• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz pierwszą zmodernizowaną SKM-kę. W Trójmieście pojawi się w sierpniu

Maciej Naskręt
16 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole. Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole.

Gotowy jest pierwszy zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny dla SKM Trójmiasto. Dotarliśmy do zdjęć składu, który wyruszy na trójmiejskie tory w przyszłym miesiącu, czyli 10 miesięcy później niż planowano.



Spółka Tabor Szynowy Opole ukończyła modernizację pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego (numer serii EN-57) dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. To pierwszy z planowanych sześciu pojazdów dla trójmiejskiego przewoźnika.

- Skład obecnie znajduje się w Instytucie Pojazdów Szynowych "Tabor" w Poznaniu, gdzie wykonywane są badania homologacyjne, niezbędne do uzyskania świadectwa dopuszczenia do ruchu. Pojazd będzie wykonywał jazdy testowe na kilku liniach w pobliżu Poznania - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

W trakcie badań przeprowadzone zostaną pomiary parametrów takich jak skrajni taboru, sprawności hamowania, rozkładu mas w pojeździe, oddziaływania na urządzenia sterowania ruchem kolejowym, kompatybilności elektromagnetycznej, a także badanie emitowanego hałasu.

W ramach modernizacji zmieniono wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, wymieniono drzwi, instalacje w toaletach i klimatyzację. Zamontowano nowy pulpit maszynisty i system napędowy. Zmodernizowana jednostka została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Nowy tabor pojawi się w Trójmieście już w sierpniu. Kiedy jednak takich odnowionych składów będzie więcej? Na to pytanie niestety trudno odpowiedzieć.

Czy zmodernizowane składy będą atrakcyjne dla podróżnych?

Przypomnijmy: z firmy TS Opole do Trójmiasta ma trafić tylko sześć składów EZT, choć pierwotnie miało ich być aż 21. Za wykonane prace spółka miała zainkasować ok. 129 mln zł. 59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokrywała dotacja unijna.

Jednak firma z Górnego Śląska popadła w tarapaty finansowe - złożono wniosek o jej upadłość układową w sądzie. W wyniku trwających całą wiosnę rozmów władz SKM z przedstawicielami TS Opole ustalono, że ci ostatni zmodernizują tylko sześć składów.

Co z pozostałymi pojazdami szynowymi? PKP SKM ogłosiła w czerwcu przetarg na wykonanie modernizacji 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 z prawem opcji rozszerzenia modernizacji do 21 składów, gdyby TS Opole nie zmodernizował zmniejszonej liczby kolejek.

Oferty cenowe w tym przetargu poznamy najszybciej 2 sierpnia 2013 r. SKM chce, by potencjalny wykonawca przebudował składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Natomiast pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu, ale żaden z nich do Trójmiasta jeszcze nie dotarł.

Miejsca

Opinie (250) 3 zablokowane

  • Modernizacja (1)

    Ale szał! Juz na pierwszej fotce widac ze dotarlismy do XXII w. Jedna tylko rzecz mnie niepokoi; czy koszt tej zmiany nie przekroczy ceny zakupu nowego taboru? Na Dalekim Wschodzie sa producenci podobnego sprzetu i to z duzym doswiadczeniem. Czy decydenci robili taki "research" zanim zdecydowali o wydaniu pieniedzy, naszych podatkowych w koncu pieniedzy?

    • 3 0

    • Nie przekroczy. Koszt remontu całej floty szacuje się na koszt zakupu dwóch nowych składów.

      • 0 0

  • Wierchuszka z SKM na pewno nie bedzie jezdzila tymi ztuningowanymi gratami

    • 0 0

  • Bez klimy.

    Aż dech zapiera.

    • 2 0

  • Identyczne składy mają inter regio.

    • 0 0

  • pieniadze wyrzucone w bloto

    Za Unijne pieniądze remontujecie 30-35 letnie graty zamiast kupić nowe .Kiedyś się Unijne dotacje skończą a remontować dalej się nie da , ciekawe za co wtedy kupicie nowe jak będzie trzeba je kupić. Z zewnątrz widać ze to stary grat wiec żadne przebudowy nie pomogą ( design z lat 60 i 70-tych ) To psuje image nowoczesnego Metropolii jaki kreuje Trójmiasto w mediach

    • 5 0

  • myślałem

    myślałem że będzie inowacyjnie

    • 1 0

  • nieporozumienie ... (5)

    osoby niepełnosprawne "skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM" - chyba jakaś kpina.. jestem świeżo upieczoną matką i trudno mi samej wejść do SKM z wózkiem, a co dopiero osoba poruszająca się na wózku .. dla mnie to zwyczajne nieporozumienie i kpina z ludzi pokrzywdzonych. Dlaczego na zachodzie nie ma takich problemów a szczelina pomiędzy pociągiem a peronem mierzy 2 max 3 cm. .. witaj w Polsce.

    • 5 2

    • popieram (2)

      Przy każdej kolejnej modernizacji pociągów SKM, czy przebudowie peronów ożywa we mnie nadzieja, że wreszcie zniknie problem tej dziury między peronem a kolejką. Nie jestem niepełnosprawna, moje dzieci są już dorosłe, ale jestem osobą stosunkowo niewysokiego wzrostu (choć nie odbiegam od normy). Po prostu boję się tej dziury, a zrobienie takiego sążnistego kroku sprawia mi trudność. Doszło do tego, że kiedy mam gdzieś jechać kolejką, to specjalnie dobieram strój (spodnie albo szeroka spódnica i sportowe obuwie na płaskim obcasie). I rzeczywiście: jakoś wszędzie gdzie zdarzyło mi się być za granicą ten nierozwiązywalny u nas problem po prostu nie istnieje...

      • 1 1

      • Jezu, to tylko 20 centymetrów. (1)

        Co byś zrobiła, gdyby podskoczyło o 4 milimetry?

        • 0 3

        • To naprawdę nie jest 20 centymetrów, a Jezus nie ma nic do tego.

          Pewnie, że jakoś z tym żyję ja i wszyscy inni. Tylko dlaczego wiecznie mamy być dzielni w tej i w wielu innych dziedzinach, w których cały świat jednak widzi potrzebę zapewnienia ludziom komfortu?

          • 1 0

    • To najmniej trudna ze wszystkich przeszkód jaką napotkasz w macierzyństwie. (1)

      Jeżeli coś tak błahego podnosisz do takiej rangi, możesz nie sprostać zadaniu bycia matką. To arcytrudne. Niezłym pomysłem jest kogoś poprosić. Każdy w przedziale 15-60 nawet nie pomyśli odejść z odmową, tylko powie: "Hulk, pomagać".

      Dziecko nie jest krzywdą!

      A teraz odpowiedzi: Dlaczego? Bo przez ostatnie 20 lat kolej była mocno niedoinwestowana. Wszystko pożerały autostrady, mocno niedobudowane. Praktycznie jedynymi były te na Ziemiach Odzyskanych, które wojnę jakoś przetrwały. Nie było dość szmalu na kolej. Dzisiaj na Zachodzie nie buduje się ani dróg, ani linii bo już są wszędzie gdzie trzeba. Pozostaje tylko szmal na drobiazgi.

      • 1 4

      • Nie zauważyłam we wpisie tej pani ani słowa o dziecku jako krzywdzie.

        Coś "tak błahego"? Dla osoby na wózku, albo wiozącej dziecko w wózku to naprawdę nie jest błahostka. I po co od razu ten patos o arcytrudach macierzyństwa? Rozmawiamy tu o pewnym technicznym aspekcie życia obywateli, który większość cywilizowanego świata rozwiązała już dawno, jak sam pan zaznacza. My też mamy prawo formułować takie oczekiwania. Może zostawmy siły i energię matek-Polek na walkę z innymi przeciwnościami, których i tak przecież nie brakuje nawet w krajach dobrobytu.

        • 1 0

  • Zmodernizowane pociągi są nowymi pociągami. Wystarczy, wyjątkowo zastanowicie się. (2)

    Jeżeli wezmę telewizor z lat pięćdziesiątym XX wieku, wybebeszę i wstawię komponenty telewizora plazmowego, będzie to nowe urządzenie stylizowane na stare.

    Tak samo mogę potraktować radio, zegar szafkowy, pianolę, gramofon. Liczy się wnętrze.

    Ale w przypadku tych pociągów jest lepiej. Bo na zewnątrz podobieństwo do starych jest minimalne. Wszystkie pierwszo, drugo - trzeciorzędne części są NOWE. Telewizor plazmowy w obudowie czarnobiałego jest plazmowym, niestarym.

    • 2 4

    • (1)

      To sobie wstaw silnik od mercedesa najlepiej 6.3 V12 do do poloneza będzie to samo. Proponuje nowy mozg do starej głowy na pewno się polepszy :)

      • 1 1

      • Silnik i wszystkie inne bebechy plus lekka modyfikacja obudowy.

        Komentarz Twój iście prostacki. Kogoś wychowano bezstresowo. Typowa maruda w SKM. Za dużo miałeś, nie doceniasz tego co masz, młodzieńcze. Nasze życie bez SKM byłoby okropne.

        • 0 1

  • Jak długo ?

    Sądzę, że większość osób przesadza, jeśli remont jest dobrze zrobiony,to skład będzie jeszcze długo jeździć. Mnie martwi co innego, ciekawe jak długo będzie w takim stanie ? Boję się, że zaraz wandale zniszczą, będą posprayowane etc. niestety taki kraj, ze tutaj nie warto nic nowego kupować ...

    • 0 0

  • Zmodernizowana (?) SKM-ka

    Panowie z SKM: gdzie macie wyobraźnię! Wszystkie rury i miejsca na bagaże są malowane. Wiadomo, jak będą wyglądały po kilku latach! Widać, że odpowiedzialni za przygotowanie specyfikacji nie widzieli na oczy nowoczesnych składów i żyją jeszcze w latach 80-tych! Po co te otwierane (teoretycznie do końca) okna?! Wystarczyłyby mniej zawodne lufciki (uchylne); jeśli już nie może być klimatyzacji. I co to za przedział dla niepełnosprawnych, gdzie są... normalne siedzenia, a miejsca na wózek nie ma?! W Gdańsku przed przebudową tramwajów, tzw."dortmundów", robiono nawet próby z wózkami dla inwalidów.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane