• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz pierwszą zmodernizowaną SKM-kę. W Trójmieście pojawi się w sierpniu

Maciej Naskręt
16 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole. Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole.

Gotowy jest pierwszy zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny dla SKM Trójmiasto. Dotarliśmy do zdjęć składu, który wyruszy na trójmiejskie tory w przyszłym miesiącu, czyli 10 miesięcy później niż planowano.



Spółka Tabor Szynowy Opole ukończyła modernizację pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego (numer serii EN-57) dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. To pierwszy z planowanych sześciu pojazdów dla trójmiejskiego przewoźnika.

- Skład obecnie znajduje się w Instytucie Pojazdów Szynowych "Tabor" w Poznaniu, gdzie wykonywane są badania homologacyjne, niezbędne do uzyskania świadectwa dopuszczenia do ruchu. Pojazd będzie wykonywał jazdy testowe na kilku liniach w pobliżu Poznania - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

W trakcie badań przeprowadzone zostaną pomiary parametrów takich jak skrajni taboru, sprawności hamowania, rozkładu mas w pojeździe, oddziaływania na urządzenia sterowania ruchem kolejowym, kompatybilności elektromagnetycznej, a także badanie emitowanego hałasu.

W ramach modernizacji zmieniono wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, wymieniono drzwi, instalacje w toaletach i klimatyzację. Zamontowano nowy pulpit maszynisty i system napędowy. Zmodernizowana jednostka została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Nowy tabor pojawi się w Trójmieście już w sierpniu. Kiedy jednak takich odnowionych składów będzie więcej? Na to pytanie niestety trudno odpowiedzieć.

Czy zmodernizowane składy będą atrakcyjne dla podróżnych?

Przypomnijmy: z firmy TS Opole do Trójmiasta ma trafić tylko sześć składów EZT, choć pierwotnie miało ich być aż 21. Za wykonane prace spółka miała zainkasować ok. 129 mln zł. 59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokrywała dotacja unijna.

Jednak firma z Górnego Śląska popadła w tarapaty finansowe - złożono wniosek o jej upadłość układową w sądzie. W wyniku trwających całą wiosnę rozmów władz SKM z przedstawicielami TS Opole ustalono, że ci ostatni zmodernizują tylko sześć składów.

Co z pozostałymi pojazdami szynowymi? PKP SKM ogłosiła w czerwcu przetarg na wykonanie modernizacji 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 z prawem opcji rozszerzenia modernizacji do 21 składów, gdyby TS Opole nie zmodernizował zmniejszonej liczby kolejek.

Oferty cenowe w tym przetargu poznamy najszybciej 2 sierpnia 2013 r. SKM chce, by potencjalny wykonawca przebudował składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Natomiast pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu, ale żaden z nich do Trójmiasta jeszcze nie dotarł.

Miejsca

Opinie (250) 3 zablokowane

  • oooo, nowe siedzenia

    co modernizacja to nowy wzór siedzenia
    nie jestem pewien czy znajdę dwie kolejki o takim samym wnętrzu ?

    ale skoro o siedzeniach , to pytanie do klientów SKM - jaki typ siedziska uważacie za najlepszy/najgorszy ?
    wg mnie najlepsze są czerwone "plastikowe" ,a najgorsze to takie kanapy brudno brązowo-zielone - ohyda :(

    • 7 0

  • najważniejsze (3)

    że rozwiązali problem z luką miedzy peronem a składem skaemki, jak zapowiadali że mają pomysł, tak go zrealizowali - naklejka przy drzwiach :-)

    • 11 0

    • mind the GAP , hehe (2)

      powinno być GAAAAAAAaaaaaaap albo GAPCZYSKO

      • 1 0

      • !!!

        • 0 0

      • "UWAŻAJ, GAPO!"

        • 0 0

  • woowwwwwww

    Normalnie czad padam z wrażenia

    • 2 0

  • skm

    za miesiąc będzie pomalowany zdewastowany i nie będzie winnych jak wszystko w tym j............ym kraju

    • 0 1

  • (3)

    Jak długo będzie trwała reanimacja trupa? To juź choroba, pociągi sprzed 50 lat ciagle na torach.
    Ale - jaka firma - taki tabor.

    • 5 3

    • (2)

      idź się pouczyć. Pociągi, zwłaszcza lokomotywy buduje się z założeniem wytrzymania 30-50 lat eksploatacji. To nie samochód, że po 10-15 latach to na złom.

      • 2 4

      • Z pociągiem to nie tak jak z kobitą i winem że im starsze tym lepsze
        więc idź i poucz się sam

        • 0 1

      • ale to nie są lokomotywy..

        a i 30 lat już też przecież wytrzymały..

        • 0 0

  • No tak, mało miejsc siedzących a jak stoisz to nie masz się czego złapać. W sam raz jak na przeładowane skm.

    • 4 0

  • ja

    najlepsze sieedziska to takie która można szybko i dokładnie umyć... wiadomo ze wszelkie materialowe wymagaja dobrego szorowania a to mija sie z celem w miejskim transporcie zbiorowym...

    • 4 0

  • Piękne siedzenia tapicerowane.

    Tylko co jak menel siądzie ze stolcem w gaciach i jeszcze odda mocz?

    • 5 0

  • kupcie lepiej nowe składy z Pesy

    Koleje Mazowieckie i Warszawską SKM stać na nowe pociągi a tu ciągle wiocha i bida

    • 6 0

  • Normalnie pendolino.A pudło ma wychylne?

    Cud techniki jednym słowem.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane