• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna czeka 2,5 roku na decyzję środowiskową

Szymon Zięba
2 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.
 Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.

Od prawie dwóch i pół roku miasto nie może doczekać się decyzji środowiskowej, kluczowego dokumentu, bez którego nie może ruszyć budowa Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie może jej wydać, bo wciąż wpływają do niej kolejne uwagi od mieszkańców i instytucji, mających zastrzeżenia do inwestycji.



Która koncepcja dotycząca Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz jest lepsza?

Przypomnijmy: w ramach miejskiej inwestycji określanej jako Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (lub też Nowa Politechniczna), powstać ma linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza, wraz z drogą rowerową i chodnikiem. Szacunkowa wartość przedsięwzięcia wynosi ok. 243 mln zł.

Wybrana została już firma projektowa, która ma przygotować dokumentację. Nie zrobi tego jednak, ponieważ wciąż nie wiadomo, jak dokładnie przebiegnie trasa na swoim ostatnim etapie. Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta na podstawie tzw. decyzji środowiskowej, która określi wpływ inwestycji na środowisko. Wydać musi ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Dopiero wówczas będzie można przygotować szczegółową dokumentację.

- Wszystkie nasze analizy prowadzone są dwuwariantowo. Jeden z wariantów dotyczy poprowadzenia trasy na całej długości przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej . Drugi zakłada, że trasa włączy się do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - tłumaczy Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska do spraw gospodarczych.

Tramwaj do Wrzeszcza: powrót do przeszłości



Wniosek o wydanie dwóch decyzji środowiskowych na oba warianty miejscy urzędnicy złożyli w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku 31 stycznia 2017 roku.


Wątpliwości wokół ul. Nowej Politechnicznej wydłużają procedury



Ostatecznego dokumentu jednak wciąż nie ma. Dlaczego?

- W związku z budową trasy regularnie wpływają do nas różnego rodzaju wnioski, uwagi i zastrzeżenia mieszkańców, dotyczące różnych etapów budowy ul. Nowej Politechnicznej. W każdej sprawie musimy się ustosunkować do tematu, co wpływa na wydłużenie okresu oczekiwania na decyzję środowiskową. Szczególnie dużo pytań budzi kwestia zachowania odległości linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od zabudowy - mówi wiceprezydent Aleksandrowicz.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Ale nie tylko mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego mają swoje zastrzeżenia do przebiegu nowej trasy tramwajowej. 16 sierpnia do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska wpłynęło pismo z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku z prośbą o odniesienie się do uwag przesłanych do RDOŚ przez Stowarzyszenie Dolina Królewska.

- Uwagi dotyczyły projektowanego połączenia ul. Wileńskiej i Sobieskiego i wycinki drzew na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Odpowiedzi w tej sprawie przesłane zostały już do RDOŚ.

Materiał archiwalny

Poznaj historię ul. Do Studzienki



Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska: decyzja będzie po otrzymaniu wszystkich odpowiedzi



W RDOŚ usłyszeliśmy, że jej dyrektor zawiadomił strony o "zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie o wydanie decyzji środowiskowych".

- Od dnia wydania zawiadomienia pojawiły się jednak nowe uwagi przekazane przez strony postępowania (dot. m.in. aspektów prawnych, technicznych, przyrodniczych, społecznych, finansowych, warunków hydrogeologicznych terenu, wpływu drgań na budynki, hałasu oraz wariantów przedsięwzięcia itd.) - tłumaczy Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku.
RDOŚ oczekuje na ustosunkowanie się inwestora do wniesionych uwag, a decyzja - jak podkreślają urzędnicy - zostanie wydana niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedzi.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:

Dziś już wiadomo, że nie powstanie odbicie w kierunku ul. Smoluchowskiego (niebieska linia) oraz że trasa nie pobiegnie przez ul. Siedlicką (brązowa linia).

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • Wszystkie miasta uciekają przed wtłaczaniem aut do centrum !!!!

    ...a MY proponujemy wepchnięcie jeszcze większej ilości samochodów. Komfort życia na pewno się polepszy. Będziemy chodzić z maskami gazowymi i stoperami w uszach. Dzieci rozjadą TIRY. Bardzo dobre planowanie !! :) Przy okazji wyburzymy trochę zabytkowych budynków, cóż?! Deweloper wybuduje nowe "podobne" po 15k za 1m. Tak dalej !!

    • 7 2

  • Wolałbym - Traugutta przez Park Akademicki + węzeł Opera Bałtycka (1)

    Zastanawiam się dlaczego nie jest brany pod uwagę wariant przebiegu linii tramwajowej przez ul. Traugutta oraz Park Akademicki gdzie jest sporo miejsca na utworzenie wygodnego węzła przesiadkowego pod Operą, który obsługuje zarówno GUMed, jak i PG + długa zatoczka dla autobusów na Trakcie Konnym + skrzyżowanie wielu linii tramwajowych.
    Tramwaj w parku dodatkowo ożywiłby zapomniany park.

    • 8 3

    • tak, to kuszące

      Ale unika się prac na dawnym cmentarzu, w sąsiedztwie szpitala/hospicjum i dezintegrujących ciągłość parku. Na dodatek Opera i wiadukt, skonsumowana przestrzeń na której stoi zdychające kino to "pain in the neck" tej okolicy. Przy Traugutta tereny Politechniki i prywatne chałupy. Zagrożenie dla sportowych działaczy miejskich... No i żadnych korzyści dla...
      I dużo, dużo kasy na rozsądne uporządkowanie okolicy, w której poszło się na proste(ackie) i tymczasowe rozwiązania. Jak każda prowizorka, są one wieczne i nie do ruszenia, bo do tego trzeba człowieka z dużymi jajami.

      • 3 0

  • Tamwaj? A może lepiej buspasy i autobusy elektryczne? (1)

    Nie daje mi spokoju myśl, dlaczego w dobie, kiedy coraz więcej miast w Europie kupuje autobusy elektryczne, w Gdańsku cały czas mówimy o budowie nowych linii tramwajowych. Może lepiej budować buspasy dla autobusów elektrycznych i służb ratunkowych? Jak się zepsuje tramwaj, to stoi cała linia. Jak się zepsuje autobus, to przyjedzie następny. Tramwaje hałasują, mimo że są elektryczne, autobusy nie. Przy jakichkolwiek zmianach w kierunkach przemieszczania się ludzi, autobusy łatwo do nich dostosować. Tramwaj będzie tylko tam, gdzie są tory.

    • 8 2

    • Autobusy elektryczne i buspasy

      Popieram!
      Dodatkowym plusem elektrycznych autobusów wobec tramwajów jest brak hałasu. Autobusy takie są mega ciche podczas gdy tory tramwajowe a na nich cieżkie maszyny to olbrzymi hałas

      • 4 0

  • naprawdę czy jest taka potrzeba???

    Brakuje połączenia tramwajowego z oliwy na morenę. Natomiast przez Jaśkową i Studzienki jeżdżą autobusy i to dosyć często tramwaje będą tam tylko zawalidrogą.Można ewen tualn ie puścić tramwaje przez ul.Traugutta.

    • 9 0

  • Prawda jest taka, że ta droga nigdy nie powstanie,

    podobnie jak nie powstały do tej pory wiele razy obiecywane i zapowiadane drogi na południu. Dulkiewicz i całe gdańskie PO nie ma wizji ani ochoty na inwestycje drogowe. Ich szczególnie interesuje kultura, czyli zatrudnianie na etatach "artystów" w niezliczonych pseudokulturalnych instytucjach miejskich oraz finansowanie imprez typu marsze homosi czy spacery po Biskupiej Górce. Gdańszczanie na taką wizję miasta głosują.

    • 5 1

  • i**otyczny jest objazd przez Bohaterów Getta

    Wydłuży tylko jazdę. Bez sensu

    • 3 2

  • Do Studzienki

    Nie kumam po co te zakrety po BGW. A wogole najlepiej byłoby Jaskowa. Chodzi o to, zeby szybko dojechac, a nie zwiedzać Wrzeszcz tramwajem

    • 9 1

  • chory pomysł, tunell przede wszystkim na przedłużenie Słowaka

    na tramwaj k oło Studzienki nie ma miejsca

    • 4 0

  • niech nie robią tego tramwaju, bo zabiorą autobusy i wyjdzie na to samo

    tak jak było z trasą z Siedlec na Morenę..... zabrali busy, które jeździły szybciej na dworzec.

    najbardziej rozsądne rozwiązanie to wprowadzenie nowych linii autobusowych na tej trasie z Moreny i wydzielenie buspasów. tanio i wszyscy zadowoleni.
    a na Do Studzienki i w ogóle w okolicy w ramach rozładowania ruchu wprowadzić drogi jednokierunkowe. elo

    • 3 0

  • Koszmar! Kolejna autostrada i hałaśliwe ciężkie tramwaje przez miasto

    Mam nadzieję, że znajdą się przeszkody prawne i zdeterminowani mieszkańcy, którzy zablokują tę bezsensowną inwestycję. Tramwaj jest tylko po to by skorzystać z definansowania UE - bo każdy kto jeździ to wie, że wolniej niż tramwajem to się nie da (nie chodzi o 2..3 przystanki ale o przejazd np. z Siedlec). Tramwaj to przeżytek - ciężki jak czołg, zniszczy jak kafar domy na Bohaterów Getta, Politechnicznej i Do Studzienki. Do Studzienki to wąska ulica ze skarpą - gdzie tam miejsce na 4 pasy? I co te samochody zrobią jak już bez korka dojadą do Grunwaldzkiej we Wrzeszczu? Staną w korku na Grunwaldzkiej.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane