• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości

Szymon Zięba
9 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
"Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne. "Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne.

Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.



Maksymalna prędkość na drogach w Trójmieście powinna:

Turyści, którzy zamierzają wybrać się do Paryża samochodem, powinni przygotować się na to, że jeżeli w mieście rozpędzą się do prędkości ponad 30 km/h, dostaną mandat.

W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.

To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.

Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.

Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.

W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.

95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni



W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).

Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.

W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h". W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h".
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum
Docelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".

Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.

- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.

Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"



W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.

Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
 Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:

  • w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
  • w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.

Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.

Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku


Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku. Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku.

5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?



Wolniej również po Sopocie



Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.  Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
14:05 9 WRZEśNIA 21

"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)

Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje
Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje

Opinie (792) ponad 10 zablokowanych

  • pytanie jest tylko jedno (1)

    jak służby chcą karać tych, którzy tę prędkość na takich drogach przekraczają ? Będą stać z suszarką ? Będą jechać z video za takim delikwentem ? Żeby pomiar był skuteczny, należy mierzyć pojazd na długości ok 100m, nie mówiąc już o tym, że trzeba się z nim zrównać i jechać z tą samą prędkością. Charakterystyka tych miejsc wyklucza takie pomiary. Życzę powodzenia, aby się to udało na ulicy, gdzie jest ograniczenie do 30 km/h. Może i pomysł dobry, ale po co to wprowadzać, skoro i tak nikt nie respektuje

    • 10 0

    • strażnik miejski może na oko zmierzyć

      takie coś już od września funkcjonuje.

      • 0 0

  • ja i tak bede ponad 100 w miescie jezdzil

    w d... mam te wasze ograniczenia!

    • 6 3

  • Dlaczego w ogóle istnieją ograniczenia prędkości? (6)

    Nie widzę żadnego powodu, sensu, celu takiej interwencji państwa w życie jednostek.

    • 7 5

    • Możesz chodzić lub biegać nawet 100 kmh, ha ha

      • 2 2

    • (1)

      Ale jak ci rowerzysta pojawi się "znikąd" na przejeździe rowerowym, to jechał za szybko, tak?

      • 2 1

      • Nie. Wjechał pod koła jadącego pojazdu.

        • 0 0

    • Serio ? To jechałbym wtedy specjalnym wozem (1)

      400 km/h prostymi głównymi drogami w mieście. Ciekawe, czy miałbyś wtedy szansę wyjechać z bocznej ulicy.
      Specjalnym wozem (coś w rodzaju czołgu), aby mielić pojazdy wyjeżdżające z bocznych ulic.

      • 1 1

      • A byś jechał tym wozem bez przerwy przy mojej bocznej ulicy? 24h na dobę?!

        Absurdalny argument.

        Poza tym prostym rozwiązaniem akurat tego problemu (nieważne jakie są prędkości problem ten występuje nawet na ulicach gdzie jest tempo 30!), jest budowa pasów do rozpędu i włączania się do ruchu.

        I tak, serio!

        • 0 0

    • Zgadzam się!

      • 0 0

  • Musimy jakoś do nowych wyborów samorządowych wytrzymać .

    • 7 1

  • 30 km/h dla kierowcy pustaka to za mało

    Nie piszcie o pomysłach UM w Gdyni bo mnie szlag trafia jak czytam te wypociny rządzących miastem. Żadne 30 km/h nie pomoże jeżeli policja będzie widoczna w stałych i znanych miejscach na przelotówce, a na bocznych prostych ulicach późnym wieczorem lub w nocy jacyś d**ile w starych autach z przerobionymi tłumikami jeżdżą 100 km/h. Ani to rajdowe auto ze strzelającym tłumikiem ani przyjemne odgłosy dla mieszkańców gdy taki cymbał jeden z drugim rozpędza się od świateł do świateł. Podobnie motocykliści z przerobionymi tłumikami lubujący się w "przygazówkach" między blokami lub przed skrzyżowaniami.

    • 1 10

  • Odpowiedz w ankiecie; (2)

    zostać podwyższona, ograniczenia są zbyt restrykcyjne, a często absurdalne55%

    • 3 4

    • Widać, że zaglądają tu najwięksi pieniacze

      samochodowi.

      • 2 2

    • Jakby Ford spytał plebsu dwa stulecia temu czego oczekują, to by powiedzieli że szybszych koni

      Tak to jest pytać o zdanie prostych ludzi. Dziś powiedzą ci, że chcą megaparkingu i autostrady przez miasto, ale tak naprawdę chcą po prostu jak najszybciej dotrzeć do celu.

      • 1 2

  • te ograniczenia dotyczą również rowerów? (2)

    jak w tytule

    • 6 0

    • A dasz radę na rowerze jechać 30 km/h ? (1)

      • 3 3

      • No nie wiem

        Jak ostatnio jechałem przepisowo w strefie 30 (tak, zdarza mi się), to mi jeden kalesoniarz na zderzaku wisiał. Nwm, może jechał na stłuczkę jak złotówa.

        • 1 1

  • Mam jeszcze lepszy pomysł

    Gdyby zwolnić ruch samochodów do 5 km/h na godzinę, to problem wypadków zniknie! Chociaż może nie - pojawiłyby się wypadki polegające na najściu pieszych na samochody....

    • 3 2

  • Kierowczyki, zostawcie w spokoju nasze miasto! Zostawcie swoje trujące złomy pod swoimi oborami w Żukowie. (3)

    i dajcie nam mieszkańcom wreszcie odetchnąć. Ile jeszcze ludzi i zwierząt na drogach pozabijacie? Ilu nas jeszcze spalinami zatrujecie? Ile jeszcze bębenków w uszach pouszkadzacie? Ile jeszcze trawników, lasów, chodników zniszczycie? Wynoście się jak najdalej od ludzi.

    • 5 8

    • Znowu oblałeś egzamin na prawko. Który to już raz? Ewidentnie idziesz na rekord.

      • 4 1

    • zobacz sobie jak dymi miejski autobus w dieslu

      • 4 1

    • Dziecko

      Mieszkańcy Trójmiasta też posiadają samochody. O zgrozo! - nawet mieszkańcy centrów miast.

      • 2 1

  • gdynia napewno zmierza...

    w stronę "nieprzejezdności samochodowej", głównie z powodu korków.
    Wkrótce stanie się przysiółkiem Gdańska , dzielnicą peryferyjną gdzie nie ma przemysłu, pracy, handlu ajedyna funkcja to sypialnia ...

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane