- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (259 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (100 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Żegluga tak, ale przekop niepotrzebny?
- Nie ma już potrzeby przekopu przez Mierzeję Wiślaną - mówi marszałek woj. Pomorskiego. - To niezwykle destrukcyjne stwierdzenie - ripostuje dyrektor Portu w Elblągu. Takie emocje budzi podpisana we wtorek między Polską a Rosją, długo wyczekiwana umowa o żegludze po Zalewie Wiślanym.
Wiceministrowie spraw zagranicznych w obecności premierów Donalda Tuska i Władimira Putina, podpisali we wtorek w Sopocie umowę o żegludze po Zalewie Wiślanym.
- Jeżeli od teraz w praktyce będzie swoboda żeglugi, to absolutnie niepotrzebny jest przekop przez Mierzeję Wiślaną - mówi Jan Kozłowski, marszałek woj. pomorskiego. - Wiem, że na przekopie szczególnie zależało Elblągowi, ale dla mnie to była ostateczność. Przekop stanowiłby zbyt głęboką ingerencję w środowisko mierzei.
- Jeżeli nie będzie przekopu, to w porcie w Elblągu będą pływać, ale... łabędzie - ripostuje Julian Kołtoński, dyrektor Portu w Elblągu. - Kanał gwarantowałby nam swobodny dostęp do morza i rozwój portu.
Dyrektor podkreśla także, że Zalew Wiślany jest zbyt płytki, by mogły na niego wpłynąć statki pełnomorskie - ma tylko 2,5 m głębokości. Podobnie jest na zalewie kaliningradzkim, gdzie jest zaledwie 1,8 m głębokości. Zdaniem Kołtońskiego wypowiedź marszałka jest bardzo niepokojącym sygnałem.
- Świadczy o nieznajomości sprawy. Uwarunkowania środowiskowe są bardzo trudne do realizacji, ale nie dyskwalifikują inwestycji. Będziemy walczyć o przekop. Jest to inwestycja uzasadniona gospodarczo i ekonomicznie, a ekologicznie jest do przeskoczenia. Świadczą o tym liczne badania i wyliczenia fachowców - wyjaśnia Kołtoński.
Rosja już pod koniec lipca częściowo odblokowała możliwość żeglugi po Zalewie Wiślanym statkom obcych bander, wypływającym i wpływającym do Polski. Natomiast podpisana we wtorek umowa pozwala na ruch polskich statków przez znajdującą się w Rosji Cieśninę Pilawską.
Wcześniej Rosjanie blokowali nam żeglugę, powołując się na umowę z 1961 roku. Po rosyjskiej części zalewu mogły pływać tylko statki handlowe, wypływające z pełnego morza. Teraz będzie można ponownie uruchomić połączenia z Polski np. do Kaliningradu.
Opinie (236) 7 zablokowanych
-
2009-09-02 16:33
Przekop musi być!
Trzeba mierzeje przekopać bo tego wymaga polska racja stanu w tym regionie!
- 10 3
-
2009-09-02 17:07
Jeśli Elbląg jest strategicznie ważnym miastem dla Polaków na tym terenie to dużo
taniej będzie wybudować duże lotnisko międzynarodowe niż robić przekop i potem ciągle go pogłębiąć z 2,5 metra dzisiaj do 9 metrów. Jak na lotnisku będą lądowały samoloty transportowe Herkules to przewiozą tyle samo co statki.
- 2 7
-
2009-09-02 18:04
oprocz portu istnieje jeszcze utrystyka bez tego bedzie to niewykorzystany akwen. na zachodzie juz dawno by to zagospodarowano i zalew pelen bylby bialych zagli i zaplecza a to sa pieniadze i praca. ale najlepiej marudzic i narzekac ze nie ma pracy nic sie nie dzieje. dzieki portowi rowniez w okolicy elblaga sporo ludzi znajdzie prace. pamietajcie ze port elblaski nie ma zamiaru konkurowac tylko obslugiwac przeladunek takich towarow jakie sa nieoplacalne do przeladunku w trojmiescie. dzieki temu mniej bedzie tirow na odcinku elblag trojmiasto. przeciez tak bardzo wam tiry przeszkadzaja. sami nie wiecie czego chcecie. polakowi nikt nigdy nie dogodzil.
- 2 1
-
2009-09-02 18:14
Nikt dzisiaj nie broni uprawiać żeglarstwa na naszej części zalewu, większej od (1)
niejednego jeziora. Elbląg może budować mariny i rozwijać turystykę ale bez przekopu.
- 6 6
-
2009-09-02 21:06
a jak wplyniesz od strony zatoki?? bedziesz sie pchal przez pilawe? tyle km? masz przekop wiec heja i nie tylko o elblag tu chodzi ale wiele miast nadzalewowych z obu wojewodztw.
- 1 0
-
2009-09-02 19:15
budować!!! (1)
należy budować przekop na conajmniej 5 metrów głęboki i mierzeję do Elbląga pogłębić na 5 metrów. Na pewno się da!!! Wtedy będziemy mieć tam lepszy port niż Rosjanie i będziemy bardziej konkurencyjni :)
- 9 4
-
2009-09-02 19:18
choć...
...dla Trójmiasta może lepiej żeby do nas przypływali :P
- 0 0
-
2009-09-02 19:21
Proszę wejść do neta i zobaczyć jaką głębokość ma Zalew Wiślany.
Na torze wodnym do przekopu przed Krynicą woda ma głębokość do 3 metrów. Za Krynicą do granicy jest głębokość do 4 metrów czyli głębokość basenu pływackiego. Dla takich warunków budowa jakiegokolwiek przekopu jest szaleństwem. Dookoła Zalewu powinny oczywiście powstać mariny i tyle.
- 4 3
-
2009-09-02 19:33
porty juz są i na nadmiar nie mogą marzekac
- 3 1
-
2009-09-02 20:29
Elbląg zawsze był portem morskim
to jest na takiej samej zasadzie jak Gdynia chce mieć lotnisko.
zamykanie możliwości ogranicza konkurencje i wszyscy wtedy płacimy bo jest drożej. marszałek województwa dba tylko o interes trójmiasta nawet za cenę utrzymania monopolu. a tak w ogóle to mówimy przecież o innej skali, nigdy port nie dorówna wielkością tym w trójmieście więc skąd ta zajadłość zwykłego zjadacza chleba Oliwskiego?- 4 1
-
2009-09-02 20:43
Nic nie robić,nie mieć zmartwień
A to piwo wypiją przyszłe pokolenia
- 3 1
-
2009-09-02 20:52
Niemcy przekopali Wisłę, (1)
i jest korzyść dla Polaków. Może warto spróbować i wypływać u siebie ?
- 4 1
-
2009-09-03 02:06
Wisłę przekopała Levadia!!!
Czyli nie Niemcy tylko Estończycy
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.