• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy dostaną własny pas na odcinku al. Grunwaldzkiej

Maciej Korolczuk
6 marca 2024, godz. 10:00 
Opinie (645)
Buspas ma się zaczynać na wysokości biblioteki UG i kończyć ok. 150 m przed skrzyżowaniem z Galerią Bałtycką. Buspas ma się zaczynać na wysokości biblioteki UG i kończyć ok. 150 m przed skrzyżowaniem z Galerią Bałtycką.

Jeszcze w tym roku na al. GrunwaldzkiejMapka ma powstać pierwszy buspas. Ma zostać wytyczony na prawym pasie od Abrahama w kierunku Galerii Bałtyckiej. Według Zarządu Transportu Miejskiego, choć korek w kierunku Wrzeszcza będzie wizualnie dłuższy, to czas przejazdu się nie zmieni.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Buspas na Grunwaldzkiej to:

Buspas na al. Grunwaldzkiej to pomysł Zarządu Transportu Miejskiego, który chce w ten sposób przyspieszyć autobusy linii 122 i 199.

Z badań ruchu wynika, że w kierunku Wrzeszcza na omawianym odcinku korzysta ponad 2,3 tys. osób dziennie. Łącznie szacowane dzienne oszczędności czasowe wszystkich pasażerów w wyniku uruchomienia buspasa mają dać ponad 92 godziny, czyli łącznie prawie cztery dni.

Rozkłady jazdy w twoim telefonie



- Al. Grunwaldzka na odcinku od Abrahama do Galerii Bałtyckiej została wskazana przez ZTM jako odcinek generujący duże opóźnienia w ruchu autobusów i o dużym potencjale oszczędności czasowych w przypadku wprowadzenia buspasa - tłumaczy nam pracownik ZTM.
Planowany buspas na al. Grunwaldzkiej. Planowany buspas na al. Grunwaldzkiej.

ZTM: korek dłuższy, ale czas przejazdu ten sam



Jak zapowiada ZTM, buspas zostanie wytyczony w taki sposób, aby zachować pełną przepustowość skrzyżowania z ul. Słowackiego - tzn. będzie się kończył w pewnej odległości od skrzyżowania. Tym samym, choć zator może się wydłużyć geometrycznie, czas przejazdu dla ruchu ogólnego się nie zmieni.

- Równocześnie autobusy linii 122 i 199 uzyskają wymierne oszczędności w czasie przejazdu. W przypadku szczytu popołudniowego oszczędności będą sięgały nawet 10 minut na odcinku od Kołobrzeskiej do Galerii Bałtyckiej - dodaje.
Buspas na al. Grunwaldzkiej to niejedyne działania przewidziane na ten rok, by przyspieszyć funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Pod koniec lutego informowaliśmy o nowym buspasie, jaki ma powstać w kierunku centrum Gdańska na Błędniku.

Nowy buspas na Grunwaldzkiej. (31 opinii)

W sprawie nowego buspasa na Grunwaldzkiej po raz kolejny władze próbują wmówić nam że robią dobrze. Jeśli każdy z trzech pasów ma przepustowość 10tyś samochodów na dobę (przykładowo) to jeśli zlikwidujemy jeden z tych pasów na rzecz autobusów to przepustowość zmniejsza się z 30tyś do 20tyś aut, cykl świateł zostaje ten sam więc zmiany spowodują to że korek który jest w tej chwili od Abrahama wydłuży się do Opata Rybińskiego. Gdzie tutaj logika? Ile linii autobusowych jeździ po tym odcinku Grunwaldzkiej. Czy trzeba po raz kolejny korkować całe miasto dla dwóch autobusów? Nie ma to żadnego sensu. Mam nadzieję że będzie jakiś sprzeciw mieszkańców. Zobacz więcej
W sprawie nowego buspasa na Grunwaldzkiej po raz kolejny władze próbują wmówić nam że robią dobrze. Jeśli każdy z trzech pasów ma przepustowość 10tyś samochodów na dobę (przykładowo) to jeśli zlikwidujemy jeden z tych pasów na rzecz autobusów to przepustowość zmniejsza się z 30tyś do 20tyś aut, cykl świateł zostaje ten sam więc zmiany spowodują to że korek który jest w tej chwili od Abrahama wydłuży się do Opata Rybińskiego. Gdzie tutaj logika? Ile linii autobusowych jeździ po tym odcinku Grunwaldzkiej. Czy trzeba po raz kolejny korkować całe miasto dla dwóch autobusów? Nie ma to żadnego sensu. Mam nadzieję że będzie jakiś sprzeciw mieszkańców. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (645) ponad 20 zablokowanych

  • Ciekawe kiedy w końcu

    Jeden pas zostanie wygospodarowany wyłacznie dla rowerów. Byłoby pięknie

    • 3 8

  • (1)

    Firmy trzeba wyprowadzić poza miasto.

    • 4 3

    • A co takiego ciężkiego wozisz codziennie do biura, że musisz brać samochód?

      Jak biuro masz przy SKMce ?

      • 2 1

  • Tragiczny pomysł !

    w komentarzach opisane zostało już wszystko, więc powielać nie będe! Jestem na NIE!

    • 8 4

  • Wszyscy abstrahujecie od punktu odniesienia (2)

    Na tym odcinku należy zbudować linie tramwajową

    • 5 4

    • 300 m w bok biegnie linia tramwajowa (1)

      • 2 0

      • to po co są autobusy?

        • 0 0

  • Chore... ! Natychmiast zikwidować parkingi urzędnicze. Gość z Kocham Gdańsk miał 100% racji. (2)

    • 18 2

    • No może trzeba, ale to jest tylko robienie na złość (1)

      Nie rozwiązuje to natomiast żadnego problemu.

      • 1 1

      • Jak się urzędnicy przesiądą na zbiorkom to może zaczną myslec

        • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Dla tych co nie rozumieją tego że czas przejazdu się nie zmieni: (53)

    Wyobraź sobie że masz wlać wiadro wody do zlewu. Jak wlejesz całość od razu, to woda będzie stała trochę w umywalce, bo cała na raz nie przeciśnie się przez otwór do kanalizy. To jest istniejący korek. Teraz po zmianie: Masz wlać wiadro wody przez rurę fi120, otwór w umywalce jest 150% większy niż rura. W umywalce zostaje ci jeszcze sporo miejsca bo nie stoi tam woda, a przez otwór do kanalizy przelatuje z tą samą prędkością co przypadku 1.

    • 79 261

    • Drogie elektryki będą śmigać pustym pasem (3)

      Plebs będzie stał w korkach.
      Dziękuję ci dulkiewicz

      • 40 1

      • Tak planuję

        Wreszcie będę mógł śmigać :)

        • 4 1

      • W końcu

        Wreszcie będę mógł przejechać z Sopotu na Chełm szybciej niż komunikacją miejską! Dulkiewicz ma mój głos.

        • 1 1

      • a co ma to dego Dulkiewicz?

        Przepisy KRD ustanawia rząd centralnie - tam są wpisane przywileje dla elektryków (zreszta ten przepis akurat b. dobrze!)

        • 0 0

    • Za wiele oczekujesz (6)

      Typowy kierowca jest jak kierownik projektu. Jeden uważa, że 9 kobiet urodzi dziecko w miesiąc. Drugi, że przepustowość układu drogowego skaluje się w nieskończoność wraz z liczbą pasów. Nie widzą ograniczeń.

      • 24 12

      • (1)

        a teraz sobie wyobraź, że ta kanaliza jeszcze ma od czasu do czasu robiona blokadę, a samochód nie rusza tak płynnie jak woda - to się nazywa 'światła' =]

        Nie ma to jak spłaszczyć problem do bzdurnego opowiadania. Korek będzie wizualnie dłuższy i będzie też wizualnie zabierał więcej czasu - aczkolwiek popieram bus pas jak tylko pojawi się więcej autobusów, żeby zyskało na tym więcej osób niż straciło - bo obecnie więcej osób na tym rozwiązaniu traci.

        • 10 5

        • Tam musiałby jechać co minutę autobus za autobusem i to każdy wypełniony w 100%, żeby więcej ludzi na tym zyskalo niż straciło.

          Przecież Grunwaldzka to jedna z najważniejszych, jak nie najważniejsza droga trójmiasta.

          • 11 1

      • A loze ty nie idzisz swoich ograniczeń? (3)

        Jeżeli samochody stały na 3 pasach. Na odcinku 2 km, to po zabraniu jednego pasa będą stały na odcinku 3km. Odlicz sobie kilometr od buspasa i zobacz które skrzyżowania zostaną zablokowane.

        • 24 7

        • Ale problem w tym, że większość komentujących twierdzi że jak wjadą w ten korek w Oliwie, to będą do Słowackiego jechali dłużej (1)

          Mało kto ogarnia boczne odnogi i skrzyżowania, oni po prostu uważają że krótszy korek na 3 pasach przejedzie przez skrzyżowanie ze Słowackiego szybciej niż dłuższy korek na 2 pasach.

          • 5 8

          • Bo będą!

            Nie ogarniasz, że Grunwaldzka to nie jest jedna droga bez skrzyżowań jak obwodnica, tylko ma jeszcze wloty z boków?

            • 9 2

        • Ale tu jest mowa o czasie przejazdu a nie o długości w metrach

          • 0 1

    • Ten co nie rozumie (4)

      jeśli w pierwszym przypadku średnica rury wynosi x, a w drugim 2/3x no to niestety woda będzie dłużej opadać w zlewie...

      • 22 5

      • Ale średnicą jak rozumiem tekst jest skrzyżowanie ze Słowackiego. I tam mają już być 3 pasy. (3)

        2ma pasami nadal dojedzie do tego skrzyżowania więcej aut niż ono jest w stanie przepuścić. Chyba o to w tym chodzi.

        • 4 11

        • Tym kawałkiem może i dojedzie, ale spiętrzy się wcześniej -

          - ergo - korek przeniesie się co najmniej na wcześniejsze skrzyżowania - Bażyńskiego/Kołobrzeskiej z Grunwaldzką (które i tak jest już zatkane w godzinach szczytu) i dalej do Oliwy.

          • 4 2

        • no to po co robić od Oliwy do Wrzeszcza?

          • 1 0

        • teraz to wąskie gardło przeniesie się wcześniej na zwężenie

          i będzie bardziej dokuczliwe. NIe przejedzie tyle samo aut bo będą stać wcześniej stłoczone i zmieniające pas

          • 1 1

    • Nawet myśli swojej nie potrafisz sensownie ubrać w słowa człowieku

      • 9 4

    • Analogia bez sensu. (8)

      To nie jest jeden "zlew", tylkonsystem naczyń połączonych. Po zabraniu jednego pasa, ilość czekających samochodów może się nie zmieni, ale się wydluży, bo zmniejszyliśmy miejsce na czekanie o 1/3. Wydłuży to zator do skrzyżowań które nie były blokowane. Część ruchu z tych odnóg mogła by się rozjechać w przeciwynm kierunku, ale nie może bo blokują Ci co chcą dołączyć do zatoru, więc powstaje korek na kolejnej ulicy. Itd...

      • 62 5

      • No dobra. Jakie skrzyżowania to będą w tym wypadku? (6)

        Tam są dosyć długie odcinki bez skrzyżowań. Dziś korek jest mniej więcej do dawnej piekarni rogalik. Jeśli się wydłuży, to problem pojawi się na Abrahama (łatwo ominąć) i to wszystko w zasadzie. Do Kołobrzeskiej raczej nie dotrze.

        • 7 21

        • Po obcieciu jednego pasa, korek wydluzy się o połowę.

          Sprawdź sobie jakie to będą skrzyżowania.

          • 10 4

        • Zapraszam o 15 godzinie (4)

          Na wycieczkę z Sopotu do Manhatannu.

          Gwarantuje Ci, że będziesz teraz stał już Przy Parku Oliwskim i modlił się, żeby dojechać chociaż do Kołobrzeskiej.

          A do Manhatannu jeszcze kawał drogi:)

          • 25 2

          • Ja jadę codziennie na tej trasie. Ale z reguły SKM (2)

            Więc korek ten dobrze znam. Z widzenia ;)

            • 7 3

            • Super. (1)

              Nie każdy ma skmkę pod domem i nie każdemu pasuje nią dojazd.

              • 13 5

              • Ale każdy podejmował świadomie decyzję

                O miejscu swojego zamieszkania

                • 1 10

          • To chyba lepiej wsiąść w SKM co nie?

            • 5 14

      • Dokładnie - korki oraz czas przejazdu się wydłużą!

        Mało tego - utrudniony będzie zjazd na lewoskręty np koło Abrahama. d**il i /lub ordynarny kłamca to uzasadniał. Krytyczna jest przepustowość skrzyżowań - wszak na 1 cyklu świateł przemieszczą się auta na 2 pasach zamiast 3!!! W tym samym czasie zatem przejedzie powiedzmy o 25-33&% mniej aut na każdym cyklu na każdych światłach. Chyba, że buspasów nie byłoby na skrzyżowaniach, przed światłami, ale o tym mowy nie ma) Zatem tak zwiększą się zarówno korki jak i czas przejazdu dla samochodów na 2 pasach. Zyskają autobusy i auta uprzywilejowane do korzystania z BUSpasów. I tyle w temacie

        • 0 0

    • wytłumacz tym z urzędu (3)

      masz jedna drogę na wieś i kilka samochodów na minutę. A potem zamieniasz wieś w 20 osiedli po 30 bloków. A droga ta sama. 20 lat na zrozumienie nie starczyło to trzeba wypierdzielić z Urzędu

      • 42 4

      • (2)

        Problem nie jest w drodze tylko w liczbie samochodów które próbują zmieścić się w mieście które nie jest z gumy. Jeśli nie chcemy przesiąść się do tramwajów i autobusów to musimy zacząć burzyć stare miasto pod parkingi i miejskie autostrady.

        • 6 13

        • Nie, nie musimy. (1)

          Wystarczy przestać wydawać pozwolenia na budowę biurowców w środku miasta i sprowadzać nowych słojów, tworząc robygowskie chowy klatkowe.

          • 13 5

          • Jak się żyje z zasiłku, to miejsca pracy faktycznie niepotrzebne

            • 2 1

    • zwęża drogi, likwiduje parkingi, burzy estakady, buduje przejścia naziewmne co 100 metrów (1)

      dulkiewicz 80 procent głosów

      • 35 12

      • O przepraszam ja już nie oddam głosu na nia

        Generalnie zawsze chodziłem na wybory ale widzę że pani dulkiewicz naprawdę nic w tym mieście nie robi oprócz malowania pasów i nowych przejść.

        • 6 0

    • Może najpierw wiadro wody

      Na głowę a dopiero później pisanie komentarzy.

      • 29 8

    • rozumny zapomniał o zmianach świateł itd, czas stania będzie dłuższy

      • 32 5

    • Fizyka (1)

      Równanie Bernoulliego - przeczytać i nie gadać glupot.

      • 4 5

      • Tylko że równanie Bernouligo zakłada że na zwężeniu ciecz płynie szybciej

        a na Grunwaldzkiej wątpię by zmienili ograniczenia prędkości na zwężeniach gdzie zabiorą jeden pas

        • 14 1

    • Logiczne ale (1)

      Wyobraź sobie, że patyk jest grubszy od kija który ma długość twojej ręki dzielonej przez dwa razy długość patyka. Ile Kijów wiecej ma samochodów niż Gdańsk ? Ha

      • 6 3

      • Dokładnie !

        Patyk od kija razy długość ręki, gdzie niewiadoma to zasięg tej ręki + obwód patyka stanowią jednocześnie X i wynik

        • 1 1

    • Po co mieszać wodę w zlewie?

      Wystarczy małe "BUM" na obwodnicy i paraliż całego miasta gotowy. Pamiętacie wypadek za bramkami na A1? A tą babkę co się pocztą wryła w TIRa? Całe miasto stało 6 godzin. Durnie chcą zabrać 1 pas, korek sparaliżuje Oliwę i Sopot, Przymorze itd. Jest SKMka, PKMka, tramwaje, trolejbusy, autobusy, niech wszystko jedzie jedną drogą ...

      • 11 1

    • Chłopie

      Wróć to szkoły

      • 14 3

    • Nie wziąłeś pod uwagę jeszcze jednej rzeczy

      Na tym odcinku niektórzy kierowcy skręcają gdzieś w bok. I dla nich dojazd z pewnością się wydłuży.

      • 13 3

    • czas przejazdu się zmieni właśnie z tego powodu o którym piszesz

      bo wąskie gardło zacznie się przed otworem kanalizy. Po prostu stać będą wcześniej bo będzie ich to bardziej blokowało niż sam otwór kanalizy.

      • 10 3

    • Szambo wybije (1)

      No spoko, tylko że Grunwaldzka nie jest zlewem z dopływem z jednej strony, a zbiorem naczyń połączonych. Jeśli zmniejszymy przepustowość z jednej strony, korki rozleją się na wszystkie drogi doplywowe. W praktyce będzie paraliż miasta od bałtyckiej w stronę Sopotu.
      I teraz najlepsze, autobusy będą jechały dłużej niż przed bus pasem, bo utkną w korku na kołobrzeskiej, która nie będzie mogła włączyć się do ruchu.
      Róbcie screeny.

      • 23 3

      • To podejdź i przyjżyj się gdzie kieruje się ruch. Galeria bałtycka i prawoskręt w zatłoczoną Słoawckiego jest źródłem problemu.

        Minę galerię jadę płynnie dalej

        • 4 6

    • Otwór pozostaje ten sam

      Ale zmniejszamy zlew, przez co nalewając identyczną ilość wody do mniejszego zlewu mamy zalaną łazienkę.
      W tym przypadku jest to zalany Gdańsk. Te samochody nie znikną, a będą bardziej korkować inne skrzyżowania.
      Nie rozumiem buspasa dla dwóch linii, kiedy równolegle jedzie SKM i tramwaj.

      • 35 3

    • Ty to chyba do szkoły specjalnej chodziłeś...

      • 13 1

    • jesteś geniuszem glupoty

      a po drugie niektórzy mieszkają w obszarze planowanego buspasa. bo nie wszyscy przejeżdżają całą tą trase

      • 7 0

    • Ty do tego wiadra chyba wpadłeś

      • 15 0

    • Bzdura co piszesz

      Jeżeli nie zmieni się czas dla zielonych do świateł to przyjedzie 2/3 obecnych samochodów plus autobus

      • 8 2

    • czeka cię kariera w ztm .... (1)

      • 3 0

      • a wlasciwie to pokusze sie o male oszacowanie. Wedle danych z Gdanskich Badan Ruchu (za trojmiasto.pl) przez to skrzyzowanie przejezdza 117.000 pojazdow na dobe. Zakladam, ze 70% w osi Grunwaldzkiej, z czego polowa dotknieta bedzie przez "buspas". To daje ~41.000 na dobe - z czego znakomita wiekszosc, pewnie 80% w godzinach najwiekszego ruchu, miedzy 8:00 a 19:00 - gdzie ten odcinek praktycznie zawsze jest lekko przytkany (warto dodac, przewaznie ruch mimo zageszczenia jest w miare sprawny, to nie sa stojace samochody). To daje ok ~32,700 pojazdow, a przyjmujac srednia ilosc pasazerow przyjmowana na samochod 1,3 - da to 40,950 osob bezposrednio dotknietych zmiana na dobe.

        No i teraz najlepsze. Zalozmy, ze czas przejazdu wydluzy sie o 10 minut (co moim zdaniem jest optymistyczne, z doswiadczenia obstawiam dodatkowe ok 20min straty), to daje to 6825 godzin straty dziennie! To znaczy ze Gdanszanki i Gdanszczanie beda tracili 284 dni, dzieki i**otycznej decyzji jakiegos urzednika. Kazdego dnia!

        • 2 0

    • Brawurowa teoria. Niestety falszywa.

      O ile fatycznie szybkosc i czas przejazdu miedzy poczatkiem buspasa i jego koncem sie nie zmieni (srednia predkosc przejazdu danego pojazdu bedzie mniej wiecej taka sama) to przepustowosc calej arterii zmniejszy sie znaczaco, a czas przejazdu wzrosnie dramatycznie. Bo zamiast przejechac ze srednia predkoscia 5km/h odcinek 2km, bedzie trzeba wlec sie z ta predkoscia przez 5 lub 6 km. Czas przejazdu wzrosnie kilka razy! I to dla jakiej ilosci mieszkancow!

      • 2 0

    • Skoro otwor w zlewie jest o 150% większy, to w jaki sposób ma przelatywac tyle samo wody?

      Z tych wyliczen wynika, że wody będzie za malo, aby wykorzystać pełny przekroj.

      • 1 0

  • O ile dni dłużej będą stały w korkach samochody? (3)

    Napisano że 2,3 tys. pasażerów dziennie jedzie tamtędy autobusem... a ile samochodów?
    O ile wzrosną emisje spalin?

    • 15 3

    • O, witamy ekologa zatroskanego emisją spalin w korku, który sam spowodował (1)

      • 4 1

      • Oni wszyscy tak się troszczą o ekologię

        I gospodarkę, gdyby nie ich stanie w korkach to przecież wpływy ze sprzedaży paliwa by zmalały.

        • 4 0

    • Samochody niech sobie stoją

      Ważne, żeby ludzie jechali.

      • 2 1

  • Dobrze że będą wybory... (2)

    Zaczęło się od Grunwaldzkiej w Oliwie i Piramowicza (testowo w czasie pandemii i jakimś cudem nie wywołało to korków). Teraz Strzyża i Wrzeszcz na wakacje (dziwnym trafem też nie będzie korków). Okres testowy się zakończy i od października będziemy stać w korku od Oliwy... no ale dwa autobusy (co 30min) zyskają "nawet 10min". Brawo...

    • 25 4

    • "jakimś cudem nie wywołało to korków" (1)

      No kto mógł przypuszczać, szok, niedowierzanie. A może to po prostu tak działa? Bo na całym świecie tak jest, że jak łatwiej dojechać autem to wszyscy pojadą autem , a jak łatwiej tramwajem to pojadą tramwajem, ale ty to nazywasz "cudem" :D

      • 4 3

      • przeczytaj jeszcze raz, powoli ...

        • 1 0

  • Kolejna kpina (1)

    • 6 3

    • to nie jest kpina tylko kop w pysk. Bo mogą.

      • 1 0

  • kierowanie ruchem

    a może najpierw poprosić policjantów, żeby stanęli na skrzyżowaniu przy galerii bałtyckiej w celu pilnowania, żeby samochody i autobusy nie wjeżdżały na skrzyżowanie kiedy nie mogą z niego zjechać...

    tam samo jest ze skrzyżowaniem pod Manhattanem... często korek jest wynikiem problemu ze zjazdem ze skrzyżowania...

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane