- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (418 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (254 opinie)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (44 opinie)
- 4 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (155 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Żegluga tak, ale przekop niepotrzebny?
- Nie ma już potrzeby przekopu przez Mierzeję Wiślaną - mówi marszałek woj. Pomorskiego. - To niezwykle destrukcyjne stwierdzenie - ripostuje dyrektor Portu w Elblągu. Takie emocje budzi podpisana we wtorek między Polską a Rosją, długo wyczekiwana umowa o żegludze po Zalewie Wiślanym.
Wiceministrowie spraw zagranicznych w obecności premierów Donalda Tuska i Władimira Putina, podpisali we wtorek w Sopocie umowę o żegludze po Zalewie Wiślanym.
- Jeżeli od teraz w praktyce będzie swoboda żeglugi, to absolutnie niepotrzebny jest przekop przez Mierzeję Wiślaną - mówi Jan Kozłowski, marszałek woj. pomorskiego. - Wiem, że na przekopie szczególnie zależało Elblągowi, ale dla mnie to była ostateczność. Przekop stanowiłby zbyt głęboką ingerencję w środowisko mierzei.
- Jeżeli nie będzie przekopu, to w porcie w Elblągu będą pływać, ale... łabędzie - ripostuje Julian Kołtoński, dyrektor Portu w Elblągu. - Kanał gwarantowałby nam swobodny dostęp do morza i rozwój portu.
Dyrektor podkreśla także, że Zalew Wiślany jest zbyt płytki, by mogły na niego wpłynąć statki pełnomorskie - ma tylko 2,5 m głębokości. Podobnie jest na zalewie kaliningradzkim, gdzie jest zaledwie 1,8 m głębokości. Zdaniem Kołtońskiego wypowiedź marszałka jest bardzo niepokojącym sygnałem.
- Świadczy o nieznajomości sprawy. Uwarunkowania środowiskowe są bardzo trudne do realizacji, ale nie dyskwalifikują inwestycji. Będziemy walczyć o przekop. Jest to inwestycja uzasadniona gospodarczo i ekonomicznie, a ekologicznie jest do przeskoczenia. Świadczą o tym liczne badania i wyliczenia fachowców - wyjaśnia Kołtoński.
Rosja już pod koniec lipca częściowo odblokowała możliwość żeglugi po Zalewie Wiślanym statkom obcych bander, wypływającym i wpływającym do Polski. Natomiast podpisana we wtorek umowa pozwala na ruch polskich statków przez znajdującą się w Rosji Cieśninę Pilawską.
Wcześniej Rosjanie blokowali nam żeglugę, powołując się na umowę z 1961 roku. Po rosyjskiej części zalewu mogły pływać tylko statki handlowe, wypływające z pełnego morza. Teraz będzie można ponownie uruchomić połączenia z Polski np. do Kaliningradu.
Opinie (236) 7 zablokowanych
-
2009-09-02 09:29
Mierzeja i budżet uratowane! (2)
a poza tym - pieprzyć Elbląg: w interesie Trójmiasta i woj. pomorskiego nie leży rozwój portu w tym mieście!
- 3 17
-
2009-09-02 11:37
Jeśli porty Trójmiasta miałyby (1)
sie bać kon kurencji Elblaga z dostępem przez przekop, to juz lepiej żeby od razu się poddały! Elbląg z kanałem nie będzie konkurencją dla 3miasta!
Kanał jest potrzebny, żeby ożywić zalew, a to nie tylko Elbląg ale i Frombork, Tolkmicko ewentualnie inne mniejsze ośrodki. Zalew mógłby się stać mekka turystyczna jak Zatoka Pucka. W tej chwili zarówno zalew jak i miasta wokół umieraja.- 5 2
-
2009-09-02 11:43
święte słowa
święte słowa
- 1 1
-
2009-09-02 09:58
Oczywiście, dość wyrzucania naszych podatków w błoto.
Zwolennicy urządzania świata na nowo - zajmijcie się malowaniem trawy :) A może pogodę zaczniecie regulować? Piękne i kochane miasto Elbląg ma włodarzy, którzy ubzdurali sobie kanał. Niestety nie stać nas na takie zabawki.
- 7 13
-
2009-09-02 10:17
przekop jest potrzebny!!!
- 13 1
-
2009-09-02 10:17
Gdzie my żyjemy? Czy ktoś kto domaga się kanału na Zalewie Wiślanym jest trzeźwy? (3)
Stoczni nikt nie chce kupić bo w Azji taniej robią. Akcje Lotosu i KGHMu rząd ma sprzedawać na pokrycie deficytu budżetowego, służba zdrowia mocno kuleje a tu czytam o kanale dającym Elblągowi drugie życie. Wystarczy nie zabudowywać apartamentowcami nabrzeża po Dalmorze w Gdyni i będzie można bez kanału przyjmować tam więcej towarów niż port w Elblągu. A jak Olsztyn chce mieć port to niech zadłuża samorząd a nie państwo.
- 5 16
-
2009-09-02 10:26
jest jeszcze coś takiego jak turystyka
ale twój ograniczony umysł nawet nie wie, że mozna o tym pomyśleć.
polski cieciu!- 5 2
-
2009-09-02 10:48
Jeszcze najlepiej przelicz ile kilogramow jablek by mozna za to kupic, albo ile glodnych dzieci nakarmic...
- 3 1
-
2009-09-02 13:25
Radek
Trafna wypowiedz tylko po co ta uwaga o Gdyni. Ani na temat, a nie potrzebne.
- 1 1
-
2009-09-02 10:21
PRZEKOP MUSI POWSTAĆ ALE ZA OK 5 LAT GDYŻ TERAZ NIESTAĆ NAS NA NIEGO
TA INWESTYCJA REALNIE POMOGŁABY W ROZWOJU ELBLĄGA I OKOLIC A W PERSPEKTYWIE WIELU LAT PORT W ELBLĄGU MÓGŁBY KONKUROWAĆ Z TRÓJMIASTEM
- 2 4
-
2009-09-02 10:23
powinni rozpocząć całą procedurę formalno-prawną związaną z budową przekopu, to w Polsce strasznie długo trwa, uzgadnianie, (3)
opiniowanie przez kilkanaście instytucji itp A jak Ruskie znowu zaczną blokować to raz dwa przekopać kanał i będzie spokój. A tak, rezygnujemy z przekopu a za 2 miesiące Ruscy znowu zamkną kanała i tak będą nam grać na nosie.
- 9 1
-
2009-09-02 10:31
(1)
też tak myślę, szkoda czasu na zbędną zwłokę
- 2 0
-
2009-09-02 11:44
ale ta procedura trwa, są robione badania środowiskowe, jest studium wykonalności, wszystko idzie do przodu tylko bardzo powoli
- 0 1
-
2009-09-02 13:21
ciekawe w ile lat zbudowano Kanał Sueski... Albo Panamski...
- 0 0
-
2009-09-02 10:24
przekop MUSI być!!! (1)
ile to już razy "umawialiśmy" się z ruskami??? i co, i g****!
a tak, przez chwilową ekstazę, że nam wreszcie pozwolili, zaprzepaszczony zostanie bardzo ważny projekt.
Kozłowski nie ma pojęcia co mówi!Podpiera się ekologią, a nie kuma, że żeby przepłynąc przez cieśnine pilawską, trzeba nadrobic szmat drogi, czyli spalić więcej ropy i tym samym zrobić większy syf.
no z****iście, myślenie na poziomie wyborcy leppera!
ponowne zamkniecie to kwestia czasu, a przed nami rozmowy o gazie;)- 13 2
-
2009-09-02 10:33
dokładnie, nie kumam dlaczego rezygnuje się z oczywistej karty przetargowej jaką byłaby gotowość do budowy kanału. Znowu kładziemy się plackiem przed Ruskimi i czekamy kiedy znowu nam pokażą figę!
- 5 0
-
2009-09-02 10:30
W Trójmieście są teraz chyba większe problemy z pracą dla tysięcy stoczniowców (1)
niż przejmowanie się portem w Elblągu. W sytuacji gdy na ten problem spojrzymy ze strony zapotrzebowania Polski na wystarczająca moc przeładunkową w naszych portach to nowy w Elblągu nie jest potrzebny.
- 2 8
-
2009-09-02 10:58
o czym ty mowisz?!
to zupełnie inna para kaloszy. kady region musi się rozwijać, a nie, że rzucimy wszystko w jeden kocioł, a reszta niech zdycha.
- 6 0
-
2009-09-02 10:45
(3)
czemu tak wielu debili na tym forum to wyborcy PO?
- 6 4
-
2009-09-02 10:49
niestety nie tylko na tym...
- 3 2
-
2009-09-02 11:00
toż to
"wykształciuchy", mądrośc narodu, ehhh.....
- 2 1
-
2009-09-02 12:42
swój do swego ciągnie.
- 1 0
-
2009-09-02 10:58
oszczędnosci
obecny rząd aby oszczędzać na budżecie idzie na ustępstwa. Przekop patrząc na historię współpracy z "sąsiadami" powinien zostać zbudowany.
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.