• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości

Szymon Zięba
9 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
"Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne. "Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne.

Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.



Maksymalna prędkość na drogach w Trójmieście powinna:

Turyści, którzy zamierzają wybrać się do Paryża samochodem, powinni przygotować się na to, że jeżeli w mieście rozpędzą się do prędkości ponad 30 km/h, dostaną mandat.

W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.

To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.

Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.

Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.

W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.

95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni



W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).

Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.

W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h". W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h".
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum
Docelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".

Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.

- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.

Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"



W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.

Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
 Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:

  • w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
  • w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.

Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.

Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku


Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku. Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku.

5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?



Wolniej również po Sopocie



Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.  Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
14:05 9 WRZEśNIA 21

"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)

Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje
Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje

Opinie (792) ponad 10 zablokowanych

  • chłopaki biorą przykład z jaśnie oświeconego zachodu - paryski styl

    no i wszystko pod dyktando różnych rowerowych rodżerów

    • 15 3

  • Nikt nie jeździ 30km/h

    Kierowcy osobówek, komunikacja, straż miejska, policja....

    • 9 0

  • W wielu miejscach nie da się jechać nawet 30, ponieważ stan dróg na to nie pozwala ;-)

    • 3 3

  • Jestem za ograniczeniem prędkości do 30 w całym mieście z wyłączeniem arterii

    I tak poruszając się w godzinach szczytu mam na komputerze samochodu średnią 20-30km/h. Jeżdżę przepisowo, 50 i 30, tam gdzie wolno oczywiście szybciej. Każdy cwaniak jadący 90 Grunwaldzką czy innymi arteriami stoi ze mną na każdych światłach, tylko on stoi dłużej :). Przestawiłem się na przepisową jazdę ze 2 lata temu, bo kiedyś jeździłem jak wszyscy. Nie odczuwam z tego powodu dyskomfortu, wręcz przeciwnie, jest większy spokój.

    • 4 11

  • Coraz więcej zawalidróg na lewym pasie na grunwaldzkiej (2)

    zwłaszcza w kierunku centrum gdańska.

    Kiedy policja w końcu się nimi zajmie?

    • 7 10

    • a co, nie pozwalają przekraczac predkosci? hehe (1)

      masz ograniczenie do 50 to sie stosuj!!

      • 5 3

      • obowiązuje ruch prawostronny

        nie wyprzedzasz, nie zmieniasz kierunku - jedź swoim sztruclem prawym pasem

        • 2 3

  • Z tym pędzeniem po mieście to jak kiedyś z paleniem fajek w knajpach i restauracjach. (5)

    Niezdrowy, paskudny nawyk, który kiedyś wszyscy mieliśmy, a dziś każdy się zastanawia jakim cudem to mogło tak wyglądać. Tak samo będzie z agresywną jazdą i przekraczaniem prędkości za parę lat.

    • 9 14

    • kiedyś kanalizacja była fanaberią (2)

      przecież wylewano wszystko wprost na ulice i było też ok przez wieki.

      • 0 1

      • Patrząc na plamy oleju na asfalcie przed każdym skrzyżowaniem czy na każdym miejscu parkingowym

        ....to chyba wciąż to robimy.

        • 1 0

      • Bójki po szkole to też była norma

        Co to za chłopak co bić się nie umie. Tak mówili. Ale jaki ma to związek z głównym tematem?

        • 2 0

    • A ja się cały czas dziwie, jak można było zakazać palenia papierosów!

      Nie palę. Nie lubię.
      Ale żeby zakazywać palenia innym! Absurd! Totalitaryzm!

      • 0 2

    • Co do pędzenia (często 80, 90 km/h a czasem i więcej), to się w 100% zgadam, ale

      mówimy o ograniczeniu do 30 km/h! To jest bezsens, Zrobić 40 km/h, to jest ok. ale 30 km/h?? Dlatego, że niektórzy jadą np. 120 km/h?

      Trzeba by zrobić, tam gdzie potrzeba, strefy tempo 40, tam gdzie - nie, niech będzie 50, a tam, gdzie można 70. I wszyscy będą zadowoleni, a nie "wszędzie 30", bo niby tak będzie ok. Nie, tak nie będzie ok.

      • 0 1

  • ....chyba że te ograniczenia mają dotyczyć rowerzystów i tych na hulajnogach ,wtedy zgoda -wprowadzić !

    • 8 1

  • Razem, razem bo nie załapie

    To są małe kroczki do eliminacji pojazdów z miasta. Jeździjmy hulajnogami, ja będę zaopatrywał sklepy na hulajnodze. Ograniczenia prędkości są potrzebne, ale to jest przeginanie w drugą stronę.
    To jest domino: ulic nie przybywa na starych śmieciach, ale przybywa budynków, ludzie chcą dojeżdżać no auto itd. Nasi włodarze przestali myśleć .

    • 8 1

  • Natychmiast odwołac Dulkiewicz (1)

    • 7 1

    • odwołaj

      • 2 1

  • Strefy tempo 40 byłyby ok, ale nie 30

    Rozumiem na osiedlu, gdzie nie ma strefy zamieszkania, na wąskich ulicach, czy innych gdzie to ma uzasadnienie, ale nie systemowo wszędzie!
    I nie rozumiem też dlaczego pomija się dość rozsądną prędkość 40 km/h. To bym jeszcze zrozumiał, ale nie do max. 30 km/h.

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane