• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz pierwszą zmodernizowaną SKM-kę. W Trójmieście pojawi się w sierpniu

Maciej Naskręt
16 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole. Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole.

Gotowy jest pierwszy zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny dla SKM Trójmiasto. Dotarliśmy do zdjęć składu, który wyruszy na trójmiejskie tory w przyszłym miesiącu, czyli 10 miesięcy później niż planowano.



Spółka Tabor Szynowy Opole ukończyła modernizację pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego (numer serii EN-57) dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. To pierwszy z planowanych sześciu pojazdów dla trójmiejskiego przewoźnika.

- Skład obecnie znajduje się w Instytucie Pojazdów Szynowych "Tabor" w Poznaniu, gdzie wykonywane są badania homologacyjne, niezbędne do uzyskania świadectwa dopuszczenia do ruchu. Pojazd będzie wykonywał jazdy testowe na kilku liniach w pobliżu Poznania - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

W trakcie badań przeprowadzone zostaną pomiary parametrów takich jak skrajni taboru, sprawności hamowania, rozkładu mas w pojeździe, oddziaływania na urządzenia sterowania ruchem kolejowym, kompatybilności elektromagnetycznej, a także badanie emitowanego hałasu.

W ramach modernizacji zmieniono wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, wymieniono drzwi, instalacje w toaletach i klimatyzację. Zamontowano nowy pulpit maszynisty i system napędowy. Zmodernizowana jednostka została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Nowy tabor pojawi się w Trójmieście już w sierpniu. Kiedy jednak takich odnowionych składów będzie więcej? Na to pytanie niestety trudno odpowiedzieć.

Czy zmodernizowane składy będą atrakcyjne dla podróżnych?

Przypomnijmy: z firmy TS Opole do Trójmiasta ma trafić tylko sześć składów EZT, choć pierwotnie miało ich być aż 21. Za wykonane prace spółka miała zainkasować ok. 129 mln zł. 59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokrywała dotacja unijna.

Jednak firma z Górnego Śląska popadła w tarapaty finansowe - złożono wniosek o jej upadłość układową w sądzie. W wyniku trwających całą wiosnę rozmów władz SKM z przedstawicielami TS Opole ustalono, że ci ostatni zmodernizują tylko sześć składów.

Co z pozostałymi pojazdami szynowymi? PKP SKM ogłosiła w czerwcu przetarg na wykonanie modernizacji 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 z prawem opcji rozszerzenia modernizacji do 21 składów, gdyby TS Opole nie zmodernizował zmniejszonej liczby kolejek.

Oferty cenowe w tym przetargu poznamy najszybciej 2 sierpnia 2013 r. SKM chce, by potencjalny wykonawca przebudował składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Natomiast pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu, ale żaden z nich do Trójmiasta jeszcze nie dotarł.

Miejsca

Opinie (250) 3 zablokowane

  • młoty parowe

    modernizacja godna młotów parowych zarzadzajacych skm - jednym slowem - dalej stolec tylko w kolorowym papierku !

    • 0 0

  • Przedział dla niepełnosprawnych.

    Cóż za piękna kanapa :) W sam raz na ucięcie komara. Już widzę jak żule i menele będą tam odsypiać ciężką noc po melanżu :D

    • 2 1

  • i znowu siedzenia naprzeciwko siebie:(

    • 3 0

  • Zmodernizowany skład (EZT) .....

    Podpis pod zdjęciem: "Zmodernizowany skład (EZT) przez pracowników firmy TS Opole."
    Panie redaktorze Naskręt - nie nauczyli w szkole prawidłowego szyku wyrazów w zdaniu? Czy przypadkiem nie powinno być: "Skład EZT zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole" lub "Zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole skład EZT"? Młodzież słucha i ona się uczy.....

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 3 1

  • Głuszek - to jest dopiero ściemniacz

    największy nierób w SKM.

    • 3 0

  • SKM - Syf Kiła i Mogiła w nowej oprawie (4)

    Czemu oni modernizują stare rzęchy z lat 70 zamiast kupić nowe składy, które nasz przybliżą trochę do zachodnich standardów. Podróżuję od pn do pt SKM i nie jest to najmilsze doświadczenie. Syf, smród,przeładowanie ludzmi, żule którzy sobie podróżują bezkarnie zajmując 4 miejsca, a kontrolerzy przechodzą obok nich obojętnie. Wczoraj jadąc do Cisowej wyrzucili wszystkich pasażerów w Chyloni(mimo ze miała być do Wejherowa wg rozkładu) i kazali sobie czekać 20 min aż podjedzie kolejna. Oczywiście brak komunikatów. Takie traktowanie zwyczajnie uwłacza godności człowieka. Mamy XXI panie Głuszek!! a wy w bydlęcych warunkach ludzi przewozicie....

    • 3 1

    • Pieniądze nie biorą się z powietrza. A jeśli, mamy hiperinflację. Lepsza duża liczba zmodernizowanych, niż mała nowych. (3)

      To pierwsze zauważy każdy, to drugie niewielu.

      Te składy SĄ nowe. Wybebesz telewizor z lat pięćdziesiątych, wmontuj komponenty plazmowego, będziesz miał telewizor plazmowy stylizowany na gustowny. Ale to, istotnie, słabe porównanie. Bo podobieństwo na zewnątrz starych i zmodernizowanych jest nieznaczne.

      Jesteś zbyt rozpieszczony. Porównaj czasem Polskę do naprawdę syfiastych krajów półkuli południowej i większości Azji. Tambylcy daliby się zabić za nassze warunki życia.

      • 0 6

      • Chyba naprawdę jesteś bardzo stary, ale satyr to już nie...

        !!!!!

        • 1 0

      • (1)

        Ale my jesteśmy krajem w centrum Europy, miarą naszego rozwoju jest doganianie sąsiadów z zachodu, którym powojenna historia dała więcej swobody niż nam.

        Zdaje sobie sprawę, że są biedniejsze kraj niż Polska, ale wole się porównywać do krajów które powinniśmy gonić. Tam zmierzamy, to z Niemcami, Czechami, Francją nam po drodze niż np z Kanią....

        • 2 0

        • a z muchomorem ?

          • 0 0

  • A dziura przy drzwiach została...

    Na cholerę było robić "modernizację" skoro dziura przy drzwiach została... Po co było robić windy dla inwalidów skoro nie wjadą wózkiem do kolejki? Matki z wózkami nadal będą musiały prosić dżentelmenów o pomoc przy wsiadaniu (i wysiadaniu)...
    Jak by ktoś nie zauważył mamy XXI w., a nie XIX...

    • 5 0

  • co to za nowa moda

    Zarówno SKM-ki jak i tramwaje robi się na coraz mniej miejsc siedzących. Pytam się, jak miasto chce zachęcać do przesiadania się z samochodów na komunikację miejską wożąc ludzi na stojąco jak bydło ?

    • 0 0

  • Jestem niepełnosprawna - już się zaczęłam cieszyć, że dojadę np do Sopotu na molo... :(

    Poruszam się samodzielnie po mieście wózkiem elektrycznym. Zbyt wczesny mój zachwyt...

    "Zmodernizowana jednostka została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM)."
    - to właśnie ta "szpara" między peronem a wagonem jest największym problemem.
    W starych SKMkach osoba niepełnosprawna również dawała radę wsiadając np do tzw. przedziału towarowego, więc ten nowy "przystosowany" to raczej średnie "udogodnienie"... i tak jak np. ze zwykłym wózkiem ktoś jeszcze mógł mi pomóc, tak z elektrykiem ważącym 100kg byłoby to mało możliwe, a już z pewnością mało bezpieczne, szczególnie dla pomagających... :(

    • 1 0

  • powoli do przodu

    Za jakieś 10 lat, skm będzie się chwalić, że zmodernizowała wszystkie składy...szkoda, że będzie się to działo wtedy kiedy ten będzie już w rozpadzie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane