• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żegluga tak, ale przekop niepotrzebny?

Katarzyna Moritz
2 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Z podpisanej umowy z Rosją najbardziej zadowoleni będą żeglarze, którzy mogą pływać po płytkich akwenach. Z podpisanej umowy z Rosją najbardziej zadowoleni będą żeglarze, którzy mogą pływać po płytkich akwenach.

- Nie ma już potrzeby przekopu przez Mierzeję Wiślaną - mówi marszałek woj. Pomorskiego. - To niezwykle destrukcyjne stwierdzenie - ripostuje dyrektor Portu w Elblągu. Takie emocje budzi podpisana we wtorek między Polską a Rosją, długo wyczekiwana umowa o żegludze po Zalewie Wiślanym.



Wiceministrowie spraw zagranicznych w obecności premierów Donalda Tuska i Władimira Putina, podpisali we wtorek w Sopocie umowę o żegludze po Zalewie Wiślanym.

- Jeżeli od teraz w praktyce będzie swoboda żeglugi, to absolutnie niepotrzebny jest przekop przez Mierzeję Wiślaną - mówi Jan Kozłowski, marszałek woj. pomorskiego. - Wiem, że na przekopie szczególnie zależało Elblągowi, ale dla mnie to była ostateczność. Przekop stanowiłby zbyt głęboką ingerencję w środowisko mierzei.

- Jeżeli nie będzie przekopu, to w porcie w Elblągu będą pływać, ale... łabędzie - ripostuje Julian Kołtoński, dyrektor Portu w Elblągu. - Kanał gwarantowałby nam swobodny dostęp do morza i rozwój portu.

Dyrektor podkreśla także, że Zalew Wiślany jest zbyt płytki, by mogły na niego wpłynąć statki pełnomorskie - ma tylko 2,5 m głębokości. Podobnie jest na zalewie kaliningradzkim, gdzie jest zaledwie 1,8 m głębokości. Zdaniem Kołtońskiego wypowiedź marszałka jest bardzo niepokojącym sygnałem.

- Świadczy o nieznajomości sprawy. Uwarunkowania środowiskowe są bardzo trudne do realizacji, ale nie dyskwalifikują inwestycji. Będziemy walczyć o przekop. Jest to inwestycja uzasadniona gospodarczo i ekonomicznie, a ekologicznie jest do przeskoczenia. Świadczą o tym liczne badania i wyliczenia fachowców - wyjaśnia Kołtoński.

Rosja już pod koniec lipca częściowo odblokowała możliwość żeglugi po Zalewie Wiślanym statkom obcych bander, wypływającym i wpływającym do Polski. Natomiast podpisana we wtorek umowa pozwala na ruch polskich statków przez znajdującą się w Rosji Cieśninę Pilawską.

Wcześniej Rosjanie blokowali nam żeglugę, powołując się na umowę z 1961 roku. Po rosyjskiej części zalewu mogły pływać tylko statki handlowe, wypływające z pełnego morza. Teraz będzie można ponownie uruchomić połączenia z Polski np. do Kaliningradu.

Opinie (236) 7 zablokowanych

  • Mierzeja i budżet uratowane! (2)

    a poza tym - pieprzyć Elbląg: w interesie Trójmiasta i woj. pomorskiego nie leży rozwój portu w tym mieście!

    • 3 17

    • Jeśli porty Trójmiasta miałyby (1)

      sie bać kon kurencji Elblaga z dostępem przez przekop, to juz lepiej żeby od razu się poddały! Elbląg z kanałem nie będzie konkurencją dla 3miasta!
      Kanał jest potrzebny, żeby ożywić zalew, a to nie tylko Elbląg ale i Frombork, Tolkmicko ewentualnie inne mniejsze ośrodki. Zalew mógłby się stać mekka turystyczna jak Zatoka Pucka. W tej chwili zarówno zalew jak i miasta wokół umieraja.

      • 5 2

      • święte słowa

        święte słowa

        • 1 1

  • Oczywiście, dość wyrzucania naszych podatków w błoto.

    Zwolennicy urządzania świata na nowo - zajmijcie się malowaniem trawy :) A może pogodę zaczniecie regulować? Piękne i kochane miasto Elbląg ma włodarzy, którzy ubzdurali sobie kanał. Niestety nie stać nas na takie zabawki.

    • 7 13

  • przekop jest potrzebny!!!

    • 13 1

  • Gdzie my żyjemy? Czy ktoś kto domaga się kanału na Zalewie Wiślanym jest trzeźwy? (3)

    Stoczni nikt nie chce kupić bo w Azji taniej robią. Akcje Lotosu i KGHMu rząd ma sprzedawać na pokrycie deficytu budżetowego, służba zdrowia mocno kuleje a tu czytam o kanale dającym Elblągowi drugie życie. Wystarczy nie zabudowywać apartamentowcami nabrzeża po Dalmorze w Gdyni i będzie można bez kanału przyjmować tam więcej towarów niż port w Elblągu. A jak Olsztyn chce mieć port to niech zadłuża samorząd a nie państwo.

    • 5 16

    • jest jeszcze coś takiego jak turystyka

      ale twój ograniczony umysł nawet nie wie, że mozna o tym pomyśleć.

      polski cieciu!

      • 5 2

    • Jeszcze najlepiej przelicz ile kilogramow jablek by mozna za to kupic, albo ile glodnych dzieci nakarmic...

      • 3 1

    • Radek

      Trafna wypowiedz tylko po co ta uwaga o Gdyni. Ani na temat, a nie potrzebne.

      • 1 1

  • PRZEKOP MUSI POWSTAĆ ALE ZA OK 5 LAT GDYŻ TERAZ NIESTAĆ NAS NA NIEGO

    TA INWESTYCJA REALNIE POMOGŁABY W ROZWOJU ELBLĄGA I OKOLIC A W PERSPEKTYWIE WIELU LAT PORT W ELBLĄGU MÓGŁBY KONKUROWAĆ Z TRÓJMIASTEM

    • 2 4

  • powinni rozpocząć całą procedurę formalno-prawną związaną z budową przekopu, to w Polsce strasznie długo trwa, uzgadnianie, (3)

    opiniowanie przez kilkanaście instytucji itp A jak Ruskie znowu zaczną blokować to raz dwa przekopać kanał i będzie spokój. A tak, rezygnujemy z przekopu a za 2 miesiące Ruscy znowu zamkną kanała i tak będą nam grać na nosie.

    • 9 1

    • (1)

      też tak myślę, szkoda czasu na zbędną zwłokę

      • 2 0

      • ale ta procedura trwa, są robione badania środowiskowe, jest studium wykonalności, wszystko idzie do przodu tylko bardzo powoli

        • 0 1

    • ciekawe w ile lat zbudowano Kanał Sueski... Albo Panamski...

      • 0 0

  • przekop MUSI być!!! (1)

    ile to już razy "umawialiśmy" się z ruskami??? i co, i g****!



    a tak, przez chwilową ekstazę, że nam wreszcie pozwolili, zaprzepaszczony zostanie bardzo ważny projekt.



    Kozłowski nie ma pojęcia co mówi!Podpiera się ekologią, a nie kuma, że żeby przepłynąc przez cieśnine pilawską, trzeba nadrobic szmat drogi, czyli spalić więcej ropy i tym samym zrobić większy syf.



    no z****iście, myślenie na poziomie wyborcy leppera!



    ponowne zamkniecie to kwestia czasu, a przed nami rozmowy o gazie;)

    • 13 2

    • dokładnie, nie kumam dlaczego rezygnuje się z oczywistej karty przetargowej jaką byłaby gotowość do budowy kanału. Znowu kładziemy się plackiem przed Ruskimi i czekamy kiedy znowu nam pokażą figę!

      • 5 0

  • W Trójmieście są teraz chyba większe problemy z pracą dla tysięcy stoczniowców (1)

    niż przejmowanie się portem w Elblągu. W sytuacji gdy na ten problem spojrzymy ze strony zapotrzebowania Polski na wystarczająca moc przeładunkową w naszych portach to nowy w Elblągu nie jest potrzebny.

    • 2 8

    • o czym ty mowisz?!

      to zupełnie inna para kaloszy. kady region musi się rozwijać, a nie, że rzucimy wszystko w jeden kocioł, a reszta niech zdycha.

      • 6 0

  • (3)

    czemu tak wielu debili na tym forum to wyborcy PO?

    • 6 4

    • niestety nie tylko na tym...

      • 3 2

    • toż to

      "wykształciuchy", mądrośc narodu, ehhh.....

      • 2 1

    • swój do swego ciągnie.

      • 1 0

  • oszczędnosci

    obecny rząd aby oszczędzać na budżecie idzie na ustępstwa. Przekop patrząc na historię współpracy z "sąsiadami" powinien zostać zbudowany.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane