- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (215 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (117 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (756 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (105 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (19 opinii)
Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości
Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.
To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.
Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.
Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.
W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.
95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni
W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).
Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrumDocelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".
Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.
- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.
Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"
W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:
- w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
- w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.
Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.
Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku
5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?
Wolniej również po Sopocie
Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Luksusowe samochody na sprzedaż. motoryzacja:
"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)
Opinie (792) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-09 08:30
A co. (2)
A ja leję na to, nie przestrzegam tych stref.
- 7 3
-
2021-09-09 08:33
Zuch!
- 1 1
-
2021-09-09 10:37
Łał jesteś taki odważny i niepokorny.
- 2 1
-
2021-09-09 08:32
Widać, że samochodziarze, czyli najbardziej radykalna grupa kierowców, tak łatwo nie odda swoich przywilejów do zapier#&!*nia po mieście. Najpierw kwik o przejścia naziemne, bo przecież piesi to szczury i mają łazić tunelami. Później kwik o pierwszeństwo pieszych przed wejściem na PdP, bo dlaczego niby ma panisko ustępować biedakowi, powinno obowiązywać prawo dżungli. A co do ograniczeń - niech to jest robione z głową, np. strefa 30 na Trakcie Konnym to żart. Znikomy ruch pieszy, wszystkie przejścia z sygnalizacją świetlną. Strefa 30 jest dobrym rozwiązaniem wszędzie tam, gdzie jest zwarta zabudowa i brak ciągłego ruchu samochodów.
- 4 12
-
2021-09-09 08:33
I kto tego pilnuje? Mieszkam w takiej strefie. 30 jadą tylko pojazdy nauki jazdy
- 6 3
-
2021-09-09 08:34
Zapraszam na Most Siennicki. Strefa 30 a kierowcy pędzą 70
- 6 3
-
2021-09-09 08:36
Najpierw proponuje popracować nad oznakowaniem
Np. ul. leszczyńskich. Zaczyna się strefa 30 (mało widoczny znak), po 400m strefa się kończy (tuż przed niebezpiecznym zakrętem) a następnie za zakrętem stoi znak zwykłego ograniczenia do 30km/h. Po czym jest skrzyżowanie które znosi ograniczenie.
Znaków jest za dużo,wprowadzają chaos i stoją w takich miejscach że ich nie widać.- 10 1
-
2021-09-09 08:37
Więcej pojazdów więcej naziemnych i tempo 30 (1)
Może w ogóle zakazać samochodu jak chcą tego "aktywiści" że znanej organizacji
- 11 1
-
2021-09-09 10:36
Żadni aktywiści nie chcą zakazać całkowicie używania samochodu.
Nie kłam.
- 0 1
-
2021-09-09 08:37
(2)
Wszystko zmierza do tego aby skłonić mas do jazdy komunikacją miejską
- 4 3
-
2021-09-09 09:28
nie skłonić (1)
tylko zmusić
- 5 2
-
2021-09-09 16:30
nikt cię nie zmusi żebyś wsiadł do tramwaju ale warto kierować się rozumem
- 1 4
-
2021-09-09 08:39
Ktoś tu odleciał... (3)
Porównywanie Gdańska, Gdyni, czy też Sopotu z ponad dwumilionowym Paryżem to jakieś nieporozumienie.
Może warto zejść na ziemię, jest takie mądre powiedzenie.
"Punkt widzenia, zależy od punktu siedzenia" i tego się trzymajmy.
Trójmiasto, rozciągnięte na przestrzeni ok. 30 km i Paryż... czy aby na pewno?- 18 3
-
2021-09-09 10:35
Dlaczego uważasz, że to nieporozumienie? Co w tym porównaniu jest nie tak? (2)
Do czego innego chciałbyś porównać Trójmiasto?
- 1 5
-
2021-09-09 11:04
do Radomia,
albo Sosnowca?
- 2 0
-
2021-09-09 15:54
Ha, ha, ha
Gdańsk, raptem dwie drogi przelotowe przez miasto i Paryż z setkami dróg i skrzyżowań i ponad milionem samochodów.
Porównania mrówki, ze słoniem... wiem, jakieś wspólne cechy można znaleźć, tylko po co?- 2 0
-
2021-09-09 08:39
Brak oznaczeń stref 30
Wjeżdżając w śląska lub szczecinska na przymorzu stoją tylko małe znaki nieraz zakryte przez drzewa mało widoczne. Brak oznaczeń na drogach. Na zachodzie wjeżdżając w taka strefę wie ze w niej się znajduje. W Polsce mało kto wie co to strefa 30 i jakie są w niej obostrzenia. brak edukacji i informacji.
- 4 1
-
2021-09-09 08:39
Może szczur w ogóle niech wprowadzi zakaz posiadania samochodu? Niech z kucem pikietuje pod fabrykami aut domagając się ich zamknięcia
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.