- 1 Poszukiwania 36-latka na Stogach (88 opinii)
- 2 Podpalacz i morderca w rękach policji (27 opinii)
- 3 Rusza naprawa parkingu. Przeparkuj auto (56 opinii)
- 4 Tu strach o zawieszenie. Będzie remont (132 opinie)
- 5 Ubywa mieszkańców i rozwodów (395 opinii)
- 6 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (356 opinii)
Zobacz rozbiórkę mostu na Wiśle w Tczewie
Znika zabytkowy most na Wiśle w Tczewie
Most Lisewski - po wybudowaniu w XIX wieku był najdłuższym i najpiękniejszym mostem w Europie. Od kilku miesięcy trwa jego remont. Konstrukcja jest rozbierana, ale tylko po to, aby ją odbudować w oryginalnym i unikalnym kształcie.
Dawne przęsła są w bardzo złym stanie i trafiają na złom, w przyszłości zostaną zastąpione przez nowe, stylizowane na wzór historycznych. Tczew liczy, że ze sprzedaży złomu otrzyma 1,7 mln zł.
Most Lisewski spina miejscowości Tczew i Lisewo leżące na brzegach Wisły. Jego wyjątkowość doceniono choćby w 2004 roku, kiedy to Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa uznało go za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej (jako pierwszy obiekt w Europie Środkowo-Wschodniej i jeden z 240 na świecie).
Jego budowę rozpoczęto w 1851 roku, w wyniku rozwoju sieci kolejowej w Prusach w latach 40. XIX wieku. Początkowo był to most kolejowo-drogowy, by po wybudowaniu obok w 1891 roku mostu kolejowego, stać się wyłącznie mostem drogowym.
Zaprojektowanie i wybudowanie obu mostów zlecono wybitnemu inżynierowi Carlowi Lentze. Most Lisewski był pierwszym żelaznym mostem na Wiśle. Lentze zaprojektował konstrukcję mostu belkowego o sześciu przęsłach z równoległymi, kratowymi ścianami.
Na podporach umieszczono pięć par wież, zaś oba wjazdy na most zostały zaakcentowane portalami, w których zamontowano ciężkie żelazne wrota, chroniące most przed zniszczeniem. Wieże i portale zbudowano z żółtej, klinkierowej cegły w stylu neogotyckim.
Most budowano w latach 1851-1858. Miał on długość 837 metrów (łącznie z portalami) i był wówczas najdłuższym mostem w Europie a także jednym z najpiękniejszych na świecie. W latach 1910-1912, w związku z przesunięciem na wschód wałów przeciwpowodziowych, oba mosty przedłużono.
Mosty zostały poważnie zniszczone w czasie działań wojennych II wojny światowej, z pierwotnego Mostu Lisewskiego zachowały się jedynie trzy przęsła z 1857 roku, dwa z 1912 oraz dwie pary wież, natomiast drugi most został całkowicie przebudowany.
W kwietniu firma wykonująca rozbiórkę przyczółka Mostu Tczewskiego, podczas prac odkopała kamień węgielny i kapsułę czasu. Okazało się, że zostały zamurowane 27 lipca 1851 roku przez samego króla Prus - Fryderyka Wilhelma IV.
W artykule wykorzystano informacje zamieszczone w portalu Pomorskie.eu.
Opinie (190) ponad 10 zablokowanych
-
2019-06-30 19:57
Piękny to był przed wojną (1)
Czy te zniszczone wieże zostaną odbudowane?
Jeśli tak, to super - wtedy to ma sens.
Bo jeśli ma zostać powojenny "ulep", gdzie każde przęsło inne i każda podpora inna - wtedy szkoda tej pracy- 1 0
-
2019-08-29 16:21
Całość ma zostać odtworzona.
Dlatego powojenne "ulepione" przęsła idą na złom.
- 0 0
-
2019-06-30 20:12
Gratuluję (1)
Gratuluję Włodarzom Tczewa, jest u Was pięknie, zabetonowany Gdańsk powinien brać przykład! Macie piękną zieleń, świetne festyny dla dzieci, ogromny świetny dostępny dla wszystkich plac zabaw, piękną nadwiślańską przestrzeń bez betonu... Jest zieleń! Gdzie jest zieleń w centrum Gdańska? Ekologiczne protesty, a zabetonowywania ciąg dalszy... U nas by powstał betonowy most...
- 3 2
-
2019-09-12 12:18
A co maja w Gdansku budowac z trzciny?
- 0 0
-
2019-06-30 20:17
Tyyle śrubek a ile WD40??
Weź tu chłopie odkręć tyyyle śrub!!! A ile WD40 potrzeba !!!!
- 3 0
-
2019-07-01 06:40
czas
budowali 8 lat ponad 100 lat temu a teraz ile im czasu potrzeba?
- 1 0
-
2019-07-01 07:57
Piękny był i mam nadzieję tego nie spieprzą
Oryginalne części dawać, jak tylko się da
...- 2 0
-
2019-07-01 14:08
Zabytki i ich ochrona....jak by to ująć g.... prawda w tym kraju (1)
....w 2004 roku, kiedy to Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa uznało go za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej (jako pierwszy obiekt w Europie Środkowo-Wschodniej i jeden z 240 na świecie)....
....Tczew liczy, że ze sprzedaży złomu otrzyma 1,7 mln zł.....
Czyli co, niby zabytek a idzie do pocięcia i na żylety ? A tutaj w mediach ciągle robią g... burzę, szkolenia dla policji i straży miejskiej (oczywiście niezgpodne z rzeczywistością i prawem - tak tak archeolodzy do ksiazek wracać... i naloty na chaty gości chodzących z wykrywaczami, którzy znaleźli guzik z czasów wojny lub kawałek drutu uznany za pseudo zabytek....
PS osiołki powiązani z konserwatorem.
Co w końcu powiecie o czołgu PzKpfw V Panther, (Sd.Kfz.171) z Czarnej Nidy koło Bieleckich Młynów, który dziwnym trafem został skradziony i odrestaurowany w USA..........- 4 1
-
2019-08-29 16:19
Oryginalne, zabytkowe przęsło było chyba tylko jedno.
Pozostałe to prowizorka z czasów komuny. I to one pójdą na złom bo nie mają żadnej wartości historycznej. Zorientuj się lepiej zanim coś skomentujesz.
- 0 0
-
2019-07-01 23:56
Most Tczewski
Droga Pani Katarzyno! Poprawna nazwa to Most Tczewski (a nie - Lisewski). Warto zwracać uwagę na takie szczegóły przy zbieraniu informacji.
Przy okazji rozbiórki obecnych przęseł nurtowych, mam nadzieję, że aktualna jest nadal koncepcja zachowania kilkunastometrowego fragmentu konstrukcji. To również zabytek, zabytek inżynierii wojskowej. W odbudowie przęseł nurtowych użyto konstrukcji przeprawy saperskiej, którą dostaliśmy po wojnie via unrra. przęsła ESTB (Everall Sectional Train Bridge) zostały użyte do odbudowy m. in. linii kolejowej do Warszawy w Tczewie, Malborku i pod Modlinem. Tczewskie przęsła, które po docelowej odbudowie mostu kolejowego zostały "przesunięte" na sąsiedni most drogowy, są ostatnimi zachowanymi.
Więcej o historii brytyjskiej konstrukcji saperskiej tutaj:
https://dawnytczew.pl/forum/viewtopic.php?t=538- 0 1
-
2019-07-03 15:11
mialem kolege kiedys to bylo jak bylismy nastolatkami on byl starszy o 2 lata i poslismy na wagary jak to kiedys ! wlasnie na (1)
a tam byly metalowa nieduza drabinka ( u gory) to jakies ok.80 metrow w dol -on zlapal sie ostatniej szczebelki i sie tak podciagal jakby to bylo ot tak normalne -bylismy w szoku ~! ze mozna miec taka odwage ! - do dzis to pamietam a minelo juz ok.35 lat ,serio , a potem chodzil po gornej metalowej konstrukcji nie spotkalem juz wiecej tak odwaznego czlowieka a wielu widzialem ! nie wiem czy zyje ale pamietam ze slawomir mial na imie !
- 2 0
-
2019-07-04 10:25
chyba głupiego a nie odważnego
- 1 0
-
2019-07-03 22:45
Dzięki za piękne zdjęcia.
- 0 0
-
2019-07-04 02:05
Dzwigi i barki to nie roboty....
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.