• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości

Szymon Zięba
9 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
"Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne. "Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne.

Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.



Maksymalna prędkość na drogach w Trójmieście powinna:

Turyści, którzy zamierzają wybrać się do Paryża samochodem, powinni przygotować się na to, że jeżeli w mieście rozpędzą się do prędkości ponad 30 km/h, dostaną mandat.

W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.

To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.

Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.

Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.

W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.

95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni



W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).

Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.

W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h". W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h".
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum
Docelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".

Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.

- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.

Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"



W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.

Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
 Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:

  • w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
  • w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.

Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.

Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku


Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku. Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku.

5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?



Wolniej również po Sopocie



Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.  Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
14:05 9 WRZEśNIA 21

"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)

Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje
Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje

Opinie (792) ponad 10 zablokowanych

  • Ja jeżdżę 30 km/h

    Ale jakiś baran mi to do 20 km/h ograniczył.

    • 0 4

  • Problem polaga na tym, że zarówno kierowcy jak i piesi "przeginają" (1)

    Kierowcy często nie stosują się do już obowiązujących przepisów a piesi zaczynają wszędzie chodzić jak święte krowy. Często piesi wchodzą na jezdnię bez patrzenia w jakąkolwiek stronę by sprawdzić czy nadjeżdża samochód. W myśl poglądu, że im się przecież należy. W ten sposób będzie im się należeć trumna lub wózek inwalidzki.

    • 6 3

    • A ty się rozglądasz na boki jadąc autem jak masz pierwszeństwo na zielonym?

      A może hamujesz przed znakiem "Droga z pierwszeństwem". Nie? To dlaczego pieszy ma zwalniać, skoro ma pierwszeństwo. Uprzedzam argument - bo go zabiję bo jestem większy i cięższy - ty też możesz spotkać rozpędzoną ciężarówkę.

      • 1 2

  • Swarzewska Gdynia Chylonia

    Namalowali i nic się nie zmieniło. Tutaj wystarczyło 50 km/h respektować i było dobrze. Oczywiście, urzędnik z Gdyni wie lepiej, co ludziom do szczęścia potrzebne.

    • 4 2

  • Wystarczy nie ograniczać prędkości na drogach (2)

    ale zorganizować więcej patroli pieszych policji, która będzie karała za najdrobniejsze przewinienia. 1 km ponad dozwoloną prędkość - mandat i to wysoki. Źle zaparkowane auto - mandat i to wysoki.

    • 6 6

    • I czym ten 1km powyżej zmierzysz? (1)

      Nie ma tak dokładnych urządzeń pomiarowych.

      • 1 2

      • 1km/h powyżej czego jak nie będzie ograniczeń prędkości?

        • 1 0

  • Ograniczenia

    Ja proponuję całkowity zakaz poruszania się samochodami. Najlepiej wydawać pozwolenia na budowę w każdej najmniejszej przestrzeni między już istniejącymi budynkami z poprzedniej epoki abulic nowych ZERO a co z przystankiem autobusowym na płk dąbka zamknięty od 7 my p. lusyk

    • 4 1

  • Nie podniecajcie się patafiany

    Paryż jest najbardziej zakorkowanym miastem .Wszystko przez ograniczenia .

    • 7 3

  • hehePodrabiana Holandia

    Podrabiana Holandia

    • 4 0

  • ja mam propozycję (3)

    ograniczenie prędkości do 0 km/h. Tym sposobem będzie 0 wypadków. A wszyscy będziemy się cieszyć spalinami!

    • 10 1

    • Postuluję V max minus 10 ale lewaki jeszcze same nie wiedzą jak to zrobić ;)

      • 2 1

    • (1)

      a co mówią lekarze?

      • 2 2

      • Że tak jest POstępowo i PO europejsku jak w Paryżu ;)

        • 2 1

  • rowerem jadę 40 (3)

    chyba czas na elektryka.

    • 8 1

    • (2)

      Ja tam jadę rowerem z górki ok. 50- 60 km/h. Ostatnio goniła mnie SM ale nie dali rady ;)

      • 1 1

      • (1)

        zuch , dałeś radę . tyle ze jeździć szybko potrafi każdy kto nie myśli o konsekwencjach

        • 0 2

        • ja jestem zwykłym rowerzysta weekendowym ale ci obcisłogaci jeszcze mnie wyprzedzali na zakrętach. Mieli chyba z 80 km/h.

          • 1 0

  • Sopot - morena (1)

    W godzinach popołudniowego szczytu to średnia prędkość 28km/h. 30 chyba nigdy nie miałem.

    • 4 0

    • W strefie 30 średnia będzie ok. 20

      Przecież też musisz się zatrzymać na światłach, przepuścić pieszych, cyklistów...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane