• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości

Szymon Zięba
9 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
"Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne. "Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne.

Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.



Maksymalna prędkość na drogach w Trójmieście powinna:

Turyści, którzy zamierzają wybrać się do Paryża samochodem, powinni przygotować się na to, że jeżeli w mieście rozpędzą się do prędkości ponad 30 km/h, dostaną mandat.

W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.

To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.

Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.

Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.

W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.

95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni



W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).

Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.

W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h". W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h".
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum
Docelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".

Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.

- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.

Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"



W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.

Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
 Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:

  • w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
  • w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.

Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.

Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku


Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku. Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku.

5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?



Wolniej również po Sopocie



Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.  Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
14:05 9 WRZEśNIA 21

"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)

Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje
Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje

Opinie (792) ponad 10 zablokowanych

  • Wykres bez sensu

    Dlaczego na wykresie przedstawione są lata 2005-2015? Ktoś chce uzasadnić wprowadzenie strefy tempo 30 faktem ze w latach 2014-2015 (czyli 6 lat temu) odnotowano tendencje spadkową?

    • 4 1

  • Ja czesto na prostych odcinkach jade poand 100 przy ograniczeniu do 30. (2)

    Szybko ale bezpiecznie. No i co mi zrobicie? Haha

    • 4 8

    • Przejedziesz kogoś

      ktoś inny ci urwie łeb i tyle.

      • 0 2

    • Na cmentarzach leży mnóstwo osób które uważały się za nieśmiertelne

      a w więzieniach siedzą sami niewinni

      • 0 2

  • Sprzedawajcie (1)

    W salonach konie zamiast aut.. Tragedia

    • 9 3

    • Toyoda zaPOwiada dla Trójmiasta istną nowość- Tojekoń! Niedługo w sprzedaży lub wypożyczalni rolniczej z wozem drabiniastym lub bez ;)

      • 2 0

  • Jak jadę do pracy samochodem (1)

    Mam średnią 27km/h. Wystarczyło 30 lat nic nie budować i jest sukces wyprzedzający.

    • 9 1

    • Mieszkasz w Gdańsku, czy pod Małdytami?

      Bo jeśli mówisz, że w Gdańsku przez 30 lat nic nie powstało to raczej nie u nas.

      • 1 1

  • Czy na chodnikach ,dla pieszych tez przewiduje się jakies ograniczenia dotyczace prędkości ?

    • 4 0

  • A może inne rozwiązanie? (1)

    Czy nie prościej byłoby zakazać używania samochodów? Ileż problemów uległoby rozwiązaniu? Czystość powietrza, wydatki na remonty dróg i towarzyszącej infrastruktury, piesi i rowerzyści mieliby wszystkie ulice i chodniki dla siebie, liczba wypadków z udziałem aut spadłaby do zera... Przecież to jakaś paranoja z tym co się wyrabia. Za chwilę albo będzie można używać samochody pod warunkiem, że będzie się go pchało, albo (jak na początku motoryzacji) przed autem będzie musiał iść człowiek z flagą i ostrzegać innych użytkowników dróg. Ja wszystko rozumiem. I ekologię, i bezpieczeństwo... Nie popadajmy jednak w skrajności.

    • 8 5

    • Wprowadzić płatny wjazd do stref śródmiejskich jak w Londynie. Tam jets 15 GBP w godzinach 7:00-22:00.

      • 0 0

  • Bez sensu (1)

    I dodać progi zwalniające co 10m! I takie wysepki żeby trzeba było jeździć slalomem i przepuszczać samochody z naprzeciwka! I żeby do miasta wjezdzało się z lewa a wyjeżdżał na prawo! A parkingi niech kosztują 50zl/h!

    • 9 1

    • nie podpowiadaj

      • 1 2

  • Wydaje mi się

    Że mozgi co niektórych w urzędzie zwolniły

    • 6 4

  • Znowu Łucyk i jego pomysły (1)

    ja mam propozycję zakazania posiadania samochodu, ogólnie powinniśmy zrezygnować ze wszystkich środków transportu, zacznijmy poruszać się na nogach. Wszędzie tylko zakazy i nakazy, i tak powoli za społecznym przyzwoleniem, bo dla naszego niby bezpieczeństwa, zabiera się nam możliwość decydowania o swoim.

    • 7 4

    • Kucyk i wszystko jasne

      Pewnie oblał egzamin na prawko z 10 razy i ma traume na całe życie.

      • 2 1

  • "Bo Paryż częstą mody odmianą się chlubi; (3)

    A co Francuz wymyśli, to Polak polubi."

    Fajnie patrzeć na większe organizmy miejskie i dobrze się poczuć w towarzystwie znanych nazw, jednak jak można porównywać 5x większy ludnościowo Paryż do prowincjonalnego Gdańska? Który powierzchniowo jest 2,5x większy od Paryża (105/262 km2)? Jaka jest gęstość zaludnienia i dystanse do pokonywania?
    Problemy Gdańska nie wynikają ze zbyt dużej ilości samochodów a z dziesiątek lat zaniedbań rozwoju sieci i środków komunikacyjnych. Oraz braku koncepcji urbanistycznych, które zostawiono deweloperom.
    A przede wszystkim, wynikających z braku kasy. Bo nawet komunikacja zbiorowa kosztuje i to niemało...

    • 7 6

    • moze "światli" postulatorzy odniosą się do doświadczeń Chongqing

      Największej aglomeracji na świecie, zamieszkiwanej przez ludzi w ilości większej niż ludność Polski...

      • 0 0

    • (1)

      Gdańsk nie jest większy od Paryża. Aglomeracja Paryska to ok 2500 km2.

      • 1 0

      • a kto mowi o

        aglomeracji?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane