• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żegluga tak, ale przekop niepotrzebny?

Katarzyna Moritz
2 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Z podpisanej umowy z Rosją najbardziej zadowoleni będą żeglarze, którzy mogą pływać po płytkich akwenach. Z podpisanej umowy z Rosją najbardziej zadowoleni będą żeglarze, którzy mogą pływać po płytkich akwenach.

- Nie ma już potrzeby przekopu przez Mierzeję Wiślaną - mówi marszałek woj. Pomorskiego. - To niezwykle destrukcyjne stwierdzenie - ripostuje dyrektor Portu w Elblągu. Takie emocje budzi podpisana we wtorek między Polską a Rosją, długo wyczekiwana umowa o żegludze po Zalewie Wiślanym.



Wiceministrowie spraw zagranicznych w obecności premierów Donalda Tuska i Władimira Putina, podpisali we wtorek w Sopocie umowę o żegludze po Zalewie Wiślanym.

- Jeżeli od teraz w praktyce będzie swoboda żeglugi, to absolutnie niepotrzebny jest przekop przez Mierzeję Wiślaną - mówi Jan Kozłowski, marszałek woj. pomorskiego. - Wiem, że na przekopie szczególnie zależało Elblągowi, ale dla mnie to była ostateczność. Przekop stanowiłby zbyt głęboką ingerencję w środowisko mierzei.

- Jeżeli nie będzie przekopu, to w porcie w Elblągu będą pływać, ale... łabędzie - ripostuje Julian Kołtoński, dyrektor Portu w Elblągu. - Kanał gwarantowałby nam swobodny dostęp do morza i rozwój portu.

Dyrektor podkreśla także, że Zalew Wiślany jest zbyt płytki, by mogły na niego wpłynąć statki pełnomorskie - ma tylko 2,5 m głębokości. Podobnie jest na zalewie kaliningradzkim, gdzie jest zaledwie 1,8 m głębokości. Zdaniem Kołtońskiego wypowiedź marszałka jest bardzo niepokojącym sygnałem.

- Świadczy o nieznajomości sprawy. Uwarunkowania środowiskowe są bardzo trudne do realizacji, ale nie dyskwalifikują inwestycji. Będziemy walczyć o przekop. Jest to inwestycja uzasadniona gospodarczo i ekonomicznie, a ekologicznie jest do przeskoczenia. Świadczą o tym liczne badania i wyliczenia fachowców - wyjaśnia Kołtoński.

Rosja już pod koniec lipca częściowo odblokowała możliwość żeglugi po Zalewie Wiślanym statkom obcych bander, wypływającym i wpływającym do Polski. Natomiast podpisana we wtorek umowa pozwala na ruch polskich statków przez znajdującą się w Rosji Cieśninę Pilawską.

Wcześniej Rosjanie blokowali nam żeglugę, powołując się na umowę z 1961 roku. Po rosyjskiej części zalewu mogły pływać tylko statki handlowe, wypływające z pełnego morza. Teraz będzie można ponownie uruchomić połączenia z Polski np. do Kaliningradu.

Opinie (236) 7 zablokowanych

  • MARSZAŁEK JEST ŚLEPY I TCHÓRZLIWY

    Rusek kłamie i będzie kłamał - bo taka jego natura. A Marszałek jest z PO i tego tyłka broni. Kasy nie ma na przekop i tyle.......... wychodzi na tchórza i ślepca bez wizji przyszłości.

    • 19 2

  • przekop

    czy ten kozlowski naprawde jest chory umyslowo parszywy zlodziej z PO

    • 14 4

  • widzę że sami wielcy znawcy się tutaj wypowiadają (2)

    do szkoły gówniaże!!!!

    • 2 16

    • Tylko, ze gowniarze

      piszemy przez "rz".
      Tego m-dzy innymi uczyli mnie w szkole.

      • 11 0

    • gówniaże?

      bęcwał.

      • 7 0

  • Usamodzielniać się! a Jeżeli ruski zamkną dla nas drogę tak jak robią z gazem?

    Usamodzielniać się! a Jeżeli ruski zamkną dla na s drogę tak jak robią z gazem?
    Co to ma być za polityka!
    Gdzie tu ochrona środowiska, zamiast statek wypłynąć szybko w morze to jaki wielki kawał drogi zatruwa środowisko swoimi spalinami i fekaliami !

    • 15 0

  • żadnych przekopów i kanałów!!!

    • 4 19

  • olać kanał

    kasę dać stoczniowcom na odprawy, im się bardziej przyda.

    A tak na poważnie, jaki jest sens budować kanał dla Portu Of Elbląg, głębokość 2,5m, co tam takiego wpłynie? W Gdańsku głębokość ok.9m, spoko można obsługiwać statki 40.000t, w Gdyni pewnie podobnie, nabrzeża puste.

    To tak jak lotnisko w Gdyni, gdzie jest sens ekonomiczny, dla tych kilku łódek? Tą kasę można wydać na bardzie potrzebne dla Elbląga inwestycje.

    • 7 13

  • W sytuacji gdy przemysł stoczniowy praktycznie upadł w portach zostanie dużo

    wolnej ziemi do zagospodarowania i jeszcze słyszę o planach budowy apartamentpwców na wybitnie portowym terenie po Dalmorze w Gdyni. Wniosek jest jeden reanimacja portu w Elblągu jest BEZ SENSU !!!!

    • 2 14

  • Przekop powinien być (1)

    Obecne czasy są spokojne i wykonanie przekopu jest możliwe bez nadmiernego dyskomfortu. Jak sytuacja się odmieni, nie będzie na to czasu i pieniędzy.

    Co do ekologii,
    to wydaje mi się, ze przekop ze śluzami jest mniej szkodliwy niż statki spalające tony ropy i pogłębiarki stale ryjące dno zalewu.

    Co do transportu,
    to Elbląg stanowiłby świetny punkt wypadowy dla turystów, którzy drogą morską chcieliby dostac się na Warmię i Mazury.
    Warto zauważyć, że wielu mieszkańców Elblaga pracuje w Trójmieście, a skrócenie drogi morskiej dawałoby im dodatkowy środek transportu. Myślę, że wodolty spokojnie mogyłby konkurować z PKS i PKP.

    • 20 2

    • Co ci da przekop ze śluzami, skoro i tak trzeba będzie dalej pogłębiac płytki zalew????

      Zalew ma w najgłębszym miejscu dokładnie 510 cm. Dla statków wymaga się 13 m, czyli dwa i pół raza więcej. Pomyśl trochę.

      • 0 3

  • (7)

    policzmy:
    muzeum II WW - 300 mln
    ECS - 400 mln
    BA - miliard
    jakby nie patrzeć dwa miliardy na coś co może spokojnie zaczekać na lepsze czasy
    dwa miliardy przeznaczone na miejskie inwestycje to byłaby życiodajna kroplówka
    a tak, co?
    strach i neNdza trzeciej rzeszy
    najpierw śmiech pusty, a potem litość i trwoga

    • 12 3

    • (5)

      Tak tak, Gdańsk ma dać 2 mld żeby zrobić dobrze kilku panom w zarządzie portu Elbląg, mhm obudź się już może dziadku.
      BA może poczekać na lepsze czasy czyli rozumiem po 2012?
      Ważniejszy jest przekop, który będzie bardzo drogi w utrzymaniu a służył będzie grupce zapaleńców na żaglówkach, bo chyba nie myślisz poważnie o tym, że przyczyną powstania przekopu ma być rozwój portu w Elblągu w sytuacji gdy 60 km dalej są dwa duże porty pracujące na pół gwizdka?

      • 1 8

      • nie wdaje sie w dyskusje z osobą, która nie widzi różnicy pomiędzy elblągiem, a świnoujściem (4)

        a teraz sio kurczaku do szkoły

        • 4 1

        • (3)

          A ty tu pisałeś o Świnoujściu? Ach to sorry, trzeba było tylko jakoś to zaakcentować.
          Widzę, że tanie wino całkiem wypaliło ci główkę dziadku.

          • 1 4

          • jak sie ma argumentów, to sie smetnie pitoli o tanim winku, co nie? miernotko marcysiu:-) (2)

            a świnoujściu bliżej do gdańska i gdyni

            • 2 1

            • (1)

              Pisz na temat albo wytrzeźwiej, tyle i tylko tyle. Za trudne?

              • 0 2

              • tak sopocki deklu

                BA poczeka, pewnie Euro 2012 przesuną na prośbe moherstwa

                • 1 1

    • skleroza zaawansowana,

      a ty się za liczenie bierzesz? lepiej policz ile ludzi chodzi po monciaku...

      • 0 1

  • Księstwo Warmińsko- Mazurskie walczy o dostęp do morza i pragnie w Elblągu (2)

    powtórzyć historię Kwiatkowskiego w Gdyni.

    • 2 4

    • Bardzo dobrze

      I słusznie, tylko mała uwaga: niech Księstwo Warmińsko- Mazurskie walczy o dostęp do morza za własne pieniążki.

      • 2 2

    • Niechęć do Polski B

      Czego się obawiasz? Że wzrośnie PKB dzięki tej inwestycji?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane