• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz rozbiórkę mostu na Wiśle w Tczewie

Katarzyna Moritz
29 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Znika zabytkowy most na Wiśle w Tczewie


Most Lisewski - po wybudowaniu w XIX wieku był najdłuższym i najpiękniejszym mostem w Europie. Od kilku miesięcy trwa jego remont. Konstrukcja jest rozbierana, ale tylko po to, aby ją odbudować w oryginalnym i unikalnym kształcie.



Od kilku miesięcy trwa kolejny etap generalnego remontu wyjątkowo malowniczego mostu na Wiśle w Tczewie. Obejmuje on demontaż dwóch przęseł nurtowych oraz odbudowę zachodniego przyczółka i jednego z filarów mostu. Demontaż przęseł wraz z odbudową przyczółka i filaru potrwają najpóźniej do stycznia przyszłego roku.

Dawne przęsła są w bardzo złym stanie i trafiają na złom, w przyszłości zostaną zastąpione przez nowe, stylizowane na wzór historycznych. Tczew liczy, że ze sprzedaży złomu otrzyma 1,7 mln zł.

Most Lisewski spina miejscowości Tczew i Lisewo leżące na brzegach Wisły. Jego wyjątkowość doceniono choćby w 2004 roku, kiedy to Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa uznało go za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej (jako pierwszy obiekt w Europie Środkowo-Wschodniej i jeden z 240 na świecie).

Jego budowę rozpoczęto w 1851 roku, w wyniku rozwoju sieci kolejowej w Prusach w latach 40. XIX wieku. Początkowo był to most kolejowo-drogowy, by po wybudowaniu obok w 1891 roku mostu kolejowego, stać się wyłącznie mostem drogowym.

Zaprojektowanie i wybudowanie obu mostów zlecono wybitnemu inżynierowi Carlowi Lentze. Most Lisewski był pierwszym żelaznym mostem na Wiśle. Lentze zaprojektował konstrukcję mostu belkowego o sześciu przęsłach z równoległymi, kratowymi ścianami.

Lata 1900-1912 - Most kolejowy i Most Lisewski w Tczewie. Lata 1900-1912 - Most kolejowy i Most Lisewski w Tczewie.

Na podporach umieszczono pięć par wież, zaś oba wjazdy na most zostały zaakcentowane portalami, w których zamontowano ciężkie żelazne wrota, chroniące most przed zniszczeniem. Wieże i portale zbudowano z żółtej, klinkierowej cegły w stylu neogotyckim.

Most budowano w latach 1851-1858. Miał on długość 837 metrów (łącznie z portalami) i był wówczas najdłuższym mostem w Europie a także jednym z najpiękniejszych na świecie. W latach 1910-1912, w związku z przesunięciem na wschód wałów przeciwpowodziowych, oba mosty przedłużono.

Mosty zostały poważnie zniszczone w czasie działań wojennych II wojny światowej, z pierwotnego Mostu Lisewskiego zachowały się jedynie trzy przęsła z 1857 roku, dwa z 1912 oraz dwie pary wież, natomiast drugi most został całkowicie przebudowany.

W kwietniu firma wykonująca rozbiórkę przyczółka Mostu Tczewskiego, podczas prac odkopała kamień węgielny i kapsułę czasu. Okazało się, że zostały zamurowane 27 lipca 1851 roku przez samego króla Prus - Fryderyka Wilhelma IV.

W artykule wykorzystano informacje zamieszczone w portalu Pomorskie.eu.

Opinie (190) ponad 10 zablokowanych

  • Często przejeżdżam pociągiem przez ten most jest bardzo dlugi. (2)

    • 5 1

    • nie tak dlugi jak moj mały.

      • 1 2

    • nie przez ten tylko ten równoległy

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Wspomnienie

    Pamiętam stan mostu z pierwszej połowy lat pięćdziesiątych. Brakujące przęsła mostu drogowego, od strony Tczewa zastąpione zostały poprzecznym, drewnianym łącznikiem z mostem kolejowym. Tworzyło to zakręt pod kątem 90 stopni, chroniony jedynie drewnianą barierą, nad nurtem Wisły. Bywało, że auta nie wyrabiały zakrętu. W 1964 r. służyłem w jednostce saperów w Tczewie. Do domu na przepustkę, do N. Dworu często jeździłem okazją. Na przyczółku od strony Tczewa stała budka dróżnika, który regulował ruchem jednokierunkowym na moście, dlatego zawsze był w tym miejscu opuszczony szlaban. Ja za paczkę papierosów dogadywałem się z dróżnikiem, że ten otwierał szlaban, tylko wtedy, kiedy kierowca zgadzał się mnie zabrać na t.zw. "łepka". Żołnierzowi mało kto odmawiał

    • 68 8

  • W końcu

    • 3 0

  • rozbierają powojenną plombę

    Jeżeli dobrze pamiętam to rozbierają powojenna plombę a nie najstarszą cześć z XIX wieku. W tym miejscu most był wysadzony i to nawet dwukrotnie w trakcie II Wojny Światowej. Oryginalna część z XIX wieku znajduje się w środkowej części przy wieżach. A jeżeli to jest taki zabytek, to trzeba ogłosić zbiórkę na wiekszą skalę. Sam bym się dorzucił z chęcią

    • 12 1

  • Geodeta

    Geodeta jaki spalony, az mu pęcherze na skórze się zrobiły, to już chyba oparzenie 2 stopnia.
    jak widać nawet na budowie trzeba używac kremów z filtrem

    • 3 0

  • A jednak mi żal (1)

    Skoro przęsła trafią na złom i zastąpią je nowe to będzie już zupełnie inny most. W tej sytuacji w miejce zabytku powstanie mniej lub bardziej udana replika.

    • 6 2

    • Przęsła które idą na złom to komunistyczna prowizorka

      oryginalne, historyczne było tylko jedno. I w miejsce tych zezłomowanych będą wyglądające jak te zabytkowe, które się zachowało.

      • 0 0

  • Przeżył Hitlera i Stalina (2)

    Przeżył Hitlera i Stalina wytrzymał komunę a poddał się dopiero władzy pisu

    • 6 11

    • Ha ha poddał się kiedy go zamknięto dla ruchu

      Czyli...no i wszystko jasne :)

      • 2 2

    • zamknięto go za rządów PO

      • 3 0

  • (1)

    Nazwać ten most imieniem Tczewianinia Grzegorza Ciechowskiego... Co wy na to?

    • 7 4

    • Imieniem ks.prof.Janusza Stanisława Pasierba wielkiego tczewianina jeden most.

      Imieniem Grzegorza Ciechowskiego drugi most.

      • 1 0

  • Most przedłużono w związku z przesunięciem wałów przeciwpowodziowych.
    Niemcy już wtedy wiedzieli, że trzeba powiększać obszary zalewowe, a nie podwyższać wały.

    • 7 0

  • Żadnej rekonstrukcji nie będzie, przynajmniej do 2051 roku na 200 lecie... (1)

    Rzeczywisty koszt renowacji wraz z rekonstrukcją, to kwota kilkukrotnie większa od planowanej...

    Kto zna dokladnie szczegóły i problemy konstrukcji i jej stan zachowania jest tego świadomy.

    Po rozbiórce przęseł i rekonstrukcji jednego z dwóch portali mostowych, pracę nad resztą (łącznie z wieżami mostowymi), ustaną na lata...:(

    • 5 1

    • A w XIX wieku dali rade w 7 lat wybudowac ten most od podstaw. Obciach

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane