• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości

Szymon Zięba
9 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
"Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne. "Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne.

Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.



Maksymalna prędkość na drogach w Trójmieście powinna:

Turyści, którzy zamierzają wybrać się do Paryża samochodem, powinni przygotować się na to, że jeżeli w mieście rozpędzą się do prędkości ponad 30 km/h, dostaną mandat.

W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.

To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.

Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.

Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.

W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.

95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni



W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).

Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.

W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h". W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h".
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum
Docelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".

Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.

- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.

Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"



W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.

Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
 Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:

  • w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
  • w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.

Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.

Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku


Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku. Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku.

5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?



Wolniej również po Sopocie



Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.  Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
14:05 9 WRZEśNIA 21

"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)

Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje
Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje

Opinie (792) ponad 10 zablokowanych

  • Paryż to to inna półka. Porównujcie go np. z Berlinem, czy Rzymem

    a nie z Gdańskiem, Gdynią, czy malutkim Sopotem

    Bezsens

    • 4 1

  • Gdzie tu ekologia? (4)

    Wprowadzane są ograniczenia prędkości a nikt u nas nie wykonuje badań jaki to ma wpływ na zanieczyszczenie powietrza. Wolno poruszający się pojazd spala średnio około 30 % więcej paliwa. Czyli na skróty tak jak robią to specjaliści miejscy od wprowadzania ograniczeń Ile to zabije ludzi?

    • 7 4

    • Czym niższa prędkość tym mniej spalin w powietrzu (1)

      to już zostało udowodnione dawno temu

      • 2 2

      • Najekologiczniej jest ciągnikiem siodłowym z naczepą 15 km/h na pierwszym brzęgu

        Taka prawda

        • 1 1

    • Bzdury piszesz koleś. Mój komputer pokładowy (1)

      w Hondzie nie potwierdza twoich wypocin notabene spalania paliwa. Im wolniej jadę, tym mniej spałam benzyny.

      • 1 3

      • Dobra rada

        Jedź jedynką 14 km/h. Spalanie będzie tak małe, że szok!

        • 2 1

  • no i co z tego, że strefa 30, jak w strefie koło szkoły na Słabego w Gdańsku jeżdżą i po 60km/h

    • 1 4

  • Nie ma to żadnego znaczenia (1)

    i tak jadę z prędkością którą JA uznam za właściwą.

    • 6 4

    • Pod warunkiem że nie przekraczasz dozwolonej na tym odcinku, to wszystko ok.

      To się nazywa dostosowanie prędkości do warunków.

      • 2 2

  • Myślę, że ekopopuliści

    nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. W kwestii rozwiązań dotyczących ekologii, hałasu i bezpieczeństwa jest jeszcze wiele do zrobienia. Uważam, że znakomitym rozwiązaniem jest przyjęcie pomysłu naszych dwudziestowiecznych motoryzacyjnych protoplastów - prędkość 5km/h i człowiek z czerwoną flagą biegnący przed samochodem.

    A serio - nie ma gorszej prędkości, niż 30km/h - na II biegu hałas i duże spalanie, na III biegu - silnik się dusi i szybko zużywa, duże spalanie.

    • 6 3

  • Idee mają tę przypadłość, że choć szczytne, to przegrywają (1)

    z realiami życia. Troszkę, to przypomina komunizm, w którym ideologiczna grupa przywódców narzucała narodowi to, co w ich ocenie było dla narodu najlepsze, ale nie w przekonaniu narodu, a przywódców. Bezpieczeństwo na drodze nie uzyska się poprzez postawienie znaków ograniczenia prędkości i włączenie w to aparatu represji. Nie tędy droga.

    • 6 1

    • Napisz to, te swoje dyrdymały władcom USA.

      Zapewne cię wyśmieją.

      • 0 1

  • Co to za wykres? (2)

    Co przedstawia ten wykres? Jednego roku było 60% wypadkow i -20% rannych? Wyglada na manipulacje danymi żeby pokazać ze ograniczenie prędkości nie wpłynęło za zmianę sytuacji na drogach

    • 3 3

    • Gdyby to była manipulacja, wykres wypadków i rannych byłyby zgodne

      Naprawdę myślisz, że jak ktoś robi manipulację, to zrobi wykresy nie trzymające się kupy?

      • 2 0

    • Sztuka czytania wykresów ze zrozumieniem to coraz rzadsza umiejętność. Ten wykres jest akurat dobrze opisany, poproś dorosłego o interpretecję (tylko nie każdy dosrosły się nada więc nie proś byle kogo).

      • 2 0

  • Zdecydowane NIE dla śmierci na drogach.

    Człowiek się martwi nowotworami a co dopiero zginąć pod kołami samochodu.
    To jest dopiero głupia śmierć.

    • 6 4

  • Nie wiem po co takie półśrodki. Przecież chodzi o zdrowie ludzi, więc zdelegalizujmy całkowicie wszystkie samochody.

    • 4 4

  • i tradycyjnie jazgot kierofczyków

    sami sobie na to zapracowaliście.

    • 4 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane