- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (239 opinii)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (773 opinie)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (129 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (128 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (56 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (20 opinii)
Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości
Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.
To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.
Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.
Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.
W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.
95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni
W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).
Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrumDocelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".
Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.
- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.
Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"
W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:
- w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
- w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.
Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.
Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku
5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?
Wolniej również po Sopocie
Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)
Opinie (792) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-09 10:41
Angielska grobla
Proszę o ograniczenie prędkości na ul Angielska Grobla. Samochody pędzą tam z prędkością światła - w końcu kogoś zabiją.
- 3 3
-
2021-09-09 10:42
Czytać! (1)
To może niech Łucyk poczyta jakie są w Paryżu rozruchy po wprowadzeniu tego ograniczenia.
Nie poczyta też komentarze pod tym artykułem.
No i niech poczyta wyniki sondy tudzież.- 7 4
-
2021-09-09 11:12
Władza wie lepiej. Szaremu Kowalskiemu czyli chłopu pańszczyźnianemu wolno jedynie przytakiwać, a jeśli zacznie podnosić larum, to władza nałoży na pieniacza karę. Witamy we współczesnej postępowej zachodniej demokracji. Miłego dnia
- 2 1
-
2021-09-09 10:42
przecież to fikcja - nieuchronność kary by się bardziej przydała
jeżdżę starając się przestrzegać przepisów, naginam czasami te dot. prędkości (może o maksymalnie 5 km/h) a i tak co chwilę jestem obtrąbiony przez przedstawicieli handlowych w swoich kiach i fabiach oraz kierowców bmw i audi
- 6 1
-
2021-09-09 10:43
Jest ok
Wywalić z miasta rowerzystów i będzie bezpiecznie.Wywalić Szczurka i będzie ok.
- 9 4
-
2021-09-09 10:43
Kolejne posunięcia ,, władz ? " zbliżaja nas do powrotu transportu konnego, a to w ramach nowoczesnego zarzadzania HA HA !!! (1)
- 9 0
-
2021-09-09 12:16
transportu pieszego
ekoterroryści zabraniają męczyć konie pracą
- 0 0
-
2021-09-09 10:45
gdzie logika
srodek osiedla - szeroka droga, zamiast ulicę wizualnie zwęrzyć (domalowując pasy, czy pobocze rowerowe), to stawia się na chodniku znaki dopuszczające rower z ruchem pieszych.
- 4 1
-
2021-09-09 10:45
Trojmiasto to nie Paryz! (1)
te i**otyczne ograniczenia,na terenie calego Trojmiasta, w przyszlosci beda sluzyc wylacznie drenazowi kieszeni kierowcow!Zadnych innych korzysci nie widze.kilkanascie lat jazdy w DE nauczylo mnie respektowania przepisow ruchu drogowego /skuteczne egzekwowanie kar/.30km.tylko na drogach osiedlowych!,ma sens.Prosze mi pokazac kto w Sopocie przestrzega tej absurdalnej 30stki?!Juz nie raz i nie dwa przez te 30km. o malo co wkur***ny kierowca z tylu o malo co nie spowodowal stluczki,albo wypadku ...to jest chore co sie wyprawia...!
- 10 3
-
2021-09-09 11:29
Dzbanie a szkoda !I do tego własnie powinnismy celowac !Ale ty zasciankowcu
- 1 3
-
2021-09-09 10:50
Ja apeluję o wyłapywanie jeżdżących nieudolnie, (1)
nieprzewidywalnie, bez używania kierunkowskazów. Dzisiaj jechałam znowu za i**otą, który nadał samochodowi prędkość 20 km/h i w ten sposób blokował ruch (nie można tam wyprzedzać). Jeśli ktoś nie ma umiejętności i kwalifikacji psychofizycznych, niech nie prowadzi pojazdów.
- 7 1
-
2021-09-09 11:29
20km/h jest prędkością dozwoloną, więc jechał prawidłowo
Szosa to nie tor wyścigowy.
- 0 2
-
2021-09-09 10:53
Ideologiczna utopia (1)
Wszystko zmierza to tylko w jednym kierunku; do ograniczenia liczby samochodów na ulicach, bo na pewno nie chodzi o bezpieczeństwo, ekologię, itp. Efekt będzie w końcu taki, że mało kogo będzie stać na prywatny samochód, a tych których będzie stać na samochód będzie też stać na mandaty i łamanie przepisów. Ale tak to już dzisiaj jest, że ludzie sami kręcą na siebie bata, albo z głupoty albo z zawiści.
- 11 0
-
2021-09-09 11:00
"Wszystko zmierza to tylko w jednym kierunku"
Ograniczenie kosztów funkcjonowania miasta, nieważne czyim kosztem...
To jest prawdziwy cel.
A że cel uświęca środki, każdy "pożyteczny" żarliwy utopista do tego się nada.- 3 0
-
2021-09-09 10:53
Madra decyzja (2)
Może wreszcie zaczną po obwodnicy jeździć, i z niej korzystać
- 0 10
-
2021-09-09 12:14
po obwodnicy już teraz ciężko jeździć
- 3 0
-
2021-09-09 12:17
Dziecko drogie
Obwodnicy to ty na oczy nie widziałeś...
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.