• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz pierwszą zmodernizowaną SKM-kę. W Trójmieście pojawi się w sierpniu

Maciej Naskręt
16 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole. Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole.

Gotowy jest pierwszy zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny dla SKM Trójmiasto. Dotarliśmy do zdjęć składu, który wyruszy na trójmiejskie tory w przyszłym miesiącu, czyli 10 miesięcy później niż planowano.



Spółka Tabor Szynowy Opole ukończyła modernizację pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego (numer serii EN-57) dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. To pierwszy z planowanych sześciu pojazdów dla trójmiejskiego przewoźnika.

- Skład obecnie znajduje się w Instytucie Pojazdów Szynowych "Tabor" w Poznaniu, gdzie wykonywane są badania homologacyjne, niezbędne do uzyskania świadectwa dopuszczenia do ruchu. Pojazd będzie wykonywał jazdy testowe na kilku liniach w pobliżu Poznania - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

W trakcie badań przeprowadzone zostaną pomiary parametrów takich jak skrajni taboru, sprawności hamowania, rozkładu mas w pojeździe, oddziaływania na urządzenia sterowania ruchem kolejowym, kompatybilności elektromagnetycznej, a także badanie emitowanego hałasu.

W ramach modernizacji zmieniono wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, wymieniono drzwi, instalacje w toaletach i klimatyzację. Zamontowano nowy pulpit maszynisty i system napędowy. Zmodernizowana jednostka została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Nowy tabor pojawi się w Trójmieście już w sierpniu. Kiedy jednak takich odnowionych składów będzie więcej? Na to pytanie niestety trudno odpowiedzieć.

Czy zmodernizowane składy będą atrakcyjne dla podróżnych?

Przypomnijmy: z firmy TS Opole do Trójmiasta ma trafić tylko sześć składów EZT, choć pierwotnie miało ich być aż 21. Za wykonane prace spółka miała zainkasować ok. 129 mln zł. 59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokrywała dotacja unijna.

Jednak firma z Górnego Śląska popadła w tarapaty finansowe - złożono wniosek o jej upadłość układową w sądzie. W wyniku trwających całą wiosnę rozmów władz SKM z przedstawicielami TS Opole ustalono, że ci ostatni zmodernizują tylko sześć składów.

Co z pozostałymi pojazdami szynowymi? PKP SKM ogłosiła w czerwcu przetarg na wykonanie modernizacji 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 z prawem opcji rozszerzenia modernizacji do 21 składów, gdyby TS Opole nie zmodernizował zmniejszonej liczby kolejek.

Oferty cenowe w tym przetargu poznamy najszybciej 2 sierpnia 2013 r. SKM chce, by potencjalny wykonawca przebudował składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Natomiast pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu, ale żaden z nich do Trójmiasta jeszcze nie dotarł.

Miejsca

Opinie (250) 3 zablokowane

  • to coś wygląda jak by.....

    ...starą babę ubrać w ciuchy i makijaż 16-nastki.... mamy tradycję w budowaniu wagonów a robimy ,,wiejski tiuning,,

    • 5 1

  • coś czuję, że to kolejny gniot....

    co to za gołębnik jest nad kabiną maszynisty?
    Mniejszej klimy nie było?

    Ławeczka jest lux, menele będą mieli teraz leżące.

    Coś mało okien w pierwszym członie widzę. Wzorowali się na TGV?

    Te poręcze przy wejściu świadczą o tym, że jeszcze długo nie będzie dostowania taboru do peronów wysokich. Z resztą ostatnio skmki oblepili wielkimi naklejkami "uważaj na odstęp"

    Siedzenia wyglądają na kolejny wynalazek, na którym nie da się wysiedzieć dłużej niż 5 minut.

    Może by sie tak raz bonzy z zarządu skmki przejechały tak z Gdańska do Wejherowa i odczuły na własnych d00pach komfort podróży jaki oferują ich pociągi, a w zasadzie jego brak.

    Na koniec pusty śmiech ogarnia. Toaleta na pół wagonu, przystosowana dla osób niepełnosprawnych, tylko czy ktoś widział kiedykolwiek taką osobę w skmce??

    Pewnie nikt, bo niepełnosprawny nie dostanie się do ŻADNEGO pociagu skm ani na większość peronów.

    • 10 0

  • według

    mitomana Głuszka i jego pryncypała Lignowskiego składy zmodernizowane i ileś tam / sic /nowych miały być gotowe na EURO.....Szkoda,że przy tej bezsensownej reanimacji nie wymieniono drzwi na uskokowo-przesuwne...no ale Zarząd muzeum wie co jest potrzebne podróżnym

    • 3 0

  • Ciekaw jestem...

    jak ten niepełnosprawny na wózku wsiądzie do tej super-hiper ganz neu SKMki, skoro między peronem a składem jest pół metra dziury...

    to dopiero jest "mind the gap" ;)

    • 9 0

  • nowe a zmodernizowane???

    Jak to jest? Na zdjęciach widać jedne z młodszych modeli wagonów i już trzeba je modernizować? A te stare gruchoty, w których nie można otworzyć okna latem, a zimą zamknąć dalej takie rozpieprzone jak były? Nie lepiej wymienić stare na nowe a te pozostawić w spokoju?

    • 2 0

  • Przedział dla niepełnosprawnych...

    Pijalnia piwa i palarnia?

    • 5 1

  • kkk

    hehhe takie to już od 2 lat w Warszawie śmigają ale mają zapłon

    • 0 1

  • Żenada

    Ale żenada.

    • 0 0

  • !

    Wygląda jak róża wbita w kupe. Brawo dla zarządu, naprawde ogromny skok w przyszłość. Brawooo!

    • 1 0

  • !!!

    No to jedziem do roboty.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane