• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna czeka 2,5 roku na decyzję środowiskową

Szymon Zięba
2 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.
 Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.

Od prawie dwóch i pół roku miasto nie może doczekać się decyzji środowiskowej, kluczowego dokumentu, bez którego nie może ruszyć budowa Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie może jej wydać, bo wciąż wpływają do niej kolejne uwagi od mieszkańców i instytucji, mających zastrzeżenia do inwestycji.



Która koncepcja dotycząca Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz jest lepsza?

Przypomnijmy: w ramach miejskiej inwestycji określanej jako Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (lub też Nowa Politechniczna), powstać ma linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza, wraz z drogą rowerową i chodnikiem. Szacunkowa wartość przedsięwzięcia wynosi ok. 243 mln zł.

Wybrana została już firma projektowa, która ma przygotować dokumentację. Nie zrobi tego jednak, ponieważ wciąż nie wiadomo, jak dokładnie przebiegnie trasa na swoim ostatnim etapie. Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta na podstawie tzw. decyzji środowiskowej, która określi wpływ inwestycji na środowisko. Wydać musi ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Dopiero wówczas będzie można przygotować szczegółową dokumentację.

- Wszystkie nasze analizy prowadzone są dwuwariantowo. Jeden z wariantów dotyczy poprowadzenia trasy na całej długości przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej . Drugi zakłada, że trasa włączy się do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - tłumaczy Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska do spraw gospodarczych.

Tramwaj do Wrzeszcza: powrót do przeszłości



Wniosek o wydanie dwóch decyzji środowiskowych na oba warianty miejscy urzędnicy złożyli w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku 31 stycznia 2017 roku.


Wątpliwości wokół ul. Nowej Politechnicznej wydłużają procedury



Ostatecznego dokumentu jednak wciąż nie ma. Dlaczego?

- W związku z budową trasy regularnie wpływają do nas różnego rodzaju wnioski, uwagi i zastrzeżenia mieszkańców, dotyczące różnych etapów budowy ul. Nowej Politechnicznej. W każdej sprawie musimy się ustosunkować do tematu, co wpływa na wydłużenie okresu oczekiwania na decyzję środowiskową. Szczególnie dużo pytań budzi kwestia zachowania odległości linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od zabudowy - mówi wiceprezydent Aleksandrowicz.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Ale nie tylko mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego mają swoje zastrzeżenia do przebiegu nowej trasy tramwajowej. 16 sierpnia do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska wpłynęło pismo z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku z prośbą o odniesienie się do uwag przesłanych do RDOŚ przez Stowarzyszenie Dolina Królewska.

- Uwagi dotyczyły projektowanego połączenia ul. Wileńskiej i Sobieskiego i wycinki drzew na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Odpowiedzi w tej sprawie przesłane zostały już do RDOŚ.

Materiał archiwalny

Poznaj historię ul. Do Studzienki



Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska: decyzja będzie po otrzymaniu wszystkich odpowiedzi



W RDOŚ usłyszeliśmy, że jej dyrektor zawiadomił strony o "zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie o wydanie decyzji środowiskowych".

- Od dnia wydania zawiadomienia pojawiły się jednak nowe uwagi przekazane przez strony postępowania (dot. m.in. aspektów prawnych, technicznych, przyrodniczych, społecznych, finansowych, warunków hydrogeologicznych terenu, wpływu drgań na budynki, hałasu oraz wariantów przedsięwzięcia itd.) - tłumaczy Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku.
RDOŚ oczekuje na ustosunkowanie się inwestora do wniesionych uwag, a decyzja - jak podkreślają urzędnicy - zostanie wydana niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedzi.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:

Dziś już wiadomo, że nie powstanie odbicie w kierunku ul. Smoluchowskiego (niebieska linia) oraz że trasa nie pobiegnie przez ul. Siedlicką (brązowa linia).

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • oburzająca powolność (1)

    ktoś powinien potrząsnąć tymi urzędnikami- nad czym myślą 2, 5 roku- a skoro tak wolno myślą, to może trzeba ich zwolnić? albo zrezygnować z decyzji środowiskowych, które tylko służą do o manipulowania ostateczną decyzją.
    KPA daje na trudna sprawę miesiąc a odpowiedź powinna napłynąć po 2 tygodniach...

    • 5 6

    • gon sie deweloperski szmaciarzu.

      Nie damy dzialek i ich zabudowy przez Robygi czy innych Gorskich. .Biuro Rozwoju miasta i planisci przed sad.!!!

      • 1 1

  • Przy GUMie Smoluchowskiego

    To był najlepszy wariant, nie brany obecnie pod uwagę...

    • 16 3

  • Po co połączenie południa Gdańska z Wrzeszczem

    Kupili sobie tam mieszkania to niech se tam mieszkają i pracują albo wracają w swoje rodzinne strony.

    • 6 3

  • bardziej

    potrzebna jest nowa świętokrzyska

    • 3 1

  • Kartuska a Nowa Politechniczna

    A czy nie można wyremontować w ramach Nowej Politechnicznej, chociażby kawałka drogi od Kartuskiej pod wiaduktem przy Galerii Morena do ul. Trzy Lipy? Dalej to już ul. Schuberta lub Beethovena, Picewska a następnie Jaśkowa Dolina. Alternatywna droga, równoległa do Piekarniczej odciążyła by ją, ponieważ od Kartuskiej słoiki do Wrzeszcza przemieszczają się Myśliwską przez Piekarniczą, a Nowa Bulońska nie załatwi przelotu od Nowej Cedrowej. Można przecież budować drogi etapami

    • 4 0

  • znowy w Jaśkową?

    Dołączenie tej drogi do Jaśkowej Doliny spotęguje jedynie korki na Rakoczego i Bulońskiej i tak naprawdę nic nie rozwiąże. Nie rozumiem dlaczego zrezygnowano z wariantu pociągnięcia nowej politechnicznej do nowej bulońskiej pod estakadą na Słowackiego.

    • 8 0

  • Mieszkańcy BGW mają podejście jak z lat 70. (2)

    Tramwaj jak najdalej od budynków. Za to parkingi pod oknami spoko. Ludzie, to już nie te czasy, że skrzypiący czerwony tramwaj szlifuje tory. Sam bym odkupił od was mieszkania i sprzedał zaraz po wybudowaniu tramwaju. Wzrost wartości o 20-30% od razu.

    • 4 10

    • Bzdury

      Trwaje wprawdzie nie skrzypią, ale ich pokancerowane koła wraz ze zużytym torowiskiem robią nieznośny hałas.

      • 5 0

    • Chyba nigdy nie słyszałeś tramwaju na zakręcie

      Tramwaj piszczy i trzęsie tak, że słychać jak stukają talerze. Stań na chwilę przy Operze lub na Placu Komorowskiego i naciesz się wzrostem swojej wartości.

      • 1 0

  • Teraz rozumiem -zbrodnicze Biuuro Rozwoju Miasta chce zabrac ludziom i zabudowac ogrodki dzialkowe i sprzedac pod deweloperke.

    Dlatego forsuja ten tunel pod Wilenska.Byle sprzedac,zarobic i zagescic.Na dole bedziemy mieli setki blokowisk.Dewelopeka,prawnicy ite szmaty zarobia kosztem innych mieszkancow.A tak tam bylo pieknie przez tyle lat.Nienawidze was skur,,syny.

    • 10 1

  • Rezerwa drogowa, równoległa do Piekarniczej (8)

    A co z terenem stanowiącym rezerwę drogową (zielony jar) ciągnący się pod estakadę przy CH Morena. Teren jest, czeka, to w czym problem, żeby poprowadzić drogę do Kartuskiej i rozładować korki w okolicach stawu przy Piekarnicza/ Myśliwska /Kartuska? W planach Nowa Cedrowa a dalrj do Wrzeszcza to którędy?????

    • 8 1

    • Ta rezerwa o której piszesz nie prowadzi do Kartuskiej, tylko łączy okolice Parku Technologicznego z Nową Bulońską (5)

      Tunelowi na Wileńskiej ja mówię nie.

      • 5 0

      • (4)

        ale można ją przedłużyć do Kartuskiej

        • 1 0

        • Te przedłużenie do Kartuskiej to właśnie kończona Nowa Bulońska (3)

          • 4 0

          • (2)

            popatrz na mapę, bo każda ulica ma dwa końce

            • 0 0

            • A ślepa? (1)

              • 0 0

              • też

                ślepy koniec.

                • 0 0

    • Smoluchowskiego.

      Ale tam łakome tereny a i wokół BGW szemrane interesy.

      • 3 0

    • takie rezerwy bardzo fajnie sie "konsumuje" na własne cele

      koszty i skutki przerzucając na obywateli miasta. Tak jak pod linię kolejowa na Oruni...
      Wydaje się być oczywistym rozsądek dawnych planistów, którzy tam widzieli korytarz komunikacyjny ale komuś szkoda tych "podwórek" przy Szuberta...
      Z drugiej strony nadal jest korek we Wrzeszczu...

      • 3 0

  • A była ...

    ... szansa by tramwaj szedł koło całego kompleksu GUMedu do którego tysiące osób próbuje sprawnie się dostać (w tym osoby starsze dla których od Grunwaldzkiej za daleko ). Zobaczcie ile tam wokół samochodów.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane