• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna czeka 2,5 roku na decyzję środowiskową

Szymon Zięba
2 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.
 Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.

Od prawie dwóch i pół roku miasto nie może doczekać się decyzji środowiskowej, kluczowego dokumentu, bez którego nie może ruszyć budowa Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie może jej wydać, bo wciąż wpływają do niej kolejne uwagi od mieszkańców i instytucji, mających zastrzeżenia do inwestycji.



Która koncepcja dotycząca Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz jest lepsza?

Przypomnijmy: w ramach miejskiej inwestycji określanej jako Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (lub też Nowa Politechniczna), powstać ma linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza, wraz z drogą rowerową i chodnikiem. Szacunkowa wartość przedsięwzięcia wynosi ok. 243 mln zł.

Wybrana została już firma projektowa, która ma przygotować dokumentację. Nie zrobi tego jednak, ponieważ wciąż nie wiadomo, jak dokładnie przebiegnie trasa na swoim ostatnim etapie. Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta na podstawie tzw. decyzji środowiskowej, która określi wpływ inwestycji na środowisko. Wydać musi ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Dopiero wówczas będzie można przygotować szczegółową dokumentację.

- Wszystkie nasze analizy prowadzone są dwuwariantowo. Jeden z wariantów dotyczy poprowadzenia trasy na całej długości przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej . Drugi zakłada, że trasa włączy się do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - tłumaczy Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska do spraw gospodarczych.

Tramwaj do Wrzeszcza: powrót do przeszłości



Wniosek o wydanie dwóch decyzji środowiskowych na oba warianty miejscy urzędnicy złożyli w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku 31 stycznia 2017 roku.


Wątpliwości wokół ul. Nowej Politechnicznej wydłużają procedury



Ostatecznego dokumentu jednak wciąż nie ma. Dlaczego?

- W związku z budową trasy regularnie wpływają do nas różnego rodzaju wnioski, uwagi i zastrzeżenia mieszkańców, dotyczące różnych etapów budowy ul. Nowej Politechnicznej. W każdej sprawie musimy się ustosunkować do tematu, co wpływa na wydłużenie okresu oczekiwania na decyzję środowiskową. Szczególnie dużo pytań budzi kwestia zachowania odległości linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od zabudowy - mówi wiceprezydent Aleksandrowicz.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Ale nie tylko mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego mają swoje zastrzeżenia do przebiegu nowej trasy tramwajowej. 16 sierpnia do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska wpłynęło pismo z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku z prośbą o odniesienie się do uwag przesłanych do RDOŚ przez Stowarzyszenie Dolina Królewska.

- Uwagi dotyczyły projektowanego połączenia ul. Wileńskiej i Sobieskiego i wycinki drzew na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Odpowiedzi w tej sprawie przesłane zostały już do RDOŚ.

Materiał archiwalny

Poznaj historię ul. Do Studzienki



Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska: decyzja będzie po otrzymaniu wszystkich odpowiedzi



W RDOŚ usłyszeliśmy, że jej dyrektor zawiadomił strony o "zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie o wydanie decyzji środowiskowych".

- Od dnia wydania zawiadomienia pojawiły się jednak nowe uwagi przekazane przez strony postępowania (dot. m.in. aspektów prawnych, technicznych, przyrodniczych, społecznych, finansowych, warunków hydrogeologicznych terenu, wpływu drgań na budynki, hałasu oraz wariantów przedsięwzięcia itd.) - tłumaczy Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku.
RDOŚ oczekuje na ustosunkowanie się inwestora do wniesionych uwag, a decyzja - jak podkreślają urzędnicy - zostanie wydana niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedzi.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:

Dziś już wiadomo, że nie powstanie odbicie w kierunku ul. Smoluchowskiego (niebieska linia) oraz że trasa nie pobiegnie przez ul. Siedlicką (brązowa linia).

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • A ja mam pytanie - kiedy zniknie ten koszmarny dh Jantar? Jak mozna cos takiego postawic w centrum miasta?

    • 7 5

  • Ten tramwaj powinien isc pod wiaduktem Rakoczego. (6)

    Nie ma żadnych racjonalnych argumentów za rym aby puszczać ją przez Morenę w kosztownym tunelu

    • 25 4

    • (5)

      osiedla w ktorych zyją tysiace potencjalnych pasażerów to nie racjonalny argument? w twoim wariancie tramwaj bedzie jechal przez pustkowia(osiedla domków)

      • 4 12

      • (1)

        Osiedla domków są również na Wileńskiej. Dopiero później zaczynają się skupiska ludzi. Ale zobacz na skrzyżowanie Schuberta/Rakoczego ile bloków już powstało i ile jeszcze powstanie. Na Morenie już jest taki ścisk że palca nie wciśniesz.

        • 6 0

        • Wcisne, wcisne...

          Szczegolnie jak poslinie...

          • 0 0

      • Ta trasa miała odciążać ruch z Południa - Morena ma bdb polaczenia autobusowe (szybsze niz planowany tramwaj)

        ...a Południe ma figę z makiem. Jeśli wolisz zeby ludzie z Południa korkowali Morene swoimi autami to wariant z tenelem to właśnie gwarantuje - szczególnie po otwarciu Nowej Bulońskiej

        • 8 0

      • Jasnie lepiej zalac betonem ostatnie ogrodki dzialkowe tak jak na wyspie piecewskiej. (1)

        Prawnicy i deweloperzy musza zarobic.I nie ma na nich mocnych...tak dziala gangsterka w bialych kolnierzykach. Prawnicy stanowia prawo,robia biznesy pod to prawo,zmieniaja pod biznes prawo a na koncu tego lancucha siedza w sadzie gdzie sadza w swoich sprawach.

        • 3 2

        • interpretują, nie stanowią

          Powinien być konstytucyjny zakaz "stanowienia" prawa przez prawników. Podobnie jak zarządzania medycyną przez lekarzy.
          To wpuszczanie lisa do kurnika...

          • 1 0

  • a może przez Wejherowo, tam luźniej niż na tych dwóch ulicach

    • 11 0

  • To ciekawe jak radny dzik (1)

    Z kolegą radnym gierszewskim skumali bazę i działka dziką będzie mieć 3 linie zabudowy bo dla niego zmieniono trasę tramwaju! Miał jechać do sądu A jedzie....No właśnie nigdzie.

    • 15 1

    • Eeee, Dzik na Schuberta wątpię bym miał coś przeciwko przebiegowi drogi rezerwą terenową.

      • 0 0

  • Nowa abrahama

    Odcinek od petli na zaspie do petli na strzyza.
    Bez tego dojazd z jednego z ttch miejsc do drugiego jak rowniez do biurowcow zlokalizowanych wzdluz grunwaldzkiej oraz do przystanku skm przymorze uniwersytet nie istnieje. Mega wazne polaczenie dajace alternatywna trase na wypadek uszkodzen wypadkow itp na istniejacych trasach i unozliwiajace dotarcie wszystkim korzystajacym z kominikacji miejsciej do miejsc pracy powstajacych w okolicy.

    • 5 4

  • Jest inne, alternatywne rozwiązanie. (1)

    Należałoby pomyśleć, czy nie ulokować całej linii pod ziemią tworząc coś w rodzaju mini metra tramwajowego Na powierzchni zbudowano by tylko przystanki, które z pewnością nie przeszkadzałyby mieszkańcom.

    • 7 6

    • Jasne, tanioszka.

      • 6 0

  • smoluchwskiego kolo szpitala do grunwaldzkiej i zawracamy (1)

    . reszta da sobie rade albo w prawo albo w lewo.

    • 12 0

    • Moze jeszcze do Klinicznej...

      Dla pelni szczescia.

      • 2 0

  • Oczywistością dla mieszkańców jest trasa przy Uniwersytecie Medycznym. Ale dla decydentów (1)

    to jest zbyt trywialne - wymyślić coś co nie wymaga myślenia .... Więc metodą inteligentnego inaczej forsują trasę przez Boh. Getta Warszawskiego. Wypadałoby, postawić planszę z ich nazwiskami, żeby każdy mieszkaniec wiedział co o nich myśleć.

    • 20 3

    • dokladnie

      • 5 0

  • Studia, nauka !

    Po co wogóle nauka skoro znamy swoją wartość? To jest masakra, uczą się a potem myślą że mogą pomiatać i falować przyrodzeniami to tu i tam. Pewnie, najlepiej się wyuczyć, zarabiać i czuć się Paaaanem. Inteligencji i inteligęcji nikt Ciebie nie nauczy tak jak życie, życie na Dolnym Mieście. Studia... Phi....

    • 2 0

  • Ankieta...Zabraklo jednej odpowiedzi.

    Odpowiedz :Zadna .Mieszkancy chca miec cisze przy stawku a nie dudniace tramwaje.Planisci pod jakiego dewelopera to budujecie?

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane