakaz wstępu do lasu. Tak jakby mieszczuchy od razu po wyjściu z lasu szli do świniarni. Jeszcze większa bzdura niż w okresie pandemii. Wtedy rozumiałem zakaz zgromadzeń, ale zakaz spacerów po lesie już nie.
- 6 0
-
2024-05-05 10:14
Partyzantka tez byla zabroniona
- 1 0
-
2024-05-04 10:32
(3)
To jest most a nie wiadukt
- 5 2
-
2024-05-04 11:48
To jest wiadukt.
Pierwotnie nad nim przebiegała linia kolejowa.
- 0 2
-
2024-05-04 12:00
Odprowadza małą ilość wody więc to nie most tylko przepust.
- 0 0
-
2024-05-04 20:43
Nost kolejowy o rozpiętości w świetle nie większej niż 3,00 m nazywamy przepustem.
- 2 0
-
2024-05-04 10:39
Rower (1)
Może ścieżka rowerowa w miejscu starej linii kolejowej?
- 0 3
-
2024-05-04 11:50
Ścieżka tak, ale do nosa
- 0 0
-
2024-05-04 11:22
Opinia wyróżniona
Gość.
Godne podziwu solidne wykonanie. Tyle lat minęło, a elementy dekoracyjne zachowały się w tak dobrym stanie. Ząb czasu ich nie zniszczył.
- 17 0
-
2024-05-04 14:44
A do lasu już można wchodzić ? Bo to chyba teren zamknięty do końca maja ?
- 11 1
-
2024-05-05 10:02
Dostałem mandat 100zł za wejście do lasu (1)
Tak wygląda promowanie atrakcji przez ten portal
- 3 1
-
2024-05-05 19:52
Bo akurat
Bo akurat tam jest zakaz . Między obwodnicą, karwinami i starym chwarznem. Mapka jest ma stronie miasta Gdyni...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.