• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości

Szymon Zięba
9 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
"Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne. "Strefy 30" pojawiają się nie tylko przy szkołach i w centrach miast, ale także w miejscach wskazywanych przez rady dzielnic. Zdjęcie ilustracyjne.

Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.



Maksymalna prędkość na drogach w Trójmieście powinna:

Turyści, którzy zamierzają wybrać się do Paryża samochodem, powinni przygotować się na to, że jeżeli w mieście rozpędzą się do prędkości ponad 30 km/h, dostaną mandat.

W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.

To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.

Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.

Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.

W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.

95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni



W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).

Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.

W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h". W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ponad 90 ulic, na których w całości lub w części ustanowiono "strefę 30 km/h".
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum
Docelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".

Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.

- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.

Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"



W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.

Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
 Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od 13 marca.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:

  • w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
  • w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.

Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.

Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku


Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku. Tak wyglądało podsumowanie pierwszych pięciu lat funkcjonowania "strefy 30" w Gdańsku.

5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?



Wolniej również po Sopocie



Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.  Sopot ul. 23 Marca. Ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
14:05 9 WRZEśNIA 21

"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)

Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje
Większosc jedzie 50, 70 lub nawet więcej. Nikt tego nie kontroluje

Opinie (792) ponad 10 zablokowanych

  • A co. (2)

    A ja leję na to, nie przestrzegam tych stref.

    • 7 3

    • Zuch!

      • 1 1

    • Łał jesteś taki odważny i niepokorny.

      • 2 1

  • Widać, że samochodziarze, czyli najbardziej radykalna grupa kierowców, tak łatwo nie odda swoich przywilejów do zapier#&!*nia po mieście. Najpierw kwik o przejścia naziemne, bo przecież piesi to szczury i mają łazić tunelami. Później kwik o pierwszeństwo pieszych przed wejściem na PdP, bo dlaczego niby ma panisko ustępować biedakowi, powinno obowiązywać prawo dżungli. A co do ograniczeń - niech to jest robione z głową, np. strefa 30 na Trakcie Konnym to żart. Znikomy ruch pieszy, wszystkie przejścia z sygnalizacją świetlną. Strefa 30 jest dobrym rozwiązaniem wszędzie tam, gdzie jest zwarta zabudowa i brak ciągłego ruchu samochodów.

    • 4 12

  • I kto tego pilnuje? Mieszkam w takiej strefie. 30 jadą tylko pojazdy nauki jazdy

    • 6 3

  • Zapraszam na Most Siennicki. Strefa 30 a kierowcy pędzą 70

    • 6 3

  • Najpierw proponuje popracować nad oznakowaniem

    Np. ul. leszczyńskich. Zaczyna się strefa 30 (mało widoczny znak), po 400m strefa się kończy (tuż przed niebezpiecznym zakrętem) a następnie za zakrętem stoi znak zwykłego ograniczenia do 30km/h. Po czym jest skrzyżowanie które znosi ograniczenie.
    Znaków jest za dużo,wprowadzają chaos i stoją w takich miejscach że ich nie widać.

    • 10 1

  • Więcej pojazdów więcej naziemnych i tempo 30 (1)

    Może w ogóle zakazać samochodu jak chcą tego "aktywiści" że znanej organizacji

    • 11 1

    • Żadni aktywiści nie chcą zakazać całkowicie używania samochodu.

      Nie kłam.

      • 0 1

  • (2)

    Wszystko zmierza do tego aby skłonić mas do jazdy komunikacją miejską

    • 4 3

    • nie skłonić (1)

      tylko zmusić

      • 5 2

      • nikt cię nie zmusi żebyś wsiadł do tramwaju ale warto kierować się rozumem

        • 1 4

  • Ktoś tu odleciał... (3)

    Porównywanie Gdańska, Gdyni, czy też Sopotu z ponad dwumilionowym Paryżem to jakieś nieporozumienie.
    Może warto zejść na ziemię, jest takie mądre powiedzenie.
    "Punkt widzenia, zależy od punktu siedzenia" i tego się trzymajmy.
    Trójmiasto, rozciągnięte na przestrzeni ok. 30 km i Paryż... czy aby na pewno?

    • 18 3

    • Dlaczego uważasz, że to nieporozumienie? Co w tym porównaniu jest nie tak? (2)

      Do czego innego chciałbyś porównać Trójmiasto?

      • 1 5

      • do Radomia,

        albo Sosnowca?

        • 2 0

      • Ha, ha, ha

        Gdańsk, raptem dwie drogi przelotowe przez miasto i Paryż z setkami dróg i skrzyżowań i ponad milionem samochodów.
        Porównania mrówki, ze słoniem... wiem, jakieś wspólne cechy można znaleźć, tylko po co?

        • 2 0

  • Brak oznaczeń stref 30

    Wjeżdżając w śląska lub szczecinska na przymorzu stoją tylko małe znaki nieraz zakryte przez drzewa mało widoczne. Brak oznaczeń na drogach. Na zachodzie wjeżdżając w taka strefę wie ze w niej się znajduje. W Polsce mało kto wie co to strefa 30 i jakie są w niej obostrzenia. brak edukacji i informacji.

    • 4 1

  • Może szczur w ogóle niech wprowadzi zakaz posiadania samochodu? Niech z kucem pikietuje pod fabrykami aut domagając się ich zamknięcia

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane