- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (222 opinie)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (764 opinie)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (120 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (116 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (55 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (20 opinii)
Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości
Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.
To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.
Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.
Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.
W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.
95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni
W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).
Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrumDocelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".
Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.
- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.
Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"
W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:
- w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
- w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.
Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.
Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku
5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?
Wolniej również po Sopocie
Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Luksusowe samochody na sprzedaż. motoryzacja:
"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)
Opinie (792) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-09 09:43
Paryż to to inna półka. Porównujcie go np. z Berlinem, czy Rzymem
a nie z Gdańskiem, Gdynią, czy malutkim Sopotem
Bezsens- 4 1
-
2021-09-09 09:43
Gdzie tu ekologia? (4)
Wprowadzane są ograniczenia prędkości a nikt u nas nie wykonuje badań jaki to ma wpływ na zanieczyszczenie powietrza. Wolno poruszający się pojazd spala średnio około 30 % więcej paliwa. Czyli na skróty tak jak robią to specjaliści miejscy od wprowadzania ograniczeń Ile to zabije ludzi?
- 7 4
-
2021-09-09 09:56
Czym niższa prędkość tym mniej spalin w powietrzu (1)
to już zostało udowodnione dawno temu
- 2 2
-
2021-09-09 12:57
Najekologiczniej jest ciągnikiem siodłowym z naczepą 15 km/h na pierwszym brzęgu
Taka prawda
- 1 1
-
2021-09-09 10:49
Bzdury piszesz koleś. Mój komputer pokładowy (1)
w Hondzie nie potwierdza twoich wypocin notabene spalania paliwa. Im wolniej jadę, tym mniej spałam benzyny.
- 1 3
-
2021-09-09 12:24
Dobra rada
Jedź jedynką 14 km/h. Spalanie będzie tak małe, że szok!
- 2 1
-
2021-09-09 09:44
no i co z tego, że strefa 30, jak w strefie koło szkoły na Słabego w Gdańsku jeżdżą i po 60km/h
- 1 4
-
2021-09-09 09:46
Nie ma to żadnego znaczenia (1)
i tak jadę z prędkością którą JA uznam za właściwą.
- 6 4
-
2021-09-09 10:21
Pod warunkiem że nie przekraczasz dozwolonej na tym odcinku, to wszystko ok.
To się nazywa dostosowanie prędkości do warunków.
- 2 2
-
2021-09-09 09:48
Myślę, że ekopopuliści
nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. W kwestii rozwiązań dotyczących ekologii, hałasu i bezpieczeństwa jest jeszcze wiele do zrobienia. Uważam, że znakomitym rozwiązaniem jest przyjęcie pomysłu naszych dwudziestowiecznych motoryzacyjnych protoplastów - prędkość 5km/h i człowiek z czerwoną flagą biegnący przed samochodem.
A serio - nie ma gorszej prędkości, niż 30km/h - na II biegu hałas i duże spalanie, na III biegu - silnik się dusi i szybko zużywa, duże spalanie.- 6 3
-
2021-09-09 09:49
Idee mają tę przypadłość, że choć szczytne, to przegrywają (1)
z realiami życia. Troszkę, to przypomina komunizm, w którym ideologiczna grupa przywódców narzucała narodowi to, co w ich ocenie było dla narodu najlepsze, ale nie w przekonaniu narodu, a przywódców. Bezpieczeństwo na drodze nie uzyska się poprzez postawienie znaków ograniczenia prędkości i włączenie w to aparatu represji. Nie tędy droga.
- 6 1
-
2021-09-09 10:51
Napisz to, te swoje dyrdymały władcom USA.
Zapewne cię wyśmieją.
- 0 1
-
2021-09-09 09:52
Co to za wykres? (2)
Co przedstawia ten wykres? Jednego roku było 60% wypadkow i -20% rannych? Wyglada na manipulacje danymi żeby pokazać ze ograniczenie prędkości nie wpłynęło za zmianę sytuacji na drogach
- 3 3
-
2021-09-09 09:55
Gdyby to była manipulacja, wykres wypadków i rannych byłyby zgodne
Naprawdę myślisz, że jak ktoś robi manipulację, to zrobi wykresy nie trzymające się kupy?
- 2 0
-
2021-09-09 09:58
Sztuka czytania wykresów ze zrozumieniem to coraz rzadsza umiejętność. Ten wykres jest akurat dobrze opisany, poproś dorosłego o interpretecję (tylko nie każdy dosrosły się nada więc nie proś byle kogo).
- 2 0
-
2021-09-09 09:53
Zdecydowane NIE dla śmierci na drogach.
Człowiek się martwi nowotworami a co dopiero zginąć pod kołami samochodu.
To jest dopiero głupia śmierć.- 6 4
-
2021-09-09 09:53
Nie wiem po co takie półśrodki. Przecież chodzi o zdrowie ludzi, więc zdelegalizujmy całkowicie wszystkie samochody.
- 4 4
-
2021-09-09 09:55
i tradycyjnie jazgot kierofczyków
sami sobie na to zapracowaliście.
- 4 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.