- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (225 opinii)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (765 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (123 opinie)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (123 opinie)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (55 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (20 opinii)
Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości
Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.
To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.
Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.
Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.
W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.
95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni
W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).
Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrumDocelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".
Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.
- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.
Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"
W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:
- w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
- w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.
Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.
Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku
5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?
Wolniej również po Sopocie
Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Luksusowe samochody na sprzedaż. motoryzacja:
"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)
Opinie (792) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-09 09:55
Wykres bez sensu
Dlaczego na wykresie przedstawione są lata 2005-2015? Ktoś chce uzasadnić wprowadzenie strefy tempo 30 faktem ze w latach 2014-2015 (czyli 6 lat temu) odnotowano tendencje spadkową?
- 4 1
-
2021-09-09 09:58
Ja czesto na prostych odcinkach jade poand 100 przy ograniczeniu do 30. (2)
Szybko ale bezpiecznie. No i co mi zrobicie? Haha
- 4 8
-
2021-09-09 10:05
Przejedziesz kogoś
ktoś inny ci urwie łeb i tyle.
- 0 2
-
2021-09-09 11:03
Na cmentarzach leży mnóstwo osób które uważały się za nieśmiertelne
a w więzieniach siedzą sami niewinni
- 0 2
-
2021-09-09 10:04
Sprzedawajcie (1)
W salonach konie zamiast aut.. Tragedia
- 9 3
-
2021-09-09 16:16
Toyoda zaPOwiada dla Trójmiasta istną nowość- Tojekoń! Niedługo w sprzedaży lub wypożyczalni rolniczej z wozem drabiniastym lub bez ;)
- 2 0
-
2021-09-09 10:05
Jak jadę do pracy samochodem (1)
Mam średnią 27km/h. Wystarczyło 30 lat nic nie budować i jest sukces wyprzedzający.
- 9 1
-
2021-09-09 10:08
Mieszkasz w Gdańsku, czy pod Małdytami?
Bo jeśli mówisz, że w Gdańsku przez 30 lat nic nie powstało to raczej nie u nas.
- 1 1
-
2021-09-09 10:11
Czy na chodnikach ,dla pieszych tez przewiduje się jakies ograniczenia dotyczace prędkości ?
- 4 0
-
2021-09-09 10:12
A może inne rozwiązanie? (1)
Czy nie prościej byłoby zakazać używania samochodów? Ileż problemów uległoby rozwiązaniu? Czystość powietrza, wydatki na remonty dróg i towarzyszącej infrastruktury, piesi i rowerzyści mieliby wszystkie ulice i chodniki dla siebie, liczba wypadków z udziałem aut spadłaby do zera... Przecież to jakaś paranoja z tym co się wyrabia. Za chwilę albo będzie można używać samochody pod warunkiem, że będzie się go pchało, albo (jak na początku motoryzacji) przed autem będzie musiał iść człowiek z flagą i ostrzegać innych użytkowników dróg. Ja wszystko rozumiem. I ekologię, i bezpieczeństwo... Nie popadajmy jednak w skrajności.
- 8 5
-
2021-09-09 20:34
Wprowadzić płatny wjazd do stref śródmiejskich jak w Londynie. Tam jets 15 GBP w godzinach 7:00-22:00.
- 0 0
-
2021-09-09 10:12
Bez sensu (1)
I dodać progi zwalniające co 10m! I takie wysepki żeby trzeba było jeździć slalomem i przepuszczać samochody z naprzeciwka! I żeby do miasta wjezdzało się z lewa a wyjeżdżał na prawo! A parkingi niech kosztują 50zl/h!
- 9 1
-
2021-09-09 12:21
nie podpowiadaj
- 1 2
-
2021-09-09 10:13
Wydaje mi się
Że mozgi co niektórych w urzędzie zwolniły
- 6 4
-
2021-09-09 10:14
Znowu Łucyk i jego pomysły (1)
ja mam propozycję zakazania posiadania samochodu, ogólnie powinniśmy zrezygnować ze wszystkich środków transportu, zacznijmy poruszać się na nogach. Wszędzie tylko zakazy i nakazy, i tak powoli za społecznym przyzwoleniem, bo dla naszego niby bezpieczeństwa, zabiera się nam możliwość decydowania o swoim.
- 7 4
-
2021-09-09 10:16
Kucyk i wszystko jasne
Pewnie oblał egzamin na prawko z 10 razy i ma traume na całe życie.
- 2 1
-
2021-09-09 10:15
"Bo Paryż częstą mody odmianą się chlubi; (3)
A co Francuz wymyśli, to Polak polubi."
Fajnie patrzeć na większe organizmy miejskie i dobrze się poczuć w towarzystwie znanych nazw, jednak jak można porównywać 5x większy ludnościowo Paryż do prowincjonalnego Gdańska? Który powierzchniowo jest 2,5x większy od Paryża (105/262 km2)? Jaka jest gęstość zaludnienia i dystanse do pokonywania?
Problemy Gdańska nie wynikają ze zbyt dużej ilości samochodów a z dziesiątek lat zaniedbań rozwoju sieci i środków komunikacyjnych. Oraz braku koncepcji urbanistycznych, które zostawiono deweloperom.
A przede wszystkim, wynikających z braku kasy. Bo nawet komunikacja zbiorowa kosztuje i to niemało...- 7 6
-
2021-09-09 10:32
moze "światli" postulatorzy odniosą się do doświadczeń Chongqing
Największej aglomeracji na świecie, zamieszkiwanej przez ludzi w ilości większej niż ludność Polski...
- 0 0
-
2021-09-09 20:42
(1)
Gdańsk nie jest większy od Paryża. Aglomeracja Paryska to ok 2500 km2.
- 1 0
-
2021-09-09 21:55
a kto mowi o
aglomeracji?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.