- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (198 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (106 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (715 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (98 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (17 opinii)
Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości
Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.
To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.
Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.
Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.
W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.
95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni
W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).
Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrumDocelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".
Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.
- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.
Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"
W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:
- w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
- w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.
Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.
Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku
5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?
Wolniej również po Sopocie
Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Luksusowe samochody na sprzedaż. motoryzacja:
"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)
Opinie (792) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-09 08:14
chłopaki biorą przykład z jaśnie oświeconego zachodu - paryski styl
no i wszystko pod dyktando różnych rowerowych rodżerów
- 15 3
-
2021-09-09 08:19
Nikt nie jeździ 30km/h
Kierowcy osobówek, komunikacja, straż miejska, policja....
- 9 0
-
2021-09-09 08:20
W wielu miejscach nie da się jechać nawet 30, ponieważ stan dróg na to nie pozwala ;-)
- 3 3
-
2021-09-09 08:20
Jestem za ograniczeniem prędkości do 30 w całym mieście z wyłączeniem arterii
I tak poruszając się w godzinach szczytu mam na komputerze samochodu średnią 20-30km/h. Jeżdżę przepisowo, 50 i 30, tam gdzie wolno oczywiście szybciej. Każdy cwaniak jadący 90 Grunwaldzką czy innymi arteriami stoi ze mną na każdych światłach, tylko on stoi dłużej :). Przestawiłem się na przepisową jazdę ze 2 lata temu, bo kiedyś jeździłem jak wszyscy. Nie odczuwam z tego powodu dyskomfortu, wręcz przeciwnie, jest większy spokój.
- 4 11
-
2021-09-09 08:21
Coraz więcej zawalidróg na lewym pasie na grunwaldzkiej (2)
zwłaszcza w kierunku centrum gdańska.
Kiedy policja w końcu się nimi zajmie?- 7 10
-
2021-09-09 08:34
a co, nie pozwalają przekraczac predkosci? hehe (1)
masz ograniczenie do 50 to sie stosuj!!
- 5 3
-
2021-09-09 11:08
obowiązuje ruch prawostronny
nie wyprzedzasz, nie zmieniasz kierunku - jedź swoim sztruclem prawym pasem
- 2 3
-
2021-09-09 08:22
Z tym pędzeniem po mieście to jak kiedyś z paleniem fajek w knajpach i restauracjach. (5)
Niezdrowy, paskudny nawyk, który kiedyś wszyscy mieliśmy, a dziś każdy się zastanawia jakim cudem to mogło tak wyglądać. Tak samo będzie z agresywną jazdą i przekraczaniem prędkości za parę lat.
- 9 14
-
2021-09-09 09:54
kiedyś kanalizacja była fanaberią (2)
przecież wylewano wszystko wprost na ulice i było też ok przez wieki.
- 0 1
-
2021-09-09 10:14
Patrząc na plamy oleju na asfalcie przed każdym skrzyżowaniem czy na każdym miejscu parkingowym
....to chyba wciąż to robimy.
- 1 0
-
2021-09-09 10:15
Bójki po szkole to też była norma
Co to za chłopak co bić się nie umie. Tak mówili. Ale jaki ma to związek z głównym tematem?
- 2 0
-
2021-09-09 10:36
A ja się cały czas dziwie, jak można było zakazać palenia papierosów!
Nie palę. Nie lubię.
Ale żeby zakazywać palenia innym! Absurd! Totalitaryzm!- 0 2
-
2021-09-09 18:31
Co do pędzenia (często 80, 90 km/h a czasem i więcej), to się w 100% zgadam, ale
mówimy o ograniczeniu do 30 km/h! To jest bezsens, Zrobić 40 km/h, to jest ok. ale 30 km/h?? Dlatego, że niektórzy jadą np. 120 km/h?
Trzeba by zrobić, tam gdzie potrzeba, strefy tempo 40, tam gdzie - nie, niech będzie 50, a tam, gdzie można 70. I wszyscy będą zadowoleni, a nie "wszędzie 30", bo niby tak będzie ok. Nie, tak nie będzie ok.- 0 1
-
2021-09-09 08:24
....chyba że te ograniczenia mają dotyczyć rowerzystów i tych na hulajnogach ,wtedy zgoda -wprowadzić !
- 8 1
-
2021-09-09 08:24
Razem, razem bo nie załapie
To są małe kroczki do eliminacji pojazdów z miasta. Jeździjmy hulajnogami, ja będę zaopatrywał sklepy na hulajnodze. Ograniczenia prędkości są potrzebne, ale to jest przeginanie w drugą stronę.
To jest domino: ulic nie przybywa na starych śmieciach, ale przybywa budynków, ludzie chcą dojeżdżać no auto itd. Nasi włodarze przestali myśleć .- 8 1
-
2021-09-09 08:27
Natychmiast odwołac Dulkiewicz (1)
- 7 1
-
2021-09-09 08:34
odwołaj
- 2 1
-
2021-09-09 08:28
Strefy tempo 40 byłyby ok, ale nie 30
Rozumiem na osiedlu, gdzie nie ma strefy zamieszkania, na wąskich ulicach, czy innych gdzie to ma uzasadnienie, ale nie systemowo wszędzie!
I nie rozumiem też dlaczego pomija się dość rozsądną prędkość 40 km/h. To bym jeszcze zrozumiał, ale nie do max. 30 km/h.- 6 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.