• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna czeka 2,5 roku na decyzję środowiskową

Szymon Zięba
2 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.
 Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.

Od prawie dwóch i pół roku miasto nie może doczekać się decyzji środowiskowej, kluczowego dokumentu, bez którego nie może ruszyć budowa Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie może jej wydać, bo wciąż wpływają do niej kolejne uwagi od mieszkańców i instytucji, mających zastrzeżenia do inwestycji.



Która koncepcja dotycząca Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz jest lepsza?

Przypomnijmy: w ramach miejskiej inwestycji określanej jako Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (lub też Nowa Politechniczna), powstać ma linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza, wraz z drogą rowerową i chodnikiem. Szacunkowa wartość przedsięwzięcia wynosi ok. 243 mln zł.

Wybrana została już firma projektowa, która ma przygotować dokumentację. Nie zrobi tego jednak, ponieważ wciąż nie wiadomo, jak dokładnie przebiegnie trasa na swoim ostatnim etapie. Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta na podstawie tzw. decyzji środowiskowej, która określi wpływ inwestycji na środowisko. Wydać musi ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Dopiero wówczas będzie można przygotować szczegółową dokumentację.

- Wszystkie nasze analizy prowadzone są dwuwariantowo. Jeden z wariantów dotyczy poprowadzenia trasy na całej długości przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej . Drugi zakłada, że trasa włączy się do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - tłumaczy Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska do spraw gospodarczych.

Tramwaj do Wrzeszcza: powrót do przeszłości



Wniosek o wydanie dwóch decyzji środowiskowych na oba warianty miejscy urzędnicy złożyli w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku 31 stycznia 2017 roku.


Wątpliwości wokół ul. Nowej Politechnicznej wydłużają procedury



Ostatecznego dokumentu jednak wciąż nie ma. Dlaczego?

- W związku z budową trasy regularnie wpływają do nas różnego rodzaju wnioski, uwagi i zastrzeżenia mieszkańców, dotyczące różnych etapów budowy ul. Nowej Politechnicznej. W każdej sprawie musimy się ustosunkować do tematu, co wpływa na wydłużenie okresu oczekiwania na decyzję środowiskową. Szczególnie dużo pytań budzi kwestia zachowania odległości linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od zabudowy - mówi wiceprezydent Aleksandrowicz.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Ale nie tylko mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego mają swoje zastrzeżenia do przebiegu nowej trasy tramwajowej. 16 sierpnia do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska wpłynęło pismo z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku z prośbą o odniesienie się do uwag przesłanych do RDOŚ przez Stowarzyszenie Dolina Królewska.

- Uwagi dotyczyły projektowanego połączenia ul. Wileńskiej i Sobieskiego i wycinki drzew na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Odpowiedzi w tej sprawie przesłane zostały już do RDOŚ.

Materiał archiwalny

Poznaj historię ul. Do Studzienki



Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska: decyzja będzie po otrzymaniu wszystkich odpowiedzi



W RDOŚ usłyszeliśmy, że jej dyrektor zawiadomił strony o "zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie o wydanie decyzji środowiskowych".

- Od dnia wydania zawiadomienia pojawiły się jednak nowe uwagi przekazane przez strony postępowania (dot. m.in. aspektów prawnych, technicznych, przyrodniczych, społecznych, finansowych, warunków hydrogeologicznych terenu, wpływu drgań na budynki, hałasu oraz wariantów przedsięwzięcia itd.) - tłumaczy Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku.
RDOŚ oczekuje na ustosunkowanie się inwestora do wniesionych uwag, a decyzja - jak podkreślają urzędnicy - zostanie wydana niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedzi.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:

Dziś już wiadomo, że nie powstanie odbicie w kierunku ul. Smoluchowskiego (niebieska linia) oraz że trasa nie pobiegnie przez ul. Siedlicką (brązowa linia).

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • (9)

    Nie rozumiem w ogóle sensu prowadzenia tamtędy linii tramwajowej. Tą trasą jeździ kilka autobusów. Czy to zbyt mało? Nie dziwię się też, że mieszkańcy tych ulic, swoją drogą i tak dosyć wąskich, zgłaszają zastrzeżenia, hałas, drgania, itp. Kto w ogóle wymyślił taki pomysł?

    • 51 23

    • Autobusy? (4)

      Jak dojadę z Jaskowej do politechniki?
      Tramwaj jest potrzebny

      • 6 20

      • Nie, nie jest

        • 7 5

      • na butach (1)

        • 7 1

        • wydzielonym butpasem

          • 5 1

      • Omg

        Myslenie nie boli. Jedziesz do Wrzeszcza autobusem i kilka przystankow z Wrzeszcza na Politechnike tramwajem. Wierz mi ze malo kto ma bezposrednie linie z domu do pracy i do szkoly

        • 5 2

    • (1)

      I wszystkie jadą na około. Stoją tam w korkach. Wszystkie.

      • 5 3

      • A tramwaj to przefrunie nad autami? Będzie stał, tak jak w Krakowie, gdzie spora część linii ma jedną jezdnie z autami. Wtedy będzie płacz, ale będzie już za późno.

        • 5 1

    • sens jest. jak by to jeszcze połączyć z torowiskiem w stronę przymorza. to ładna siec by się zrobiła. (1)

      • 6 6

      • I cyk, 3 godzinna wycieczka po mieście...

        • 5 1

  • (8)

    Ani na Getta Warszawskiego, ani na Do Studzienki nie ma miejsca dla tramwaju.
    Włodarze miasta - zróbcie po prostu remont tych ulic. Tam jeżdżą autobusy: 168. 199.

    • 45 21

    • (6)

      Tak fajnie, jeździ 199. Szkoda tylko że przez to zad*pie suchanino, stoi w korkach na tej wąskiej uliczce, samochodów jest tam dużo, co to za przyjemności, że tam jeździ autobus?

      • 5 7

      • Bo ktos zepsuł te linie. (2)

        • 6 1

        • Linia 199 jest super (1)

          Jako mieszkanki Suchanina dla mnie linia jest super. Dojazd do Gdańska i Wrzeszcza. Nikt niczego nie popsuł. Dużo dla mojej dzielnicy zepsuło uruchomienie tramwai na Morene. Tym ruchem obcieli dużo kursów autobusowych na Suchanino a tramwaj tu nie dojeżdża.

          • 7 3

          • miałeś 115 i 184

            miałeś 142 na dole... 132 też się tam pałętał...

            Obłąkańcza polityka miasta degeneruje komunikację zbiorową.
            Im gorzej, tym lepiej...

            • 4 0

      • Zostaw Suchanino w spokoju. (2)

        Też chce mieć transport! A nie ostatnimi laty wszystkie inwestycje tylko górny taras. Wierz mi że do końcówki lat 90-tych Suchanino straciło połowę połączeń. Już powyzej uszu mam te jęki górnego tarasu.

        • 10 3

        • (1)

          Niech mają połączenia, ale nie z oliwy pkp do dworca, gdzie jedzie godzinę!

          • 1 1

          • Jakby jechał pętla Świętokrzyska dworzec PKP Wrzesz i później Oliwa PKP to byłoby dobrze? Bo z Twojej dzielnicy? Jechalby nawet dłużej i to sporo

            • 0 0

    • ty jestes ten Jano z RSA?

      • 0 3

  • Ten tunel pod Wileńską to jakiś psychopatyczny pomysł. (8)

    Od dziesięcioleci jest przeznaczona rezerwa terenowa która przewiduje drogę/tramwaj na tyłach Schuberta -> obok Parku Technologicznego -> pod wiaduktem Rakoczego. Złączyła by się z nowo budowaną nową Bulońską gdzieś na wysokości Myśliwskiej czy Wołkowyskiej.
    Ale nie.... Lepiej z kasy podatników wybulić kasę na tunel. Tunel po to by dopchać więcej tramwajów na już ciasny węzeł drogowy Rakoczego/Jaśkowa Dolina.
    Starą rezerwą tramwaj by sobie poleciał szybko bokiem wzgórza morenowego równolegle do Piekarniczej (też rezerwa terenowa) dając dostęp do centrum ludziom z dalszych dzielnic zachodnich.

    • 74 6

    • Zgadzam się

      Tym bardziej, że tramwaje w tym miejscu to pozorna oszczędność czasu. Lepsze byłoby przebudowanie węzłów drogowych i poszerzenie ulic o buspasy. Tramwaje korkują już strasznie układ drogowy Rakoczego i dołożenie tam tras nie wyjdzie dobrze.

      • 31 2

    • (1)

      Dodam że w parku pracuje ponad 3000 osób to byłby dobry ruch

      • 13 2

      • Chyba na papierze. A i tak wyszło o 0 za dużo.

        • 3 5

    • w punkt, ta trasa powinna iść w kierunku Nowej Bulońskiej - która zwiją drogą ma przewidzine przystanki...

      ..Nowa Politechniczna... puszczenie tego tunelem to i**otyzm

      • 11 2

    • Nóż się w kieszeni otwiera, jak patrzy się na te Misiowe projekty urzędników (2)

      Przecież to nie będzie służyć mieszkańcom. Oni są ślepi czy głupi?!

      • 7 0

      • To była ambicja i upór Budynia (1)

        Nie wiem tylko po co nowa ekipa ratusza brnie w te warianty, zamiast wrócić do przebiegu rezerwowego w planach zagospodarowania

        • 5 0

        • Dziedzictwo...

          Czyli deklaracja uleglosci nastepcy...

          • 3 0

    • W punkt!

      Od ponad 30 lat mowi sie o rezerwie w kontekście tramwaju po co teraz wyjeżdżać z jakims tunelem na Wilenskiej!

      • 0 0

  • Zajezdnia Wrzeszcz - Morena (5)

    A nie prościej było puścić tramwaj od Zajezdni Wrzeszcz na Morenę po nasypie, tam gdzie teraz jeździ bezużyteczna PKMka???

    • 32 18

    • Ten tramwaj to głupota. (1)

      Dzis największym problemem jest dojazd z Pieckow, Jasienia i Południs na Przymorze do centrów biurowych oraz na SKM we Wrzeszczu. Linia pod stary Jantar nikomu nic nie da, bo to ani blisko do kolejki, ani na Polibude, ani nigdzie.

      • 23 4

      • Na PG to akurat blisko

        I do akademików. Ale poza tym nigdzie.

        • 2 2

    • morena po nasypie wrzeszcz i dalej do pętli na zaspie miał tramwaj iść. (1)

      było coś takiego w planach.

      • 2 0

      • I jest dalej rezerwa pod Nową Abrahama z tramwajem

        Tramwaj biegłby od PKM Brętowo wzdłuż linii PKM, i dalej w Hynka do pętli na Zaspie

        • 1 0

    • PKM jest niewydolna w stosunku do potrzeb

      Ale jest bardzo użyteczna.
      Koncertowo spieprzono komunikację zbiorowa na Słowackiego/Wyklętych, pomijając tramwaj na estakadzie nad Grunwaldzką...

      • 4 0

  • Tunel (6)

    Proponuje taki przebieg linii tramwajowej: Ku Studzienki - Wyspiańskiego - Plac Komorowskiego, Tramwaj pod Grunwaldzką w tunelu, winda, schody ruchome na przystanek tramwaju w kierunku Oliwy/Gdańska i nic niczego nie blokuje. Później można dobudować nitkę wzdłuż ulicy Białej.

    • 21 12

    • I to jest bardzo dobra koncepcja

      • 5 8

    • > winda, schody ruchome

      W Gdańsku dzielą się na: nie oddane do użycia (SKM Śródmieście, PKP Główny) i zepsute.

      • 11 2

    • "wzdłuż Białej" (2)

      czyli "droga czerwona", która "miasto" zablokowało remontując fasady kamienic przy przystanku Wrzeszcz oraz pozwalając na powstanie "Metropolii".

      A kasę też proponujesz?

      Cała prawda o miejskim myśleniu o komunikacji i afiliowanych pożytecznych kretynach.
      Tego miasta nie stać na rozsądną komunikację zbiorową, bo pieniądze topi się w roozwiązaniach "z nikąd-do nikąd". Efektem jest brak efektów z powodu zaniedbania wykończenia logiki rozwiązań i zastanowienia w jakim celu one zostały zastosowane.

      • 3 0

      • Przez Metropolię akurat można będzie poprowadzić ulicę czy tramwaj (1)

        Bo jest zostawione miejsce (teraz pełni funkcję parkingu).
        Ciekawy pomysł z poprowadzeniem tramwaju ulicą Białą wzdłuż torów, dalej mógłby iść w Kościuszki lub Wyklętych

        • 0 0

        • jedyna ulica to tam jest Kilińskiego

          Między parkiem a budynkiem centrum handlowego.
          Parking może zostać skonsumowany na rozbudowę wiaduktu ale na pewno nie na połączenie z Białą. Wchodzenie z dzielnicę jest bezcelowe, jeśli już to Wyspiańskiego do placu Komorowskiego.
          To se ne wrati, pane Havranek...

          • 0 0

    • Lepiej zbuduj sobie tunel dla kolejki PIKO na stole w kuchni

      • 0 0

  • Gdyby to był Przekop przez Mierzeję (1)

    Kiedy do budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną było mnóstwo zastrzeżeń to Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska jakoś sobie nimi głowy specjalnie nie zawracała. A tutaj tacy uważający... Ot, PiSowska obłuda i złośliwość.
    PS. Kacperek P. obiecywał, że w dwa lata tę linię wybuduje, he he...

    • 19 20

    • No ale nie wybrali, więc mściwy kurdupel z Żoliborza i cherlawy Kacperek o znanym nazwisku...

      ...zrobią wszystko byleby Gdańskowi za tą niesubordynację dokopać i zablokować rozwój.

      • 4 1

  • Pewnie, że protestują nic dziwnego (8)

    Będzie hałas i przez to ceny nieruchomości spadną.

    • 27 19

    • teraz za to jest tam cisza

      i tylko ptaszki śpiewają

      • 8 6

    • (5)

      Hałas to jest przez auta, Mieszkania położone na ulicach gdzie jest wypierany ruch samochodowy a powstają na nich np trasy tramwajowe nabierają wartości. Sa o tym badania

      • 7 11

      • Nabierają wartości bo "świetna komunikacja"

        • 1 4

      • (3)

        Wynajmij sobie mieszkanie na tydzień, gdzie pod oknem masz linie tramwajową. Niekoniecznie musi to być Gdańsk. Wtedy zrozumiesz temat.

        • 8 2

        • (2)

          a ruchliwa ulica to ok?

          • 4 1

          • Też źle

            • 0 0

          • Mimo wszystko lepsza ruchliwa ulica niż tramwaje.

            • 1 0

    • wepchnięcie tam tramwaju to tylko sposób na pozyskanie środków z UE : ) Liczy się ulica, która była tam planowana od 50 lat

      ...ale to były założenia z minionej epoki, że będą tam jeździć "3 samochody" :)

      • 1 0

  • (2)

    Tylko trasa przez BGW, paru dziadków blokuje tak ważna inwestycje. BGW odżyje jako ulica, bedzie prawdziwa miejska ulica w tym zniszczonym przez brak urbanistów miescie

    • 13 29

    • Jasne, BGW odżyje - w szczególności ze na BGW nie planuje się przystanku

      • 5 3

    • A po cholerę

      jechać dłużej? Przez BGW bedzie dluzsza droga...

      • 1 1

  • Ta droga powinna iść torem przewidywanym od wielu lat czyli pod wiaduktem przy CH Morena... (8)

    ...łącząc się z Nową Bulońską i będąc wówczas realną alternatywą dla auta dla mieszkańców Południa - puszczenie jej jakimś tunelem przy Jaśkowej jest i**otyzmem.

    • 51 9

    • chyba kupiłeś na słonecznym od robyga :)

      • 4 10

    • Wiadukt przy CH Morena :) Co za głupi pomysł, przecież tam nikt nie mieszka. Zaraz obok gęsto zaludniona Morena (6)

      Już widzę, jak ludzie z Moreny pędzą z górki żeby wsiąść w tramwaj jak autko pod samym blokiem czeka.

      • 5 14

      • widać krótko mieszkasz w Gdańsku skoro dziwi Cię coś co dla większości ludzi jest oczywistością (4)

        popatrz na mapę google a zobaczysz piękną niezabudowaną rezerwę terenową pod Nową Politechniczną pod wiaduktem Rakoczego

        • 12 3

        • co z tego jak ona nie jest nikomu po drodze (3)

          tramwaj puszcza sie tam gdzie jest najwiekszy potok ludzi. ta rezerwa nie ma sensu. tam nic nie ma praktycznie na calej trasie. predzej jezdnie i ddr tam widze

          • 4 14

          • Jest potrzebna.

            Rozumiem, że pewnie jeszcze studiujesz i jeszcze nie rozumiesz. Dobry dojazd do sądu oraz jeśli byłby tam przystanek to skrocikiem do parku technologicznego. Tam dużo ludzi pracuje. W tej chwili tramwaj ma tak przystanki że omija GPNT.

            • 10 1

          • Tak a przy Mysliwskiej, na Jasieniu i generalnie na Poludniu nikt nie mieszka?

            Tak się jakoś składa że Morena ma bardzo dobry zjazd do Wrzeszcza autobusami na Jaśkowej - nawet tramwaj w tunelu nie pojedzie szybciej niz autobus. Także taka forma inwestycji nie daje niczego nadzwyczajnego Morenie (poza gwarancją korków wynikających z potoku aut z Południa - z Nowej Bulońskiej) ani mieszkańcom Południa. Nie dziwię sie że tak długo nad tym dumają - nikt nie chce podpisać się pod tym bublem urbanistycznym

            • 10 2

          • Tam jest cała Słoneczna Morena

            I jeszcze będzie osiedle Invest Komfort.
            Tylko przebieg pod Rakoczego!

            • 5 0

      • przesiadka na estakadzie, sprawne schody ruchome

        synchronizacja pojazdów, wspólna taryfa, tanie bilety, drogie parkingi...
        I juz się zachce jechać tramwajem...
        A kazdemu torów do domu się nie doprowadzi. Teren jest dla szybkiej komunikacji. Morena ma swoje linie.

        • 6 0

  • Ta trasa jest niezbędna ! (1)

    Budowe rozpoczęto w latach 80 zarzucono w 90 mimo to że zostało uzbrojone i częściowo wykonana teraz zarosło i wystają tylko pręty i otwory po studzienkach .ta trasa to ratunek na korki tu nie ma co myśleć tylko trzeba budować !

    • 10 20

    • I slusznie porzucona...

      Bo to glupota tam wpychac tramwaj.

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane