• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz pierwszą zmodernizowaną SKM-kę. W Trójmieście pojawi się w sierpniu

Maciej Naskręt
16 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole. Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole.

Gotowy jest pierwszy zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny dla SKM Trójmiasto. Dotarliśmy do zdjęć składu, który wyruszy na trójmiejskie tory w przyszłym miesiącu, czyli 10 miesięcy później niż planowano.



Spółka Tabor Szynowy Opole ukończyła modernizację pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego (numer serii EN-57) dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. To pierwszy z planowanych sześciu pojazdów dla trójmiejskiego przewoźnika.

- Skład obecnie znajduje się w Instytucie Pojazdów Szynowych "Tabor" w Poznaniu, gdzie wykonywane są badania homologacyjne, niezbędne do uzyskania świadectwa dopuszczenia do ruchu. Pojazd będzie wykonywał jazdy testowe na kilku liniach w pobliżu Poznania - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

W trakcie badań przeprowadzone zostaną pomiary parametrów takich jak skrajni taboru, sprawności hamowania, rozkładu mas w pojeździe, oddziaływania na urządzenia sterowania ruchem kolejowym, kompatybilności elektromagnetycznej, a także badanie emitowanego hałasu.

W ramach modernizacji zmieniono wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, wymieniono drzwi, instalacje w toaletach i klimatyzację. Zamontowano nowy pulpit maszynisty i system napędowy. Zmodernizowana jednostka została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Nowy tabor pojawi się w Trójmieście już w sierpniu. Kiedy jednak takich odnowionych składów będzie więcej? Na to pytanie niestety trudno odpowiedzieć.

Czy zmodernizowane składy będą atrakcyjne dla podróżnych?

Przypomnijmy: z firmy TS Opole do Trójmiasta ma trafić tylko sześć składów EZT, choć pierwotnie miało ich być aż 21. Za wykonane prace spółka miała zainkasować ok. 129 mln zł. 59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokrywała dotacja unijna.

Jednak firma z Górnego Śląska popadła w tarapaty finansowe - złożono wniosek o jej upadłość układową w sądzie. W wyniku trwających całą wiosnę rozmów władz SKM z przedstawicielami TS Opole ustalono, że ci ostatni zmodernizują tylko sześć składów.

Co z pozostałymi pojazdami szynowymi? PKP SKM ogłosiła w czerwcu przetarg na wykonanie modernizacji 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 z prawem opcji rozszerzenia modernizacji do 21 składów, gdyby TS Opole nie zmodernizował zmniejszonej liczby kolejek.

Oferty cenowe w tym przetargu poznamy najszybciej 2 sierpnia 2013 r. SKM chce, by potencjalny wykonawca przebudował składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Natomiast pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu, ale żaden z nich do Trójmiasta jeszcze nie dotarł.

Miejsca

Opinie (250) 3 zablokowane

  • (1)

    błękitna strzała w stylistyce z przełomu lat 80/90 z poprzedniego stulecia...

    • 1 0

    • ...stylistyka wartburga...

      ...czyli tak trochę NRD w trójmieście na topie...

      • 0 0

  • wasze komentarze

    tak sobie czytam wasze komentarze heh ekipa zaszalała, zmodernizowali skm-ki a tu raczej nikt się nie cieszy :D a tak się starają :D
    jak dla mnie możemy jeździć złomami, grunt by się nie spóźniały, przyjeżdżały często nawet późnymi wieczorami i w weekendy i żeby nie były takie zapchane ludźmi a i żeby ceny biletów nie poszły do góry

    • 2 0

  • Lepsze to niż nic

    ale lepiej było pokupować nowe Pesy

    • 1 1

  • Cacko

    Fantastyczny bolid.

    • 1 0

  • no nieźle...mniej miejsc siedzących, większa przestrzeń, czyli czeka nas upychanie jak bydło...nie prościej zwiększyć częstotliwość kursów??

    • 2 0

  • kielbasa dziennikarska

    a kieblase kto rozda dziennikarzom

    • 0 0

  • tyle milionów, a d*py nie urywa

    smutne

    • 0 1

  • Szkoda,ze nikt nie pomyslal o zamontowaniu wiekszej ilosci drzwi...

    • 0 0

  • Stara Kolej Miejska

    A o kurtynach powietrznych przy wejściach pomyślano ? Powinny uruchamiać się w momencie otwierania drzwi zapobiegając utracie ciepła w zimie - czyli przez 6 m-cy w roku . No i wszystkie toalety muszą być otwarte ! Zawsze zastanawiałam się dlaczego nie mamy takich nowoczesnych zestawów jak SKM Warszawa ?

    • 2 0

  • SKM

    ja się zastanawiam kto robi te siedzenia w kolejce jedne są wygodne a na innych niemożna usiedzieć takie twarde i niewygodne wczoraj jechałem kolejka z takimi siedzeniami ci maja garba coś okropnego bolał mnie tyłek i kręgosłup

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane