• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żegluga tak, ale przekop niepotrzebny?

Katarzyna Moritz
2 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Z podpisanej umowy z Rosją najbardziej zadowoleni będą żeglarze, którzy mogą pływać po płytkich akwenach. Z podpisanej umowy z Rosją najbardziej zadowoleni będą żeglarze, którzy mogą pływać po płytkich akwenach.

- Nie ma już potrzeby przekopu przez Mierzeję Wiślaną - mówi marszałek woj. Pomorskiego. - To niezwykle destrukcyjne stwierdzenie - ripostuje dyrektor Portu w Elblągu. Takie emocje budzi podpisana we wtorek między Polską a Rosją, długo wyczekiwana umowa o żegludze po Zalewie Wiślanym.



Wiceministrowie spraw zagranicznych w obecności premierów Donalda Tuska i Władimira Putina, podpisali we wtorek w Sopocie umowę o żegludze po Zalewie Wiślanym.

- Jeżeli od teraz w praktyce będzie swoboda żeglugi, to absolutnie niepotrzebny jest przekop przez Mierzeję Wiślaną - mówi Jan Kozłowski, marszałek woj. pomorskiego. - Wiem, że na przekopie szczególnie zależało Elblągowi, ale dla mnie to była ostateczność. Przekop stanowiłby zbyt głęboką ingerencję w środowisko mierzei.

- Jeżeli nie będzie przekopu, to w porcie w Elblągu będą pływać, ale... łabędzie - ripostuje Julian Kołtoński, dyrektor Portu w Elblągu. - Kanał gwarantowałby nam swobodny dostęp do morza i rozwój portu.

Dyrektor podkreśla także, że Zalew Wiślany jest zbyt płytki, by mogły na niego wpłynąć statki pełnomorskie - ma tylko 2,5 m głębokości. Podobnie jest na zalewie kaliningradzkim, gdzie jest zaledwie 1,8 m głębokości. Zdaniem Kołtońskiego wypowiedź marszałka jest bardzo niepokojącym sygnałem.

- Świadczy o nieznajomości sprawy. Uwarunkowania środowiskowe są bardzo trudne do realizacji, ale nie dyskwalifikują inwestycji. Będziemy walczyć o przekop. Jest to inwestycja uzasadniona gospodarczo i ekonomicznie, a ekologicznie jest do przeskoczenia. Świadczą o tym liczne badania i wyliczenia fachowców - wyjaśnia Kołtoński.

Rosja już pod koniec lipca częściowo odblokowała możliwość żeglugi po Zalewie Wiślanym statkom obcych bander, wypływającym i wpływającym do Polski. Natomiast podpisana we wtorek umowa pozwala na ruch polskich statków przez znajdującą się w Rosji Cieśninę Pilawską.

Wcześniej Rosjanie blokowali nam żeglugę, powołując się na umowę z 1961 roku. Po rosyjskiej części zalewu mogły pływać tylko statki handlowe, wypływające z pełnego morza. Teraz będzie można ponownie uruchomić połączenia z Polski np. do Kaliningradu.

Opinie (236) 7 zablokowanych

  • Przekop musi być!

    Trzeba mierzeje przekopać bo tego wymaga polska racja stanu w tym regionie!

    • 10 3

  • Jeśli Elbląg jest strategicznie ważnym miastem dla Polaków na tym terenie to dużo

    taniej będzie wybudować duże lotnisko międzynarodowe niż robić przekop i potem ciągle go pogłębiąć z 2,5 metra dzisiaj do 9 metrów. Jak na lotnisku będą lądowały samoloty transportowe Herkules to przewiozą tyle samo co statki.

    • 2 7

  • oprocz portu istnieje jeszcze utrystyka bez tego bedzie to niewykorzystany akwen. na zachodzie juz dawno by to zagospodarowano i zalew pelen bylby bialych zagli i zaplecza a to sa pieniadze i praca. ale najlepiej marudzic i narzekac ze nie ma pracy nic sie nie dzieje. dzieki portowi rowniez w okolicy elblaga sporo ludzi znajdzie prace. pamietajcie ze port elblaski nie ma zamiaru konkurowac tylko obslugiwac przeladunek takich towarow jakie sa nieoplacalne do przeladunku w trojmiescie. dzieki temu mniej bedzie tirow na odcinku elblag trojmiasto. przeciez tak bardzo wam tiry przeszkadzaja. sami nie wiecie czego chcecie. polakowi nikt nigdy nie dogodzil.

    • 2 1

  • Nikt dzisiaj nie broni uprawiać żeglarstwa na naszej części zalewu, większej od (1)

    niejednego jeziora. Elbląg może budować mariny i rozwijać turystykę ale bez przekopu.

    • 6 6

    • a jak wplyniesz od strony zatoki?? bedziesz sie pchal przez pilawe? tyle km? masz przekop wiec heja i nie tylko o elblag tu chodzi ale wiele miast nadzalewowych z obu wojewodztw.

      • 1 0

  • budować!!! (1)

    należy budować przekop na conajmniej 5 metrów głęboki i mierzeję do Elbląga pogłębić na 5 metrów. Na pewno się da!!! Wtedy będziemy mieć tam lepszy port niż Rosjanie i będziemy bardziej konkurencyjni :)

    • 9 4

    • choć...

      ...dla Trójmiasta może lepiej żeby do nas przypływali :P

      • 0 0

  • Proszę wejść do neta i zobaczyć jaką głębokość ma Zalew Wiślany.

    Na torze wodnym do przekopu przed Krynicą woda ma głębokość do 3 metrów. Za Krynicą do granicy jest głębokość do 4 metrów czyli głębokość basenu pływackiego. Dla takich warunków budowa jakiegokolwiek przekopu jest szaleństwem. Dookoła Zalewu powinny oczywiście powstać mariny i tyle.

    • 4 3

  • porty juz są i na nadmiar nie mogą marzekac

    • 3 1

  • Elbląg zawsze był portem morskim

    to jest na takiej samej zasadzie jak Gdynia chce mieć lotnisko.
    zamykanie możliwości ogranicza konkurencje i wszyscy wtedy płacimy bo jest drożej. marszałek województwa dba tylko o interes trójmiasta nawet za cenę utrzymania monopolu. a tak w ogóle to mówimy przecież o innej skali, nigdy port nie dorówna wielkością tym w trójmieście więc skąd ta zajadłość zwykłego zjadacza chleba Oliwskiego?

    • 4 1

  • Nic nie robić,nie mieć zmartwień

    A to piwo wypiją przyszłe pokolenia

    • 3 1

  • Niemcy przekopali Wisłę, (1)

    i jest korzyść dla Polaków. Może warto spróbować i wypływać u siebie ?

    • 4 1

    • Wisłę przekopała Levadia!!!

      Czyli nie Niemcy tylko Estończycy

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane