• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz rozbiórkę mostu na Wiśle w Tczewie

Katarzyna Moritz
29 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Znika zabytkowy most na Wiśle w Tczewie


Most Lisewski - po wybudowaniu w XIX wieku był najdłuższym i najpiękniejszym mostem w Europie. Od kilku miesięcy trwa jego remont. Konstrukcja jest rozbierana, ale tylko po to, aby ją odbudować w oryginalnym i unikalnym kształcie.



Od kilku miesięcy trwa kolejny etap generalnego remontu wyjątkowo malowniczego mostu na Wiśle w Tczewie. Obejmuje on demontaż dwóch przęseł nurtowych oraz odbudowę zachodniego przyczółka i jednego z filarów mostu. Demontaż przęseł wraz z odbudową przyczółka i filaru potrwają najpóźniej do stycznia przyszłego roku.

Dawne przęsła są w bardzo złym stanie i trafiają na złom, w przyszłości zostaną zastąpione przez nowe, stylizowane na wzór historycznych. Tczew liczy, że ze sprzedaży złomu otrzyma 1,7 mln zł.

Most Lisewski spina miejscowości Tczew i Lisewo leżące na brzegach Wisły. Jego wyjątkowość doceniono choćby w 2004 roku, kiedy to Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa uznało go za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej (jako pierwszy obiekt w Europie Środkowo-Wschodniej i jeden z 240 na świecie).

Jego budowę rozpoczęto w 1851 roku, w wyniku rozwoju sieci kolejowej w Prusach w latach 40. XIX wieku. Początkowo był to most kolejowo-drogowy, by po wybudowaniu obok w 1891 roku mostu kolejowego, stać się wyłącznie mostem drogowym.

Zaprojektowanie i wybudowanie obu mostów zlecono wybitnemu inżynierowi Carlowi Lentze. Most Lisewski był pierwszym żelaznym mostem na Wiśle. Lentze zaprojektował konstrukcję mostu belkowego o sześciu przęsłach z równoległymi, kratowymi ścianami.

Lata 1900-1912 - Most kolejowy i Most Lisewski w Tczewie. Lata 1900-1912 - Most kolejowy i Most Lisewski w Tczewie.

Na podporach umieszczono pięć par wież, zaś oba wjazdy na most zostały zaakcentowane portalami, w których zamontowano ciężkie żelazne wrota, chroniące most przed zniszczeniem. Wieże i portale zbudowano z żółtej, klinkierowej cegły w stylu neogotyckim.

Most budowano w latach 1851-1858. Miał on długość 837 metrów (łącznie z portalami) i był wówczas najdłuższym mostem w Europie a także jednym z najpiękniejszych na świecie. W latach 1910-1912, w związku z przesunięciem na wschód wałów przeciwpowodziowych, oba mosty przedłużono.

Mosty zostały poważnie zniszczone w czasie działań wojennych II wojny światowej, z pierwotnego Mostu Lisewskiego zachowały się jedynie trzy przęsła z 1857 roku, dwa z 1912 oraz dwie pary wież, natomiast drugi most został całkowicie przebudowany.

W kwietniu firma wykonująca rozbiórkę przyczółka Mostu Tczewskiego, podczas prac odkopała kamień węgielny i kapsułę czasu. Okazało się, że zostały zamurowane 27 lipca 1851 roku przez samego króla Prus - Fryderyka Wilhelma IV.

W artykule wykorzystano informacje zamieszczone w portalu Pomorskie.eu.

Opinie (190) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozbiórka zabytkowego mostu nad Wisłą w Tczewie

    fajnie, że go remontują, ale niestety przez to, że został zamknięty wszystkie połączenia autobusowe z Nowego Dworu czy Elbląga zostały zlikwidowane. Do Malborka są trzy autobusy dziennie. Albo też są zlikwidowane.
    Gdzie nie jeżdżą pociągi, dojechać się stamtąd nie da. Jedynie z Gdańska jeżdżą autobusy i pociągi do Tczewa, z Elbląga też są pociągi (tylko).

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozbiórka zabytkowego mostu nad Wisłą w Tczewie

    Już taniej i szybciej byłoby zbudować nowy

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozbiórka zabytkowego mostu nad Wisłą w Tczewie

    Do Autora

    To nie jest Most Lisewski tylko to są Mosty Tczewskie. Proszę o poprawne nazewnictwo.

    • 0 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozbiórka zabytkowego mostu nad Wisłą w Tczewie

    to zabytkowy można rozbierać?

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozbiórka zabytkowego mostu nad Wisłą w Tczewie

    Tczewianin

    Drogi redaktorze to jest most Tczewski a nie Lisewski!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane