- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (239 opinii)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (773 opinie)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (129 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (128 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (56 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (20 opinii)
Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości
Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.
To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.
Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.
Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.
W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.
95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni
W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).
Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrumDocelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".
Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.
- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.
Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"
W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:
- w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
- w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.
Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.
Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku
5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?
Wolniej również po Sopocie
Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)
Opinie (792) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-09 10:56
Więcej progów,farby firemki królika zarobią mafia
- 4 0
-
2021-09-09 11:04
U Łucyka też, niestety, trend sie pogłębia
- 4 0
-
2021-09-09 11:10
Bzdura
Wystarczyłoby zostawić 50 a ustawic radar. Wtedy każdy będzie respektować przepisy. Czy bedzie ograniczenie do 30 czy 50 czy 70 nie ma znaczenia - i**ota i tak po każdej drodze pojedzie 100 km/h jeśli uzna że może.
- 4 1
-
2021-09-09 11:17
Przez te lewactwo, Gdańsk skończy jak Detroit w USA. (2)
- 8 6
-
2021-09-09 11:28
Meduzo detroit skonczyło sie ale akurat prze kapitalistów. (1)
- 2 3
-
2021-09-09 11:48
a kto w Gdańsku?
kto nabetonowal centra handlowe?
- 0 2
-
2021-09-09 11:18
Tempo 0 = zero wypadków (1)
Taką mam koncepcję. A to jezioro się przestawi w inne miejsce.
- 6 3
-
2021-09-09 16:09
Dulkowska już się cieszy ;)
- 0 0
-
2021-09-09 11:25
Ograniczenia prędkości nic nie dają .Trzeba po prostu zrobic ograniczenia dla blachoszrotów w miescie
Opłaty za jazde po miescie starszym niz 10 lat na poczatek!
500zł miesiecznie wystaczy.- 4 3
-
2021-09-09 11:26
Ulice przelotowe w mieście 50, ulice lokalne 30, uliczki dojazdowe, osiedlowe - strefa zamieszkania
I karać, karać, karać aż się nauczą
- 1 4
-
2021-09-09 11:31
Ja jeżdżę sobie jak chce.
Moje auto zapłaciłem kupiłem.
- 1 1
-
2021-09-09 11:34
Gdańsk musi zmienić prezydenta inaczej czeka nas powrót do średniowiecza bo tak jest modnie na zachodzie ..
- 4 1
-
2021-09-09 11:34
Poszedłbym dalej i wyobraźmy sobie, ze od Gdyni do Gdańska na "głównej" jest ograniczenie do 30km/h. (2)
Przypominam czytelnikom i kibicom o dzisiejszym pucharze wyścigowym tam gdzie zwykle w czwartki :-)))
- 5 3
-
2021-09-09 12:05
...........i przyjadą pseudo wyścigowcy, mistrzowie prostej........
- 1 0
-
2021-09-09 13:28
Wtedy ludzie tęskniliby za 50 km/h jak teraz za 70 !!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.