• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości

Szymon Zięba
9 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
"Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne. "Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne.

Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.



Maksymalna prędkość na drogach w Trójmieście powinna:

Turyści, którzy zamierzają wybrać się do Paryża samochodem, powinni przygotować się na to, że jeżeli w mieście rozpędzą się do prędkości ponad 30 km/h, dostaną mandat.

W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.

To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.

Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.

Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.

W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.

95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni



W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).

Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.

W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h". W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h".
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum
Docelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".

Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.

- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.

Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"



W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.

Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
 Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:

  • w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
  • w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.

Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.

Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku


Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku. Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku.

5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?



Wolniej również po Sopocie



Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.  Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
14:05 9 WRZEśNIA 21

"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)

Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje
Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje

Opinie (792) ponad 10 zablokowanych

  • Angielska grobla

    Proszę o ograniczenie prędkości na ul Angielska Grobla. Samochody pędzą tam z prędkością światła - w końcu kogoś zabiją.

    • 3 3

  • Czytać! (1)

    To może niech Łucyk poczyta jakie są w Paryżu rozruchy po wprowadzeniu tego ograniczenia.
    Nie poczyta też komentarze pod tym artykułem.
    No i niech poczyta wyniki sondy tudzież.

    • 7 4

    • Władza wie lepiej. Szaremu Kowalskiemu czyli chłopu pańszczyźnianemu wolno jedynie przytakiwać, a jeśli zacznie podnosić larum, to władza nałoży na pieniacza karę. Witamy we współczesnej postępowej zachodniej demokracji. Miłego dnia

      • 2 1

  • przecież to fikcja - nieuchronność kary by się bardziej przydała

    jeżdżę starając się przestrzegać przepisów, naginam czasami te dot. prędkości (może o maksymalnie 5 km/h) a i tak co chwilę jestem obtrąbiony przez przedstawicieli handlowych w swoich kiach i fabiach oraz kierowców bmw i audi

    • 6 1

  • Jest ok

    Wywalić z miasta rowerzystów i będzie bezpiecznie.Wywalić Szczurka i będzie ok.

    • 9 4

  • Kolejne posunięcia ,, władz ? " zbliżaja nas do powrotu transportu konnego, a to w ramach nowoczesnego zarzadzania HA HA !!! (1)

    • 9 0

    • transportu pieszego

      ekoterroryści zabraniają męczyć konie pracą

      • 0 0

  • gdzie logika

    srodek osiedla - szeroka droga, zamiast ulicę wizualnie zwęrzyć (domalowując pasy, czy pobocze rowerowe), to stawia się na chodniku znaki dopuszczające rower z ruchem pieszych.

    • 4 1

  • Trojmiasto to nie Paryz! (1)

    te i**otyczne ograniczenia,na terenie calego Trojmiasta, w przyszlosci beda sluzyc wylacznie drenazowi kieszeni kierowcow!Zadnych innych korzysci nie widze.kilkanascie lat jazdy w DE nauczylo mnie respektowania przepisow ruchu drogowego /skuteczne egzekwowanie kar/.30km.tylko na drogach osiedlowych!,ma sens.Prosze mi pokazac kto w Sopocie przestrzega tej absurdalnej 30stki?!Juz nie raz i nie dwa przez te 30km. o malo co wkur***ny kierowca z tylu o malo co nie spowodowal stluczki,albo wypadku ...to jest chore co sie wyprawia...!

    • 10 3

    • Dzbanie a szkoda !I do tego własnie powinnismy celowac !Ale ty zasciankowcu

      • 1 3

  • Ja apeluję o wyłapywanie jeżdżących nieudolnie, (1)

    nieprzewidywalnie, bez używania kierunkowskazów. Dzisiaj jechałam znowu za i**otą, który nadał samochodowi prędkość 20 km/h i w ten sposób blokował ruch (nie można tam wyprzedzać). Jeśli ktoś nie ma umiejętności i kwalifikacji psychofizycznych, niech nie prowadzi pojazdów.

    • 7 1

    • 20km/h jest prędkością dozwoloną, więc jechał prawidłowo

      Szosa to nie tor wyścigowy.

      • 0 2

  • Ideologiczna utopia (1)

    Wszystko zmierza to tylko w jednym kierunku; do ograniczenia liczby samochodów na ulicach, bo na pewno nie chodzi o bezpieczeństwo, ekologię, itp. Efekt będzie w końcu taki, że mało kogo będzie stać na prywatny samochód, a tych których będzie stać na samochód będzie też stać na mandaty i łamanie przepisów. Ale tak to już dzisiaj jest, że ludzie sami kręcą na siebie bata, albo z głupoty albo z zawiści.

    • 11 0

    • "Wszystko zmierza to tylko w jednym kierunku"

      Ograniczenie kosztów funkcjonowania miasta, nieważne czyim kosztem...
      To jest prawdziwy cel.
      A że cel uświęca środki, każdy "pożyteczny" żarliwy utopista do tego się nada.

      • 3 0

  • Madra decyzja (2)

    Może wreszcie zaczną po obwodnicy jeździć, i z niej korzystać

    • 0 10

    • po obwodnicy już teraz ciężko jeździć

      • 3 0

    • Dziecko drogie

      Obwodnicy to ty na oczy nie widziałeś...

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane