- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (161 opinii)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (706 opinii)
- 3 Kultowa "Górka" i widok na morze (86 opinii)
- 4 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (50 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (49 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (17 opinii)
Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości
Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.
To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.
Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.
Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.
W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.
95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni
W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).
Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrumDocelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".
Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.
- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.
Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"
W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:
- w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
- w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.
Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.
Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku
5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?
Wolniej również po Sopocie
Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Luksusowe samochody na sprzedaż. motoryzacja:
"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)
Opinie (792) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-09 07:45
powinni karać za sam tak absurdalny pomysł
chore! Może od razu wprowadźmy konie i dyliżansy.
- 20 8
-
2021-09-09 07:47
To bardzo dobry pomysl. (5)
Im wolniej auto jedzie, tym dłużej porusza się po drodze, a co za tym idzie więcej spala paliwa.....A z każdego litra paliwa parę złotych idzie do budżetu państwa. No i ekolodzy mają z czym walczyć.
- 33 7
-
2021-09-09 07:55
do pewnego momentu - jak przekracza 90-100 km/h to zaczyna spalać coraz więcej.
- 4 1
-
2021-09-09 08:51
Fajna bajeczka, ale tylko bajeczka.
- 4 2
-
2021-09-09 09:51
mniej spala bo jazda jest płynniejsza
wystarczy nauczyć się płynnie prowadzić pojazd.
- 2 5
-
2021-09-09 10:16
Niesamowite, próbujesz szydzić a dajesz dowód własnej głupoty (1)
Nawet nie chce mi się ci tego tłumaczyć :D
- 1 5
-
2021-09-09 10:57
A co to jest głupota ?
- 0 0
-
2021-09-09 07:48
(2)
W strefie tempo 30 na ulicy Czerwony Dwór pomiędzy garbami mimo ze nie ma oznaczonego przejscia dla pieszych znakiem poziomym/pionowym - piesi wymuszaja pierwszeństwo na samochodach traktujac to miejsce nie wiadomo czemu jako wlasnie przejscie- wchodzac i nawet nie ogladajac sie czy coś ich nie rozjedzie a ze jest to pomiędzy zaparkowanymi samochodami oraz miedzy garbami jest spora odleglosc,wiec dużo aut omija je nie zwalniajac- powoduje to duze niebezpieczenatwo. Piesi czasami w strefie 30 mysla ze staja sie niesmiertelni nie biorac pod uwage tego ze ktos moze sie zagapic, lub po prostu lamac przepisy.
Obawiam sie, ze więcej stref = więcej "nieśmiertelnych" pieszych.- 21 3
-
2021-09-09 07:54
Strafa tempo 30 to nie strefa zamieszkania !!! (1)
Piesi nie mają w niej pierwszeństwa na ulicy.
- 10 2
-
2021-09-09 09:30
No nie mają i co im zrobisz?
Skoro wymuszają, to samo przez się wynika, że pierwszeństwa nie mają.
- 4 2
-
2021-09-09 07:50
Kto zwalnia?
To że znaki stawiają to nie oznacza że miasto zwalnia. Poza tym mniejsza prędkość i korki to większe spalanie, więc za chwilę będziecie jęczeć że smog w mieście
- 21 1
-
2021-09-09 07:52
trzeba pamietac ze strefa 30 to nakaz jazdy hulajnoga po ulicy takie durne prawo ostatnio weszlo.
- 11 1
-
2021-09-09 07:52
Wykres tendencyjny i nieaktualny.
Ogólnie liczba wypadków w Polsce zmalała w ciągu ostatnich 20 lat. Proszę o porównanie Gdańska z miastami, które nie wprowadzały stref "30". I wtedy dopiero będzie widać czy coś to daje.
- 23 1
-
2021-09-09 07:54
Jak zwykle od konca
"Bo w Paryżu / Berlinie / inne miasto ograniczają, to my też"... tyle, że tam jest perfekcyjna komunikacja miejska. Najpierw komunikacja potem ograniczenia prędkości! A u nas oczywiście widzą tylko tą tańszą i prostszą, populistyczną część.
- 28 0
-
2021-09-09 07:54
pogieło?
No bez jaj jak dobry pomysł?
A ilość spalin przy 30km?
Ale skoro jest taka moda to może by tak razem z powolnieniem trzeba by tak wybudować drogi przelotowe np tzw Ringi wokół miasta gdzie nie ma pieszych i rowerzystów i wówczas na zjazdach może być być spowolnienie a nie zablokowanie miast ograniczeniami. Jak się wzorujemy zachodem to może wszystkimi rozwiązaniami a nie tylko wycinkiem. Kto na zachodzie widział budować przejścia na ziemne (kolizyjne) skoro są podziemne (bezkolizyjne)?- 27 2
-
2021-09-09 07:57
Dlaczego nikt nie sprawdzi jak jeździ Dulkiewicz, Szczurek i ich zastępcy? (1)
Wystarczy wsiąść do auta i pojechać za nimi
- 21 1
-
2021-09-09 08:38
sprawdź
- 2 0
-
2021-09-09 07:58
ja myślę że trzeba po prostu zamknąć ulice i zrobić deptaki
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.