• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żegluga tak, ale przekop niepotrzebny?

Katarzyna Moritz
2 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Z podpisanej umowy z Rosją najbardziej zadowoleni będą żeglarze, którzy mogą pływać po płytkich akwenach. Z podpisanej umowy z Rosją najbardziej zadowoleni będą żeglarze, którzy mogą pływać po płytkich akwenach.

- Nie ma już potrzeby przekopu przez Mierzeję Wiślaną - mówi marszałek woj. Pomorskiego. - To niezwykle destrukcyjne stwierdzenie - ripostuje dyrektor Portu w Elblągu. Takie emocje budzi podpisana we wtorek między Polską a Rosją, długo wyczekiwana umowa o żegludze po Zalewie Wiślanym.



Wiceministrowie spraw zagranicznych w obecności premierów Donalda Tuska i Władimira Putina, podpisali we wtorek w Sopocie umowę o żegludze po Zalewie Wiślanym.

- Jeżeli od teraz w praktyce będzie swoboda żeglugi, to absolutnie niepotrzebny jest przekop przez Mierzeję Wiślaną - mówi Jan Kozłowski, marszałek woj. pomorskiego. - Wiem, że na przekopie szczególnie zależało Elblągowi, ale dla mnie to była ostateczność. Przekop stanowiłby zbyt głęboką ingerencję w środowisko mierzei.

- Jeżeli nie będzie przekopu, to w porcie w Elblągu będą pływać, ale... łabędzie - ripostuje Julian Kołtoński, dyrektor Portu w Elblągu. - Kanał gwarantowałby nam swobodny dostęp do morza i rozwój portu.

Dyrektor podkreśla także, że Zalew Wiślany jest zbyt płytki, by mogły na niego wpłynąć statki pełnomorskie - ma tylko 2,5 m głębokości. Podobnie jest na zalewie kaliningradzkim, gdzie jest zaledwie 1,8 m głębokości. Zdaniem Kołtońskiego wypowiedź marszałka jest bardzo niepokojącym sygnałem.

- Świadczy o nieznajomości sprawy. Uwarunkowania środowiskowe są bardzo trudne do realizacji, ale nie dyskwalifikują inwestycji. Będziemy walczyć o przekop. Jest to inwestycja uzasadniona gospodarczo i ekonomicznie, a ekologicznie jest do przeskoczenia. Świadczą o tym liczne badania i wyliczenia fachowców - wyjaśnia Kołtoński.

Rosja już pod koniec lipca częściowo odblokowała możliwość żeglugi po Zalewie Wiślanym statkom obcych bander, wypływającym i wpływającym do Polski. Natomiast podpisana we wtorek umowa pozwala na ruch polskich statków przez znajdującą się w Rosji Cieśninę Pilawską.

Wcześniej Rosjanie blokowali nam żeglugę, powołując się na umowę z 1961 roku. Po rosyjskiej części zalewu mogły pływać tylko statki handlowe, wypływające z pełnego morza. Teraz będzie można ponownie uruchomić połączenia z Polski np. do Kaliningradu.

Opinie (236) 7 zablokowanych

  • Konkurencja na rynku pracy oraz Obwód Kaliningradzki

    Z kilku wypowiedzi wyziera lęk przed konkurencją miedzy Elblągiem a Trójmiastem. Uważam, że jest on kompletnie nieuzasadniony.

    Co z tego, że zamykają stocznie? Ma się to nijak do przekopu i portów. Stocznie budują statki. Przekop jest po to by statki mogły pływać. Jeśli statki mogą pływać i to się opłaca, to stocznie mają pracę, bo rośnie popyt na statki.

    Jeśli wzrośnie liczba miejsc pracy w Elblągu i okolicach Zalewu Wiślanego, to ludzie z tych obszarów nie będą szukać pracy w Trójmieście, przez co poprawi się sytuacja trójmiejszczan na lokalnym rynku pracy.

    Budowa przekopu może w perspetywie przynieść korzyści dla regionu graniczącego z Obwodem Kaliningradzkim. Jeśli stanie sie to obszar Rosji otwarty na wymianę z Unią Europejską, nasza północno-wschodnia część kraju pozostanie w zapaści gospodarczej, z powodu przegapionej szansy.

    Kto bojkotuje przekop jest smarowany przez Putina, który łaskawie daje nam ryby (otwarcie wód), byśmy nie mysleli o wędkach (własny przekop).

    • 11 1

  • miałem marszałka... (1)

    ... za człowieka dalekowzrocznego i z wyobraźnią. PO tej wypowiedzi zmieniłem zdanie.

    • 9 3

    • przecież wiadomo że nie może podskoczyć Tuskowi bo poleciałby

      niestety lojalność partyjna zobowiązuje

      • 3 0

  • Polska racja stanu wymaga przekopu

    Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie ostatecznie zapewnić portowi Elbląg nieograniczoną możliwość dostępu do Bałtyku. Czy to jest takie trudne do zrozumienia Panie Marszałku? Mierzeja Wiślana owszem, jest piękna, ale miejsc pracy nie przybędzie od powstrzymania się od przekopu.

    • 8 4

  • Przekop zawsze będzie sprawa POLITYCZNĄ. (1)

    Ekonomia mówi jasno, że to nie jest opłacalna inwestycja. Doszło nawet do tego, że dla oślepienia społeczności nie ujawnia się pełnych kosztów tej inwestycji. Ukrywa się konieczność corocznego wydatku kilkudziesięciu milionów na utrzymanie drożności. Nie podaje się, że jednym z celów jest otworzenie nowego ujścia dla polskich ścieków potocznie zwanych Wisłą. Moment otwarcia tego przejścia będzie dla Bałtyku poważnym wstrząsem. To co zalega w Nogacie to gorsze do składów iperytu na dnie morza. I wszystko to aby uruchomić port który nie ma nawet dostatecznej komunikacji z resztą kraju.
    Oczywiście, niech nikt nie ma złudzeń, że obroty portu elbląskiego zwrócą tą inwestycje. Natomiast jedno jest pewne - gdy masz pistolet z jednym nabojem to więcej zyskasz przed wystrzeleniem niż po wystrzeleniu. Rosyjscy ekonomiści i politycy są jednak lepsi w myśleniu od naszego, popędzanego przez przywódców stadka „przedstawicieli narodu”. Chwilowo ustępują, bo takie im wyszły wyliczenia polityczne, ale głównie gospodarcze. I nie będzie wielkiego zmartwienia, gdy znowu zaczną swój taniec z wyjściem na Bałtyk przez Zalew Wiślany. Dlaczego nikt nie powie jasno, wyraźnie, że przekop to MASKOWANIE zaniedbania toru wodnego prowadzącego przez Zalew?
    Dostaliśmy szansę na wyjście z twarzą z niemiłej sytuacji, to skorzystajmy z tego i odłóżmy realizacje projektu politycznego do czasu gdy gospodarczo będziemy w stanie wydać takie pieniądze na „zabawki”.

    • 4 5

    • Ekonomia mówi jasno

      Czyja ekonomia?

      Pomyśl, co jest tańsze: utrzymanie toru wodnego na trasie Elbląg - przekop, czy Elbląg - Bałtijsk?

      Co do ścieków, zastosowanie śluzy ograniczyłoby ich przepływ do minimum. Z drugiej strony jeśli ścieki mogłyby sie mieszać z wodami Bałtyku, to spadłoby ich stężenie w Zalewie Wislanym, co byłoby dla Zalewu korzystne. Możnaby wręcz specjalnie wyprowadzić je w morze, by cały Zalew stał się czysty. Biorąc pod uwagę długość linni brzegowej wokół Zalewu, a długość linii brzegowej wzdłuż Mierzei Wiślanej, Polska bylłaby na tym do przodu, bo zyskałaby duży akwen atrakcyjny turystycznie.

      • 3 0

  • tak - znowu banialuki typu "polska racja stanu" (21)

    pieprzenie w stylu kurdupli i pisakowskiego łajna
    przekop - idiotyzm taka megalomania Elbląga który podobnie jak Gdynia robi sobie klakę,
    jest port, umożliwiono wreszcie warunki do swobodnej żeglugi - a tu masz - grupka ciuli wyje do księżyca niczym prezio na Westerplatte i chce przekopu,
    nie ważne koszta i skutki - ale ma być przekop!
    naprawiono wreszcie to co spieprzyli durni braciszkowie i ich sfotygowano-poraniona maglowa z pałacu
    nie zapomnijcie ciulki że jakby nie było - nadal będziemy podobnie jak cała Europa uzależnieni od ruskiego gazu!
    i tylko idioci w stylu kurduplostwa nie dostrzegają problemu tylko żyją katyniem i holokaustem!
    pozostawić tych małych durniów przy władzy - a doprowadzą do wojny z Rosją i będą czekali czy Kunta-Kinte z białego domu im pomoże
    paranoja!

    • 6 11

    • Kto ci smaruje (16)

      Ton Twojej wypowiedzi sugeruje polonofobię połączoną z rusofilią.
      Wypowiadaj się używając argumentów, a nie epitetów.

      • 5 1

      • Mikuś (15)

        był jazgot że nie mamy żeglugi na Zalewie!
        że Rosja czyni utrudnienia
        płacz niesamowity
        przez okres kaczych rządów tylko dobito ten temat - czyż nie?
        teraz kiedy temat został uporządkowany - to warkot że nie będzie przekopu!
        a ja się pytam - po jasną cholerę?
        co będzie woziła elbląska metropolia ze swojego portu?
        pszczoły w kontenerach?
        a może węgiel z RPA?

        Kolego, stwierdzenie że
        "sugeruje polonofobię połączoną z rusofilią"
        to takie właśnie kacze pieprzenie!
        nazwane z resztą bardzo delikatnie
        a mnie po prostu rzygać się chce jak słyszę o tej narodowej megalomanii i niezdrowych ambicjach
        przekop, stadiony, pomniki, pielgrzymki, stocznie-muzea, kolej dużej prędkości o 200 km długości!
        a tym czasem drogi w stanie rozkładu - i te bite i te żelazne!
        najwyższe w UE dopłaty dla małorolnych czyli topienie kasy w błocie
        nieuregulowany problem energetyczny
        itd, itd
        ale ma być przekop i szczurodrom w Gdyni i bałtycka arena psu na budę potrzebna i stocznia do której będzie się dopłacać aby związkowcy mieli za co chlać i urządzać zadymy!
        no i w przerwach opowieści o katyniu, holokauście etc.
        wystarczy?

        • 1 5

        • Facet mieszasz tyle rzeczy na raz, że sam się gubisz (11)

          Zrozum, że Twoje chaotyczne, absurdalne i chamskie wypowiedzi świadczą tylko i wyłącznie o Tobie. Po co porty, stadiony, drogi i te bite i te żelazne, po co w ogóle infrastruktura, po co to wszystko polepszać, rozbudowywać, skoro ty na samą myśl o tym rzygasz. Kononowicz na jednak swój wierny elektorat.

          • 4 0

          • Facecik nie umiesz czytać pisz na Berdyczów (3)

            i użyj miejsca na mózg /czasami/

            • 0 4

            • Pankracy

              Weź sie pozbieraj, posegreguj problemy, to je jakoś zutylizujemy. Na razie jesteś toksyczny.

              • 3 0

            • No i widzisz jak łatwo zapędzić Cię kozi róg

              Na rzeczowe argumenty nie jesteś w stanie odpowiedzieć inaczej jak tylko obelgami. Wystarczy wykazać nielogiczność twoich wypowiedzi a leżysz i robisz po siebie.

              • 3 0

            • Pankracy

              uciekinier z Tworek

              • 3 0

          • Andy Moker (6)

            Właśnie coś w podobnym tonie chciałem odpisać :)

            • 2 0

            • Mikuś (5)

              posłucha a raczej przeczytaj
              napisałem odnośnie przekopu uważając ten pomysł za absurdalny w obecnych warunkach gospodarczych,
              Polska i Rosja porozumiały się w końcu co do żeglugi po Zalewie!!!
              w końcu komuś się to udało
              a tu bach - przekop - potężna i kontrowersyjna inwestycja wyważająca jak w takim przypadku otwarte już drzwi,
              jakie byłyby koszty tej inwestycji - nikt nie potrafi określić!
              co to za port który umożliwiałby przyjmowanie statków do 2 m zanurzenia czyli de facto barek?
              czy nie lepiej wydać tę kasę na pogłębienie toru wodnego na Zalewie?
              czy nie wydać tej kasy np. na reaktywowanie kolei przez Tolkmicko do Braniewa?
              czy nie wydać tej kasy na rozwój turystyki w regionie?
              a nie - zrobić przekop - ograniczając poważnie komunikacją z Krynicą Morską - atrakcyjnym ośrodkiem turystycznym?
              Panie Mikuś - jak to nie są argumenty to ja już czegoś nie rozumiem
              podobnie jak ten śmieszny facecik podpisujący się ksywką jakiego amatorskiego bajkopisarza

              • 0 4

              • No widzisz, jak chcesz to potrafisz coś konkretnie i spokojnie napisać (2)

                1. Rosja zgodziała się na żeglugę, ciekawe na jak długo. W ich rękach pozostaje argument i narzędzie nacisku, które może byc używane wielokrotnie.
                2. Koszt jest ale jednorazowy wyłączając utrzymanie kanału, które zawsze będzie kosztować, tak jak kosztuje utrzymanie dróg, mostów itp.
                3. To nie ma być jakiś kanał z cyklu Panamski tylko dla żaglówek praktycznie i nie ma być nacisku na rozwój ruchu towarowego, tylko żegluga rekreacyjna, sportowa, turystyka.
                4. Co przeszkadza pogłębiać tor i kopać kanał? Jedno nie wadzi drugiemu. Co przeszkadza reaktywować linie kolejowe? Między innymi brak ruchu, brak turystów. Jak chcesz ich ściągnąć? Do czego? Nikt nie zainwestuje w mariny, przystanie jak nie będzie możliwości korzystania z nich, gdy Putin puści bąka.
                5. Minusem są koszty ekologiczne.
                6. Nie indycz się tak na przyszłość.

                • 2 0

              • kanał czy przekop dla żaglówek? (1)

                piszesz o tym serio czy dla jaj?
                bo w artykule jest o porcie i to takim prawie pełnomoskim
                teraz już absolutnie nie wiem o co chodzi w tym "za przekopem"

                • 0 4

              • Pankracy kto cię opłaca????????

                • 4 0

              • Pankracy (1)

                ale to Twoj idol Tusk przyjal 13 listopada 2007 r. Program Wieloletni na lata 2008-2013 pod nazwa "Budowa drogi wodnej laczacej Zalew Wislany z Zatoka Gdańska". W uzasadnieniu pani wiceminmister Wypych-Namiotko pisala, iz Polska nie moze sie uzalezniac od humorow rosyjskich wladz.
                Poza tym:
                a. Umowa, o ktorej mowa w artykule zostala podpisana na 5 lat, jakie sa gwarancje na jej przedluzenie?
                b. Statki nadal beda przeplywaly przez rosyjskie wody terytorialne, wiec to od rosyjskich sluzb granicznych i celnych bedzie zalezalo, czy owa zegluga bedzie w praktyce swobodna, czy w zlosliwy sposob utrudniana.

                • 7 0

              • O, i to jest mądra, merytoryczna wypowiedź.

                Pankracy, patrz i ucz się jak dyskutują kulturalni ludzie.

                • 2 0

        • pankracy (1)

          jeśli w Polsce ci nie odpowiada to zawsze możesz wyjechać nikt tu cię nie trzyma

          • 4 1

          • grup88

            było szczekać?

            • 0 4

        • Faktycznie wariat Pankracy

          przy swej debilnej pracy

          • 2 0

    • Kim jesteś dobry człowieku?

      • 2 0

    • łapcie, łapcie debila Pankracego (2)

      uciekiniera y Tworek.

      • 2 0

      • do garów durna babo (1)

        kible myć i krowy doić

        • 0 2

        • ...bo mi się już znudziło

          • 0 0

  • PRZEKOP MUSI BYC ZEBY BYC I TAK NIEZALEZNY TO RAZ

    DWA ZE BEDZIE ODPOWIEDNIA GELBOKOSC

    • 5 2

  • posty negujące ten projekt to posty niewolników

    Na pewno problem będzie z komunikacją samochodową . Prom - to sprawa fajna dla turysty - dla miejscowych to zmora. Most - na pewno drogi. Można kopać dalej na wschód ale wówczas pogłębianie kanału się wydłuża a przez to eksploatacja droższa.

    • 1 3

  • Musi byc przekop

    ....wtedy tylko bedziemy niezalezni od widzi mi sie, badz nie rosjan...i niech to sobie wreszcie wbije do bani banda rzadzacych polskich baranow...

    • 3 2

  • Komu i do czego jest potrzebny port w Elblągu z kosztownym kanałem i płytkim zalewem? (1)

    Szlachta Polska znowu stosuje zasadę postaw się a zastaw się. Rosja ma kasę dzięki ropie, gazowi i innym skarbom Syberii na zabawki typu podwodny rurociąg a Polska nie może nawet przyzwoicie uzbroić naszych chłopaków w Afganistanie. Co takiego ma być w porcie w Elblągu czego nie mogą przyjąć istniejące nasze porty? Sny o kanale są piękne ale z wielkim trudem i pomocą UE nasze państwo buduje tylko drogi dojazdowe do portu w Gdańsku (Trasa Sucharskiego, Obwodnica Południowa), no i co z ochroną kormoranów na Mierzei Wiślanej?Dolina Rospudy przy tym to mały pikuś :)

    • 4 0

    • A od kiedy kormorany to porzyteczne ptaki

      niszczą odchodami drzewa po ich pobycie nad jeziorami ciężko złapać rybę bo mają takki spust po co nm one na odstrzał

      • 3 1

  • Już w średniowieczu Elbląg przestał być portem morskim. (2)

    Zresztą, przekop i tak zablokuje Komisja Europejska - Mierzeja Wiślana jest zbyt ważnym punktem na trasie wędrówek ptaków, a poza tym Zalew jest siedliskiem priorytetowym.

    • 2 5

    • To co, jak będzie przekop to ptaki już się nie zmieszczą?

      Wymyśl coś poważniejszego

      • 3 0

    • bzdura

      nie rozumiem jak ktoś kto nie ma pojęcia o historii Elbląga (czytaj jakiejkolwiek innej sprawy) zabiera głos. pewnie chodzi o to że jest anonimowy i nie będzie wstydu jak zostanie wyśmiany. zakompleksiony człowieku podpisz się na drugi raz pod swoimi wypowiedziami.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane