- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (366 opinii)
- 2 Walczą o czyste powietrze. Protest w Letnicy (270 opinii)
- 3 Rowerzyści przy targowisku? Są wątpliwości (113 opinii)
- 4 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (470 opinii)
- 5 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (513 opinii)
- 6 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (75 opinii)
Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości
Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.
To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.
Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.
Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.
W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.
95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni
W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).
Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrumDocelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".
Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.
- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.
Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"
W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:
- w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
- w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.
Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.
Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku
5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?
Wolniej również po Sopocie
Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Luksusowe samochody na sprzedaż. motoryzacja:
"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)
Opinie (792) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-09 07:58
30 to przegięcie i dla kierowców i dla samochodów .Ja mam problem z jazdą 30 km/h.
- 10 1
-
2021-09-09 08:00
boczne ulice
mogą być w tempie 30 ale główne ulice przejazdowe powinny być z prędkością 50 a nawet 70. W małych uliczkach ruch jest spokojniejszy ale i piesi wyczyniają na nich cuda. Natomiast główne ulice przelotowe powinny pozwolić przemieścić się między miastami szybko i sprawie
- 12 0
-
2021-09-09 08:02
wszystko dobrze poza tym ze nikt tego nie egzekwuje
tak samo jak obowiązku zostawiania 1,5 metra chodnika pieszym
ani policja ani sm nie są zainteresowane żadnym z tych tematów
jedynie się aktywizują jak ich polityczni szefowie ich na kogoś poszczują- 9 0
-
2021-09-09 08:07
Chyba znoff ktoś jest w UM na kacu?
Ja jadę ale.grunwaldzka 80 a wszyscy i tak mnie wyprzedzają!więc 50 to fikcja jakiegoś urzędnika na kacu!silniki aut są tak skonstruowane by na 3 biegu jeździć ok 60 km/h.na 2 zarzniemy silniki a spalanie auta znacząco wzrośnie a to zanieczyści powietrze!wystarczy myśleć!być racjonalista a nie głupim francuzem!
- 16 1
-
2021-09-09 08:08
W Paryżu jest metro, u nas nie (8)
- 22 4
-
2021-09-09 08:28
(2)
jest , tyle że naziemne a nazywa się SKM
- 6 9
-
2021-09-09 17:56
ok, przyjmijmy...
Nastepny krok, porownaj siatke polaczen i rozklad czasowy...
- 4 1
-
2021-09-09 19:35
pierdzielicie hipolicie
- 2 2
-
2021-09-09 08:29
o skm zapomniał? (3)
.
- 4 9
-
2021-09-09 08:36
najgorzej jak ktoś nie wiedział a zapomniał
- 1 6
-
2021-09-09 09:30
Ta, SKM (1)
z Brzeźna na Niedźwiednik, z Jelitkowa do Nowego Portu albo z jakiegoś Jasienia w dowolne miejsce
- 11 2
-
2021-09-09 16:25
No fakt , na Giewont też nie ma metra i to jest skandal! A do Brzeźna była tyle że stała się nieopłacalna bo prawie nikt nią nie jeździł , tory sa do dzisiaj . No ale o tym przyjezdni wszystko krytykujący wiedzieć nie mogą .
- 4 6
-
2021-09-09 09:48
Ale za to w W-wie masz ;)
- 2 1
-
2021-09-09 08:11
gdzie moda pania
tam rozum sluga.
Kolejne pole dla zakompleksialych osobowosci, gdzie moga narzucac swoje widzimisie spoleczenstwu.
Demokracja wymiecie...- 10 1
-
2021-09-09 08:11
Kurierzy i dostawcy wnioskują
o obniżenie do 20km/godz
- 12 0
-
2021-09-09 08:12
Tępe naśladowanie (6)
Zachodniej dekadencji. Ograniczmy prędkość do zera, wtedy nie będzie w ogóle wypadków.
- 23 3
-
2021-09-09 08:31
(5)
J 23 to wiele wyjaśnia bo w kraju skąd pochodzisz jest wolna amerykanka na drogach....i nie tylko. co do ofiar , właśnie o to chodzi bo dziś jesteśmy w czołówce rannych i zabitych na drogach . trzeba spacyfikować szybkich i wściekłych
- 1 3
-
2021-09-09 09:34
A może by tak zacząć od poprawy dróg? (2)
- 2 1
-
2021-09-09 10:04
Masz na myśli zwężenie, żeby fizycznie wymusić ograniczenie prędkości? (1)
Czy zrobienie równiótkich miejskich autostrad, żeby zachęcać do jazdy stówką?
- 1 2
-
2021-09-09 14:27
Oczywiście, że to drugie.
"Władza" ma ułatwiać nam życie a nie utrudniać! A jak "władza" chce utrudniać to należy tą "władzę" pogonić!
- 0 0
-
2021-09-09 14:25
Ten kraj, Rosja, gwarantuje więcej wolności jednostki...niż "zachodnie demokracje! (1)
- 0 0
-
2021-09-09 16:28
Szerokiej drogi albo szerokich torów
- 0 1
-
2021-09-09 08:12
Bezsens
Najlepiej zabronić w ogóle jazdy samochodem, wtedy wypadków z ich udziałem też nie będzie...
- 11 1
-
2021-09-09 08:12
Czekamy na to od razu dulkiewicz
Się skończy i wreszcie będzie nowy prezydent,a nie ten układ platformerskie od rydwanu o nie potrafi odebrać koszty wodnego
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.