- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (418 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (254 opinie)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (44 opinie)
- 4 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (155 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Żegluga tak, ale przekop niepotrzebny?
- Nie ma już potrzeby przekopu przez Mierzeję Wiślaną - mówi marszałek woj. Pomorskiego. - To niezwykle destrukcyjne stwierdzenie - ripostuje dyrektor Portu w Elblągu. Takie emocje budzi podpisana we wtorek między Polską a Rosją, długo wyczekiwana umowa o żegludze po Zalewie Wiślanym.
Wiceministrowie spraw zagranicznych w obecności premierów Donalda Tuska i Władimira Putina, podpisali we wtorek w Sopocie umowę o żegludze po Zalewie Wiślanym.
- Jeżeli od teraz w praktyce będzie swoboda żeglugi, to absolutnie niepotrzebny jest przekop przez Mierzeję Wiślaną - mówi Jan Kozłowski, marszałek woj. pomorskiego. - Wiem, że na przekopie szczególnie zależało Elblągowi, ale dla mnie to była ostateczność. Przekop stanowiłby zbyt głęboką ingerencję w środowisko mierzei.
- Jeżeli nie będzie przekopu, to w porcie w Elblągu będą pływać, ale... łabędzie - ripostuje Julian Kołtoński, dyrektor Portu w Elblągu. - Kanał gwarantowałby nam swobodny dostęp do morza i rozwój portu.
Dyrektor podkreśla także, że Zalew Wiślany jest zbyt płytki, by mogły na niego wpłynąć statki pełnomorskie - ma tylko 2,5 m głębokości. Podobnie jest na zalewie kaliningradzkim, gdzie jest zaledwie 1,8 m głębokości. Zdaniem Kołtońskiego wypowiedź marszałka jest bardzo niepokojącym sygnałem.
- Świadczy o nieznajomości sprawy. Uwarunkowania środowiskowe są bardzo trudne do realizacji, ale nie dyskwalifikują inwestycji. Będziemy walczyć o przekop. Jest to inwestycja uzasadniona gospodarczo i ekonomicznie, a ekologicznie jest do przeskoczenia. Świadczą o tym liczne badania i wyliczenia fachowców - wyjaśnia Kołtoński.
Rosja już pod koniec lipca częściowo odblokowała możliwość żeglugi po Zalewie Wiślanym statkom obcych bander, wypływającym i wpływającym do Polski. Natomiast podpisana we wtorek umowa pozwala na ruch polskich statków przez znajdującą się w Rosji Cieśninę Pilawską.
Wcześniej Rosjanie blokowali nam żeglugę, powołując się na umowę z 1961 roku. Po rosyjskiej części zalewu mogły pływać tylko statki handlowe, wypływające z pełnego morza. Teraz będzie można ponownie uruchomić połączenia z Polski np. do Kaliningradu.
Opinie (236) 7 zablokowanych
-
2009-09-02 08:18
MARSZAŁEK JEST ŚLEPY I TCHÓRZLIWY
Rusek kłamie i będzie kłamał - bo taka jego natura. A Marszałek jest z PO i tego tyłka broni. Kasy nie ma na przekop i tyle.......... wychodzi na tchórza i ślepca bez wizji przyszłości.
- 19 2
-
2009-09-02 08:24
przekop
czy ten kozlowski naprawde jest chory umyslowo parszywy zlodziej z PO
- 14 4
-
2009-09-02 08:28
widzę że sami wielcy znawcy się tutaj wypowiadają (2)
do szkoły gówniaże!!!!
- 2 16
-
2009-09-02 08:35
Tylko, ze gowniarze
piszemy przez "rz".
Tego m-dzy innymi uczyli mnie w szkole.- 11 0
-
2009-09-02 08:40
gówniaże?
bęcwał.
- 7 0
-
2009-09-02 08:32
Usamodzielniać się! a Jeżeli ruski zamkną dla nas drogę tak jak robią z gazem?
Usamodzielniać się! a Jeżeli ruski zamkną dla na s drogę tak jak robią z gazem?
Co to ma być za polityka!
Gdzie tu ochrona środowiska, zamiast statek wypłynąć szybko w morze to jaki wielki kawał drogi zatruwa środowisko swoimi spalinami i fekaliami !- 15 0
-
2009-09-02 08:34
żadnych przekopów i kanałów!!!
- 4 19
-
2009-09-02 08:38
olać kanał
kasę dać stoczniowcom na odprawy, im się bardziej przyda.
A tak na poważnie, jaki jest sens budować kanał dla Portu Of Elbląg, głębokość 2,5m, co tam takiego wpłynie? W Gdańsku głębokość ok.9m, spoko można obsługiwać statki 40.000t, w Gdyni pewnie podobnie, nabrzeża puste.
To tak jak lotnisko w Gdyni, gdzie jest sens ekonomiczny, dla tych kilku łódek? Tą kasę można wydać na bardzie potrzebne dla Elbląga inwestycje.- 7 13
-
2009-09-02 08:44
W sytuacji gdy przemysł stoczniowy praktycznie upadł w portach zostanie dużo
wolnej ziemi do zagospodarowania i jeszcze słyszę o planach budowy apartamentpwców na wybitnie portowym terenie po Dalmorze w Gdyni. Wniosek jest jeden reanimacja portu w Elblągu jest BEZ SENSU !!!!
- 2 14
-
2009-09-02 08:56
Przekop powinien być (1)
Obecne czasy są spokojne i wykonanie przekopu jest możliwe bez nadmiernego dyskomfortu. Jak sytuacja się odmieni, nie będzie na to czasu i pieniędzy.
Co do ekologii,
to wydaje mi się, ze przekop ze śluzami jest mniej szkodliwy niż statki spalające tony ropy i pogłębiarki stale ryjące dno zalewu.
Co do transportu,
to Elbląg stanowiłby świetny punkt wypadowy dla turystów, którzy drogą morską chcieliby dostac się na Warmię i Mazury.
Warto zauważyć, że wielu mieszkańców Elblaga pracuje w Trójmieście, a skrócenie drogi morskiej dawałoby im dodatkowy środek transportu. Myślę, że wodolty spokojnie mogyłby konkurować z PKS i PKP.- 20 2
-
2009-09-02 16:19
Co ci da przekop ze śluzami, skoro i tak trzeba będzie dalej pogłębiac płytki zalew????
Zalew ma w najgłębszym miejscu dokładnie 510 cm. Dla statków wymaga się 13 m, czyli dwa i pół raza więcej. Pomyśl trochę.
- 0 3
-
2009-09-02 08:59
(7)
policzmy:
muzeum II WW - 300 mln
ECS - 400 mln
BA - miliard
jakby nie patrzeć dwa miliardy na coś co może spokojnie zaczekać na lepsze czasy
dwa miliardy przeznaczone na miejskie inwestycje to byłaby życiodajna kroplówka
a tak, co?
strach i neNdza trzeciej rzeszy
najpierw śmiech pusty, a potem litość i trwoga- 12 3
-
2009-09-02 10:06
(5)
Tak tak, Gdańsk ma dać 2 mld żeby zrobić dobrze kilku panom w zarządzie portu Elbląg, mhm obudź się już może dziadku.
BA może poczekać na lepsze czasy czyli rozumiem po 2012?
Ważniejszy jest przekop, który będzie bardzo drogi w utrzymaniu a służył będzie grupce zapaleńców na żaglówkach, bo chyba nie myślisz poważnie o tym, że przyczyną powstania przekopu ma być rozwój portu w Elblągu w sytuacji gdy 60 km dalej są dwa duże porty pracujące na pół gwizdka?- 1 8
-
2009-09-02 10:23
nie wdaje sie w dyskusje z osobą, która nie widzi różnicy pomiędzy elblągiem, a świnoujściem (4)
a teraz sio kurczaku do szkoły
- 4 1
-
2009-09-02 10:28
(3)
A ty tu pisałeś o Świnoujściu? Ach to sorry, trzeba było tylko jakoś to zaakcentować.
Widzę, że tanie wino całkiem wypaliło ci główkę dziadku.- 1 4
-
2009-09-02 10:35
jak sie ma argumentów, to sie smetnie pitoli o tanim winku, co nie? miernotko marcysiu:-) (2)
a świnoujściu bliżej do gdańska i gdyni
- 2 1
-
2009-09-02 10:38
(1)
Pisz na temat albo wytrzeźwiej, tyle i tylko tyle. Za trudne?
- 0 2
-
2009-09-02 10:56
tak sopocki deklu
BA poczeka, pewnie Euro 2012 przesuną na prośbe moherstwa
- 1 1
-
2009-09-02 11:42
skleroza zaawansowana,
a ty się za liczenie bierzesz? lepiej policz ile ludzi chodzi po monciaku...
- 0 1
-
2009-09-02 09:12
Księstwo Warmińsko- Mazurskie walczy o dostęp do morza i pragnie w Elblągu (2)
powtórzyć historię Kwiatkowskiego w Gdyni.
- 2 4
-
2009-09-02 10:09
Bardzo dobrze
I słusznie, tylko mała uwaga: niech Księstwo Warmińsko- Mazurskie walczy o dostęp do morza za własne pieniążki.
- 2 2
-
2009-09-02 12:42
Niechęć do Polski B
Czego się obawiasz? Że wzrośnie PKB dzięki tej inwestycji?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.