• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz rozbiórkę mostu na Wiśle w Tczewie

Katarzyna Moritz
29 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Znika zabytkowy most na Wiśle w Tczewie


Most Lisewski - po wybudowaniu w XIX wieku był najdłuższym i najpiękniejszym mostem w Europie. Od kilku miesięcy trwa jego remont. Konstrukcja jest rozbierana, ale tylko po to, aby ją odbudować w oryginalnym i unikalnym kształcie.



Od kilku miesięcy trwa kolejny etap generalnego remontu wyjątkowo malowniczego mostu na Wiśle w Tczewie. Obejmuje on demontaż dwóch przęseł nurtowych oraz odbudowę zachodniego przyczółka i jednego z filarów mostu. Demontaż przęseł wraz z odbudową przyczółka i filaru potrwają najpóźniej do stycznia przyszłego roku.

Dawne przęsła są w bardzo złym stanie i trafiają na złom, w przyszłości zostaną zastąpione przez nowe, stylizowane na wzór historycznych. Tczew liczy, że ze sprzedaży złomu otrzyma 1,7 mln zł.

Most Lisewski spina miejscowości Tczew i Lisewo leżące na brzegach Wisły. Jego wyjątkowość doceniono choćby w 2004 roku, kiedy to Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa uznało go za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej (jako pierwszy obiekt w Europie Środkowo-Wschodniej i jeden z 240 na świecie).

Jego budowę rozpoczęto w 1851 roku, w wyniku rozwoju sieci kolejowej w Prusach w latach 40. XIX wieku. Początkowo był to most kolejowo-drogowy, by po wybudowaniu obok w 1891 roku mostu kolejowego, stać się wyłącznie mostem drogowym.

Zaprojektowanie i wybudowanie obu mostów zlecono wybitnemu inżynierowi Carlowi Lentze. Most Lisewski był pierwszym żelaznym mostem na Wiśle. Lentze zaprojektował konstrukcję mostu belkowego o sześciu przęsłach z równoległymi, kratowymi ścianami.

Lata 1900-1912 - Most kolejowy i Most Lisewski w Tczewie. Lata 1900-1912 - Most kolejowy i Most Lisewski w Tczewie.

Na podporach umieszczono pięć par wież, zaś oba wjazdy na most zostały zaakcentowane portalami, w których zamontowano ciężkie żelazne wrota, chroniące most przed zniszczeniem. Wieże i portale zbudowano z żółtej, klinkierowej cegły w stylu neogotyckim.

Most budowano w latach 1851-1858. Miał on długość 837 metrów (łącznie z portalami) i był wówczas najdłuższym mostem w Europie a także jednym z najpiękniejszych na świecie. W latach 1910-1912, w związku z przesunięciem na wschód wałów przeciwpowodziowych, oba mosty przedłużono.

Mosty zostały poważnie zniszczone w czasie działań wojennych II wojny światowej, z pierwotnego Mostu Lisewskiego zachowały się jedynie trzy przęsła z 1857 roku, dwa z 1912 oraz dwie pary wież, natomiast drugi most został całkowicie przebudowany.

W kwietniu firma wykonująca rozbiórkę przyczółka Mostu Tczewskiego, podczas prac odkopała kamień węgielny i kapsułę czasu. Okazało się, że zostały zamurowane 27 lipca 1851 roku przez samego króla Prus - Fryderyka Wilhelma IV.

W artykule wykorzystano informacje zamieszczone w portalu Pomorskie.eu.

Opinie (190) ponad 10 zablokowanych

  • Na otwarcie rekonstrukcje z historii (1)

    Czy na otwarcie po wielkim remoncie przewiduje się w Tczewie widowisko z udziałem rekonstruktorów pokazujących dawne metody prac przy budowie mostów, z historycznego wmurowania kapsuły czasu potem otwarcia mostu, walk o most podczas wojen i inne ciekawe epizody historyczne do teraz np. wmurowania kolejnej kapsuły czasu i pokazanie w gablocie historycznej muzealnej kapsuły czasu? Może zaprosić TV i aktorów aby pokazać kawałek historii Pomorza i jego rozwój.

    • 5 0

    • Oby nie zrekonstruowali wysadzenia mostu

      • 0 0

  • no to jak stylizowany, to zapewne wyjdzie coś na kształt Kozikowski Design. Czyli nowoczesny syf (2)

    • 6 3

    • Styl ten określiłbym jak "New Hurghada" (1)

      • 4 0

      • Hee

        • 0 0

  • Czy aby na pewno po odbudowie będzie równie oryginalny?

    Podjęto odbudowę mostu w nie do końca oryginalnym kształcie, bo ma być jedynie "stylizowany", a to robi roznice.

    • 6 0

  • I gdzie ta rozbiorka? ten stan jest od miesiecy.
    Tak na prawde nikt nie ma pomysłu jak kolosa zdjąc.Analizy anzlizy...i na razie nic.

    • 6 1

  • A menele złomiarze nic nie zyskają na flachę? (1)

    • 3 5

    • nie zyskasz

      • 1 0

  • Marnotrawstwo pieniędzy (1)

    Mają go natychmiast rozebrać i nie odbudowywać

    • 0 16

    • Czubek

      • 0 0

  • Most

    Jako dziecko przejeżdziałem go kilka razy, bardzo się bałem, ale patrzyłem przez okno w pociągu.

    • 5 1

  • Mogli dać Markowi z Edkiem ze Złomowiska i w weekend by to ogarnęli ;)

    • 8 2

  • (2)

    Był jeszcze jeden równie ciekawy most w miejscowości Opalenie (okolice Kwidzyna)

    • 9 0

    • (1)

      On jest teraz w Toruniu.

      • 2 2

      • Rydzyk zajumal, czy dostał od bezdomnych?

        • 0 0

  • Ciekawe, czy przy okazji odbudowy przyczólka tego mostu (1)

    zostanie zbudowany przepust dla pieszych i rowerzystów, tak aby zapewnić ciągłość WIślanej Trasy Rowerowej wzdłuż Wisły. Obecnie Tczew jest jednym z najbardziej przyjaznych dla rowerów miast Pomorza, warto tę szansę wykorzystać by stworzyć możliwość docierania do Wisły ze stacji PKP Tczew wzdłuż Kanału Młyńskiego aż do WIsły przy dawnym basenie stoczni rzecznej w Tczewie. Mało kto z mieszkańców Trójmiasta wie, że można w Tczewie spędzić atrakcyjny weekend rowerowy jeżdżąc wzdłuż nurt WIsły aż do mostu knybawskiego i z powrotem, oglądając atrakcyjną panoramę Tczewa z prawego brzegu Wisły. Obiad w restauracji na przystani żeglarskiej w Tczewie to osobna atrakcja także warta rozważenia. Pozdrawiam wszystkich tczewian ;-)

    • 13 1

    • Słyszałem, że mają być rowery wodne do przeprawy

      Dostaniesz kapoczek i sobie popedalujesz na drugi brzeg.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane