• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości

Szymon Zięba
9 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
"Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne. "Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne.

Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.



Maksymalna prędkość na drogach w Trójmieście powinna:

Turyści, którzy zamierzają wybrać się do Paryża samochodem, powinni przygotować się na to, że jeżeli w mieście rozpędzą się do prędkości ponad 30 km/h, dostaną mandat.

W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.

To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.

Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.

Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.

W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.

95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni



W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).

Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.

W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h". W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h".
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum
Docelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".

Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.

- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.

Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"



W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.

Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
 Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:

  • w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
  • w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.

Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.

Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku


Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku. Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku.

5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?



Wolniej również po Sopocie



Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.  Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
14:05 9 WRZEśNIA 21

"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)

Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje
Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje

Opinie (792) ponad 10 zablokowanych

  • Hh

    Mandaty w górę zmniejszyć prędkość i kosimy dudki dla skarbu państwa . O to taka poprawa bezpieczeństwa .

    • 1 4

  • HAhaha - tylko że hulajnogi jadą 60-80 na godzine i nie mają tablic rej., (7)

    urzędniki nie nadążają za realiami.. jak zaczną gnębić kierowców to owszem kupie elektryczny (rower = klasy skutera ale bez tablic ) i będę miał w pompce kablarzy z kamerkami.. a to że prąd jest z węgla to kogo to obchodzi

    • 10 5

    • 160kmh jadą :D (2)

      co wy w tych samochodach wdychacie?

      • 3 5

      • Sarkazm off (1)

        Są modele dla których 100km/h jest jak najbardziej osiągalne

        • 5 3

        • no tak ale jesteś na tyle odważny żeby się rozpędzić tyle na wąskiej krętej dziurawej drodze?

          powodzenia.

          • 0 2

    • Dawaj. To bardzo dobry pomysł. (1)

      Może być nawet legalny skuter lub motocykl z tablicą. Śmigniesz przez korki i będziesz szybciej niż samochodem. A prądu to zużywa rzędu 200 zł / 10 tys km, nie wierzysz to policz, to nie dwutonowy samochód tylko lekki motocykl.

      • 4 0

      • jak masz tablice to społy CIe podkablują że jedziesz szybko. Rowery i hulajnogi są bezkarne

        • 3 3

    • hulajnogi 60-80 ahahahhaah (1)

      ja powiem bez kozery 280 jadą!!!

      ahahahahhaha

      • 1 4

      • poczytaj, sprawdz oferty. Model roweru Stealth bomber np.]

        • 5 0

  • Widzę że sporo komentujących wierzy, że nadmierna prędkość nie zwiększa korkow. (2)

    Specjalnie dla was pytanie pomocnicze: jak macie przytkany zlew i woda nie spływa szybko, to lejecie z kranu na maksa czy raczej powoli? Co się stanie jeśli będziecie lać wodę za szybko :)? Większość ludzi to rozumie, ale chyba ideowi kierowcy nie za bardzo.

    • 6 6

    • kierofczyk tego nie jest w stanie ogarnąć (1)

      że kluczowe dla przepustowości są skryzowania, a nie prędkość.
      zasadniczo że czym mniejsza prędkość tym większa jest przepustowość.
      mniej jest hamowania, mniej przyśpieszania, mniej spalin w powietrzu. można mniejsze odległości zachować więc więcej pojazdów przejedzie. Tylko u nas nikt tego nie rozumie. Wszyscy przyśpieszają na światłach do 70kmh by za 100m dalej hamować do zera, zamiast powoli ten odcinek płynnie przejechać i załapać się na kolejne zielone bez zatrzymywania.

      • 4 2

      • W dodatku przepustowość nie rośnie liniowo do prędkości nawet przy idealnych warunkach bez skrzyżowań

        Tylko logarytmicznie. Przy prędkości 120 km/h przepustowość przestaje rosnąć w ogóle. Ale do tego trzeba rozumieć trochę inżynierii ruchu, a rozumienie przeciętnego kierowcy kończy się na zderzaku kolejnego. Co widać we wpisach na tym forum.

        • 3 0

  • już teraz nie jeździ się szybciej

    Dużo jeżdżę po Trójmieście. Przeważnie głównymi arteriami. średnia prędkość na komputerze pokładowym od tankowania do tankowania (ok 500 km) to 26 km/h

    • 5 1

  • Znaki zakazu nie pomagają, bo nikt tego nie egzekwuje a polski kierowca to prostak co przepisów nie szanuje

    Ludzie co jeżdzą 40 czy 50 nie są dla nikogo problemem. Problemem są hałasujęce dzieciaki i impotenci co w strefie zamieszkanie między jednym i drugim progriem zwalaniającym potrafią przyspieszyć do 80. Ja jestem za karaniem kierowców. Tych co wyprzedzają na pasach, czy jadą na czerwonym jest może 5% albo mniej, więc wszyscy by się ucieszyli gdyby ich po prostu z dróg odizolować. No bo przez tych pacanów co powodują wypadki i hałąsują, to wszyscy inni kierowcy cierpią.

    • 5 1

  • Ograniczenia prędkości (1)

    Widać że mamy za czysta powietrze bo skoro obniża się prędkość to wydłuża się czas przejazdu i tym samym ilość szkodliwych substancji jest większa nie wspomnę o korkach i tutaj również silniki pracując wydzielają te substancje ci co otym myślą mają wodę zamiast mózgu

    • 2 1

    • Bo POdróżują oderwanymi od rzeczywistości rydwanami...

      • 0 1

  • Jeszcze ludzi z chorągiewkami przywrócić. (1)

    • 10 1

    • Trzonkiem od chorągiewki można na przykład walnąć się w łeb - tak dla przypomnienia że przepisów się przestrzega

      Pomogłoby wielu kierowcom.

      • 1 0

  • Czy dodatkowo należy zburzyć tunele samochodowe oraz parkingi i stacje paliw? (1)

    Według badań francusko-rosyjsko-niemieckich w tunelach, wielopoziomowych parkingach samochodowych, okolicach stacji benzynowych stężenie zanieczyszczeń niekiedy jest od 4 do 40 razy wyższe niż średnia dla całego obszaru miejskiego! Bądźmy prawdziwie ekologiczni! ;)

    • 4 3

    • Tak - zastosujmy się do najnowszej ekolologii!

      • 1 0

  • (2)

    Strefa 30, jadę 30 (żłobek, dwa przedszkola, szkoła, progi zwalniające), za mną jedzie dłuższy czas taksówka przyklejona do zderzaka. Pan coś krzyczy pod nosem i mocno gestykuluje. Do dziś nie wiem o co mu chodziło - opony napompowane, tablica rejestracyjna zgodnie z prawem podświetlona, światła stopu działają prawidłowo. Ktoś może podpowiedzieć?

    • 6 4

    • Złotówa i dostawca zawsze się śpieszy- czas to piniondz!!! Należy ich zwolnić z przestrzegania tych niedorzecznych przepisów.

      • 2 1

    • Pewnie mial strasznie małego i koniecznie chciał komuś o tym opowieidzieć. Ja w takich sytacjach żałuję że zmieniłem samochód bo moim starym to bym gwłatownie hamował (nie widzimisię tylko bo widziałem jeżdża drepczącego przez ulicę czy coś).

      • 2 1

  • Co z kopcącymi autobusami?! (1)

    Należy jak najszybciej wyeliminować te popsute i kopcące pojazdy z dróg miejskich na rzecz pojazdów elektrycznych lub wodorowych. Swoją drogą jakim cudem dostały przegląd techniczny?! Takie cuda tylko w Trójmieście!

    • 7 1

    • Nie zamartwiałbym się tak o to

      W mojej codziennej drodze do pracy widzę minimum 2 stare passaty na 1 przejazd , zostawiające za sobą czarną chmurę. A kopcący autobus zdarza się może 1 raz w tygodniu. Więc najpierw wyeliminujmy większość smrodziarzy a potem bierzmy się za autobusy. Oczywiscie co do zasady masz rację.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane