• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Życiodajna rafineria

Tomasz Falba
1 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Trzydzieści lat temu uruchomiono w Gdańsku rafinerię. Jeśli teraz dojdzie do jej połączenia z Orlenem Pomorze straci dziesiątki milionów złotych.

Rafineria w Gdańsku ruszyła dokładnie 29 listopada 1975 roku. Od tamtej pory rozrosła się w wielką firmę, której wartość wyceniana jest na 4,5 miliarda złotych.

Cisza przed burzą

Wydawać by się mogło, że jej przyszłość nie jest niczym zagrożona. A jednak. Przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi odżyły pomysły na połączenie gdańskiego przedsiębiorstwa z Orlenem.

- W nowej spółce państwo zachowa 25 proc. udziałów plus jedną akcję - mówił wtedy dzisiejszy premier Kazimierz Marcinkiewicz.

Po wyborach sprawa ucichła. Jak się jednak dowiedzieliśmy w Ministerstwie Skarbu Państwa, kwestia nie jest jeszcze przesądzona.

- Ani na tak, ani na nie - mówi Barbara Kasprzycka, rzecznik prasowy MSP.

Co by się stało gdyby jednak pomysł o połączeniu obu firm został wcielony w życie?

- Dla Pomorza to byłaby katastrofa - mówi rzecznik Grupy Lotos Marcin Zachowicz.

Nie ma w tym stwierdzeniu przesady. Przedsiębiorstwo powstałe z połączenia Lotosu z Orlenem miałoby zapewne siedzibę w Płocku, gdzie mieści się centrala Orlenu. Korzyści płynące z fuzji trafiłyby więc właśnie tam.

Kulturalna czkawka

Co straciłoby Trójmiasto i Pomorze? Przede wszystkim podatki. W ubiegłym roku firma wpłaciła na konto Gdańska 60 mln złotych. Spółka tworzy też nowe miejsca pracy - kilkadziesiąt w skali roku, a w związku z planowanymi inwestycjami będzie ich zapewne jeszcze więcej.

Połączenie Lotosu z Orlenem negatywnie odbiłoby się na pomorskiej kulturze, bo Lotos jest w naszym regionie jej największym mecenasem. Firma pomaga m.in. Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, była też głównym sponsorem koncertu Jeana-Michela Jarre'a, który odbył się w Gdańsku z okazji obchodów jubileuszu 25-lecia powstania "Solidarności".

Na ratunek

Z Lotosem na stałe złączone są koszykarki Lotosu Gdynia, żużlowcy Lotosu Gdańsk i hokeiści Stoczniowca Gdańsk.

Firma pomaga nawet szpitalom i ubogim. W tym roku przekazała w pełni wyposażoną karetkę pogotowia szpitalowi na Zaspie. W ten sam sposób wsparła gdyńskich ratowników z Poszukiwawczego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. W ubiegłym roku Lotos podarował też potrzebującym prawie 700 tys. zł.
Echo MiastaTomasz Falba

Opinie (112) 1 zablokowana

  • oddalismy kraj, nie oddamy PiSiorom rafinerii!

    • 0 0

  • a pfff...

    no i po co te buce się wtrącają!? muszą wszystko popsuć?! Rafineria od 30 lat jest w Gdańsku więc po co przenosić do jakiegośtam zadupia typu Płock? Gdańsk i Rafineria rules!!!! Niech zostaną z nami XD

    peace..

    • 0 0

  • rafineria gdańska, a idź mi z tym gónem

    ceny benzyny na rg w wawie satansze niz w gdansku w mysl zasady zdobywania klienta, a gdzie ta mysl tu w gdansku?
    dlatego mam gleboko w dupie rg i tankuje na bp :P

    • 0 0

  • errata

    gównem

    • 0 0

  • A co myślisz że bp sprowadza benzynę z Anglii? Ależ z ciebie naiwniak

    • 0 0

  • baja

    Wcześniej przecież krytykowałaś mieszkańców i członków Klubu Sportowego Oliwa, że nie podoba im się oddanie boiska ZOO, a też tylko wyrażali swoje zdanie. Teren na którym jest boisko nie jest prywatną własnością rady miasta czy prezydenta Gdańska, prawda?

    • 0 0

  • Chociaż spodobało ci sie porównanie go z łączką sąsiada!

    • 0 0

  • Nie wyszło komuchom, to uda się PiSdusiom,

    patriotyzm lokalny jest miły, ale nie zawsze sensowny. Nie chodzi tak bardzo o to, czy siedziba by była w Gdańsku czy w Płocku. W skali kraju połączenie dwóch dużych koncernów, to nic innego jak CENTRALIZACJA, a więc eliminacja nawet marnej, ale zawsze konkurencji. Zamiast tę konkurencję wpuścić do kraju i wymusić na rodzimych monopolistach dostosowanie się do warunków rynku, to...zwijamy się do jednej skorupy, niczym ślimak. No, ale nie ma to jak RZĄDZIĆ, prosząc przy tym o zmniejszenie marży, o litość nad biednym ludem, który marudzi, że droga benzyna.

    Autor: baja 2005-12-01 09:41
    router

    Prawa rynku nie polegają baju na tym, że sztucznie utrzymuje się konkurencję, jak najwyraźniej sobie życzysz.
    Zastanów się na spokojnie.

    • 0 0

  • worzyk

    sam ciapku jestes naiwniak, czy ja pisalem ze na bp jest inna benzyna? czytaj ze zrozumieniem a nie z domyslem

    • 0 0

  • Żyrafo,

    widać, że z powodu zbyt długiej szyi nie chodzisz po ziemi, a raczej w obłokach bujasz.
    1. jest zasadnicza różnica między koncernem paliwowym wartym kupę kasy, a boiskiem do pogrania w piłkę na jakimś tam osiedlu; wspólna cecha to jedynie to, że oba należą do majątku państwowego.
    2. majątek państwowy to nie to samo co własność prywatna; mając cokolwiek warte nawet grube miliony, mogę to coś przegrać w karty lub przepić i nikomu nic do tego; urzędnikowi państwowemu sprawującemu jedynie okresowo funkcję nadzoru nad majątkiem państwowym, NIE WOLNO zrobić czegoś takiego, bo to NIE JEGO PRYWATNE. A na dodatek, za złe gospodarowanie państwowym majątkiem można wylądować przed sądem i zainkasować niezły wyrok.
    3. "...Prawa rynku nie polegają baju na tym, że sztucznie utrzymuje się konkurencję, jak najwyraźniej sobie życzysz...."
    Kpisz,czy o zdrowie pytasz? A jaką to niby mamy konkurencję, co? Dwie rafineria na krzyż, tworzące raczej zgraną klikę niż współzawodniczące ze sobą firmy. Połączenie tego w jeden moloch, by zarobić marną kasę na rozpirzenie w postaci becikowego, wacikowego czy innego g****, to DOBRY INTERES DLA KRAJU? A może raczej wpuścić ze dwa koncerny zachodnie, które ożywią naszych rodzimych monopolistów i wprowadzą trochę ożywienia na rynku? No tak, ale może okazać się, że aby nasze firmy nie zdechły, trzeba by odpuścić trochę z podatków z nich zdzieranych (przez państwo) i braknie na becikowe, wacikowe.....
    Tak, masz rację, ja sobie życzę, by była konkurencja, by jeden przez drugiego ścigali się w obniżkach cen, aby ściągnąć klienta.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane