• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz pierwszą zmodernizowaną SKM-kę. W Trójmieście pojawi się w sierpniu

Maciej Naskręt
16 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole. Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole.

Gotowy jest pierwszy zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny dla SKM Trójmiasto. Dotarliśmy do zdjęć składu, który wyruszy na trójmiejskie tory w przyszłym miesiącu, czyli 10 miesięcy później niż planowano.



Spółka Tabor Szynowy Opole ukończyła modernizację pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego (numer serii EN-57) dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. To pierwszy z planowanych sześciu pojazdów dla trójmiejskiego przewoźnika.

- Skład obecnie znajduje się w Instytucie Pojazdów Szynowych "Tabor" w Poznaniu, gdzie wykonywane są badania homologacyjne, niezbędne do uzyskania świadectwa dopuszczenia do ruchu. Pojazd będzie wykonywał jazdy testowe na kilku liniach w pobliżu Poznania - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

W trakcie badań przeprowadzone zostaną pomiary parametrów takich jak skrajni taboru, sprawności hamowania, rozkładu mas w pojeździe, oddziaływania na urządzenia sterowania ruchem kolejowym, kompatybilności elektromagnetycznej, a także badanie emitowanego hałasu.

W ramach modernizacji zmieniono wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, wymieniono drzwi, instalacje w toaletach i klimatyzację. Zamontowano nowy pulpit maszynisty i system napędowy. Zmodernizowana jednostka została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Nowy tabor pojawi się w Trójmieście już w sierpniu. Kiedy jednak takich odnowionych składów będzie więcej? Na to pytanie niestety trudno odpowiedzieć.

Czy zmodernizowane składy będą atrakcyjne dla podróżnych?

Przypomnijmy: z firmy TS Opole do Trójmiasta ma trafić tylko sześć składów EZT, choć pierwotnie miało ich być aż 21. Za wykonane prace spółka miała zainkasować ok. 129 mln zł. 59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokrywała dotacja unijna.

Jednak firma z Górnego Śląska popadła w tarapaty finansowe - złożono wniosek o jej upadłość układową w sądzie. W wyniku trwających całą wiosnę rozmów władz SKM z przedstawicielami TS Opole ustalono, że ci ostatni zmodernizują tylko sześć składów.

Co z pozostałymi pojazdami szynowymi? PKP SKM ogłosiła w czerwcu przetarg na wykonanie modernizacji 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 z prawem opcji rozszerzenia modernizacji do 21 składów, gdyby TS Opole nie zmodernizował zmniejszonej liczby kolejek.

Oferty cenowe w tym przetargu poznamy najszybciej 2 sierpnia 2013 r. SKM chce, by potencjalny wykonawca przebudował składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Natomiast pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu, ale żaden z nich do Trójmiasta jeszcze nie dotarł.

Miejsca

Opinie (250) 3 zablokowane

  • JUHU

    Coraz lepiej moze niedługo tak je zmodernizuja ze nie będą sie spóźniać :)

    • 0 0

  • Będą ja puszczać od święta, ja tą już teraz nie nową skm gdy były dopiero po roku na nią trafiłam a przez 3lata jeżdzę skm ..

    • 0 0

  • W Radio się ogłaszają, że teraz skm będą jeżdzić co 10minut serdecznie zapraszają :)

    • 0 0

  • yyy

    no erekcji to tu nie będzie. Może chociaż jakimś matem to okleić ? A'la karbon ;)

    • 0 0

  • Marnotrastwo miejsca

    Po co tyle przestrzeni dla siedzących? To marnotrastwo miejsca. Czemu tak mało miejsc siedzących, to przeciez nie metro gdzie mknie się conajwyżej kilkanaście minut a godzinę.

    • 0 0

  • Ale żal.... lepsza jechalem w Berlinie w '93. Jednak jestesmy 100 lat za murzynami.

    Wszystko musimy miec stare i 'zmodernizowane'.
    Tak jak Dortmundy z 1979 przerobione na 'nowki' z 2008
    Nam caly czas blizej do wschodu niz zachodu.

    • 2 0

  • Po co w skmkach półki na bagaz

    Jeździłbym

    • 0 0

  • To ma być "zmodernizowany" skład ??????

    Luuuuudzie, 11 lat temu byłem u przyjaciół w Świnoujściu. Postanowiliśmy zrobić sobie wypad na niemiecką stronę do Herringsdorfu. Po stronie polskiej totalny syf, smród, brud i nędza, a po niemieckiej czysto, schludnie, droga równiutka, a na peronie czekała na nas ichnia SKM-ka (UBB). Szok! Prawdziwy XXI wiek! Luksusowe wagony, z klimą, monitorami... Torowisko równe jak stół, kolejka dosłownie płynęła po torach. Niemcy zaproponowali, że odbudują dalszy ciąg tej linii po naszej stronie, chcieli to wspólnie sfinansować i dzielić się zyskami. Ale my nie, bo "nie będzie Niemiec pluł nam w twarz". Efekt: syf pozostał do dziś. A najśmieszniejsze jest to, że ta kolejka byłaby tańsza od tego "zmodernizowanego" złomu. Szlag człowieka trafia...

    • 2 0

  • Sprostowanie

    Nie sprawdziłem, a jednak zrobili przedłużenie tej kolejki do Świnoujścia. Przynajmniej tyle, chociaż w planach byłą cała turystyczna pętla...

    • 1 0

  • czy te zmodernizowane (1)

    SKM-ki będą dobrze łączyć się z peronami, czy dalej trzeba będzie skakać na peron przy wysiadaniu?

    • 1 0

    • dalej loty

      bo w słupsku peron za niski,

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane