• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna czeka 2,5 roku na decyzję środowiskową

Szymon Zięba
2 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.
 Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.

Od prawie dwóch i pół roku miasto nie może doczekać się decyzji środowiskowej, kluczowego dokumentu, bez którego nie może ruszyć budowa Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie może jej wydać, bo wciąż wpływają do niej kolejne uwagi od mieszkańców i instytucji, mających zastrzeżenia do inwestycji.



Która koncepcja dotycząca Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz jest lepsza?

Przypomnijmy: w ramach miejskiej inwestycji określanej jako Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (lub też Nowa Politechniczna), powstać ma linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza, wraz z drogą rowerową i chodnikiem. Szacunkowa wartość przedsięwzięcia wynosi ok. 243 mln zł.

Wybrana została już firma projektowa, która ma przygotować dokumentację. Nie zrobi tego jednak, ponieważ wciąż nie wiadomo, jak dokładnie przebiegnie trasa na swoim ostatnim etapie. Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta na podstawie tzw. decyzji środowiskowej, która określi wpływ inwestycji na środowisko. Wydać musi ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Dopiero wówczas będzie można przygotować szczegółową dokumentację.

- Wszystkie nasze analizy prowadzone są dwuwariantowo. Jeden z wariantów dotyczy poprowadzenia trasy na całej długości przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej . Drugi zakłada, że trasa włączy się do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - tłumaczy Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska do spraw gospodarczych.

Tramwaj do Wrzeszcza: powrót do przeszłości



Wniosek o wydanie dwóch decyzji środowiskowych na oba warianty miejscy urzędnicy złożyli w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku 31 stycznia 2017 roku.


Wątpliwości wokół ul. Nowej Politechnicznej wydłużają procedury



Ostatecznego dokumentu jednak wciąż nie ma. Dlaczego?

- W związku z budową trasy regularnie wpływają do nas różnego rodzaju wnioski, uwagi i zastrzeżenia mieszkańców, dotyczące różnych etapów budowy ul. Nowej Politechnicznej. W każdej sprawie musimy się ustosunkować do tematu, co wpływa na wydłużenie okresu oczekiwania na decyzję środowiskową. Szczególnie dużo pytań budzi kwestia zachowania odległości linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od zabudowy - mówi wiceprezydent Aleksandrowicz.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Ale nie tylko mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego mają swoje zastrzeżenia do przebiegu nowej trasy tramwajowej. 16 sierpnia do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska wpłynęło pismo z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku z prośbą o odniesienie się do uwag przesłanych do RDOŚ przez Stowarzyszenie Dolina Królewska.

- Uwagi dotyczyły projektowanego połączenia ul. Wileńskiej i Sobieskiego i wycinki drzew na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Odpowiedzi w tej sprawie przesłane zostały już do RDOŚ.

Materiał archiwalny

Poznaj historię ul. Do Studzienki



Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska: decyzja będzie po otrzymaniu wszystkich odpowiedzi



W RDOŚ usłyszeliśmy, że jej dyrektor zawiadomił strony o "zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie o wydanie decyzji środowiskowych".

- Od dnia wydania zawiadomienia pojawiły się jednak nowe uwagi przekazane przez strony postępowania (dot. m.in. aspektów prawnych, technicznych, przyrodniczych, społecznych, finansowych, warunków hydrogeologicznych terenu, wpływu drgań na budynki, hałasu oraz wariantów przedsięwzięcia itd.) - tłumaczy Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku.
RDOŚ oczekuje na ustosunkowanie się inwestora do wniesionych uwag, a decyzja - jak podkreślają urzędnicy - zostanie wydana niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedzi.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:

Dziś już wiadomo, że nie powstanie odbicie w kierunku ul. Smoluchowskiego (niebieska linia) oraz że trasa nie pobiegnie przez ul. Siedlicką (brązowa linia).

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • Skandal

    Wyburzenie przedwojennych kamienic zamiast renowacji i przeciskanie tego tramwaju między zabytkowymi budynkami to moim zdaniem skandal. No i wypuszczenie tramwaju bezpośrednio z ulicy Do Studzienki zakorkuje Grunwaldzką!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane