- 1 Poszukiwania 36-latka na Stogach (48 opinii)
- 2 Tu strach o zawieszenie. Będzie remont (110 opinii)
- 3 Rusza naprawa parkingu. Przeparkuj auto (46 opinii)
- 4 Ubywa mieszkańców i rozwodów (382 opinie)
- 5 Niespokojna noc na gdańskich drogach (178 opinii)
- 6 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (33 opinie)
Zobacz rozbiórkę mostu na Wiśle w Tczewie
Znika zabytkowy most na Wiśle w Tczewie
Most Lisewski - po wybudowaniu w XIX wieku był najdłuższym i najpiękniejszym mostem w Europie. Od kilku miesięcy trwa jego remont. Konstrukcja jest rozbierana, ale tylko po to, aby ją odbudować w oryginalnym i unikalnym kształcie.
Dawne przęsła są w bardzo złym stanie i trafiają na złom, w przyszłości zostaną zastąpione przez nowe, stylizowane na wzór historycznych. Tczew liczy, że ze sprzedaży złomu otrzyma 1,7 mln zł.
Most Lisewski spina miejscowości Tczew i Lisewo leżące na brzegach Wisły. Jego wyjątkowość doceniono choćby w 2004 roku, kiedy to Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa uznało go za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej (jako pierwszy obiekt w Europie Środkowo-Wschodniej i jeden z 240 na świecie).
Jego budowę rozpoczęto w 1851 roku, w wyniku rozwoju sieci kolejowej w Prusach w latach 40. XIX wieku. Początkowo był to most kolejowo-drogowy, by po wybudowaniu obok w 1891 roku mostu kolejowego, stać się wyłącznie mostem drogowym.
Zaprojektowanie i wybudowanie obu mostów zlecono wybitnemu inżynierowi Carlowi Lentze. Most Lisewski był pierwszym żelaznym mostem na Wiśle. Lentze zaprojektował konstrukcję mostu belkowego o sześciu przęsłach z równoległymi, kratowymi ścianami.
Na podporach umieszczono pięć par wież, zaś oba wjazdy na most zostały zaakcentowane portalami, w których zamontowano ciężkie żelazne wrota, chroniące most przed zniszczeniem. Wieże i portale zbudowano z żółtej, klinkierowej cegły w stylu neogotyckim.
Most budowano w latach 1851-1858. Miał on długość 837 metrów (łącznie z portalami) i był wówczas najdłuższym mostem w Europie a także jednym z najpiękniejszych na świecie. W latach 1910-1912, w związku z przesunięciem na wschód wałów przeciwpowodziowych, oba mosty przedłużono.
Mosty zostały poważnie zniszczone w czasie działań wojennych II wojny światowej, z pierwotnego Mostu Lisewskiego zachowały się jedynie trzy przęsła z 1857 roku, dwa z 1912 oraz dwie pary wież, natomiast drugi most został całkowicie przebudowany.
W kwietniu firma wykonująca rozbiórkę przyczółka Mostu Tczewskiego, podczas prac odkopała kamień węgielny i kapsułę czasu. Okazało się, że zostały zamurowane 27 lipca 1851 roku przez samego króla Prus - Fryderyka Wilhelma IV.
W artykule wykorzystano informacje zamieszczone w portalu Pomorskie.eu.
Opinie (190) ponad 10 zablokowanych
-
2019-07-04 07:02
fajnie, że go remontują, ale niestety przez to, że został zamknięty wszystkie połączenia autobusowe z Nowego Dworu czy Elbląga zostały zlikwidowane. Do Malborka są trzy autobusy dziennie. Albo też są zlikwidowane.
Gdzie nie jeżdżą pociągi, dojechać się stamtąd nie da. Jedynie z Gdańska jeżdżą autobusy i pociągi do Tczewa, z Elbląga też są pociągi (tylko).- 2 0
-
2019-07-04 07:05
Już taniej i szybciej byłoby zbudować nowy
- 0 0
-
2019-07-04 08:59
Do Autora
To nie jest Most Lisewski tylko to są Mosty Tczewskie. Proszę o poprawne nazewnictwo.
- 0 2
-
2019-07-04 10:12
to zabytkowy można rozbierać?
- 0 0
-
2019-07-05 09:35
Tczewianin
Drogi redaktorze to jest most Tczewski a nie Lisewski!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.