- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (215 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (117 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (756 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (105 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (19 opinii)
Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości
Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.
To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.
Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.
Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.
W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.
95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni
W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).
Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrumDocelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".
Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.
- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.
Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"
W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:
- w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
- w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.
Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.
Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku
5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?
Wolniej również po Sopocie
Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Luksusowe samochody na sprzedaż. motoryzacja:
"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)
Opinie (792) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-09 08:40
Ja jeżdżę 30 km/h
Ale jakiś baran mi to do 20 km/h ograniczył.
- 0 4
-
2021-09-09 08:42
Problem polaga na tym, że zarówno kierowcy jak i piesi "przeginają" (1)
Kierowcy często nie stosują się do już obowiązujących przepisów a piesi zaczynają wszędzie chodzić jak święte krowy. Często piesi wchodzą na jezdnię bez patrzenia w jakąkolwiek stronę by sprawdzić czy nadjeżdża samochód. W myśl poglądu, że im się przecież należy. W ten sposób będzie im się należeć trumna lub wózek inwalidzki.
- 6 3
-
2021-09-09 10:33
A ty się rozglądasz na boki jadąc autem jak masz pierwszeństwo na zielonym?
A może hamujesz przed znakiem "Droga z pierwszeństwem". Nie? To dlaczego pieszy ma zwalniać, skoro ma pierwszeństwo. Uprzedzam argument - bo go zabiję bo jestem większy i cięższy - ty też możesz spotkać rozpędzoną ciężarówkę.
- 1 2
-
2021-09-09 08:42
Swarzewska Gdynia Chylonia
Namalowali i nic się nie zmieniło. Tutaj wystarczyło 50 km/h respektować i było dobrze. Oczywiście, urzędnik z Gdyni wie lepiej, co ludziom do szczęścia potrzebne.
- 4 2
-
2021-09-09 08:44
Wystarczy nie ograniczać prędkości na drogach (2)
ale zorganizować więcej patroli pieszych policji, która będzie karała za najdrobniejsze przewinienia. 1 km ponad dozwoloną prędkość - mandat i to wysoki. Źle zaparkowane auto - mandat i to wysoki.
- 6 6
-
2021-09-09 09:39
I czym ten 1km powyżej zmierzysz? (1)
Nie ma tak dokładnych urządzeń pomiarowych.
- 1 2
-
2021-09-09 20:12
1km/h powyżej czego jak nie będzie ograniczeń prędkości?
- 1 0
-
2021-09-09 08:48
Ograniczenia
Ja proponuję całkowity zakaz poruszania się samochodami. Najlepiej wydawać pozwolenia na budowę w każdej najmniejszej przestrzeni między już istniejącymi budynkami z poprzedniej epoki abulic nowych ZERO a co z przystankiem autobusowym na płk dąbka zamknięty od 7 my p. lusyk
- 4 1
-
2021-09-09 08:48
Nie podniecajcie się patafiany
Paryż jest najbardziej zakorkowanym miastem .Wszystko przez ograniczenia .
- 7 3
-
2021-09-09 08:49
hehePodrabiana Holandia
Podrabiana Holandia
- 4 0
-
2021-09-09 08:52
ja mam propozycję (3)
ograniczenie prędkości do 0 km/h. Tym sposobem będzie 0 wypadków. A wszyscy będziemy się cieszyć spalinami!
- 10 1
-
2021-09-09 16:21
Postuluję V max minus 10 ale lewaki jeszcze same nie wiedzą jak to zrobić ;)
- 2 1
-
2021-09-09 16:31
(1)
a co mówią lekarze?
- 2 2
-
2021-09-09 16:44
Że tak jest POstępowo i PO europejsku jak w Paryżu ;)
- 2 1
-
2021-09-09 08:53
rowerem jadę 40 (3)
chyba czas na elektryka.
- 8 1
-
2021-09-09 16:22
(2)
Ja tam jadę rowerem z górki ok. 50- 60 km/h. Ostatnio goniła mnie SM ale nie dali rady ;)
- 1 1
-
2021-09-09 16:32
(1)
zuch , dałeś radę . tyle ze jeździć szybko potrafi każdy kto nie myśli o konsekwencjach
- 0 2
-
2021-09-09 16:43
ja jestem zwykłym rowerzysta weekendowym ale ci obcisłogaci jeszcze mnie wyprzedzali na zakrętach. Mieli chyba z 80 km/h.
- 1 0
-
2021-09-09 08:54
Sopot - morena (1)
W godzinach popołudniowego szczytu to średnia prędkość 28km/h. 30 chyba nigdy nie miałem.
- 4 0
-
2021-09-11 11:59
W strefie 30 średnia będzie ok. 20
Przecież też musisz się zatrzymać na światłach, przepuścić pieszych, cyklistów...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.