• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Życie wróci na Wyspę?

Michał Stąporek
23 czerwca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Zwieńczeniem północnego cypla Wyspy Spichrzów miałaby być konstrukcja jednocześnie związana z miastem, jak i wyjątkowa zarazem. Zwieńczeniem północnego cypla Wyspy Spichrzów miałaby być konstrukcja jednocześnie związana z miastem, jak i wyjątkowa zarazem.

Nowy architektoniczny symbol Gdańska na północnym cyplu, przykryte Podwale Przedmiejskie w środku i niewysoka zabudowa mieszkalna oraz kompleks sportowy na południu - tak miałaby wyglądać Wyspa Spichrzów przyszłości. Miasto przyklaskuje koncepcji zagospodarowania tego terenu stworzonej pod kierunkiem Stanisława Fiszera na zamówienie firmy Gray International.



Astoc, Chapman Taylor, Alter Polis, Bulanda Mucha - architekci i urbaniści tych pracowni pod kierunkiem Stanisława Fiszera, Polaka tworzącego od wielu lat we Francji przygotowali kolejną wersję koncepcji zagospodarowania Wyspy Spichrzów. Efekty ich pracy pokazano na seminarium, które odbyło się w Dworze Artusa. Przypomnijmy, że ich pierwsze, samodzielne pomysły ujrzały światło dzienne dwa miesiące temu.

Co tym razem zaproponowali urbaniści? Budynki mieszkalne w południowej części, na północy hotele i budynki użyteczności publicznej: biura i sklepy. Życie tej części Gdańska mają zapewnić restauracje i kafejki. Dla wygody mieszkańców i turystów zaprojektowano kilka kładek ponad Motławą. Główną ulica Wyspy miałaby się stać Chmielna, w ciągu której zaplanowano Plac Centralny. Podwale Przedmiejskie dzielące wyspę na osi wschód zachód miałoby zostać zamaskowane m.in. poprzez usytuowanie nad nim centrum handlowego.


Chmielna - główna arteria wyspy. Chmielna - główna arteria wyspy.
Podwale Przedmiejskie ukryte pod centrum handlowym. Podwale Przedmiejskie ukryte pod centrum handlowym.
Nowy Targ Rybny nad Motławą. Nowy Targ Rybny nad Motławą.
Wszystkie te pomysły zostały zaprezentowane już wcześniej, ale teraz zostały dopasowane do siebie. - Widzę tu wyraźny postęp w stosunku do poprzednich koncepcji - chwalił zadowolny prof. Wiesław Gruszkowski, nestor gdańskich architektów. - Architekci wreszcie zrozumieli, że największym zabytkiem Wyspy Spichrzów jest jej układ urbanistyczny.

Ale nie wszystkie reakcje były tak pozytywne. W środowisku gdańskich architektów i konserwatorów od kilku dni szeptano, że historyk Andrzej Januszajtis i architekt Stanisław Michel zapowiadają "frontalny atak" na prezentowaną koncepcję. Ten drugi zaczął od przypomnienia swoich zasług dla odbudowy Głównego Miasta i stwierdzenia, że nie może być zgody na budowę obiektów, które nie wynikają z historii Gdańska. - Lepiej jest robić najlepszą nowoczesną architekturę, niż podróbki przeciętnej dawnej - odciął mu się prof. Wiesław Gruszkowski.

- Trudno mi przyklasnąć pomysłom zaprezentowanym tutaj, zwłaszcza, że kilka z nich jest sprzecznych z obowiązującym prawem, przede wszystkim z ustawą o ochronie zabytków - stwierdził z kolei Andrzej Januszajtis i zaczął wyliczać, których z prezentowanych pomysłów nie akceptuje: m.in. ogromnego bursztynu na północnym cyplu Wyspy Spichrzów, który jego zdaniem zakłóciłby sposób patrzenia na panoramę miasta, oraz kładki, która miałaby stanąć wzdłuż Motławy i połączyć Wyspę Spichrzów z Ołowianką. - W tym miejscu specjalnie ścięto cypel wyspy aby stworzyć miejsce, w którym mogły zawracać nawet duże statki pełnomorskie. Czemu mamy rezygnować z historii tego miejsca? - pytał.

Na jego zarzuty odpowiadał Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska: - Pamiętajmy, że nowoczesne projektowanie architektoniczne nie jest łamaniem ustawy o ochronie zabytków. Piotr Lorens z Politechniki Gdańskiej nawoływał z kolei do metaforycznego potraktowania bursztynowej bryły na czubku Wyspy. - Rozumiem ją jako symbol, wyróżnik Gdańska. To nie musi być bursztyn, ale coś zarówno związanego z miastem, jak i wyjątkowego.

Na spory architektów zareagował Piotr Stefaniak, prezes firmy Inpro, jednego z trójmiejskich deweloperów. - Skończmy już z tymi wizjami! Czy nie można wreszcie ustalić jakiś konkretów co do przyszłości wyspy? - pytał. I ostrzegał, że inwestorzy odwrócą się od terenu o którym się dyskutuje przez lata, ale nic konkretnego nie robi, by przywrócić go miastu i mieszkańcom. - Z dyskusjami urbanistów jest jak z żołnierzami na poligonie: im więcej potu najpierw, tym mniej ofiar później - uspokajał go Piotr Lorens.

To stanowisko potwierdził Wiesław Bielawski: - Będziemy się starali zrobić wszystko, aby nowouchwalone plany zagospodarowania wyspy nie odbiegały od tego co pokazano na dzisiejszym seminarium. Oczywiście nie chodzi o szczegóły architektoniczne, ale o generalne rozwiązania urbanistyczne.

Opinie (203) ponad 10 zablokowanych

  • Matko, właśnie zobaczyłem sobie Artus Park. Zgroza....

    • 0 0

  • Ten wieżowiec w NY (foto) przypomina mi wieżę kościoła gotyckiego - z daleka.

    • 0 0

  • bo ten wieżowiec to gotyk w czystej postaci - img244.imageshack.us/img244/8986/tlo8wt.md.jpg

    • 0 0

  • bursztynek

    Jak turyści wypłyną z zakrętu na Motławie, to się posikają z wrażenia. Wysiądą, pod Żurawiem i co kupią na straganie? Bardzo dobra koncepcja.

    • 0 0

  • Zycie na Wyspie

    Popieram P Michela i Januszjtisa. Gdańsk ma szansę tylko w turystyce. A gdzie podróżują turyści ? Czy np. do Rzymy zwiedzać dzielnicę EUR czy kolebkę cywilizacji łacińskiej ?
    Każde miasto powiatowe Europy ma nowoczesne centrum i nie ściąga turystów. Tylko specyficzny klimat poprzednich epok moze wyróżnić Gdańsk !!! Proszę zobaczyć jak Niemcy odbudowują Stralsund , aż chce się tam być. Zreszta robią to polscy konserwatorzy .Takie nowoczesne projekty można realizować w młodych miastach np. w Gdyni.W Gdańsku powinno się czuć ducha Złotego Wieku.Spytajcie przyjeżdzających koleją do Gdańska co robi wrażenie, czy budynek zieleniaka i urzędu wojewódzkiego , czy klasztor pofranciszkański z widokiem na Główne Miasto a nawet sam Dworzec Kolejowy ?

    • 0 0

  • wycieczki

    Wycieczki powinny najpierw lądować w Nowym Porcie - pierwsza faza golenia, a nastepnie płynąć na starówkę - druga faza golenia. Miasto morskie powinno podtrzymywać morskie tradycje ;)

    • 0 0

  • SKM Nowy Port

    Ta linia powinna działać zwłaszcza w sezonie. Jak jeszcze nie byłem mieszkańcem Gdańska, to przyjeżdżając tutaj pierwszy raz chciałem zobaczyć:
    1. morze
    2. wielkie statki
    3. Wsterplatte
    4. Żurawia

    • 0 0

  • dzięki za jpg!:)

    • 0 0

  • .. a jako prezent z wycieczki obowiazkowo coś bursztynu dla mamy

    • 0 0

  • Jedar

    Święta racja. Dlatego uważam, że projektowanie jakiś fikuśnych monolitów lub nibyarchitektury w postaci centrum vis a vis dworca, myśląc że to przyciągnie turystów, to bzdura. I albo architekci i władze nie mają gustu i pojęcia lub chodzi tu po prostu o pieniądze. Gdańsk to nie NY, ani Paryż z La Defense czy Londyn z Docklands. Gdańsk to przede wszystkim Starówka i historia. Również ta tragiczna. Uważam iż lepsze są nawet ruiny na Wyspie Spichrzów (odpowiednio wkompnowane) niż robienie na siłę czegoś ze szkła i aluminium, co nie ma w ogóle duszy i nie stanowi turystycznej atrakcji. Ale w Polsce jest teraz szał na inwestycje i budowanie się, więc nie patrzy się co i jak budować czy rewaloryzować, lecz byleby budować jak najwięcej, jakość nieważna.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane