• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz rozbiórkę mostu na Wiśle w Tczewie

Katarzyna Moritz
29 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Znika zabytkowy most na Wiśle w Tczewie


Most Lisewski - po wybudowaniu w XIX wieku był najdłuższym i najpiękniejszym mostem w Europie. Od kilku miesięcy trwa jego remont. Konstrukcja jest rozbierana, ale tylko po to, aby ją odbudować w oryginalnym i unikalnym kształcie.



Od kilku miesięcy trwa kolejny etap generalnego remontu wyjątkowo malowniczego mostu na Wiśle w Tczewie. Obejmuje on demontaż dwóch przęseł nurtowych oraz odbudowę zachodniego przyczółka i jednego z filarów mostu. Demontaż przęseł wraz z odbudową przyczółka i filaru potrwają najpóźniej do stycznia przyszłego roku.

Dawne przęsła są w bardzo złym stanie i trafiają na złom, w przyszłości zostaną zastąpione przez nowe, stylizowane na wzór historycznych. Tczew liczy, że ze sprzedaży złomu otrzyma 1,7 mln zł.

Most Lisewski spina miejscowości Tczew i Lisewo leżące na brzegach Wisły. Jego wyjątkowość doceniono choćby w 2004 roku, kiedy to Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa uznało go za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej (jako pierwszy obiekt w Europie Środkowo-Wschodniej i jeden z 240 na świecie).

Jego budowę rozpoczęto w 1851 roku, w wyniku rozwoju sieci kolejowej w Prusach w latach 40. XIX wieku. Początkowo był to most kolejowo-drogowy, by po wybudowaniu obok w 1891 roku mostu kolejowego, stać się wyłącznie mostem drogowym.

Zaprojektowanie i wybudowanie obu mostów zlecono wybitnemu inżynierowi Carlowi Lentze. Most Lisewski był pierwszym żelaznym mostem na Wiśle. Lentze zaprojektował konstrukcję mostu belkowego o sześciu przęsłach z równoległymi, kratowymi ścianami.

Lata 1900-1912 - Most kolejowy i Most Lisewski w Tczewie. Lata 1900-1912 - Most kolejowy i Most Lisewski w Tczewie.

Na podporach umieszczono pięć par wież, zaś oba wjazdy na most zostały zaakcentowane portalami, w których zamontowano ciężkie żelazne wrota, chroniące most przed zniszczeniem. Wieże i portale zbudowano z żółtej, klinkierowej cegły w stylu neogotyckim.

Most budowano w latach 1851-1858. Miał on długość 837 metrów (łącznie z portalami) i był wówczas najdłuższym mostem w Europie a także jednym z najpiękniejszych na świecie. W latach 1910-1912, w związku z przesunięciem na wschód wałów przeciwpowodziowych, oba mosty przedłużono.

Mosty zostały poważnie zniszczone w czasie działań wojennych II wojny światowej, z pierwotnego Mostu Lisewskiego zachowały się jedynie trzy przęsła z 1857 roku, dwa z 1912 oraz dwie pary wież, natomiast drugi most został całkowicie przebudowany.

W kwietniu firma wykonująca rozbiórkę przyczółka Mostu Tczewskiego, podczas prac odkopała kamień węgielny i kapsułę czasu. Okazało się, że zostały zamurowane 27 lipca 1851 roku przez samego króla Prus - Fryderyka Wilhelma IV.

W artykule wykorzystano informacje zamieszczone w portalu Pomorskie.eu.

Opinie (190) ponad 10 zablokowanych

  • Nie ma europy środkowo-wschodniej

    Jest europa.Niemiec nie opisuje sie jako europy środkowo-zachodniej,więc dlaczego nasz kraj zawsze wpycha się na siłę w stronę wschodnią?

    • 3 1

  • Nazwa mostu to: most tczewski ;)

    Kiedyś potocznie mówiono na niego lisewski;)

    • 0 0

  • Ponad 150 lat (1)

    Czyli można zrobić coś dobrze. Ale teraz buduje się tak ,żeby zaraz budować nowe. Byle jak ...Byle szybko. Odbiory za kopertę itd.

    • 2 0

    • Bo kiedyś budowało społeczeństwo w sensie,że

      wszyscy się angażowali a teraz budują poszczególne firemki i ich mocodawcy to dlatego przechodzą niedoróbki,bylejakość oraz prywata bierze górę.

      • 0 0

  • Droga redakcjo

    To jest Most Tczewski (a właściwie Mosty Tczewskie) a nie Lisewski.

    • 3 0

  • co to znaczy 'stylizowane'? (2)

    dlaczego nie będą odtworzone zgodnie z oryginałem?

    jeśli stylizacja ma polegać na 'namalowaniu' nitów, to wybaczcie, ale to będzie jakaś totalna klęska

    • 4 0

    • Przy odbudowie czy rekonstrukcji w obecnych czasach naspawuje się takie "gulki" imitujące łby dawnych nitów. Nie ma już fachowców potrafiących nitować duże konstrukcje przemysłowe. Ostatni przedstawiciele tego unikalnego zawodu wyginęli w stoczniach wraz z rozwojem technologii spawalniczej

      • 1 0

    • Na najstarszym przęśle sa śruby, nie nity.

      Trochę szkoda, że to nie będzie to samo, nawet jeśli będzie wyglądać tak samo.

      • 0 0

  • Sebastian

    Jeździłem po tym moście motocyklem Miło to wspominam

    • 2 0

  • (2)

    Pani Autorko, językoznawcy walczą ze stosowaniem słowa "unikalny" zalecając "unikatowy" lub jego synonimy, np. "jedyny w swoim rodzaju". Powtarzając ten błąd przyczynia się Pani do jego utrwalenia w języku polskim, zwłaszcza pisanym, który powinien być przykładem poprawności i tym się odróżniać od niechlujnej mowy Polaków. Oczywiście, słowo "unikalny" rejestruje każdy słownik języka polskiego, bo to jest jego zadaniem, jak rejestracja wszystkich słów, ale nie jest to powód do jego przenoszenia z potoczności do artykułu, skądinąd rzeczowego.

    • 3 1

    • Słowo unikalny jest imiesłowem biernym od czasownika unikać

      stąd kompletnym nieporozumieniem jest jego użycie w przedmiotowym tekście. Tu jednoznacznie powinna być użyta forma unikatowy w rozumieniu jedyny w swoim rodzaju.

      • 1 0

    • No no no,Tczew miasto poetów i polonistów,super. Od rozbiórki mostu na Wiśle w Tczewie,do sporu językowego unikalny czy unikatowy,w życiu chyba częściej spotykamy się z unikalnym,myśląc wyjątkowy,fajna dysputa,na poziomie.

      • 1 0

  • Kiedy informacje co było tym karmieniem węgielnym?

    • 1 0

  • Pani Kasiu,

    kształt mostu może być co najwyżej unikatowy czyli np. jedyny w swoim rodzaju, na pewno zaś nie unikalny, bo nikogo ani niczego kształt lub most nie unika.
    Jako redaktor artykułów w poważnym portalu, takie podstawy języka polskiego powinny być Pani znane.

    • 7 1

  • Kto płaci za ten "remont"?!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane